Beste mensen, ik hoop dat ik onder de goede categorie zit. Een vriend bracht mij een infraroodpaneel van het merk Sunny Heat, type AUS 603. Hij heeft er drie, maar deze heeft de pijp aan Maarten gegeven. Op de bovenzijde zit een zwart kapje, waaronder een print schuilgaat. Van daaruit gaan een aantal draden via een gat naar het paneel zelf. Twee daarvan zijn voorzien van extra kousen die zo te zien bestand zijn tegen warmte. Ik vermoed dus dat die naar het element zelf gaan. Daarop meet ik een lage weerstand. Dus als mijn vermoeden klopt is het element zelf nog oké. Dan zou het probleem dus in de elektronica moeten zitten. Stekker maar eens in de wcd dus. Het prullerige ventilatortje dat een vlakbij zittende powertor (opschrift onleesbaar) o.i.d. zou moeten koelen deed een mislukte poging om te draaien maar stopte daar al gauw mee. Een zetje geven hielp niet. Die is dus overleden, en dan zal die tor zijn voorbeeld wel hebben gevolgd. De eigenaar heeft het bedrijf al proberen te bellen, maar die bestaan kennelijk niet meer. Iemand die hier iets meer over kan zeggen? Of moet ie maar naar de recycling? Alvast dank voor het meedenken!

1. Het kan zijn dat de ventilator het niet doet omdat de spanning te laag is. Hetzelfde voor de triac. Mss een mkt voeding?

2. Als je wat wil bij leren over elektronica en een poging wil doen de boel te debuggen kun je er alsnog dieper in duiken. We kunnen je verder helpen. Wat we nodig hebben zijn foto's en veel medewerking van jouw zijde. En uiteraard een edel meetinstrument.

3. We zouden kunnen beginnen met het paneel te testen door er 230v op te zetten. Maar dan moeten we weten hoever je skills reiken om alles veilig te laten verlopen.

Daar valt weinig van te zeggen zonder foto's, schema's, manuals enz.

M.a.w. Ik en anderen hebben geen idee over wat voor ding u het heeft.

Het enige dat u kunt doen is als een elektronicus te werk gaan.

Dus teken het schema. Zoek van elk component uit wat het is en wat het in de schakeling doet. Die dikke transistor waar u het over heeft zou bijvoorbeeld ook een thyristor of een triac kunnen zijn of een IGBT. Onderdelen die op totaal verschillende manieren aangestuurd en gebruikt moeten worden.

Met een goed schema zou u hier misschien terecht kunnen of er moet hier iemand zijn die toevallig dezelfde panelen heeft of ze kent. Anders wordt het echt lastig.

En als u geen schema kunt maken is een reparateur misschien een beter idee.

Hoe krijgt die elektronica eigenlijk zijn voeding, zou het een seriecondensatorvoeding met 'senseosyndroom' zijn?

De andere draden, zou daar een temperatuursensor bij zitten?

Een paar fototjes van de print doen wonderen om er wat over te kunnen zeggen.

Hallo allen, alvast dank voor jullie bereidwilligheid. Ik ben zelf al meer dan 50 jaar actief op lampengebied. (de meeste mensen noemen dat buizen) Maar van de moderne elektronica weet ik niet zo veel. Deze posting gaat over een apparaat dat men tegenwoordig boven de eettafel hangt om het gasverbruik terug te dringen. Ik zal morgen bij daglicht een paar foto's plaatsen.

post maar fotos, ben eens benieuzd wat er allemaal in zit.
heb thuis ook zo een IR ding in de badkamer maar niet echt tevreden van. ding wordt niet meer gebruikt, maar om het te demonteren om eens binnenin te kijken is ook een stap tever

Ook bij elektrisch spul hangt de tevredenheid grotendeels samen met vermogen. Deels ook met verwarmingstechniek (convectie, radiatie, geforceerde lucht...) Samen maar een 500w radiator (IR) kan niet op tegen een 2000w ventilator. Calor heeft gecombineerde modellen. Dat werkte goed.

Mogge mensen, ik heb een foto van de elektronica gemaakt. Dit printje zit onder een afdekkapje op de bovenzijde van het paneel. Dat laatste heb ik niet gefotografeerd omdat daar niets aan te zien is. Gewoon een witte 'plank'. Da's alles. De bruine, blauwe en groen/gele draden komen vanzelfsprekend van het aansluitsnoer. Vandaag heb ik hem nog eens geprobeerd, en nadat ik wat met de afstandsbediening heb zitten klooien (if anything fails: read the manual) werd het paneel gewoon warm. Hmmm... Half uurtje laten proefdraaien dan maar. Werkte, op z'n Utrechts gezegd: "Aas un ááchtelukke". Maar na een half uurtje (paneel was inmiddels behoorlijk heet) draaide de fan nog niet. Motortje is niet stuk, omdat ie gister ook even draaide nadat de stekker in het stopcontact ging. (vandaag vergeten daarop te letten) Maar de powertor (als ie dat is) werd ook niet warm. Het bedrijf dat het paneel geleverd heeft bestaat niet meer, dus servicedoc, als die al beschikbaar zou zijn, ho maar. Ik ga de eigenaar zo meteen bellen, eens kijken of dat ding het daar ook blijft doen. Allen hartelijk dank voor het meedenken!

