Normaal zou je een icoon op je desktop moeten hebben. Die start dan je altera software. Mogelijks gaat dit bij mij altijd goed omdat het al vroeger bestond. Ik gebruik windows11. Maar dat was ook zo in alle voorgaande windows versie's. Al die versie's staans nu op mijn desktop. Heb je al een install kunnen doen?
Op dinsdag 11 november 2025 17:20:30 schreef benleentje:
Ja dat heb ik gedaan en er in nu een map met altera erbij gekomen.
Maar ik zie verder geen knop in het startschem links onder. Ik heb gekeken onder altera, quartus of verilog en vind alleen altera maar dat is alleen de help functie.
Oeps ik zie dat je idd al een install zou gedaan hebben...
benleentje
Golden Member
Ik heb de oude map op C:/ nu verwijdert en ben opnieuw begonnen en dan op de E:.
E: is beter ivm met backups en hopen dat het nu wel goed gaat.
De installatie geeft nu een error ik moet het bestand opnieuw downloaden.
Gister was er denk ik ook een error maar heb het vannacht laten doorlopen en vanmiddag alles weg geklikt zonder te kijken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (41%)]
Bij mij is de Quartus-lite-25.1std.0.1129-windows.tar file: 6,51 GB (6.992.445.440 bytes).
Dit heeft hier 10 min geduurd om te downloaden. Deze voormiddag gedaan. Daarna unzip gedaan 6,51 GB (6.992.433.901 bytes). en in de dir "components" zie je de verschillende files staan. De .qdz files zijn de verschillende ondersteunende families waaronder de cyclone10lp-25.1std.0.1129.qdz die je board nodig heeft. Maar gewoon de QuartusLiteSetup-25.1std.0.1129-windows.exe uitvoeren zou al moeten gaan. Hij zal alle componenten wel instaleren. Normaal zal je icoon op je windows desk zien staan.
benleentje
Golden Member
Ja nu is het wel gelukt. Ik heb het gisteren na het downloaden ook nog eens verplaatst naar een ander HDD en er dan ergens iets fout gegaan. Nu is alles goed.
Hoe zet je de 2 verschillende versies naast elkaar?
Altera zet iedere install in een eigen map. Je kunt zoveel versies als je wilt installeren en gebruiken. Bij mij heeft hij deze laatste versie onder : C:\altera_lite\25.1std geplaatst.
Als je echt de .exe file wilt starten kan het vanaf C:\altera_lite\25.1std\quartus\bin64\quartus.exe.
Maar normaal doe je het vanaf de desktop.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (29%)]
Een vraagje wat heb je precies besteld? Als ik de link volg kan je voor €5.19 de USB blaster en kabels kopen of €11.29 het boardje. Schema vind ik niet, weet ook niet of er een USB aansluiting is waarbij de de chip direct kunt programmeren. Ik vermoed niet gezien je de USB blaster afzonderlijk kunt kopen.
benleentje
Golden Member
Ik heb 1 blaster en bordje besteld.
Natuurlijk is het ideaal als je geen aparte programmer nodig hebt. Maar ik zie dat bijna l die fpga clpd bordjes wel zo een boxed header hebben edus zo een USB blaster heb je dan wel nodig.
Verder wacht ik op waar free electron mee komt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Haha! Ik dacht laat ik quartus maar weer eens downloaden. De downloader meet m'n internet snelheid in gigabyte per seconde! (0.05 Gb /sec maar toch! ) 
Ik was aan het nadenken ... een CPLD boardje, maar dat heb ik toch al in 2007 besteld en gebruikt? En ja ik vind deze topic terug:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/51517
Even kijken in mijn voorraad en ja ik heb er nog 3stuks van. In de loop van de tijden heb ik er nog wat besteld voor diverse toepassingen.
De CPLD is een gans stuk groter dan wat "Free_electron" nu op een PCB zou plaatsen. Het was met de EPM2210F324 CPLD met 2210 LE's en vele I/O pinnen. Koste mij toen €68 per stuk.
De informatie met voorbeelden dat hij geeft in zijn topic :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/170423 kan ik er zo inknallen.
Een kwalitatief boardje, van Trenz duitsland, is deze met een MAX 10:
Uit voorraad te verkrijgen en veel mogelijkheden:
- 16K LE's
- 64MBit SDRAM (16-bit data bus).
