Op vrijdag 21 november 2025 08:43:39 schreef EricP:
[...]Wat is die nog mooi! Ik had er ook eentje. Maar een jaar of wat geleden wat opgeruimd (hoeveel meters wil je hebben?). Nu nog 2 zwengelaars en 2 batterij gestookte exemplaren over...[...]Precies dat... En als men het dan houdt bij een omschrijving van de waarneming in plaats van zelf verzonnen en interessant klinkende kreten te gebruiken... Maar goed, andere discussie...
Die foto is van het net geplukt, maar die ik heb liggen is ongeveer zo netjes.
Ik heb 2 moderne, een Nieaf Smitt en een Megger MIT230.
De MIT ligt altijd in de auto ( in zijn eigen originele plastic koffertje).
Die MIT vind ik het lekkerste werken, de Nieaf op een of andere manier niet.
En zo,n draaimegger werkt ook als de infrastructuur is uitgevallen...Niet dat je er dan nog wat aan hebt..Dan heb je meer aan een opwindradio 
Die middelste op de foto van nonius heb ik ook..Na een val deed hij het niet meer,er was een elco van de print gescheurd door de klap.Ding doet het nog steeds.
[Bericht gewijzigd door mel op (36%)]
Op vrijdag 21 november 2025 00:01:07 schreef Ed de R:
Excuus voor de late reactie....het probleem is nog niet opgelost ook niet na het vervangen van de hoofdschakelaar in de kast van het park.
[...]
Niet gaan prullen en iemand met een megger langs laten komen en gericht gaan zoeken.
Vul in uw profiel even uw woonplaats of regio in en het komt vast wel goed..
EricP
mét CE
En zo,n draaimegger werkt ook als de infrastructuur is uitgevallen...Niet dat je er dan nog wat aan hebt..
Juist wel. De infrastructuur van TS is uitgevallen en het klinkt alsof-ie er dringend behoefte aan heeft 
En die opwindradio? Mwah... Er zit er eentje in de auto. Daar zit een accu in. En vast ook nog wel wat brandstof. En dan maar hopen dat je geen DAB+ hebt - met al die kleine cellen dus veel kleine zendertjes nodig. Die ook allemaal na een paar uur uit de lucht zijn. Maar goed... Dat is een andere discussie.
Terug naar de megger 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 22 november 2025 07:34:40 schreef mel:
En zo,n draaimegger werkt ook als de infrastructuur is uitgevallen...Niet dat je er dan nog wat aan hebt..Dan heb je meer aan een opwindradio
Op zaterdag 22 november 2025 08:39:55 schreef EricP:
[...] Juist wel.
@Mel bedoeld de uitgevallen stedelijke en/of regionale infrastructuur. 

Probleem kortsluiting chalet gevonden.......
Onder de chalet zat nog een "verborgen" verdeeldoos waar een grijze kabel van de grondkabel was afgetakt.
Deze grijze kabel was van een oude slagboom en die maakte kortsluiting (was dus niet goed afgeschermd tegen vocht......
Grijze kabel uit de verdeeldoos gehaald en probleem opgelost.
Iedereen bedankt voor de tips en hulp.
Mvg, Ed
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dus ze takken nog een slagboom af op een ( bemeterde ? ) aansluiting voor een chalet?
een isolatietester is wel zo fijn, van de week nog een schuifhek aangesloten, voeding ging erop en t knetterde wat. alles was onder de 0,05Mohm. bleek er door de kabel heen geboord te zijn, maar n klein ankertje erin van M14 
testman
Op donderdag 27 november 2025 21:12:58 schreef Ed de R:
Klopt......aftakken van onze chalet.....daar gaat een vergoeding voor komen
met terugwerkende kracht, en ik zou die kabel van een stekker of eigen groep voorzien voor als het weer fout gaat. hoef je iig niet in t donker en pokkeweer onder het chalet te klimmen.
Op de foto zie in een 80A/30mA zitten met daarnaast een B16 emat
Ik mag hopen dat de chalet achter de B16 zit gezien de kabeldikte op de laatste foto met kabeldoos.
Voor de voedingskabel was een 300mA selectief veel gebruikelijker geweest en in de chalet gebruik je dan 30mA. Gezien de foto's een beetje hobbybob installatie
Kabeldozen losliggend
Waardeloze wartels
testman
dat kastje zit in het chalet zelf. voeding is wrs 1x16 of 20A. de aardlek van 80A maakt geen hol uit, gaat immers om de eindbeveiliging van de groepen. maar de automaat links doet 32A dus die gaat er niet uit, wel de automaat in de kast van het park zelf.
de doos hing aan de balk met tieraps zo te zien, de onderste wartel is wel frut in een ak1 doos, dat is een wartel uit een b9k doos die je moet boren om passend te krijgen.
