andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
ja, volgens mij is het idd zo simpel, daarbij bedenkend dat de gemiddelde waarde een gevaarlijke waarde is. De gemiddelde waarde van een zuivere sinus is nul, als de amplitude boven als onder de nul lijn gelijk zijn, maar de effectieve waarde (de waarde van een gelijkstroom die door een zuiver ohmse weerstand dezelfde hoeveelheid warmte genereerd) is heel wat anders.
benleentje
Golden Member
Ja zo simpel.
Of hoe ik het doe is het zelfde maar mischien maakt het meer duidelijk.
3,433 / 10mS geeft de sutycycle of DC
DC x de spanning geeft de gemiddelde spanning.
daarbij bedenkend dat de gemiddelde waarde een gevaarlijke waarde is.
Bovenstaand geld eigenlijk enkel en alleen voor een PWM signaal.
Een PWM signaal is een digitale representatie van een analoog signaal.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
[offtopic]
Omdat ik het niet kan laten te wijsneuzen; maar een signaal met twee niveaus dat analoog is in tijd, is wat mij betreft analoog.
Het signaal is digitaal als de informatie dat is.
Niet alleen variërende pulslengtes. Je kunt ook vaste puls lengtes hebben en variërende pauze lengtes. 
Of Beide. Volgens mij is de essentie van een digitaal signaal dat er slechts twee spanningsniveau's zijn (of in ieder geval een vast, vooraf gedefinieerd aantal niveau's: PAM4 bij SFP28 heeft er 4). De rest is protocol.
Het is allemaal een beetje filosofie.
Digitaal betekent 'Vertegenwoordigt een getalswaarde' imho. Dat kan binair zijn, met 2 signaalniveaus en bijvoorbeeld 8 bits om een getalswaarde over te seinen, die in de ASCII tabel weer overeenkomt met een letter.
Maar er zijn ook digitale signalen (quadratuurmodulatie) die véél meer dan 2 signaalniveaus hebben. Of frequentieshiftsignalen. Die heb je met 2 niveaus (RTTY met mark en space) maar ook met 5 frequenties.
Ze hebben allemaal gemeen dat je er dus een baud of een byte mee overstuurt die we in hun rauwe vorm als getal kunnen weergeven. Op je computer kun je aan die byte weer een andere betekenis geven natuurlijk...
De definitie van analoog vs. digitaal is afhankelijk van de context.
Een 40Gb glasvezelsignaal (STM-256) is ogenschijnlijk digitaal: De inhoud is '1'of '0', en dat is gecodeerd door het lampje(laser) aan of uit te zetten.
Maar in de praktijk is een periode van 25ps best kort, en is de daadwerkelijke vorm van het signaal absoluut niet blokvormig. Als je iets met het signaal wil doen (maken, ontvangen, door 40km glasvezel transporteren) moet je het echt als een analoog signaal beschouwen.
Voor PWM is dat onderscheid nog vager: Het niveau is welliswaar discreet (aan of uit), maar de periode kan zowel digitaal zijn als analoog: Als ik 3 discrete pulsbreedtes heb (0%. 50%, 100%)... Dat is niet maar twee waarden dus het is analoog? Natuurlijk niet.
Maar als ik PWM maak met een potmeter en een 555, dan kan ik iedere pulsbreedte instellen: Absoluut analoog.
Kijk ik naar het DCF-77 signaal: Daar wordt met een korte puls '0' en met een lange puls '1'gecodeerd. PWM dus, maar de betekenis is onmiskenbaar discreet.
Zelf vind ik het veel nuttiger om onderscheid te maken tussen discreet (vaste stapjes, minimaal 2 maar kunnen er meer zijn) en continue. En dat kan voor niveau(spanning), tijd en betekenis.
STM256 is continu in tijd en niveau. Discreet in betekenis
PWM is discreet in niveau, tijd kan allebei. Betekenis is vrijwel altijd analoog (maar bijvoorbeeld niet bij DCF-77!)
Algemeen: De gemiddelde spanning/stroom is de oppervlakte van de spanning/stroom over periodtijd T gedeeld door de periodetijd T.