- 64Mbit Flash Memory.
- One 3-axis accelerometer.
- 8x analoog 12bit ADC.
- Arrow USB Programmer2 on-board for programming; JTAG Mode.
- Volledig schema.
- Uitgebreide datasheet en gebruikers handleiding. enz...
https://www.trenz-electronic.de/en/MAX1000-IoT-Maker-Board-16kLE-32-MB…
Dit is geen Ali spul en je hebt het binnen een 3tal dagen. Uitstekend geschikt om op breadboard te gebruiken. Ze hebben ook een versie met een Cyclone 10LP met 25K LE's maar ik zie dat ze nog moeten binnenkomen. Die zou ik ook nog willen kopen.
benleentje
Golden Member
Ik heb die website vanmiddag ook al bekeken nadat je in het andere topic deze ook liet zien. Maar ik kon daar zo goed als geen info vinden over hoe dit bordje te gebruiken en waarom het een arduino pin-out heeft. Want het is toch gewoon een lege FPGA of is een FPGA waar een arduino core indraait en waar je dan ook nog steeds FPGA mogelijkheden hebt?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 16 november 2025 19:28:26 schreef benleentje:
Ik heb die website vanmiddag ook al bekeken nadat je in het andere topic deze ook liet zien. Maar ik kon daar zo goed als geen info vinden over hoe dit bordje te gebruiken en waarom het een arduino pin-out heeft. Want het is toch gewoon een lege FPGA of is een FPGA waar een arduino core indraait en waar je dan ook nog steeds FPGA mogelijkheden hebt?
Het heeft compatible headers zoals een Arduino MKR . Voor de rest niets met Arduino te maken. Het is idd gewoon een FPGA waar je zelf moet code inplaatsen. Kan zijn dat er al een demo progje inzat met de ledjes maar dat weet ik niet meer zeker. Ik heb daar al lang mijn eigen test progs voor gemaakt. Gewoon USB aansluiten en vanuit Quartus ontwikkelen.
Op zondag 16 november 2025 19:39:08 schreef maartenbakker:
Er zit een FTDI op, lijkt me dat die dienst doet als perifere CPU.
Ja die wordt gebruikt om via USB met de FPGA te kunnen praten.
Maar ik kon daar zo goed als geen info vinden over hoe dit bordje te gebruiken en waarom het een arduino pin-out heeft.
Er is genoeg info te vinden op de betreffende site onder de tab "Downloads".
Verder is het gewoon een normaal FPGA bordje met Arduino pin-out.
Mijn mening, heeft te weinig I/O pinnen...
Op zondag 16 november 2025 20:03:12 schreef Bobosje:
Verder is het gewoon een normaal FPGA bordje met Arduino pin-out.
Mijn mening, heeft te weinig I/O pinnen...
Er zijn idd wat weinig I/O pinnen maar anders het past zo direct op een breadboard. Ik heb daar een LCD display 4x20 char aanhangen, mijn standaard IR remote bediening ( bezit 44 toetsen), een PLL met 3 verschillende clock uitgangen en de 8 leds sturen met een tel patroon(30 bit teller).
Om te programmeren is het gewoon de programmer aanklikken in Quartus en programeren.
Wel moest je eenmaal zorgen dat de prog ARROW-USB-Blaster geinstalleerd is. Daarna zal hij het wel zelf gebruiken als je dit soort boardje gebruikt.
Ik zie geen enkel probleem waarom het niet zou gaan om met dit boardje te werken. Het gaat net zo goed als alle andere Altera boards die ik hier gebruik.
Je ziet hier dat ik al 472 LE's nodig heb. Mijn LCD display heeft wel 4 blz die je kunt selecteren. Dat maakt zijn aandeel in LE's = 188 van de 472 totaal.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
... waarom het een arduino pin-out heeft. Want het is toch gewoon een lege FPGA of is een FPGA waar een arduino core indraait en waar je dan ook nog steeds FPGA mogelijkheden hebt?
16k LE is voldoende om een "softcore" AVR in te draaien. Die is open source beschikbaar. Dat heb ik pak 'm beet 20 jaar geleden een keer gedaan. (met een 10k LE Cyclone II (*) als ik het goed heb.).
