Op maandag 1 december 2025 13:34:03 schreef Tor1988:
[...] maar het is dus niet mogelijk de aggregaat anders aan te sluiten ...

Als dat ding "nu" gemaakt zou zijn, dan hadden ze ipv 220 wikkelingen per spoel er 400 gedaan. Dan kan je nog kiezen in de aansluiting hoe je het wil hebben. Maar nu er voor dat lagere getal is gekozen, kan je niet meer kiezen.

Ik zeg 220 wikkelingen en 400, maar die getallen moeten nog met een factor vermenigvuldigd worden. Of die factor nu 0.5, 1, of 2 is dat maakt niet uit.

230V wikkelingen bedoel je denk ik. Dan kun je 230/400 maken.

De wikkelingen die er nu in zitten zijn 127V

Op maandag 1 december 2025 18:06:19 schreef Sine:
230V wikkelingen bedoel je denk ik. Dan kun je 230/400 maken.

De wikkelingen die er nu in zitten zijn 127V

hoe zit het met het belasten, als ik dan die 3 groepen heb. A-B a-c B-c moeten ik dat proberen met zo’n min mogelijk verschil belasten of maakt dat niet uit

Op maandag 1 december 2025 14:48:51 schreef Sine:
Je hebt een nul / sterpunt.

Op de aansluitplaat zitten fases A, B en C daarnaast zit N nu zonder afgaande draad er op. Dat zal je nul zijn. (daar zou je iets van 127V moeten meten tov de fasen)

Die 'N' mag je aan aarde knopen. En eigenlijk moet je dan ook een aardpen slaan op de plek waar je het ding wilt gebruiken.

Zekeren doe je met een aardlek gevolgd door automaten, of aardekautomaten. De enige grote MAAR hierbij is dat je automaten moet hebben die geschikt zijn voor twee fasen in plaats van fase en nul. Je hebt immers 220V steeds tussen twee fasen (A-B A-C B-C)

Dus geen automaten van het type 1P+N (zoals in NL in huisinstallaties gebruikt) maar echte tweepolige 2P automaten.

welke zekering zijn dst dan? En heb je eventueel een stroomschema??

Op zondag 30 november 2025 14:54:27 schreef revado:
Kan toch prima?
Ding zal ook wel een hele nette sinus afgeven, de 50Hz even meten en zo nodig toerental met warme motor beetje bijstellen.

als ik het op 50hz afstel dan heb ik 210 v ipv 230 hoe kan dat?

Sowieso is het een oude generator die ooit is gemaakt om 220Vac te leveren bij 50Hz, niet de huidige 230Vac.

Heb hetzelfde issue bij mijn genset. Mijn oplossing: motortoerental omhoog regelen tot 226Vac en een frequentie van ca. 53Hz accepteren. Is in de praktijk geen enkel probleem voor stand-alone gebruik.

En de vraag is sowieso ook hoe nauwkeurig de DMM is waarmee gemeten wordt.

Maar op die paar procent komt het nu allemaal niet aan....

Mechanische toerenregelaar. 53Hz onbelast is heel normaal.
Verder moet je er eens ff wat 'load' op zetten. Die spanningsregeling is vrij grofstoffelijk. Het zou zomaar kunnen dat bij wat belasting de spanning wat omhoog gaat.
Het ding 'begint' op remanent magnetisme. Dat is waar nu die spanning ook vandaan komt. In elke fase zit een stroomtrafo. De uitgangen worden gelijkgericht en zorgen voor magnetisme in het anker (doorgaans). Dat is de hele regeling. Die is vast niet helemaal lineair. Ergens in de range zal het wel 'kloppen'.

Tevens kun je wat pielen met de aansluitingen op de 'kroonsteen'. Maar ook daar: er zal eerst een belasting op moeten zitten.

Zoals gezegd, meten met een belasting er aan.
Hang er een 500 of 1000 watt halogeenlamp aan, of een elektrisch kacheltje.
Dan zal het toerental inzakken en de frequentie ook, en afregelen.
Mocht het laag blijven dan kan de seleen gelijkrichter ook slecht zijn.

Bedenk dat je een stuk antiek hebt staan, prachtig apparaat maar met techniek van zeker 50 jaar terug.
En toen waren die noodstroomgeneratoren er om licht te laten branden ( gloeilampen) en eventueel een paar motoren voor pompen etc.
Dat kwam allemaal niet zo precies.
Gevoelige moderne apparaten kunnen mogelijk wel problemen geven.
Ik weet uit ervaring dat je een UPS ( noodstroom) vaak niet aan de gang krijgt op een aggregaat.
Te veel afwijking in de frequentie en spanning, zeker bij inschakelen.

