Beste allemaal,
Ik heb recent een wasmachine motor aangeschaft voor een project.
Het is een bosch motor
Motor opdruk:
9000.565.339 059.12
1BS4658-BAR 735.60000.02
Class F3 0-266V 0-1133 Hz 1453 40
Ik wil deze motor laten draaien op 220v voor een project waar ik het toerental graag regelbaar wil hebben.
Ik heb er niet heel veel verstand van, ik dacht simpel een omvormer er tussen en dan een pwm controller en klaar maar volgens ChatGPT moet ik van alles aanschaffen om het werkend te maken. De kosten zijn meer als dat ik dan een inductie motor pak met een frequentie regelaar..
Kunnen jullie mij aub helpen..
De motor heeft achterop 3 aansluitingen, en aarde draad aansluiting.
Wat is de meest simpele en goedkoopste manier om dit werkend te maken?
Met vriendelijke groet
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Deze motor moet op een frequentieregelaar.
Als er permanente magneten in zitten dan moet de frequentieregelaar dat aankunnen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ebay/aliexpress frequentieomvormers blinken meestal niet uit in de documentatie. En welke motor je hebt is mij ook niet helemaal duidelijk. Formeel zou 9000.565.339 059.12 de motor uniek moeten identificeren, maar volgens google is dit de enige plek op het internet waar die string voorkomt.
Als ik op alleen de eerste helft zoek, dan krijg ik 1 of 2 ebay advertenties met dat nummer. Bosh motor, maar weer verder weinig technische specs.
Kortom: Ik weet het niet. Geen idee.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ondertussen dit bericht nog twee maal bijgewerkt.
059.12 hoort er denk ik niet bij.
Als ik zoek op 9000.565.339 of 735.60000.02 kom ik wel wat meer tegen dan alleen ebay, alleen geen normale groothandels. Kennelijk zijn het nnummers van een toeleverancier van Bosch.
Als ik zoek op Bosch wasmachines met vergelijkbare motoren, dan zijn dat allemaal PM motoren met 3 veldspoelen in ster geschakeld. De inverter uit de link zou daarmee overweg moeten kunnen. De maximale spanning en frequentie staan op de motor, dus ik denk als je die invoert op de inverter je al een heel eind op weg bent.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
Motoren van BSH groep zijn in de regel 150Hz motoren, dus daarvoor een passende omvormer voor zoeken
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Iemand een idee hoe ik dit simpel werkbaar kan maken?
Niet, bereid je voor om te avonden experimenteren met instellingen van je FO. Ik heb het uiteindelijk wel werkend gekregen, doorgezet omdat ik de motor gratis had uit een wasmachine van grof vuil.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als het inderdaad een BLDC is, verwacht ik hall sensoren, heeft deze motor die ook?
Ik heb geen zin om met jouw nummers te gaan zoeken, doe er zelf even een foto of linkje bij.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (37%)]
rew
Op dinsdag 25 november 2025 06:44:32 schreef HD13:
In wat voor een toerenbereik wil je regelen ?
Klopt de 0-1133Hz, is het geen 0-133Hz ?
Wist je niet dat die wasmachines "ultracentrifuge" op de features-lijst hebben staan?
benleentje
Golden Member
Klopt de 0-1133Hz, is het geen 0-133Hz ?
IK heb een frees spindel die op 400Hz draait en dat is al 24000 rpm
Op 1133Hz en 1 poolpaar in de motor zou die op 67800 rpm draaien.
OP zich niet onmogelijk. Er bestaan ook HF frees spindels van 90.000rpm
rew
Maar boven de 20000 RPM mag je het niet meer de VS uit exporteren. Ultracentrifuge.....
Op 133Hz doet het ding 4000 RPM. Lijkt me voor een consumer wasmachine motor... realistisch. Ik denk dat ik dan met 2 poolparen heb gerekend. (en ook die 2 poolparen is realistisch. Je kan ook zeggen Met 24 poolparen op 1133 Hz doet ie 2830 RPM, maar dan is 24 poolparen.... onwaarschijnlijk).
benleentje
Golden Member
Volgens mij doe je veel poolparen om een motor juist langzamer te maken en om een reductie kast te kunnen uitsparen.
3 fase motoren met 24 poolparen bestaan wel en die draait dan 125 rpm. Als je dan bv een 4MW motor hebt dan scheelt dat een grote reductie kast.
Een hoge frequentie en veel poolparen zijn dan tegenstrijdig met elkaar.
Mijn frees spindel draait dan 24000 rpm op 400Hz bij 230V.
Terwijl je voor een standaard 3 fase motor als die op een theoretisch 400Hz draait je daarvoor 1840V nodig zou hebben.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]
Op dinsdag 25 november 2025 09:26:22 schreef rew:
[...]Wist je niet dat die wasmachines "ultracentrifuge" op de features-lijst hebben staan?
Tjee, een "ultracentrifuge" motor dus... 
Op dinsdag 25 november 2025 20:30:13 schreef HD13:
[...]
Tjee, een "ultracentrifuge" motor dus...
Ga je er dan ook gassen mee behandelen? Dan mag je wel uitkijken voor de stuxnet worm. En je eigen gezondheid.