Free Electron wil niet met die softcore werken, omdat die niet officieel van Atmel vandaan komt. Moet ie zelf weten. Maar goed, ze zouden dus het ding uit kunnen leveren met een arduino compatibility package pre-installed.
Maar de pinout op vergelijkbare manier als "bestaande printjes" betekent dat je iets meer gebruik kan maken van bestaande "addons". Dus denk aan een "motor shield" en dat soort dingen.
Mijn eerste FPGA project, daar zaten een aantal "stappen" in het project. Enerzijds de print ontwerpen, anderzijds de FPGA "software" schrijven. De software om het FPGA ontwerp in te doen hebben we besteld en zou in een weekje geleverd worden. In de tussentijd de print ontwerpen. Vier weken later hadden we nog steeds geen software en toen was de print echt wel af.
Toen ik uiteindelijk de software WEL had bleek dat de timing ontzettend klote was omdat ik dacht dat FPGA pinnen gewoon uitwisselbaar waren. Nee het is niet gunstig dat een 32bit bus van de ene kant van de chip helemaal naar de andere kant moet. Dat bleek dus vrijwel alle "routing" resources van de chip te kosten. Uiteindelijk wel werkend gekregen. Of dat een redesign van de print was of gewoon wat prutsen met timing en routering weet ik niet meer.
Kortom, zelfs op een FPGA is het niet zo dat iedere pin zomaar uitwisselbaar is met iedere andere. Zo'n pin zit dicht bij een aantal Logic elements op de chip en als je de pinout handig doet kost het veel minder "global routing" resources dan wanneer je zomaar wat doet.
(*) De cyclone III was net uit, maar "had nog wat bugs" volgens de distributeur, dus we konden beter de II nemen.
Edit:
Die TRENZ jongens zijn wel een zooi prutsers....
De PCN links verwijzen naar "trenz.local".
Een FPGA vol proppen kan lastig zijn precies door die routing. Vandaar dat ik vroeger liever onder de 60% bezetting bleef. Maar dat geldt ook voor de CPLD board die Free Electron aaan het maken is. Vandaar dat je heel snel vast loopt met de CPLD 240 of 570. Anderzijds heb je ook veel meer resources met de FPGA serie boardjes. Er zit een boel RAM op naast de LE's, je heb een of meerdere PLL's, flash en ram geheugen en je hebt DSP tools zoals 9x9 of 18x18 bit multiplayers en die nemen geen noemenswaardige vermindering van je LE's. Maar een Arduino soft core zou ik ook niet snel gebruiken.
Ik heb nog vele boardjes liggen zoals deze:
MAX10-eval-kit by Frans, on Flickr
Die heeft wel al heel veel I/O pinnen beschikbaar. Maar pech, Mouser heeft zijn prijs nu net onder de €50 zodat je port kosten zal moeten betalen. In 2024 was het nog net iets boven de €50 en was verzending gratis. Nadeel je moet een Byte Blaster hebben voor het programmeren.
rew
Op maandag 17 november 2025 14:50:59 schreef fotoopa:
Maar pech, Mouser heeft zijn prijs nu net onder de €50 zodat je port kosten zal moeten betalen.
LCSC heeft hem voor ongeveer de helft van die $50.
https://www.lcsc.com/product-detail/C22141480.html?s_z=n_10m08
Zelfs MET verzending is ie dan nog goedkoper dan mouser. Oh. Shit. Niet op voorraad. 
Ondanks dat ik een FPGA "indrukwekkend" vind, vraag ik me af waarom je display en keyboard afhandeling in een FPGA zou willen doen en niet met een microcontroller. Of is dat omdat er in het ontwerp toch al een FPGA aanwezig is voor andere zaken ?
Op maandag 17 november 2025 15:00:29 schreef bprosman:
Ondanks dat ik een FPGA "indrukwekkend" vind, vraag ik me af waarom je display en keyboard afhandeling in een FPGA zou willen doen en niet met een microcontroller. Of is dat omdat er in het ontwerp toch al een FPGA aanwezig is voor andere zaken ?
Omdat het een module is die je eenmaal schrijft en op iedere FPGA kunt bijplaatsen. Met 168LE's maakt dit nauwelijks iets uit als de kleinste FPGA 16K LE's of meer hebben. Je display data komt normaal toch al uit de FPGA toepassing.
