Voor het gebruik bij prioritaire werken (strooidienst) wil ik graag 3 of 4 sets lampen vooraan op de sneeuwruimer kunnen aansturen. Omdat dit op alle voertuigen moet kunnen werken is het niet haalbaar om hiervoor extra kabels te trekken.
Bedoeling? Door het kort uit-aan schakelen van de lichten een extra groep lampen aanzetten. Door het langer uitschakelen (bv 3s) terug naar de beginstand. Omdat dit in nogal barre omstandigheden ingezet wordt is het wat lastiger om dit goed te doen.
Ik dacht aan een teller met schmitt trigger die via een grote condensator van stroom wordt voorzien. Zodoende kan de schakeling enkele seconden actief blijven en telt die naar de volgende stap telkens de lichten worden geschakeld.
Praktische werking? Op de sneeuwruimer staan 2 breedte lichten die aan gaan met de gewone verlichting. Bij slechte zichtbaarheid wil ik 4 led stralers bij inschakelen. Op de N-wegen mogen we ook flitsers gebruiken tijdens het werk, niet tijdens verplaatsingen (rood-blauw). Hiervoor heb ik verstralers met zijflitsers die voldoen.
Het lastige voor mij is dat de voeding als schakelaar wordt gebruikt, dus is er kortstondig geen voeding voor de schakeling. Diode-elco-schakeling? Of zijn er nog andere opties?
Draadloos is ook een optie maar dit gaat te lastig worden denk ik, ook voor de gebruikers (kastje vergeten...)
Als dit betrouwbaar werkt zou ik zo'n 12 setjes willen bouwen. Tijdelijk heb ik een paar losse schakelaars op de sneeuwruimers gezet maar ik weet nu al dat die na enkele keren rijden door het zout worden aangetast en dat de chauffeurs liever niet hoeven uit te stappen...
Alle ideeën zijn welkom.
Wordt die strooiunit , denk dat het zo'n opzet unit is, via de aanhanger wcd aangesloten?
Dan kan je misschien het mistachterlicht contact gebruiken.
@revado, het gaat om de sneeuwschuif vooraan. Daar zit ook een stekker maar niet elke functie is aangesloten (bv remlicht zit er niet op vooraan) en bij een aantal tractoren is die vrije draad al voor een andere machine gebruikt.
Daarmee, enkel via pen 3, 5 en 7, niks anders , zodat alles zoveel mogelijk origineel blijft en tussen verschillende tractoren of vrachtwagens kan gewisseld worden.
EricP
mét CE
Naast wat zelf knutselen (ik zoek ook nog zoiets, 230V, moet in een 50mm diepe lasdoos passen...), maar eh... Kun je wat met een finder 26-series relais? Op de 'input' iets wat bij 'aan' een puls genereert (daar is ook wel een finder timer voor). En dan stappen.
Enige is... Die dingen bestaan in 4 staps, maar wel met slechts 2 contacten. Er is natuurlijk wel wat te knoeien met wat cascaderen enzo...
Lomp, maar waarschijnlijk wel lekker makkelijk: een Logo!.
Nadeel van bovenstaand is natuurlijk wel dat je niks met timing doet, maar gewoon met elke keer schakelen.
Kassie-met-kabel - heb je voldoende speling om zoiets door een deurrubber heen te krijgen? En het is in die zin kwetsbaar dat bij het (de)monteren... Nou ja, je snapt het...
Meest voor de hand liggend... Een stukkie eigen electronica. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Inderdaad, een kleine AVR met een stel relais aan wat outputs kan dat al.
@EricP, die Finder relais bekijk ik eens. Grootste issue is dat er geen constante voeding is, lichten uit is ook voeding uit. Daarmee, AVR, PIC, teller of whatever, ik kan maar kort overbruggen met een elco, relais gaan al zeker niet mee gebufferd worden dacht ik.
Timing, maakt niet super veel uit, kan wel lastig zijn als de stekkers wat slechter worden, dan gaan we gekke dingen zien als deze wat gaan denderen. Daarmee een korte tijd van bv 1s en 3s om dat wat op te vangen.
Zal wellicht zelfbouw worden, ook daar zijn ideeën welkom. Controller of discrete bouw, nog niet gekozen.
Wil je een enkele sturing voor alle 4 sets? Of elke set een eigen controller?
En welke spanning/stroom moet er dan geschakeld worden?
@deKees
Verlichting voertuig aan -> breedtelichten aan, de rest niet.
Kort uit en weer aan -> breedtelichten + flitsers 1 aan
kort uit en weer aan -> breedtelichten + flitsers 1 + werklampen
kort uit en weer aan -> breedtelichten + flitsers 1 + werklampen + flitsers 2
Langer uit en weer aan -> enkel breedtelichten, die gaan dus rechtstreeks op de +12
Verschil flitsers 1 en flitsers 2 is dat 1 met witte flitsers en 2 met rood/blauwe fliters zijn voorzien. Die laatste mogen enkel op de wegen waarbij de snelheid >= 70km/u en niet tijdens de verplaatsingen.