Chris Boden heeft een uitgesproken mening over wat je met die gelijkrichters van selenium moet doen....

https://www.youtube.com/shorts/8NB8OtmX8yQ

Ik heb er niet genoeg verstand van, maar het kan best dat het uit een tijd dateert "rete giftig, maar moet maar want we hebben niet beter". En dus dat hij gelijk heeft dat je dit in deze tijd niet meer moet willen.

Op maandag 1 december 2025 18:06:19 schreef Sine:
230V wikkelingen bedoel je denk ik.

Ik bedoelde xxx wikkelingen = zoveel keer rond de kern. (en met een factor is die dan zoveel volt). Feit is dat ze te weinig keren rond de kern hebben gedaan voor de huidige 230/400 situatie. Voordeel is dat je WEL de toenmalig gebruikelijke situatie aankan.

[Bericht gewijzigd door rew op (35%)]

Op maandag 1 december 2025 18:57:51 schreef Tor1988:
[...] hoe zit het met het belasten, als ik dan die 3 groepen heb. A-B a-c B-c moeten ik dat proberen met zo’n min mogelijk verschil belasten of maakt dat niet uit

Verschil heb je altijd wel. Maar hou er rekening met dat het maximaal 4kW per 2 fase is als je maar 2 fase belast dan kan het best dat je bv maximaal 2,5kW mag belasten.

als ik het op 50hz afstel dan heb ik 210 v ipv 230 hoe kan dat?

Oude generator. Maar 210V is ook geen probleem daar werkt ook alles op.

welke zekering zijn dst dan? En heb je eventueel een stroomschema??

Dat zijn 2 polige automaten. Normaal is 1P + N maar zijn moet 2P hebben. Verder niet zo speciaal.

Bij een 1P + N word er maar stroom in een pool gemeten en de Nul die schakelt enkel mee. Bij 2P word er in beide polen de stroom gemeten. Maar omdat je geen nul hebt moet je dus 2P automaten hebben. Aansluiten is verder exact hetzelfde.

Naar mijn mening is een alternator (wisselstroomdynamo) met een bewikkelt anker,in tegenstelling met een generator met permanente magneten een hulpgenerator (Dynamo) of accu batterij nodig om bij het opstarten het veld van stroom te voorzien en te stabiliseren.
Krab en blaas de koelplaten de gelijkrichter schoon , evenzo de roestige bouten en moeren of vervang deze. Maak als het voor je mogelijk is een schema van de gehele el bekabeling, dan kun je het beter doorgronden!

Naar mijn mening is een alternator (wisselstroomdynamo) met een bewikkelt anker,in tegenstelling met een generator met permanente magneten een hulpgenerator (Dynamo) of accu batterij nodig om bij het opstarten het veld van stroom te voorzien en te stabiliseren.

Niet echt. Men maakt gebruik van remanent magnetisme in de rotor. Soms zitten er ook een condensator en diode in de rotor. Het heeft ook met opslingering/resonantie te maken dat het genereren start; i.e. een zichzelf versterkend proces.

Als er geen remanent magnetisme meer aanwezig is (bijv. omdat de generator de vorige keer is gestopt terwijl de belasting nog aanwezig was) kan het genereren niet op gang komen. In dat geval kan het z.g.n. 'flashen', het kort toedienen van een flinke stroom uit een 12V accu, de rotor weer magnetiseren.

Zie bijv. het hele simpele schema hieronder (uit 'small AC generator service manual, 2nd edition'):

Meer dan een hulpwikkeling (exciter) en een paar diodes is er niet nodig om het genereren te 'bootstrappen'. Belangrijk is alleen dus wel dat er nog wat remanent magnetisme aanwezig is; reden dat bij het uit zetten *eerst* de electrische last moet worden afgekoppeld en *daarna* pas de generator mag worden gestopt. Maar indien dit een keertje niet gebeurd is (bijv. door brandstofgebrek) is er nog geen man overboord, dan gewoon even de rotor flashen door een fractie van een seconde met een losse accu spanning op de slipringen te zetten.

Wat die condensatoren betreft, die zitten er in, maar hebben hun beste tijd wel gehad denk ik.
Hier lijkt er een gaatje in te zitten...

