electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha EgbertG,
Wacht even af op het idee van @Aart heb je toevallig een LM13700 OTA van Ti in de junk box ?
Het lijkt gecompliceerd maar met een DDCC is een regelbare (programmeerbare) weerstand te maken die zwevend is, voor batterij meetsystemen is dit nodig voor SWR meter misschien niet.
Kijk eens naar de app. note van de LM13700 misschien voor een idee @Aart kan er mee uit de voeten.
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (14%)]
Mijn schets zijn twee comparatoren U1A, U1B gevolgd door een flipflop U1C. Die reset de spanning over C1 die geladen wordt door stroombron Q1 naar 0V. U1D vergelijkt de opgewekte zaagtand met de relatief te meten spanning.
Ik wil het wel eens in breadboard prikken en kijken wat het doet, maar dat wordt tegen volgende weekeinde. Het is dan handig te weten wat de te meten spanningen ongeveer zijn.
Krijg een beetje beeld bij je ontwerp Aart. Lijkt beetje op de werking van een digitale multimeter die ik ooit bouwde uit Elektuur.
De te meten spanningen zijn voor beide ingangen gelijk. 0 tot 10volt, niet kritisch.
Ingang B is altijd kleiner dan of gelijk aan ingang A. Bij iedere ingangsspanning van A moet de eerste draaispoelmeter naar max uitslaan. Dit zie ik niet terug in je schets? De 2e meter geeft dan de relatieve waarde van input B weer.
Uitslag van de twee meters is dan gelijk bij inputs van A:8 B:2 en bijv. A:4 B:1 volt.
Hoi EgbertG,
is dit niet wat : https://www.qsl.net/lz1len/aSWRpcb.html ?
@pax: Ja, dat is precies wat ik wil maken. Goed gevonden!
Doen ze slim door de FET's te sturen met PWM zodat je aan beide kanten eenzelfde
"weerstand" hebt die werkt ongeacht de aangeboden spanning.
Dank