De werklampen is niet geheel zeker hoe we dit juist erbij zetten maar met 3 extra te schakelen uitgangen is dat nog te kiezen. Anders gezegd, 3 extra uitgangen, gevoed uit dezelfde +12 als de breedtelichten, die we achtereenvolgens kunnen inschakelen door de lichten kort uit en weer aan te zetten. Even langer de lichten uit reset het geheel. (of een 4de keer schakelen als reset is ook een optie)
Met een afstandbediening (draadloos) kan ook nog een optie zijn maar liever niet. Extra kabels al zeker niet, daar is eigenlijk geen ruimte voor en niet elk voertuig heeft in de 7-polige stekker vooraan nog ruimte daarvoor en de meeste tractoren hebben een vaste kabelboom naar de stekker waar we liever niet aan prullen.
Stromen, ligt rond de 5A/12V per (led)lamp maximaal. Automotive relais die 20A aankunnen zijn prima, dat is geen issue.
EricP
mét CE
Grootste issue is dat er geen constante voeding is, lichten uit is ook voeding uit.
Waarom is dat een issue?? Dat begon het hele verhaal toch mee?
relais gaan al zeker niet mee gebufferd worden dacht ik.
Afgezien van dat dat ook niet zo spannend is... Wat zou je willen bufferen dan?
dan gaan we gekke dingen zien als deze wat gaan denderen.
Zorgen dat het spul wat stroom trekt, dan fikt het vanzelf uit als het zover is. Wordt het vervangen. Probleem opgelost 
Maar zonder gekheid: als de boel al zo rot is dat het bij normaal gebruik staat te klapperen, dan ben je te laat met onderhouden.
@deKees: meerder controllers compliceert de boel alleen maar. Zie het maar eens synchroon te houden...
Aangezien het over tractoren gaat, is 12V of 24V. Gezien het feit dat 'remlichten niet op de stekker zitten', lijkt een gok op een 'aanhanger stekker' redelijk gerechtvaardigd.
De 'extra kabel' zoals ik die in gedachten had: gewoon, los van dat sneeuw ding naar de cabine. Niks inbouwen. Zoals de sleepdienst dat met een setje extra achterlichten op een auto doet die alleen met de voorwielen opgetild wordt.
[Bericht gewijzigd door EricP op (11%)]
Het zou zo wel kunnen:
- Buffer elco van 1000uF is voldoende als de controller weinig stroom trekt.
- Speciale regelaar met weinig ruststroom.
- Controller op lage klokfrequentie.
Controller + regelaar trekt dan minder dan 2 mA. Een buffer elco van 1000uF zakt dan 2V per seconde dus dat geeft ruim 3 seconden tijd.
De relais kun je gewoon voeden uit 12V. Die hoef je niet te bufferen, net als de lampen. Ik zou dan kiezen voor een AVR, omdat ik dat gewend ben.
Dan krijg je zo een schema:
In dit geval zou ik voor een logo gaan en niet een zelfgeknutseld iets.
Als de bedenker iets overkomt kan een ander ermee verder.
Echter dat knipperen etc... Ik zie dat niet zo zitten.
2 opties die ik meer zou zien:
Draadloos (wellicht zelfs infrarood: ding zit toch voor je neus)
Of een digitaal signaal super poneren op de voeding. (Denk DSL achtig of wellicht zelfs DTMF)
Infrarood of rf is kant en klaar te koop..
Zelfs de dingen bij ome ali werken best aardig en met weinig storing.
Edit:
Deze bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/draadloze-4-kanaals-relais-afstandsbedieni…
Bij temu kost hij slecht 10% van de bol prijs. Met IR ben je vrijwel gegarandeerd storingsvrij
En die keyfob kan aan de trekker sleutel
Edit:
Zelfde ding bij Ali: https://a.aliexpress.com/_EHLfitq
Is een 7490 bcd teller robuuster dan een AVR?
Het is maar een idee, hoef ik niks te programmeren, die liggen er hier toch nog een aantal om een testje mee op te bouwen en kan je ook met een extreem laag stroomverbruik kiezen.
Dan is't vooral de truuk om het kloksignaal wat netjes te maken (oppoetsen) zodat de timing goed zit.
3 mosfet aan de uitgangen die de relais sturen, diode-elco buffering en het zaakje kan werken.
Ik bouw het even op een broodplankje om te testen. Verdere tips zijn altijd welkom
EricP
mét CE
Controller + regelaar trekt dan minder dan 2 mA. Een buffer elco van 1000uF zakt dan 2V per seconde dus dat geeft ruim 3 seconden tijd.
