Het probleem doet zich onregelmatig voor. We gebruiken de steamer meestal op 120 graden , maar soms treedt er al een foutmelding op tijdens het opwarmen vb bij 75 graden, later in het proces of pas bij 120 graden. Op dat moment verschijnen er drie streepjes op het scherm afwisselend met de melding F14.
Ook tijdens het genereren, rond 100 graden krijgen we soms een foutmelding. Het probleem lijkt willekeurig op te treden.
Wanneer de foutmelding verschijnt schakel ik de steamer uit. Dan spuit er water naar buiten maar dit kan niet weglopen via de afvoer, waardoor het water op de vloer komt.
Wanneer ik de steamer dan opnieuw inschakel zuigt hij het achtergebleven water weer weg. Soms werkt deze dan normaal maar af en toe moet ik hem meerdere malen aan en uit zetten voordat deze weer goed functioneert.
Dit heb ik al uitgevoerd:
1) de waterkast schoongemaakt, alle leidingen gedemonteerd tot en met de 3 voudige klep (terugslag klepje, leidingen,..
2) De drievoudige waterventiel gedemonteerd en getest door een waterdarm aan te sluiten en de 3 spoelen te activeren.
3) de afvoerklep van de boiler gedemonteerd en getest met een 24V voeding (interne microswith ook)
4) de afvoerklep van de kuip gedemonteerd en getest met de 24V voeding

De foutmelding heeft te maken met het water die misschien te traag toekomt of het water die wegloopt uit de boiler.

Heeft iemand daaromtrent ervaring of suggestie om dit probleem op te lossen??

Je bent vrij grondig geweest. F14 is dan ook een zeer moeilijke fout.

Mss faalt de boiler sensor. Dit is een meetpen die via stroomgeleiding water detecteert.
Mss verkalkt maar met F14 is ontkalken meestal een uitdaging of zelfs onmogelijk.

Soms is het een gevolg van schuimvorming maar ook daar is dat bijna onmogelijk te constateren.

Soms lekt idd de ledigingskraan. Dit kun je volgen door de darm in een emmer te hangen zodat je kan kijken of er stoom of water uit komt op tijden dat het niet hoort.

Soms is het het toevoerventiel of krijgt het ventiel niet genoeg druk of debiet vd pomp. Zeer regelmatig zit er in het membraam met terugslagklepjes vd pomp een klontje amorf blinkend korreltje. Een soort residu dewelke niet oplost met ontkalkingsproduct.

ja het wordt moeilijk,
Heb de beide kleppen gedemonteerd en met een voeding van 24 V kun je de kleppen open en toe doen. (- op de rode klep en + op de bruine : klep gaat toe, - op de roede klep en + op de zwarte klep: klep gaat open)
De microswithes sluiten enkel in geopende toestand van beide kleppen..
De boel terug gemonteerd en getest. De boel slaat nog meer tilt;
Weet u de begintoestand van beide kleppen. ik denk dat de boiler open moet en de kuip gesloten.

Bij volledig uitschakelen moeten beide open zijn. Bij aan zetten sluit die onder de boiler om de boiler te kunnen vullen. Bij 90 graden (+-)(temperatuur) sluit de afvoer.

momenteel krijg ik continue f14
de boiler wordt niet gevuld.
de driewegklep werkt niet altijd goed, nochtans als ik deze apart test met een waterdarm en de 3 spoelen activeer werkt deze wel goed;
misschien geef de pomp geen debiet genoeg zodat de driewegklep soms onbetrouwbaar is.
Het wordt moeilijk.
Alvast bedankt voor de schema's

Als er niet genoeg druk is sluiten de kleppen niet volledig. Zo kan het zijn dat een andere klep het water doet weglopen richting afvoer. Het is dus belangrijk dat je de afvoer goed in de gaten houdt.

Zak het water in het waterkastje? Het toevoerventiel op de kraan moet constant aan en uit gaan om het waterkastje op pijl te houden tijdens het pompen.

Ik vermoed dat je een grote groen/blauwe pomp hebt. Haal de kop er zeer voorzichtig af en check de klepjes. Een mini "zand" korreltje is genoeg om de boel te saboteren.

is dit die 4 vijzen lossen en daar tussen zit een zwarte rubber??

