Op vrijdag 8 augustus 2025 19:25:22 schreef nonius:
[...]
Daarnaast komen er telkens andere projectjes met hogere prioriteit tussendoor fietsen. Staat nu een Echoflex TDR op de werkbank,

Is dat er zo een? , ik heb er ooit een gerepareerd. https://schneiderelectronicsrepair.nl/meetapparatuur/hdw-elektronik-ec…

Ik heb ook zitten denken om er een te bouwen maar ik heb er al ooit een gebouwd en heb er wel genoeg (Tek 576, SMU en VU-data (soort van simpele Huntron kloon))

Op zaterdag 9 augustus 2025 22:29:31 schreef Ricotjuh:
With all due respect, I'm not going to share my Gerber files. I've spent a lot of time on them myself. Initially, it was only meant for private use. But because there was interest, I ordered more PCBs. But that was just a one-time thing. For now, I'd suggest taking a good look at the example from Elektor and creating your own PCB. There are even plenty of tips in this thread on how to improve the layout compared to the original. It'll just take some of your own time.

No problem, thank you for your interest. I'll try to draw it myself using the information here and the diagram in the magazine. Thank you.

Is dat er zo een? , ik heb er ooit een gerepareerd.

Hij lijkt er heel sterk op, het is de T11/1. De aan/uit-schakelaar werkt niet goed (aanzetten gaat wel, uitzetten niet), en na 105s wordt het beeld in horizontale richting zeer instabiel. Ik weet dat er een 5-minuten timer inzit die hem automatisch zou moeten uitzien. Mijn verdenking gaat in eerste instantie hier naar uit. En voor de rest de usual suspects.

Schema of servicemanual niet kunnen vinden. Maar het is voor de rest redelijk simpele, recht-toe-recht-aan techniek. Dus ik verwacht dat het wel goed komt. Heb hem nog niet opengeschroefd. Andere prioriteiten - de zon schijnt. Mañana.... ;)

I made a design like this. When the PCB arrives, I'll assemble it and test it. I hope it works.

https://i.postimg.cc/vZZ50QXn/3-D-PCB1-2025-08-12.png

I would move the L165 to the back, which makes cooling easy

is er toevallig nog een printje over?

Op vrijdag 8 augustus 2025 12:24:35 schreef miedema:
Ik moest onlangs aan dit topic denken, en aan de lange stilte in dit topic.

Wat zou er toch gebeurd zijn met al die printen, en al dat bouw-enthousiasme??

groet, Gertjan.

Heeft ff stil gelegen. Maar nu stilletjes weer opgepakt.
Hier een kleine update van de behuizing. De rest volgt later.

Keurig frontje. En kudo's voor Elektuur ipv heel schreeuwerig iets anders op te plempen :-)

Ziet er mooi uit.
Ben benieuwd hoe het van binnen uitziet en welk kastje je er voor gebruikt.
Het frontje ziet ook perfect uit.

Netjes! En inderdaad benieuwd naar de binnenkant :-).

groet, Gertjan.

Oké, hier een kleine sneakpreview van de binnenkant. Moet nog enkele dingen componenten (ook voor andere projecten) bestellen. En dan kan ik dit project afwerken.
Voor de bekabeling van de uitgangen naar de bnc connectoren, moet ik daar rekening houden met type of variant afgeschermde kabel?

Kort stukje afgeschermde kabel volstaat ver weg van het veld wat de trafo opwekt. Wordt het een geaarde of dubbel geïsoleerde kast? Gezien de entree vermoed ik geaard. Er bestaan ook BNC chassisdelen die geïsoleerd zijn voor kastmontage.

Ik gebruik daar meestal een stukje coax voor. Maar bij lage frequenties is dat niet altijd nodig. De scope ingang zal normaal een denk een 10M ohm aansluiting zijn en dan hoeft de coax ook niet perse 50 ohm te zijn.

Er bestaan ook BNC chassisdelen die geïsoleerd zijn voor kastmontage.

Dan zou de scope ook geïsoleerde aansluitingen moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]

Kastje wordt geaard, en bnc connectoren heb ik geïsoleerd gemonteerd

Op zondag 5 oktober 2025 20:52:44 schreef benleentje:
Ik gebruik daar meestal een stukje coax voor.

Doel je op gewone coax zoals we “vroeger” voor radio en tv hadden?

Ja zoiets en het hoeft ook geen 50 ohm te zijn.

Doel je op gewone coax zoals we “vroeger” voor radio en tv hadden?

Die coax hebben we toch nog steeds? Coax is verre van een achterhaalde kabel. Gewoon te koop, zelfs bij de lokale bouwmarkt.

En in dit geval maakt het niet uit of het nu 50, 60 of 75 ohm is, da's hier niet kritisch. Ook gewone afgeschermde kabel gaat prima voldoen.

[Edit: Benleentje was 7 seconden snellerder; en, vergeten te zeggen, maar project ziet er netjes uit!]

In het schema zie ik niet de typische 50 ohm weerstanden zitten bij de aansluitingen naar de coax en dan maakt het ook niet uit wat voor kabel je gebruikt. Afgeschermde kabel mag ook, maar coax lijkt mij wel zo makkelijk.
Zeker nu je al de bnc isoleert hebt, want bijeen niet geïsoleerde bnc voldoet een stukje draad al. Maar ivm met de trafo is afscherming wel nodig.

Vandaag wat frontplaatjes voor 2 projectren gemaakt en ook voor dit project.
Mijn kast is blauw en er komt een blauwe PCB als front.
Achterkant doe ik zelf.
Als er nog meer mensen dezelfde blauwe kast hebben ik hou er 4 over.
Kast front 188x78

Kicad bestand is eventueel ook beschikbaar dan kan je eea nog aanpassen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

Als er nog meer mensen dezelfde blauwe kast hebben ik hou er 4 over.
Kast front 188x78

Hoi Benleentje
Ik heb wel interresse in een van je frontplaatjes.

Pe

Ik heb eindelijk tijd gevonden om de componenten tester af te maken.
Maar tijdens het testen loop ik tegen problemen aan.

De stroom is -100 en +100mA. geen idee of dat veel is maar de L165 word na een paar minuten al te warm naar mijn zin. Niert dat ik mijn vingers eraan brand maar toch wel erg warm.

De spanning uit IC1 is ca 1,5V Rms
Ik heb 2x een BF256A gebruikt en beide werken hetzelfde.

Uit de L165 komt een sinus maar een hele dikke. En hoe kleiner ik de spanning zet hoe dikker die word.
Echter geen idee waarom dat zo is.
Het signaal uit IC1 is wel mooi en de frequenties kloppen.

Op donderdag 14 augustus 2025 03:19:25 schreef Peter R.:
is er toevallig nog een printje over?

Ik probeer het gewoon nog een keer hier.
Hier en via mail geen reactie meer ontvangen :(

Is er toevallig nog een printje over?

Oh jawel hoor. Ik heb je via mail gewoon beantwoord op 7 oktober. Wellicht je mailbox nog maar eens goed doorspitten.