[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]
EricP
mét CE
Zo te zien heeft die doos aan de ty-raps erboven gehangen. Daar kun je wat van vinden, maar liever zo dan los liggend of met een paar schroeven die zo hard roesten dat ze de doos stuk drukken (been there, done it).
Die wartels... oud. Tsja... ach... Aan de hoeveelheid spinnewebben te zien, zit het droog zeg maar
En dat is maar goed ook, want het lijkt erop dat de doos met z'n achterkant naar boven heeft gehangen. Je weet wel, daar waar de schroefgaatjes in zitten 
daar mag best een grote vergoeding tegen staan:
1) diefstal van electriciteit en niet enkel het verbruik van de slagboom. als die kabel een klein beetje verlies had, net genoeg voor de aardlek om niet af te slaan, is het wel verbruik geweest.
bv 20mA verlies 24/24, 365d/jaar ... dat loopt aardig op. 20mA op 230V is 5W. dat is een ledlamp die constant aan staat
2) jouw challet die vele keren uit is gevallen terwijl het probleem niet bij u zat. uren zoeken, topics aanmaken op forums,....
jij hebt er best wat uren in gestoken vermoed ik zo, en dit door een 'slechte' aansluiting van electriciteit
3) verlies van comfort en mogelijks slapeloze nachten waarom de electriciteit uit valt. bij dergelijke problemen ben ik vaak snachts om 4uur wakker en pieker met rot waarom het voorvalt. dus had het mijn challet geweest, daar zou ik veel last van hebben gehad
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
Fcapri,
Het klopt allemaal wat je schrijft.....heeft inderdaad veel uren, energie en vooral ergenis veroorzaakt.
Dank voor je reactie
EricP
mét CE
Je kunt het antwoord natuurlijk zien aankomen: zelf uren besteden aan zoeken en fora omdat je de kennis / apparatuur niet hebt... Dat kun je schudden. Een beetje vonkentrekker met een megger en een kabel tracer heeft dit met een uur echt wel te pakken. Nou, stuur copietje rekening van een uur electricien maar...
testman
pas nog zo'n geval maar dan ineens ram sluiting in de installatie na 45 jaar. tussen fase en nul met de isolatietester 250V 0.00 Mohm zekering vlamt er mee uit. 1 centraaldoos alles los, deels weg maar het grootste deel vanuit de stoppenkast werkte nog niet. er moest ergens anders een lasdoos zijn, maar niet te vinden. na veel zoeken bleek achter een wandlamp en 2cm stuukwerk nog een centraaldoos in de wand te zitten. sluiting middenin de pijp in de vd. ondanks dat fase aarde ook vrijwel 0,00 was ging de aardlek niet eruit. tot ik die 1x uitschakelde ging deze wel mee. was zo'n beruchte antieke siemens .
nonius
set SCE to AUX.
ondanks dat fase aarde ook vrijwel 0,00 was ging de aardlek niet eruit. tot ik die 1x uitschakelde ging deze wel mee. was zo'n beruchte antieke siemens .
Als het goed is zit er op de aardlekschakelaar een testknopje en staat daarbij de tekst '1x per maand op goede werking testen'.
Dat was dan blijkbaar ook al een heel tijdje niet meer gedaan.... 
En of het economisch-rationeel is om alles zelf te willen herstellen? Zeker niet, maar het voordeel is wel dat je zelf extra kennis opdoet. En dat kan dan weer z'n vruchten opbrengen wanneer je zelf ooit een keer, midden in de nacht en/of in de regen, met een electrisch probleem wordt geconfronteerd. Met een beetje geluk heb je dan de kennis om het binnen een paar minuten op te lossen. En da's ook wat waard. (om nog maar te zwijgen over de 'manly-man' punten die je daarmee scoort bij je vrouw en/of omstaanders!) Ik ben er toch wel een klein beetje trots op dat er tot nu toe bij mij nooit een loodgieter/electriciën/CV-installateur/etc. bij mij is hoeven langskomen. Als ik bij m'n diverse buren kijk zie ik bij allemaal toch wel minimaal elke paar maanden een busje op de oprit staan....