Heb je video output nodig dan ook weer, een FPGA is hiervoor krachtig en op de meeste boarden is die hardware uitgang aanwezig.
Zoals hier mijn DE10-Nano boardje:
DE10-Nano-HDMI by Frans, on Flickr
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (16%)]
rew
Op maandag 17 november 2025 15:00:29 schreef bprosman:
Tja, Voor sommige toepassingen, als je bijvoorbeeld TOCH een microcontroller of CPU (zeg raspberry pi niveau) nodig hebt, dan is dat soort dingen afhandelen inderdaad vaak handiger op de niet-FPGA.
Maar fotoopa had projecten waarbij FPGA noodzakelijk is maar toch moest het "standalone" werken. Dat is dus een geval dat ALS je een scherm nodig hebt, je die dan maar meteen door de FPGA laat doen.
Een andere reden kan zijn dat je te veel bandbreedte nodig hebt van de FPGA naar "het scherm". Die MAX10 CPLDs die hebben een ADC aan boord. Als die 1MSPS AD conversies aan het doen is en je dan 1000x per seconde een 1024-bin FFT wil doen en dan de resultaten met 60 FPS over het scherm wil laten scrollen... Tja, dan heb je dus 1.5 mbyte per seconde aan bandbreedte nodig naar je CPU, en dan zou die CPU nog 1000 FFTs per seconde moeten kunnen uitvoeren. Dat wordt hem niet op een standaard ARM processortje. Een (dikke) FPGA kan dat wel en dan maar direct de resultaten tonen ook....
Daarnaast is het kunnen tonen van "debug info" wel eens handig. Als je daarvoor de FPGA module geschreven hebt, dan is het makkelijk om "even" de debug module er bij te pakken. Ja er zijn andere debug mogelijkheden, maar soms is het fijn om dingen "cooked", na enige verwerking te laten zien.
Ik zie hier geen oplossing om zelf een FPGA boardje samen te stellen en te laten bestukken. Die bestukking met de CPLD chips zoals bij Free_electron zullen boven de €50 uitkomen en je moet iemand vinden die een reeks wil maken. Dat gaat hier niemand doen. Zelfs de meeste eenvoudige truehole componenten zal niemand zomaar liggen hebben.
Als alternatief is het goedkoopste board met 25K LE's en veel I/O's ( sorry geen Ali) deze zoals bij:
Mouser: https://www.mouser.be/ProductDetail/Altera/EK-10CL025U256?qs=HXFqYaX1Q…
Digikey: : https://www.digikey.be/nl/products/detail/altera/EK-10CL025U256/734765…
aan €105 btw en verzending inbegrepen en uit voorraad.
Er zijn er ook nog 2 in voorraad bij Conrad aan €115.
Bij dit boardje heb je geen Byteblaster nodig, alles gaat via de USB aansluiting. Er is zelfs een Arduino pinout aanwezig.
De gegevens van deze board kun je downloaden:
https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata/d220001/medias/docus/5735/6668…
Wil je echt lager starten dan gaat het met dit boardje dat ik al aangegeven heb:
Trenz duitsland met een MAX 10: https://www.trenz-electronic.de/en/MAX1000-IoT-Maker-Board-16kLE-32-MB…
Normaal zouden ze ook een Cyclone10 versie hebben maar die staat aangegeven voor 5 dec. (Ze hebben die datum al eens verschoven...)
Cyclone10 Trenz: https://www.trenz-electronic.de/en/CYC1000-with-Intel-Cyclone-10-LP-10…
Deze is de goedkoopste maar je hebt idd wat minder I/O pinnen beschikbaar. Als die echt in voorraad zou komen op 5 dec ga ik hem toch nog aankopen.
Wil je echt maar €15 uitgeven dan moet je idd bij Ali of Amazone, die hebben ze in overvloed. Je moet dan wel een extra JTAG programmer gebruiken (en hopen dat de clone programmer werkt!).
PS: Alle aangegeven boards kunnen gebruikt worden met de gratis versie Quartus Lite 25.1
download: https://www.intel.com/content/www/us/en/software-kit/868561/intel-quar…