Ik heb het niet nagerekend. Gevoelsmatig had ik zoiets van... op 4700μF moet ik een heel eind komen. Dat blijkt dus wel te kloppen 
Maar goed... met een Logo! (zoiets opperde ik al) zul je een VEEL dikkere C nodig hebben. Zo'n key fob is leuk aan de sleutel. Elke keer als je wilt wisselen ff sleutel uit het contactslot trekken, door de voorruit schijnen en weer starten
(die was te makkelijk
). Maar goed... met zoiets kan er ook nooit meer iemand mee verder - immers, over 3 weken is het niet meer te koop bij de internetchinees...
kan je ook met een extreem laag stroomverbruik kiezen
Waar is dat dan voor nodig? Stroomgebruik is binnen het redelijke helemaal geen probleem zoals deKees je al voorrekent.
Heb je nou al eens naar die relais gekeken?
Nog eens een andere... Je hebt er nogal wat verlichting op zitten. Je specificeert zeg 5A per 'ding'. Met 4 'dingen' zit je dan op 20A. Niet zelden is dat trekhaakspul met 1.5mm2 bedraad. Met een beetje mazzel wel met 1mm2. Dat wordt dan wel erg fors voor dat draadje. Zelfs bij 2.5mm2 is het een serieuze stroom bij 12V. Gaat dat werken?
Het probleem zou nog wel eens erger kunnen worden als die LED-meuk een serieuze stroombron heeft. Immers, minder spanning op de voeding betekent dan ook meer stroom uit de voeding.
Je zou iedere lamp een voeding kunnen geven vanaf de +12 of +24 op de hoofdverlichting en deze dan apart schakelen naar massa met een mosfet. Indien het frame goed geaard is met de voedende machine kan je de mosfets dan zelfs aan de massa van het frame hangen.
Voor het schakelen zelf zou ik in deze tijden een microcontroller gebruiken. Die kan je softwarematig beter ontdenderen en timen dan een 7490.
Heb je nou al eens naar die relais gekeken?
Ja, geen DC spoel, mss kan een 24AC wel met de 12VDC overweg maar toch. Boordspanning zit rond de 14V normaal.
Je specificeert zeg 5A per 'ding'. Met 4 'dingen' zit je dan op 20A
Bekabeling is standaard 5x2,5+2x4 bij de machines. En dan nog, enkel de verstralers 'zouden' 60W zijn, de andere spullen zitten rond de 5-6W (flitsers) en het geheel wordt verdeelt over 58L en 58R.
Trouwens, achteraan hebben we soms machines met dubbele zwaailampen (vaak nog halogeen 55W), contourverlichting, dubbele achterlichten en dat 2x (2 aanhangwagens achter mekaar).
Het is geen auto hé, de machines zijn er echt wel op voorzien.
We moeten vooral voldoende maar ook niet overdreven veel licht voeren, gewoon correct is het beste.
De Finder 26 oplossing is deugdelijk maar niet voorzien voor automotive toepassingen, volgens de firma Rexell waar ik klant ben.
Aebi Schmidt ging ook een voorstel maken, de sneeuwruimers komen immers van bij hen. Zij hebben ook een draadloze bediening voor de strooiers en zouden bekijken of het mogelijk is dezelfde bediening hiervoor in te zetten met een module op de sneeuwruimer. Hoewel ze nog steeds liever 2 oranje vlagjes verkopen op een wit stokje van 250€ per stuk en die jaarlijks vernieuwen.
Iedereen moet leven.
Ik laat nog weten hoe het afloopt
EricP
mét CE
Ik denk dat een 12V AC spoel er ook wel tegen kan. Het is alleen een puls. Je zou nog wat met een gemagnetiseerd anker kunnen krijgen. Maar goed... dat is een kwestie van ff zoeken. Ik weet dat dit bestaat. Er zijn meer uitvoeringen van Finder. En er zijn ook meer merken dan Finder.
geheel wordt verdeeld over 58L en 58R.
En het moet terug door 1 massa aansluiting. Of wil je knoeien met 'het hangt toch aan ijzer? Dat kan hoor. 50 jaar geleden was dat niet ongebruikelijk. Maar er is een reden dat men dat niet meer doet.
De Finder 26 oplossing is deugdelijk maar niet voorzien voor automotive toepassingen, volgens de firma Rexell waar ik klant ben.
Ja, nou en? Een 7490 zal er nou ook niet direct voor 'automotive' zijn
Maar wat je wilt.
Het lijkt erop dat je je plan al getrokken hebt. Succes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die heb ik eens gezien ja, een 7 polige aanhanger aansluiting waar men 2 draden 4mm2 met 25A voeding direct uit de accu had bijgemaakt om een kiepaanhanger accu mee te laden tijdens rijden. echter was het dan verstandig geweest om de min ook zwaarder uit te voeren als de originele 1,5mm2 aan het frame, die was dus weggesmolten..