Idd. Opgelet met boven en onderkant vd lagen (wit folie membraam, rubber met klepjes...). Houd goed bij hoe je het uiteen haalt en niets bij monteren niet uit center legt.

hallo,
Ik heb de pomp uit elkaar gehaald en heb de indruk dat het debiet en druk verhoogd fel verhoogd is. Heb zelf moeten een extra spanband leggen aan de ingang van de terugslagventiel. Het terugslag ventiel heeft wel een groet weerstand vind ik (heb deze ook uit elkaar gehaald.
Nu de test en die was ok. Ik veronderstel dat het probleem zal opgelost zijn. heb nu al een keer of 10 heropgestart en het blijft ok
Nota!! De schema's kloppen niet want de ventiel van de boiler en kuip zijn omgekeerd. Fiche X6-1, 2 en 3 zijn het ventiel van de boiler en fiche X5-1, 2 en 3 zijn van de kuip. (soms krijg je dan een foutmelding f14).

Er is wel nog een lek aan het ventiel die van de kuip komt, zie foto. Ik veronderstel dat ik dit ook beter zou vervangen, voor latere errors te vermijden, zie foto
Jammer dat die ventielen zo duur zijn. Zijn er daar geen alternatieven voor????

De schema's zijn algemeen dus mogelijk niet vh specifieke model. Maar voor het begrijpen vd werking wel een hulp.

Ben je zeker dat hij aan de kop vd kraan lekt en niet aan de koppeling? Een koppeling kun je redden met opnieuw in elkaar te draaien met dichtingsmiddel. Kemp, loctite...

Ik herinner me vaag dat er hier op co iemand al gemeld heeft hier een alternatief voor gevonden te hebben. Maar mijn geheugen is een zeef dus ik ben niet zeker. Mss was het de 230v variant.

Wat is er allemaal op te vinden van merk of nummers?

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

niemand zo'n occasie liggen, heb alleen de kraan nodig omdat deze lekt het motortje kan ik eventueel verplaatsen
origineel nr 8234730, later vervangen door8234731 en daarna door(8522091 en 83391120)

Het is een basic bolkraan met custom bediening/bevestiging. Ik vraag me af of een doorsnee bolkraan te customizen is? Bij een repo kraan zit je met het risico dat ze ook nagenoeg einde rit is en dat ze slechts korte tijd uit houd.

Ik denk met een beetje googlen dat je wel achter een kogelkraan komt met bediening aanpassen evt..

hallo,
mijn problemen zijn opgelost. Ik heb de drievoudige waterventiel vervangen, tevens de 2 terugslagklepjes en ook de ventiel die van de kuip komt (deze die waterlek had.
De problemen zijn opgelost en de stoomoven heeft een jaar gewerkt.
Verleden week moest de oven ontkalk worden. Dit liep echter mis, weer krijg ik tijdens de ontkalkprocedure de foutmelding F14 wanner deze de cyclus E8 heeft bereikt. Na uitschakelen en terug opstarten doet of probeert de oven de laatste 6 min van de ontkalking te doorkruisen, maar normaal lukt dit niet (f14). Na een dagje de zekering te hebben afgelegd ben ik eral eens in geslaagd om deze procedure af te werken. Maar als je de oven dan terug opstart vermeld deze dat de oven terug moet worden ontkalkt.
Wie weet er een oplossing daarvoor?? kan de oven gereset worden zodat de oven denkt dat deze ontkalkt is??

Gezien de melding ontkaken terug komt denk ik dat je de cyclus niet naar behoren afgerond hebt. Neem de handleiding er bij en doe ecact wat er staat. Neem ipv de roze ontkalker gewoon kraanwater. Zo vermijd je verspilling. Het zijn de milliliters die tellen. Niet het soort product (water ipv ontkalker) dat er voor zorgt dat de cyclus doorlopen wordt.

Je kan via de instellingen wel aan de ontalkingsinstelling morrelen. Dat hij uitschakelbaar is weet ik niet. Mss dat het ergens in de naar jouw toegestuurde info staat?(edit: zie P21)

Zoals ik reeds vorig jaar schreef is een vuilbrokje (dat ontstaat bij ontkalking) in de pompmembramen iets wat regelmatig voor komt.

Schuim in de boiler door de werking vd ontkalker kan ook. Met water ipv ontkalker zou je dan beter door de cyclus moeten geraken.

Ik zou als alles terug goed gaat nog wel eens extra ontkalken om zeker te zijn dat er geen restkalk blijft. Maar eerst een weekje grondig gebruiken ter test.

Er is nog wat extra F14 info. Ik weet niet of je die al had? Ik zal ze sturen(spam?).

dank u voor de info
er is een mail van u toegekomen ivm F14 maar het is een lege mail. Eric kunt u dat nog eens doorsturen aub, merci