Zelfredzaamheid is ook heel wat waard, al is het dan lastig in geld uit te drukken.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zaterdag 15 november 2025 09:28:54 schreef GJ_:
[...]Ik neem aan dat bij éénpolige wel altijd in de fase geschakelt word, dus dan maakt het wel degelijk uit.
Er kan toch alsnog meerdere volt verschil tussen je nul en aarde zijn, genoeg voor de aarlek om eruit te gaan. En de Proteurs 6328W is maar een-fasig, schakelt de nul niet. Het is toch verplicht ook de nul te schakelen? Volgens mij voldoet dit niet.
Een quick test is ook nullen los te halen en een voor een aan te sluiten. Dan zie je wel welke het probleem geeft - als het in de nul-aarde lek zit.
Ik vraag me ook af on de installateur misschien de nul schakelt, kwestie van een paar draadjes verwisselen? Dan zou het nog fouter zijn dan het nu al is.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
tot ik die 1x uitschakelde ging deze wel mee. was zo'n beruchte antieke siemens .
Die had ik in een vorig huis ook. Maar die was juist te gevoelig geworden, schakelde uit zichzelf uit.
EricP
mét CE
Het is toch verplicht ook de nul te schakelen? Volgens mij voldoet dit niet.
Gaan we weer.... als het 'verplicht' is, dan is er een wet die dat op de een of andere manier regelt. Kom maar op.
Bij onze oosterburen is de 'nul' schakelen zeer ongebruikelijk - beveiligen van de nul doen ze net zo min als (doorgaans) in Nederland.
Maar goed, het idee in Nederland is dat je een groep volledig kunt afschakelen. Dat kun je uitvoeren met een smeltpatroon en een (dubbelpolige) schakelaar. Met een enkelpolige automaat en een dubbelpolige schakelaar (maar dat doet dus geen hond, geen toegevoegde waarde) of met een automaat die de nul van die groep ook mee schakelt. Volgens mij zijn we daar in Nederland redelijk uniek in. Wat ook gelijk verklaart waarom zekeringautomaten van identieke merken hier 3x zo duur zijn als bij de oosterburen: 'wij' hebben wat bijzonders en de markt daarvoor is niet zo groot.
Overigens is het bij bijvoorbeeld de oosterburen ook heel gebruikelijk om een 3-fase aansluiting met 3 enkelpolige automaten te beveiligen - zoals met smeltpatronen. Niks koppelen (zoals we dat in Nederland wel doen).
De oosterburen hebben ook een soort van bandkabel, 3x1.5mm2(en vast ook wel in 2.5) om letterlijk in het stucwerk te smeren. Kabel in enige vorm rechtstreeks in het stucwerk is hier toch eh... een rariteit zeg maar 
sluiting middenin de pijp in de vd.
Het je nog een oorzaak gevonden? Overbelast geweest? Of isolatie die bros geworden is en er ergens gewoon af gevallen is??
Hier in huis vervang ik zo nu en dan eens wat (bij gelegenheid zeg maar). Een deel is 50-er jaren. Een deel 70-er jaren. En de overgangen zitten niet altijd in een lasdoos zeg maar - het is niet raar om grijs, blauw en groen in 1 pijp tegen te komen. En soms ook wel zonder grijs (als een kamer 'leeg' gaat, dan wordt dat ook gelijk recht getrokken, ik wil overal randaarde hebben voor de voedingen waarbij dat handiger is). Het is verbazend hoe goed de isolatie van die 50-er jaren VD draad nog is. Soepel, geen tekenen van veroudering. In dat opzicht: niks mis mee.
En zo'n ALS testen... Ik vraag me serieus af... wie dat wel eens doet. En ja, het staat er op. Ik moet de eerste nog tegen komen die het ook doet...
Op zaterdag 29 november 2025 17:11:05 schreef nonius:
[...]Als het goed is zit er op de aardlekschakelaar een testknopje en staat daarbij de tekst '1x per maand op goede werking testen'.
Dat was dan blijkbaar ook al een heel tijdje niet meer gedaan....
Eens, maar wie van ons hier drukt dat knopje, of bij alamats, de knopjes maandelijk een keer in?
Ik denk maar heel weinig 
Hoeben
Golden Member
Op zondag 30 november 2025 12:31:22 schreef mel:
o, is DAAR dat knopje voor?
Wat dacht jij dan ? , we hadden POPE ( Productie Overschot Philips Eindhoven), maar geen KOPE ( Knopjes Overschot Productie Erdschutzschalter ) om even bij Siemens te blijven