Ik ben erover aan het denken om een (dichte) boot trailer van wat elektronica te voorzien, zoals een paar lampen en een aantal ventilatoren.

Ik heb het volgende bedacht:
Een 12V schemerschakelaar zit aangesloten op een 12 V accu (7Ah). Aan de schemerschakelaar zit vervolgens ook een 12V (computer) ventilator aangesloten (deze gaat lucht blazen door een PVC buis, zodat het zeil wat daarin ligt alvast enigszins droogt), zodat deze automatisch gaat draaien als het donker is. Daarnaast wil ik ook een schakelaar plaatsen om de ventilatoren handmatig uit te kunnen schakelen, aangezien het niet nodig is dat deze dagen/weken achter elkaar automatisch blijven draaien. Moet ik ergens een zekering in het geheel opnemen? En wat voor zekering moet dat zijn, waar moet ik deze plaatsen in de keten en hoeveel moet deze zekering aankunnen? Zijn er daarnaast nog andere dingen om rekening mee te houden?

Los van bovenstaande, wil ik ook een paar 12V lampen aansluiten met een schakelaar om de lampen aan/uit te doen. De lampen en de ventilatoren zitten natuurlijk gescheiden van elkaar qua circuit, met hun eigen bedrading en hebben dus eigenlijk niets met elkaar te maken. Maar ook daarvoor geldt: wel of geen zekering, waar plaatsen en hoeveel moet de zekering aan kunnen?

Ik ben niet super ervaren met electriciteit, vandaar mijn vraag. Het aansluiten lukt me wel prima en veilig.

Dank voor jullie raad?

Om te voorkomen dat de voedingsdraad over de hele lengte uit gaat branden in geval van kortsluiting zou ik een zekering plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu, of voeding.

De belangrijkste reden voor een zekering is het beschermen van de draden achter de zekering.
Dus als je draad maximaal 10A aankan neem je een 10A zekering.

Een andere reden voor een zekering is om de stroom te verdelen in groepen. Als dan in 1 groep een kortsluiting is dan kan de andere groep blijven werken.

Verlichting is dan een andere groep dan die waar de ventilator in zit.

Even een gek voorbeeld.
Stel je accu kan maximaal 50A leveren en je sluit daar een draad op aan die 100A aankan. Dan is een zekering niet nodig. Want de draad kan de stroom makkelijk aan.
Maar meestal is je draad niet zo erg dik en kan een accu ruim meer stroom leveren dan de draad aankan. Dan moet er altijd een zekering tussen de accu en de draad.

een zekering plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu, of voeding.

Precies. De zekering moet de aangesloten draad wel kunnen beschermen dus dan moet de zekering voor de draad.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]

Daar kan ik wat mee, hartelijk dank!! En wat voor zekering moet ik plaatsen? Een glaszekering bijv? En hoe zwaar zou die moeten zijn?

Als je draad maximaal 10A aankan dan mag de zekering ook maximaal 10A zijn.

Minimaal moet de zekering de stroom die er naar bv de lampen gaan aankunnen. Als je dan 6A aan verlichting hebt kan je een 8A zekering plaatsen.

Het type zekering maakt niet zoveel uit. Zolang de zekering ook maar de spanning aankan. Maar in een boottrailer zou ik geen glaszekeringgebruiken die zijn te kwetsbaar.
Gebruik daarvoor de normale autozekeringen ook wel steek zekering genoemd

Even een voorbeeld.
https://www.rdae.nl/fha7210-mini-zekeringen-4-voudig.html

Voor het krimpen op de draad gebruik je een krimptang voor geïsoleerde kabelschoenen. Dus niet je normale krimptang.

.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (98%)]