Als die fan temperatuur gestuurd is dan gaat hij alleen draaien als de electronica heet wordt. Je kunt het ding gewoon testen met een labvoeding. Als hij wel goed werkt maar hij ook niet aanspringt als de electronica heet wordt dan moet je naar de meting en aansturing kijken.

Als hij wel altijd moet draaien dan kun je natuurlijk beginnen met te meten of er spanning op staat.

Ik vermoedde ook al dat ie temperatuur gestuurd is Fred. Maar ja, zonder doc moet je daar maar naar reden natuurlijk. De eigenaar had al een nieuw paneel gekocht, hij ging er toch al vanuit dat het ding naar het milieupark moest. Dus het is ook niet meer urgent. Hij komt hem ophalen en dan kan hij hem thuis eens lange tijd laten proefdraaien. Mochten zich dan nog interessante zaken voordoen dan zal ik dat hier nog even melden.

De grijze legoblok met sticker is de mkt en hoofdverdachte. Uit de print solderen en nameten op capaciteisstand vd multimeter.

Een 12v ventilatortje is met een huis keuken en tuin 9v blokje ook testbaar. Wel op polatiteit letten!!! Anders is het einde rit.

[Bericht gewijzigd door EricN op (35%)]

Dankjewel Eric, da's een goeie tip! Dat wist ik niet, weer wat opgestoken m.b.t. hedendaagse elektronica dus! :)

Als je wat wil bijleren over de mkt en de functie dan kun je @luckyluke zijn omschijving even googelen. "Seriecondensator voeding".

Vreemd dat er elektronica in zit, wij hebben ook infrarood panelen maar daar zit verder niets in.

Heb je een foto van het geheel?

Dit is normaal de opbouw van zo'n paneel.

https://www.circuitsonline.net/files/images/000889.png

Soms zit er een timer, digitaal aangeduide temperatuur of dagprogrammering op.

Op woensdag 26 november 2025 12:21:22 schreef Herm:
Dankjewel Eric, da's een goeie tip! Dat wist ik niet, weer wat opgestoken m.b.t. hedendaagse elektronica dus! :)

Hoi Herm,

Op het buizenforum ook wel bekend als de "Gerard Tel condensator" of Sanshincondensator ;-)

Seriecondensator of Senseosyndroom zijn goede zoektermen. Ik vind het nog steeds grappig hoe de technische definitie van het Senseosyndroom de oude economische definitie bijna geheel heeft verdrongen.

Waarschijnlijk een serievoeding (condensator met stickertje "SW V43" erop), die kan in waarde gedaald zijn. (gebruikelijk verschijnsel)
Apparaat doet dan vreemd of sommige dingen (die meer stroom vragen) helemaal niet meer...

Hoi Maarten, goed dat je mijn geheugen even opfrist, de "Gerard Tel C" heb ik inderdaad langs zien komen op het forum. Was even weggezakt. :) Dank ook aan EricN en Arco voor jullie uitleg!

Even ingelezen over het onderwerp. Nu is het duidelijk. Vervolgens weer opgeschroefd. De opgedrukte waarde is 1,5 micro. De gemeten waarde is echter 550 nano! Hebbes dus. Nu moet ik weg, maar die ga ik in elk geval vervangen.
Fan en passant ook nog even getest, die werkt prima.

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang!

Neem een 'stevige' condensator (bijv. MKP, 305vAC of hoger), anders heb je hetzelfde probleem snel weer terug...

En X2 als ik me niet vergis.

Die gebruikte ik ook altijd. Nooit meer miserie achteraf met die. Maar sinds er hier een topic voorbij gekomen is over het belang vd x2 ben ik overgeschakeld op deze
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/ontstoringscondensator_x2_…

Ik keek even naar de foto (en niet naar de postings tussendoor, dus als het al gezegd is: sorry). Die jumper die nu scheef zit: Die is stuk. Daar kunnen ze niet tegen.

Ook in Maastricht heeft de laatste elektronicawinkel enkele jaren geleden de deur gesloten. Dus even mijn voorraad condensatoren bekeken. Daarin bevinden zich nog heel wat Philips MKC's van 1.5 micro/250 V. Paar jaar geleden van de weduwe gekregen uit de nalatenschap van een voormalig medewerker van Elektuur.

Bij wijze van test 2 X 2 in serie, en parallel daarmee nog eens 2 x 2 in serie om een C van 1,5 micro te krijgen met een werkspanning van 500 volt. Die in de schakeling gehangen dmv experimenteersnoertjes om te testen. Het paneel werkte weer naar behoren. Na een paar uur de C's gemonteerd, en weer laten proefdraaien. Weer een paar uur later werkt het ding nog steeds prima. Ik hou hem nog een paar dagen om mijn werkplaats te verwarmen. Als dat goed blijft gaan gaat ie terug naar mijn buurman. Hij had toch al plannen om het ding weg te kieperen, dus als dat moment nog wat uitgesteld kan worden is dat wel mooi meegenomen voor hem.

Nogmaals hartelijk dank aan alle meedenkers hier! Zo heb ik als 'pittenman' van de oude stempel toch maar mooi wat meer zicht op dat moderne spul gekregen! :)

Hieronder het eindresultaat: