Hi allemaal,
Ik ben op zoek naar hulp voor de kabel voor mijn laadpaal. Ik zie op internet namelijk zoveel verschillende informatie.Ik heb momenteel een laadpaal op 3.7KW en wil deze upgraden naar 11KW.
Ik heb voor mijn laadpaal een kabel van 5x2.5mm2 in mijn muur/plafond verwerkt. dit is een grondkabel die weggewerkt is. deze gaat naar een doos toe waar nu 3x2.5mm2 kabel naartoe gaat. Ik ga dus 16A aardlekautomaat halen. Ik lees online dat binnen 25meter (waar ik ongever op zit) je 2.5mm2 kan gebruiken. Maar veel andere plekken geven aan dat minimaal 4mm2 nodig is. (en soms lees ik zelfs dan 1.5mm2 in theorie al voldoende zou moeten zijn). Wat is jullie advies hierin?
is het verstandig om de rest met 4mm2 aan te leggen of kan dit gewoon met 2.5mm2?
Voor een 3 fasen aansluiting , die heb je nodig voor 11 kW, een 3 fasen aardlek gebruiken en niet 3 losse aardlekautomaten!
Als er een probleem met een van de fases is moet de hele kabel afschakelen.
Bovendien kan je met een enkele nul in de kabel geen 3 aparte aardlekautomaten aansluiten.
Ik zou 4mm2 nemen, de kabel wordt langdurig belast.
Heb je wel een 3 fasen netaansluiting?
Op woensdag 26 november 2025 21:06:05 schreef revado:
Voor een 3 fasen aansluiting , die heb je nodig voor 11 kW, een 3 fasen aardlek gebruiken en niet 3 losse aardlekautomaten!
Als er een probleem met een van de fases is moet de hele kabel afschakelen.
Bovendien kan je met een enkele nul in de kabel geen 3 aparte aardlekautomaten aansluiten.Ik zou 4mm2 nemen, de kabel wordt langdurig belast.
Heb je wel een 3 fasen netaansluiting?
Bedankt voor je reactie. Ik zag dat ik een foutje had gemaakt en dat ik een 3fase aardlek ga halen inderdaad. Mijn meterkast is ook 3fase.
4mm2 is lastig omdat er al een stuk kabel van 5x2.5mm
2 door de muur ligt achter stucwerk. Zou het dan verstandig zijn on de rest 4mm2 te doen of moet ik de hele kabel vervangen. Dat in mijn geval wel lastig is?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
zou het dan verstandig zijn om de rest 4mm2 te doen of moet ik de hele kabel vervangen. Dat in mijn geval wel lastig is?
Verstandig niet, maar het kan wel als het stuk 2,5mm2 niet erg lang is.
20meter 2,5mm2 "verlengen" met 6 meter 4mm2 is niet zo zinvol.
Het betekend dat het 2,5mm2 stuk kabel wat warm kan worden, en het "verlengde" stuk 4mm2 niet.
Hoe lang is dat stuk kabel van 2,5mm2 echt ?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (12%)]
Op woensdag 26 november 2025 21:34:45 schreef vergeten:
[...]Verstandig niet, maar het kan wel als het stuk 2,5mm2 niet erg lang is.
Het betekend alleen dat het 2,5mm2 stuk kabel wat warm kan worden, en het "verlengde" stuk 4mm2 niet.
Hoe lang is dat stuk kabel van 2,5mm2 ?
ik denk dat dit stuk 6 a 7 meter is.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Geen echt fraaie situatie.
Maar als je in de meterkast deze kabel afzekerd met één 3 fase/16A aardlekautomaat, dan kan er niet heel veel misgaan.
(Zelfs een 3 fase/20A mag nog volgens mij.)
Zorg er wel voor dat de overgang in de lasdoos van 2,5mm2 naar 4mm2 degelijk wordt uitgevoerd, geen kroonsteen.
Dus met een daarvoor geschikte klemmenstrook.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Wat heb je nu echt?
Over een 3x2,5 kabel kan geen krachtstroom (3 fase)
Een grindkabel 5x2,5 kan wel, maar is zeer ongebruikelijk.
P.S. de totale lengte van je kabel is belangrijk!
De lengte van de kabel is nog wat langer, je hebt ook nog verticale delen in het traject. Houd rekening met 3 meter van de meterkast naar 50cm onder de grond, en 2 meter bij de laadpaal. Totaal zeg maar zo'n 30m.
Met 2,5mm2 over 30m heb je 2,62% verlies, in vermogen is dat 96,5 W wat je in warmteverlies in de kabel kwijt bent als je met één fase 3,7 kW laad.
Een kabel van 4mm2 is dat 1,64% en 60 W en met 6mm2 is dat 1,1% met 40W aan verlies.
Met 11 kW laadvermogen zijn de verliezen drie maal zo groot! (iets van 290W met 2,5 mm2)
Een kabel van 4mm2 is duurder dan van 2,5mm2 maar uiteindelijk is het prijsverschil tussen deze kabels in het voordeel van de 4mm2.
Eneco rekent met 2% kabelverlies. Maar zij betalen niet jou kabelverliezen.
Dat is ook zo'n dingetje. Krijg je een kWh-vergoeding van het werk en het energieverbruik wordt op de laadpaal uitgelezen, dan zijn de kabelverliezen voor jou rekening. Je kan beter een goedgekeurde MID- kWh-meter in je groepenkast hebben voor je verbruik. Dan worden de kabelverliezen er in mee genomen.
Als het een gedoe is om de 5G2,5 kabel te vervangen, zou ik vanaf de doos waar nu de 3G2,5 zit er een 5G6 kabel leggen. Het hoeft geen grondkabel te zijn als de ze op een diepte ligt van 50cm.
vergeten
Golden Member
Op woensdag 26 november 2025 22:19:04 schreef keebrev:
De lengte van de kabel is nog wat langer, je hebt ook nog verticale delen in het traject. Houd rekening met 3 meter van de meterkast naar 60cm onder de grond, en 2 meter bij de laadpaal.
Het is een grondkabel die in de muur/plafond is verwerkt! Zie startpost.
Maar inderdaad verticale stukken tellen ook mee voor de lengte.
Op woensdag 26 november 2025 22:05:20 schreef Toeternietoe:
Wat heb je nu echt?
Over een 3x2,5 kabel kan geen krachtstroom (3 fase)
Een grindkabel 5x2,5 kan wel, maar is zeer ongebruikelijk.P.S. de totale lengte van je kabel is belangrijk!
De laadpaal is nu aangesloten om een stuk van ongeveer 7 meter van 2.5x5kabel (deze is dus ingestuct en in de muur gemaakt. warvan er 3 kabels zijn aangesloten. Deze gaat naar een doos waarnu een 3x2.5mm kabel naartoe gaat vanuit de meterkast van 15 meter. Deze kabel wil ik vervangen. zodat ik 11kw op de laadpaal kan (dus volgens mij is dat 3x230v met 16A) omdat ik het stuk van 7 (van 5x2.5mm2) meter niet zomaar kan vervangen is dus de vraag of het mogelijk is en of het verstandig is de nieuwe kabel van 15 meter wel met 4mm2 aan te leggen.
Ik heb met mijn slechte tekenkunste een afbeeling proberen te maken ter verduidelijking
Op woensdag 26 november 2025 22:19:04 schreef keebrev:
De lengte van de kabel is nog wat langer, je hebt ook nog verticale delen in het traject. Houd rekening met 3 meter van de meterkast naar 50cm onder de grond, en 2 meter bij de laadpaal. Totaal zeg maar zo'n 30m.
Met 2,5mm2 over 30m heb je 2,62% verlies, in vermogen is dat 96,5 W wat je in warmteverlies in de kabel kwijt bent als je met één fase 3,7 kW laad.
Een kabel van 4mm2 is dat 1,64% en 60 W en met 6mm2 is dat 1,1% met 40W aan verlies.Met 11 kW laadvermogen zijn de verliezen drie maal zo groot! (iets van 290W met 2,5 mm2)
Een kabel van 4mm2 is duurder dan van 2,5mm2 maar uiteindelijk is het prijsverschil tussen deze kabels in het voordeel van de 4mm2.Eneco rekent met 2% kabelverlies. Maar zij betalen niet jou kabelverliezen.
Dat is ook zo'n dingetje. Krijg je een kWh-vergoeding van het werk en het energieverbruik wordt op de laadpaal uitgelezen, dan zijn de kabelverliezen voor jou rekening. Je kan beter een goedgekeurde MID- kWh-meter in je groepenkast hebben voor je verbruik. Dan worden de kabelverliezen er in mee genomen.
Als het een gedoe is om de 5G2,5 kabel te vervangen, zou ik vanaf de doos waar nu de 3G2,5 zit er een 5G6 kabel leggen. Het hoeft geen grondkabel te zijn als de ze op een diepte ligt van 50cm.
Ik had de verticale meters er ook bij gerekend in mijn berekening. Het is een prive auto, dus helaas gaat niemand iets voor mij vergoeden. Naast het verlies is er wel de kwestie dat een deel van de grondkabel in de muur (en plafond) zit weggewerkte waar ik niet meer bijkan dit is een stuk grondkabel. Ik dacht ik doe slim en leg van 5x2.5mm2 aan voor als ik ooit 11kw wil laden. er overige meters moet ik wel vervangen maar daar heb ik loze leidingen voor neergelegd. dus het stuk van 7meter 2.5mm2 kan ik niet vervangen (gemakkelijk) maar het nieuwe stuk kan ik wel 4mm2 gebruiken. als dit ook veel scheelt in verlies.
Ieder Wattje is er één, is mijn spreuk, 4mm2 is goed, 6mm2 is beter. Vergeet de kabeldoos niet in te gieten, zodat je zeker weet dat er nu, en in de toekomst geen vocht bij kan.
En je auto is eerder opgeladen. 
Succes!
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
11 kW op 3 fase is bijna 16 Ampere
Totale lengte volgens JOUW opgave 22 meter.
2,5 qmm is volgens voorschriften NEN1010 dik genoeg.
Spanningsverlies is bijna 5 Volt
4qmm: Spanningsverlies bijna 3 Volt
bij 6qmm bijna 2 Volt
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (27%)]
vergeten
Golden Member
Het is dus vanuit de meterkast gezien, een stuk van 7 meter 5x2,5mm2 verlengd met 15 meter 4mm2 dat is de TS van plan dus daarmee rekenen!
@keebrev, de doos ingieten is onzin, zit niet in de grond!
Op woensdag 26 november 2025 23:25:24 schreef vergeten:
Het is dus vanuit de meterkast gezien, een stuk van 7 meter 5x2,5mm2 verlengd met 15 meter 4mm2 dat is de TS van plan dus daarmee rekenen!@keebrev, de doos ingieten is onzin, zit niet in de grond!
Klopt maar net andersom dus van de meterkast naar een cv ruimte die kabel wordt vervangen. Vervolgens vanuit daar 7 meter kabel naar de buitenmuur waar de laadkabel zit
Je hebt helemaal gelijk alles is binnen de laadpaal kabel zit niet in de grond. Ik heb toevallig een grondkabel gebruit( volgende keer doe ik er meteen dikke pvc buis in, nu ik dit weet)
[Bericht gewijzigd door rck op (18%)]
KGE
Golden Member
Je kunt op de bestaande kabel natuurlijk ook met minder dan 16 Ampere gaan laden, dus 3x10 dan heb je nog steeds tijdwinst. Maak je veel kilometers per dag?
EricP
mét CE
2,5 qmm is volgens voorschriften NEN1010 dik genoeg.
De NEN1010 is geen voorschrift maar een norm.
Voornaamste overwegingen bij kabeldikte zijn dat de boel niet oververhit raakt (duh...), maar ook dat er bij een sluiting voldoende stroom gaat lopen om de zekering binnen een gestelde tijd te doen afschakelen.
In het AREI (van onze zuiderburen; wel voorschrift) komt daar dus ook vandaan dat een 2.5mm2 kabel met 16A gezekerd mag worden als het een smeltpatroon is en met 20A als het een automaat is (uiteraard wat versimeld, maar dat terzijde).
Spanningsverlies is bijna 5 Volt
Ik heb het niet nagerekend, maar dan zou je 3x5V bij 16A zijnde iets van (bijna) 250W in de kabel verstoken. Op 25m is dat 10W per meter, dan gaat wel goed.
4qmm: Spanningsverlies bijna 3 Volt
Daarmee zou het iets van (bijna) 140W zijn.
bij 6qmm bijna 2 Volt
En daarmee dus iets van (bijna) 95W (vermogens ff op de natte vinger).
Normaal moet je bij schakelende belastingen nog een beetje oppassen: als de spanning wat daalt, dan loopt de stroom op (immers, aan de uitgang moet het gespecificeerde vermogen gewoon geleverd worden en dat moet *ergens* vandaan komen). De vraag is even hoe dat bij die vierwieler geregeld is. 'Knijpt' die netje op (zeg) 16? Of doet-ie 11kW. In dat laatste geval kan de stroom iets hoger liggen (en dat gaat ook goed, want een 16A zekering heeft doorgaans toch wel een 20A voor geruime tijd nodig voordat-ie trip (of doorsmelt). Daar zijn mooie grafiekjes van.
Die spanningval is op zich niet erg (vanuit technisch oogpunt). Maar je betaalt het vermogen wel. Dus dan kun je gaan rekenen hoeveel dat je kost en of een dikkere kabel wenselijk is of niet.
Zoals KGE terecht opmerkt: als je de stroom wat beperkt (omdat je die tijd hebt; immers, als je 60kWh moet laden en die auto staat 12 uur voor de deur, dan voldoet 5kW ook min of meer), dan gaat dat best hard. Immers, als je de stroom halveert (dat rekent makkelijk), dan halveer je de spanningsval ook (wet van Ohm). Daarmee houd je dus maar een kwart van je verlies over.
Dus tsja... wat is handig? Ik houd altijd wel van 'stevig'. En de NEN1010 die toeternietoe aanhaalt is best 'tolerant' voor belastingen (vaak zit het inderdaad op het technische maximum, terwijl je uit andere overwegingen daar liever wat onder zit).
Ik ga dus 16A ....
11kW is idd 16A.
Bij langdurige belastingen zoals een laadpaal kies je de automaat zodat je deze 80% belast... dus 20A.
En dan moet alle 2,5mm2 er uit... 
Ik ga met OXO mee.
Dat je de laadstroom kan beperken is mooi maar het gaat er om wat er KAN en dat is 3 x 16 A.
Ik zeg ook 5x4mm2 gebruiken bij die lengte en de lange belastingstijden.
Het stuk tot de lasdoos 5x4 nemen , dat is het langste stuk en dat moet toch nieuw.
Wel hele goede lasklemmen gebruiken !
Je kunt vrijwel iedere (moderne) laadpaal begrenzen: Instellen op bijv. 6kW en er loopt maar 10A.
Het afgenomen vermogen wordt door de auto bepaald, de laadpaal verteld (met een PWM signaal) de auto hoeveel (vermogen, niet stroom) hij mag afnemen.
Tenzij je een goede reden hebt om perse met 11kW te laden (wat je vaak ook incidenteel kunt doen via de app van de laadpaal) zou ik zo langzaam mogelijk laden. En dat gaat prima met 2.5mm2. Incidenteel dan eens wel 11kW doen kan dan ook geen kwaad.
Op donderdag 27 november 2025 08:20:36 schreef OXO:
[...]
11kW is idd 16A.
Bij langdurige belastingen zoals een laadpaal kies je de automaat zodat je deze 80% belast... dus 20A.
Het vervangen is last (lees onmogelijk). Is er een risico aan om op 16A af te zekeren? is dit gevaarlijker of kan dit simpelweg sneller klappen?
Als je een 16A automaat 100% belast wordt ie wel warm en slijt die eerder. Beter is dan een 20A automaat. Kun je een foto van de meterkast laten zien want zo te horen heb je een 3 fase aardlekautomaat nodig voor de laadpaal
Op donHetderdag 27 november 2025 08:20:36 schreef OXO:
[...]
11kW is idd 16A.
Bij 20A automaat hoeft de 2,5mm2 er niet uit. De kortsluitstroom is dan nog voldoende hoog en de uitschakeltijd wordt dan gehaald.
Persoonlijk zou ik die 2,5mm2 gewoon gebruiken ondanks de verliezen (die zijn er altijd wel). Als dat echt een probleem is kan je de auto ook op 3 x 10A laden.
EricP
mét CE
Het vervangen is last (lees onmogelijk).
Och... Wat is onmogelijk?? Het is er tenslotte ook in gekomen...
Is er een risico aan om op 16A af te zekeren?
Niet direct.
is dit gevaarlijker
De uitleg heb ik je hierboven gegeven. Meer mensen hebben je er uitleg bij gegeven. Vrijwel 100% belasten, overal op het randje gaan zitten... Nou ja, het zal wel gaan. Alleen ik zou het zo niet moeten. Slecht verzonnen.
of kan dit simpelweg sneller klappen?
Wat bedoel je met 'klappen'??
Ohja... Overweeg een type B ALS. Het is een auto.
Je kan ook die ingestucte kabel vergeten en een nieuwe kabel leggen vanaf de meterkast naar de laadpaal, langs een haalbare route.
Op donderdag 27 november 2025 10:06:36 schreef KlaasZ:
Je kan ook die ingestucte kabel vergeten en een nieuwe kabel leggen vanaf de meterkast naar de laadpaal, langs een haalbare route.
Op donderdag 27 november 2025 10:01:27 schreef EricP:
[...]Och... Wat is onmogelijk?? Het is er tenslotte ook in gekomen...
Ik heb geen standaard huis zullen we maar zeggen. Aangezien mijn meterkast en de laadpaal aan de andere kant zit en ik geen grond voor of achter mijn huis over heb. moet de kabel door mijn huis heen Dat maakt het lastig. want de enige optie zoals het nu ligt is dan in het zicht door een kamer heen. Vandaar onmogelijk. De kabel is een ingestuct grondkabel. dus vervangen betekend hele muur en plafond openmaken en opnieuw stucen. iets wat echt enorm duur wordt.
Dat het niet de schoonheidsprijs verdient ben ik helemaal mee eens, voor mij is het belangrijk kan ik veilig mijn auto laden. Ik kan in mijn Tesla de laadvermogen omlaag zetten wat heel slim is ben ik intussen achter vanwege de mindere stoomverlies. Maar stel ik laad het op 11KW op met 2.5mm2 en 16A zekering. Is dit dan veilig.
[Bericht gewijzigd door rck op (16%)]