Beste lezers,
Wij hebben in onze chalet (of park) een probleem met de stroom. 2 weken geleden begon dit probleem.
Soms bleef alles weer een dag werken na het weer inschakelen van de hoofd/aardlekschakelaar van het park.
Vorige week vrijdag 7 november is de verdeeldoos onder de chalet waar grondkabel en chalet met elkaar zijn verbonden gecontroleerd en zat de aardedraad los.....we dachten het probleem gevonden te hebben.
Op afstand kan ik middels wifi verbinding maken met een modem in de chalet en zien of er stroom is in de chalet (thermostaat verwarming op wifi) is.
Dit heeft een week gewerkt en had er vertrouwen in dat de slechte aardedraad de boosdoener was.
Echter knalde de hoofd/aardlekschakelaar van het park knalde er gister weer uit (heeft een week wel goed gewerkt) proberen weer aan te zetten maar knalde er meteen weer uit.
In de groepenkast van de chalet alle schakelaars uitgezet, toen weer de hoofd/aardlekschakelaar van het park proberen aan te zetten....nee dus...die schakelt gelijk weer uit,
Vraag:
Als de schakelaars in groepenkast van de chalet allemaal uit staan en de hoofd/aardlekschakelaar van het park nog steeds direct uitslaat kan de oorzaak toch alleen maar liggen aan:
1. De hoofd/aardlekerschakelaar van het park?
2. De grondkabel van kast park naar chalet?
3. De verdeeldoos onder de chalet? (aansluiting grondkabel naar chalet)
4. Aansluiting kabel van verdeeldoos onder de chalet naar groepenkast in chalet?
Ik weet het echt niet meer......
Alvast dank voor de reacties
Mvg Ed
Je redenering klopt helemaal.
Er zal dus een megger aan te pas komen, misschien meet je de fout ook al met een ohmmeter.
Of misschien kan er iemand onder t chalet kruipen, we hebben hier (op de camping) ook wel eens aangevreten kabels gevonden. Slaat de hoofdzekering uit op overbelasting (gok van niet) of aardsluiting ?
Kun je de toevoerkabel niet gewoon vernieuwen ?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
99,9 % gelijk.
Lasdozen etc. in kabels zijn de eerste verdachte, daar kan vocht /water ;vui / dieren (mieren) in komen.
Dat kun je met het blote oog zien.
De grondkabel is een 2e verdachte. DIe kan beschadigd zijn zonder dat je het weet. Met graafwerkzaamheden of zo. Lang niet alle grondkabels liggen diep. Beschadiging kan jarengeleden al opgetreden zijn.
JE moet gebruik maken van een isolatieweerstandsmeter, zg Megger. Met zo’n meter kun je eenvoudig fouten in de isolatieweerstand vinden, zonder te graven.
Heeft de campingeigenaar niet de beschikking over zo’n meter?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
haal de kap eens van de kast en check of de automaten wel 2 polig zijn. anders maakt het uitzetten niks uit voor de aardlek..
Of vocht in de hoofdkast van het park.
Als de Aardlek er uit gaat met alle afgaande groepen uit dan is die kast ook verdachte.
Wel raar dat er een heel park op een aardlek zit, dat is een ontwerpfout.
Beter aardlekautomaten per chalet.
Of is dit heel oud?
Dan kan de aardlek zelf ook slecht zijn.
Op zaterdag 15 november 2025 08:29:43 schreef revado:
Of vocht in de hoofdkast van het park.
Als de Aardlek er uit gaat met alle afgaande groepen uit dan is die kast ook verdachte.Wel raar dat er een heel park op een aardlek zit, dat is een ontwerpfout.
Beter aardlekautomaten per chalet.
Of is dit heel oud?
Dan kan de aardlek zelf ook slecht zijn.
Meestal zitten chalets apart op een automaat in de kast op "straat", misschien bedoeld TS dat met "hoofdschakelaar".
Overigens hebben we ook inderdaad wel eens "trigger happy" automaten vervangen.
Ik gok op vocht in de kabel/lasdoos. Het heeft een week gewerkt, tot het begon te regenen..
Ik heb wel in zulke gevallen lasdozen volgegoten met vulmassa..
[Bericht gewijzigd door mel op (26%)]
Op zaterdag 15 november 2025 08:21:43 schreef bprosman:
Of misschien kan er iemand onder t chalet kruipen, we hebben hier (op de camping) ook wel eens aangevreten kabels gevonden. Slaat de hoofdzekering uit op overbelasting (gok van niet) of aardsluiting ?
We hadden alleen een airco aan en 3 led lampen........dus denk niet aan overbelasting
Chalets zitten allemaal op een aparte schakelaar in de kast van het park
Op zaterdag 15 november 2025 08:32:07 schreef bprosman:
[...]
Meestal zitten chalets apart op een automaat in de kast op "straat", misschien bedoeld TS dat met "hoofdschakelaar".
Overigens hebben we ook inderdaad wel eens "trigger happy" automaten vervangen.
Hadden alleen een airco aan en 3 ledlampen.....dus lijkt me geen overbelasting
Op zaterdag 15 november 2025 08:21:43 schreef bprosman:
Dat klopt, het heeft veel geregend, lasdoos onder de chalet hangt aan een balk onder de chalet , ligt niet op de grond
Op zaterdag 15 november 2025 08:39:46 schreef mel:
Ik gok op vocht in de kabel/lasdoos. Het heeft een week gewerkt, tot het begon te regenen..
Ik heb wel in zulke gevallen lasdozen volgegoten met vulmassa..
Op zaterdag 15 november 2025 08:50:10 schreef Ed de R:
Dat klopt, het heeft veel geregend, lasdoos onder de chalet hangt aan een balk onder de chalet , ligt niet op de grond[...]