Misschien is een nieuwe elektromotor kopen van het juiste type een handiger en goedkoper idee dan met te weinig kennis van zaken en te wening motorgegevens gaan lopen koeien met slecht gedocumenteerde elektronische oplossingen.
benleentje
Golden Member
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 3 fase servo motoren en een BLDC motor. Het zijn beide permanent magneet motoren? Voor servo motoren heb je een aparte servo driver nodig.
PS ik weet het antwoord al
Wat is het verschil in de motor zelf tussen een 3 fase PM servomotor en BLDC 230V motor?
Denken?Hoewel zowel 3-fase PM-servomotoren als 230V BLDC-motoren beide borstelloze motoren met permanente magneten zijn, zijn er subtiele, maar belangrijke, verschillen in het fysieke ontwerp van de motor zelf (dus exclusief de elektronica en sensoren):
1. Vorm van het Back-EMF (Elektromotorische Kracht)
Dit is het belangrijkste fysieke verschil dat het onderscheid in aansturing bepaalt:3-fase PM Servomotor (PMSM): Het fysieke ontwerp van de magneten en spoelen is geoptimaliseerd om een sinusvormig (sinusoïdaal) Back-EMF op te wekken. Dit is essentieel voor de soepele, nauwkeurige (sinusvormige) stroomaansturing die in servodrives wordt gebruikt.
BLDC Motor: Het ontwerp is geoptimaliseerd om een trapezoidaal (blokgolfachtig) Back-EMF op te wekken. Dit past bij de eenvoudigere zesstaps blokgolf-aansturing (trapezoidale commutatie) die in goedkopere BLDC-controllers wordt gebruikt.2. Constructie van de Magneten en Spoelen (Windingen)
3-fase PM Servomotor (PMSM): Heeft vaak een groter aantal polen en een preciezere plaatsing van de magneten. De spoelen zijn doorgaans zo gewikkeld dat ze een hogere inductie en lagere cogging (tandingskoppel, een ongewenste magnetische 'voorkeurspositie') hebben, wat essentieel is voor vloeiende beweging bij lage snelheden.
BLDC Motor: Het ontwerp is vaak robuuster en gericht op kostenefficiëntie en massaproductie. De magneten kunnen eenvoudiger gepositioneerd zijn en de wikkelingen kunnen minder complex zijn, wat resulteert in een goedkoper te produceren motor.3. Fysieke Feedback-Integratie
Hoewel de sensor zelf een apart onderdeel is, is de manier waarop deze aan de motor is bevestigd een fysiek verschil:3-fase PM Servomotor: Het fysieke ontwerp omvat een mechanische interface (montagepunt) aan de achterzijde van de motor die geschikt is voor de directe, precieze montage van een hoge-resolutie absolute of incrementele encoder. Dit is een integraal onderdeel van de motorconstructie.
BLDC Motor: Deze motoren hebben meestal alleen ruimte voor eenvoudige, goedkope Hall-sensoren die direct in het statorhuis of op een kleine printplaat aan de achterkant zijn gemonteerd. Deze geven alleen de basisrotatiepositie door, geen hoge-precisie hoekinformatie.Samengevat
Een servomotor is fysiek ontworpen met sinusvormig Back-EMF en mechanische precisie in gedachten om te voldoen aan de eisen van nauwkeurige industriële automatisering. Een BLDC-motor is fysiek ontworpen voor eenvoud en efficiënte snelheidsregeling met goedkopere aansturing.
Gezien het in een wasmachine zat en nauwe keurige positiomeren of nauwkeurig lanzaam lopen daar geen vereisten zijn en ook om de servomotor duurder is, al het wel een BLDC motor zijn.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (89%)]
rew
Het filosoferen over 1133 Hz is een leuke oefening, maar TS heeft gewoon een typefout gemaakt met 133 Hz. Die 133 geeft een aannemelijk toerental en zo.
Omdat je met ultracentrifuges uranium kan verrijken zijn motoren die dat kunnen al snel "wapens". Als je hem in een tandarts boormachine inbouwt, dan is het geen probleem en het een 20W dremel is ook niet. Maar een 400W motor die 20-40kRPM kan draaien, dat is voor de wet een wapen en mag je niet zonder wapen-handel-vergunning verhandelen.
@benleentje: Dat een BLDC motor een trapeziumvormige BEMF heeft is al behoorlijk lang niet meer het geval. Die BEMF curves zijn redelijk sinusvormig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In de opdruk (zie bijvoorbeeld https://www.ebay.de/itm/205727195414 ) is wel degelijk sprake van 1133Hz. Dus een veelpolig ding.
Dus toch 1133Hz.....
Bij 12 poolparen zit je dan op 5665 rpm, bij 6 zit je dan op 11330 rpm.
Die 5665 rpm lijkt me dan het meest logische.
Dan nog een regelaar vinden die tot 1133Hz kan.......
Heb ooit een oude kleine danfoss gehad die tot 1000Hz kon.
Zijn de nieuwere begrenst tot 400Hz ?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bij 6 zit je dan op 11330 rpm.
Dat lijkt me correct voor een wasmachine waar nog een reductie van 1:10 tussen zit, bij centrifugeren kom je dan op 1133 rpm.
De vroegere seriemotoren in een wasmachine deden ook 12~15K rpm.