Er moet een pull-up aan de basis, anders gaat de boel zweven in 'off' toestand. (versterking darlington is heel hoog)

Op maandag 27 oktober 2025 16:42:17 schreef Arco:
Er moet een pull-up aan de basis, anders gaat de boel zweven in 'off' toestand. (versterking darlington is heel hoog)

Volgens mij is dat niet nodig, er zitten weerstanden in de transistor van 8k en 1k2.

Er staat wel een fout in het schema, ik denk dat de aansluiting van pin1 & 2 van de connector aan 1 kant verwisseld zijn, zo kan dat niet werken.

Zo is het een mooi schema geworden ik zie op de fout die MGP al aangeeft na niet nog meer fouten.
De uitlijning en de vierkanten maken het een duidelijk schema

Nog wel wat suggesties.
Teken J2 en J1 onder elkaar.

Teken de buzzer iets lager zodat het lijntje rechtdoor kan, dan kan het lijntje erboven ook rechtdoor.

Qua schema is het goed.
Als je daar nu een PCB van wilt maken gaan het denk ik niet goed. Maar ik ken kicad nog niet.

Je heb bv een paar keer arduino GND staan, maar volgens mij is dat gewoon tekst en geen label. Kicad weet dan niet dat al die GND arduino's aan elkaar horen. Het staat je dan ook niet toe dat je ze op de PCB wel aan elkaar wilt hebben. Want volgens kicad zijn het verschillende netten die niet aan elkaar mogen. En dit geld ook voor Arduino D2 en de rest.

Als je de arduino apart wilt koppelen via een kabel aan de PCB dan moeten al die signalen van de PCB eerst naar een connector.

Die aansluiting van die sw1 is inderdaad fout. Ik pas het aan.

Naogmaals bedankt voor de feedback!

Ondertussen kan het topic titel ook wel aangepast worden naar "Schema voor tijdsmeting door een gevorderde".
Zal volgende week weer veranderd moeten worden naar professional. O-)

Na nog enkele aanpassingen zoals powerflags en GND arduino naar GND gezet te hebben.......

GND arduino naar GND gezet te hebben.......

dan hebben die opto ook niet zoveel zin. En je mag toch ook verschillende GND's hebben.

Alleen hoe je dat moet doen in kicad weet ik niet.
Powerflags zijn ergens maar gewoon labels die zegt dit hoort allemaal aan elkaar en dat zou je in in principe ook elke naam mogen geven.

Zit er in kicad niet bij powerflags daar nog andere type GND soms ook massa of aarde?

GND is alleen maar een label om zaken aan elkaar te kunnen verbinden.
Je kunt een nieuwe maken met nieuwe naam zoals AGND, of GND2,...

Wat ik nu aan het denken ben, de pcb heeft 24v via een lipo en de arduino krijgt voeding van de lipo via een converter 5v. Op de pcb heb ik GND en GND_RPI. GND is 0 zowel voor de GND van de pcb als die voor de GND_Arduino, mogen die allemaal met elkaar verbonden worden op de pcb?

Blijkbaar mag het niet als ik de signalen galvanisch gescheiden wil houden?

Dat klopt.
Bij galvanische scheiding zit er geeneen draad van de ene schakeling direct aan de andere schakeling...

... want dat is precies de definitie van "galvanisch gescheiden". Alle koppeling gebeurt dan per optocoupler of per transformator.

Op woensdag 29 oktober 2025 11:53:14 schreef marc theophiel:
Blijkbaar mag het niet als ik de signalen galvanisch gescheiden wil houden?

Dat klopt maar die galvanische scheiding is niet overal nodig.

Hallo beste forumleden,
Mijn eerste pcb is getekend, dankzij jullie hulp natuurlijk. Ik post het even, misschien kan ik nog wat feedback krijgen. De opzet is de Arduino langs onder op de pcb te monteren.

Alvast bedankt op voorhand!

Dit is geen PCB, tenmiste niet 1 die je ook kan laten maken.

Ik zie heel veel verschillende kleuren sporen en dat duid op een PCB met heel veel lagen. Een 4 lagen PCb is al duurder dan een 2 lagen PCB. Maar met meer dan 4 lagen worden ze wel heel erg duur.

Als je die als een shield bovenop een arduino wilt maken dan mis ook waar dan al die pinnen komen voor dat shield zelf.

Ik mis sowieso de aansluit pinnen of de connector naar de arduino.

?? rechtsboven toch onmiskenbaar een Arduino Uno?