Dan toch kan er vocht in zijn gekomen.Gewoon nakijken.De meeste mensen weten niet dat als een doos aan de muur hangt, er een klein gaatje in moet zitten om het vocht af te laten..Aan de onderkant natuurlijk.. 
Op zaterdag 15 november 2025 08:27:48 schreef testman:
haal de kap eens van de kast en check of de automaten wel 2 polig zijn. anders maakt het uitzetten niks uit voor de aardlek..
Ik neem aan dat bij éénpolige wel altijd in de fase geschakelt word, dus dan maakt het wel degelijk uit.
Op zaterdag 15 november 2025 08:27:48 schreef testman:
Goeie bal .... afhankelijk van de regelgeving in het land waar de chalet staat
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heeft je shalet een eigen aardpen?
Is je hoofdschakelaar een aardlekautomaat .....Amp/....mAmp?
Is de spannings verlies uit je eerdere topik deels opgelost door de nul en de aarde aan elkaar te verbinden?
Is je airco een warmtepomp met een el element? of zit er een el kachel.
Maak eens foto's van de hoofdkast en je shaletkast!
testman
Op zaterdag 15 november 2025 09:28:54 schreef GJ_:
[...]Ik neem aan dat bij éénpolige wel altijd in de fase geschakelt word, dus dan maakt het wel degelijk uit.
heb zat aardstoringen in handen gehad om te weten dat de nul niet meeschakelen net zo goed nog de aardlek kan laten trippen. doorgaans is de waarde dan ook echt slecht 30Kohm oid. heb de elektra in die chalets gezien dat is vaak niet te best aangelegd spul. er kan zo ergens een mierennest/wespennest inzitten oid, en je aardlek heeft werk.
- Chalet heeft geen eigen aardpen
- Airco kan koelen en verwarmen heen warmtepomp
op zaterdag 15 november 2025 10:39:07 schreef Hunebedbouwer[/message]:
Heeft je shalet een eigen aardpen?
Is je hoofdschakelaar een aardlekautomaat .....Amp/....mAmp?
Is de spannings verlies uit je eerdere topik deels opgelost door de nul en de aarde aan elkaar te verbinden?
Is je airco een warmtepomp met een el element? of zit er een el kachel.
Maak eens foto's van de hoofdkast en je shaletkast![/quote]
[Bericht gewijzigd door Ed de R op (13%)]
testman
de 2 linker zijn dus 1 polig. en wat ik al dacht, gelijk china rommel. maar gezien de 2 linker groepen 1 polig zijn kan er dus nog steeds een aarde/nul aardsluiting aanwezig zijn ergens. welke valt uit? ik neem aan de aardlek van dit kastje of heb je elders nog iets.
[Bericht gewijzigd door testman op (59%)]
Op zondag 16 november 2025 08:46:06 schreef testman:
de 2 linker zijn dus 1 polig. en wat ik al dacht, gelijk china rommel. maar gezien de 2 linker groepen 1 polig zijn kan er dus nog steeds een aarde/nul aardsluiting aanwezig zijn ergens. welke valt uit? ik neem aan de aardlek van dit kastje of heb je elders nog iets.
Testman,
Het is een Engels chalet en groepenkast wordt zo geleverd, behalve de rechter groep. Die is later gemonteerd en staat de airco op.
Geen van deze schakelaar in de chalet valt uit, de schakelaar in de kast van het park knalt eruit....
Elke chalet heeft een eigen meter met schakelaar in de kast van het park
testman
wat is die schakelaar van het park? 16A of minder als 16A. een airco die 16A eruit gooit kan wel maar dan heb je best een zwaar model, een 5kW model. als er dan ook nog een boiler oid inschakelt heb je kans dat het nog overstroom is.
bij de bekende merken komt een aardlekautomaat ( met kans die van het park zelf dus ) die uitgaat op de aardlek een kleurtje achter een venstertje omhoog. bij overbelasting is dat niet.
Op zondag 16 november 2025 09:34:53 schreef testman:
wat is die schakelaar van het park? 16A of minder als 16A. een airco die 16A eruit gooit kan wel maar dan heb je best een zwaar model, een 5kW model. als er dan ook nog een boiler oid inschakelt heb je kans dat het nog overstroom is.bij de bekende merken komt een aardlekautomaat ( met kans die van het park zelf dus ) die uitgaat op de aardlek een kleurtje achter een venstertje omhoog. bij overbelasting is dat niet.
Testman,
Airco is 3.5 kw en verder zijn er in de chalet geen grote verbruikers of boilers. Het heeft een jaar goed gewerkt. Dus lijkt het me een vochtprobleem of een schakelaar in de groepenkast van de chalet of van het park. Of...de kabel onder de grond van park naar chalet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op zondag 16 november 2025 10:04:48 schreef Hunebedbouwer:
Heb je ook tuinverlichting die enkelpolig geschakelt word?
Nee, geen tuinverlichting......alleen een buitenlamp die tegen de chalet zit gemonteerd.....en hangt droog
proberen weer aan te zetten maar knalde er meteen weer uit.
In de groepenkast van de chalet alle schakelaars uitgezet, toen weer de hoofd/aardlekschakelaar van het park proberen aan te zetten....nee dus...die schakelt gelijk weer uit,
Met alleen een schroevendraaier kun je dan ook al aan de slag.
Koppel achtereenvolgens de voeding af in de groepenkast chalet, in de aansluitdoos onder chalet, achter de aardlek.
Zodra de aardlek op blijft weet je dat de laatst afgekoppelde (hoogstwaarschijnlijk) de boosdoener is.
Zekerheid krijg je minstens van een ohmmeter, een megger zowiezo, desnoods iemand met de juiste kwalificatie.