Wel akkoord aangaande vele kleuren, maar ik denk niet dat daarmee verschillende lagen bedoeld werden.

Hallo benleentje,
Dit de 3D versie. De pinnen van de arduino staan er inderdaad niet op, ook de montagegaten van de pcb moeten er nog in. De pcb is in 2 lagen, tenzij dit wordt afgeraden door jullie. Er is +24V, GND, naar pinout arduino en GND arduino. De ontwerpregels controle geeft geen fouten, De filled zones geven ook geen conflicten. Als dit voldoende goed is ga ik de pcb laten etsen. Iemand een aanrader?

IK heb je eerdere ontwerp verkeer ingeschat zie ik nu.
IK had niet verwacht dat je PCB zo groot zou worden. Het is best heel groot toch?

Met een grote PCB is niks mis mee, hoewel het is duurder om te maken en neemt meer kast ruimte in.

?? rechtsboven toch onmiskenbaar een Arduino Uno?

Interpretatie fout van mij. Ik dacht dat de arduino er enkel als referentie bij stond en had niet in gaten dat het ook een deel van de PCB zelf was.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (31%)]

Beter de montagegaten eerst doen, die zijn immers niet verplaatsbaar.
Zet de Arduino halfweg de zijkant ipv in de hoek
Voorzie ontkoppelingscondensatoren voor de voeding(en).

Hey benleentje,
Het zou inderdaad enkele cm kleiner kunnen, ben echter bang om dit te doen aangezien ik dit zelf ga solderen. Maar ik kan het wel overwegen. Op de pcb editor staan ze mooi maar op de 3D staan ze wel ver uit elkaar vind ikzelf ook.

Een hele grote PCB is niet makkelijker solderen dan een hele kleine. Een grote is eerder moeilijker solderen. Dit omdat een grote PCB moeilijker te hanteren en draaien is.

Het meeste belangrijk is de volgorde van solderen eerst de kleine platte dingen en dan steeds de hogere componenten. Maar of componenten nu dicht tegen elkaar of verder weg staan maakt voor het solderen niets uit. Gezegd door iemand die ook niet heel goed is in solderen.

Voor erg makkelijk solderen zijn iets grote soldeer eilandjes wel iets beter. Maar zolang ze niet te klein zijn maakt dat ook niet zo heel veel uit.

Maar als je wilt oefenen in solderen. Is dit wel een leuke om mee te oefenen.
Kost weinig als het niet lukt en anders heb je een leuke regelbare voeding.
Om er een complete voeding van te maken moet er nog wel meer bij. Maarals je bv een 24V voeding hebt kan je dit er achter zetten en heb je alleen een koelprofiel nodig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006279550389.html?spm=a2g0o.product…

Of goedkoper om te oefenen
https://nl.aliexpress.com/item/1005009502555637.html?spm=a2g0o.product…

Ik heb er ook een paar gebruikt maar dan andere voor SMD solderen te oefenen.
IK weet nu bij welke maat SMD mijn grens licht. Als het moet kan ik best hele kleine componenten solderen maar leuk is anders. Maar ik weet nu ook waar de grens licht wat nog leuk is voor mij.

ben echter bang om dit te doen aangezien ik dit zelf ga solderen

Maak de koperbaantjes minstens 3x zo breed, je hebt er de ruimte voor en die dunne baantjes zijn veel sneller stuk bij soldeer foutjes.
Ook met smd kun je nog steeds brede banen gebruiken.

Is het te laat om commentaar te geven op het printje?

In jou geval valt het in princiepe wel mee met de spanningsverschillen tussen de ene en de andere kant van de Optocoupler. Maar voor het geval dat... is het aan te raden zeg maar 1 lijn over alle optocouplers te hebben met aan de ene kant de "laagspanning" en aan de andere kant "whatever daar de spanning is".

Ik bedoel: Draai alle optos een kwart slag.

En... Volgens mij zitten de optocouplers niet allemaal met hun neus dezelfde kant op. Dat zou duidelijker op de printplaat moeten staan (ik zag helemaal niets, maar mogelijk is het met wat gepriegel toch te zien.)

Op maandag 10 november 2025 19:54:08 schreef rew:
Is het te laat om commentaar te geven op het printje?

In jou geval valt het in princiepe

ciepe? :-)

Op maandag 10 november 2025 20:09:46 schreef RAAF12:
[...]

ciepe? :-)

Kijk zelf maar eens de afkorting na van "etcetera" vooraleer te vitten op een detailfoutje. _/-\o_