Ik heb er niet genoeg verstand van, maar het kan best dat het uit een tijd dateert "rete giftig, maar moet maar want we hebben niet beter". En dus dat hij gelijk heeft dat je dit in deze tijd niet meer moet willen.

Lekker laten zitten. Het zou zomaar kunnen dat die diode karakteristiek nodig is om de boel goed te laten regelen. Met silicium zou dat wel eens anders kunnen zijn, met ongewenste gevolgen - ik kan met zo voorstellen dat de spanningsval over silicium kleiner is en daarmee de uitgaande spanning hoger. Ik kan me dan zo voorstellen dat de stroom in het veld ook hoger is, en daarmee de uitgaande spanning ook.
Tevens zou het zomaar kunnen dat de droop die normaal is bij een hogere belasting minder wordt. Negatief zal het wel niet worden, maar dat dat wel zo is, dan zou de spanning bij grotere belasting hoger kunnen worden. Bij een schakelende voeding zal dat wel los lopen. Bij een Ohmse last is dat erg ongewenst.

Ik heb wat audio aangesloten op de generator! Ging goed paar uur gedraaid! Geen brom! Meerdere amps en hittepistool etc tegelijk erop gehad! Nog steeds geen brom! Top bedankt voor alle hulp!

Top!
Dan lekker herrie mee gaan maken, zowel muziek als de dieselmotor :)
Die motor is, mits je er goed voor zorgt met goede filters en goede olie, bijna onverwoestbaar.

Nu zit ik nog met wat kleine vraagjes in m’n hoofd d’r komen 3 kabels uit de generator we noemen ze voor het gemak A-B-C die maken dus ab-ac-bc. Ik meet amperage op a en b en c maar als ik een verbruiker op Bc zet dan zie ik dat die amperage op de meter B en C te zien zijn dit is volgens mij correct? Correct? Ook als ik 10a 11a 8A op abc gebruik dan zakt het voltage van bij een van deze abc best wel iig 8 v meer als de rest is dit erg?

Ik snap niet helemaal wat het probleem is, het werkte toch goed?

Het ligt een beetje wat voor stelsel wordt toegepast. Hoogspanning; dwz de electriciteits centrale, step-up, en de hoogspanningsleiding tot aan het trafohuisje ligt het sterpunt niet aan nul, er is ook geen NUL!
Pas op 230 Volt zijde , dus in de wijk ligt er een aardpen die het sterpunt zal maar zeggen vast schroeft. De Nul wordt aan dat sterpunt geknoopt of pas bij de verbruiker gecreëerd (Afhankelijk vh stelsel).
Daar jouw generator een oud systeem heeft : Tussen de Fasen 220 Volt , moet je het sterpunt (nul) niet aan je eigen nul knopen. Lastig wordt het , als het bruggetje in je generator de aarde met nul verbind. (Dat bruggetje mag/kan je weghalen. Zorg dan wel dat de Generator liefst een eigen aarding krijgt ( net, pen, plaat,) Ik meen in NL 133 Ohm max. Die discussie ga ik ook niet aan, de hogere Heren weten dat veel beter als ik (denken ze).
Op de MTS Leonardo da Vinci pleite wel zelfs om NIET te aarden! Ook lastig zoals jij het hebt zijn de zogenoemde INVERTERS ( Wisselrichters) die 2 x 115 Volt maken. Daar mag je het "sterpunt" ook niet aan aarde leggen. Let dus goed op, wat je koopt als je voor medische backup generators je in de winkel koopt.
IK heb een omkaste diesel inverter gekocht voor mijn CPAP van mijn vrouw. Zit alleen met aardpennen te K*tten in droge Brabantse zandgrond. Poetin, Oekraïne , Spanje , Weert, het komt steeds meer dichterbij....

Ik moet een kleine opmerking maken:
Brabant ligt op bepaalde plaatsen het sterpunt via een special trafo (Peterson spoelen) aan aarde. Dit wordt gedaan om de ARI informatie te geven waar de sluiting is. Limburg ligt wel op bepaalde punten het sterpunt aan een aardpen...geen idee. Ik weet ook niet of ze een ARI hebben. Ik was werktuigkundige in de Maascentrale (PLEM) en later productie coördinator /schakelbordwachter bij de PNEM:
https://www.youtube.com/watch?v=wsCnWDp8kzs

Op vrijdag 6 februari 2026 20:50:21 schreef Tor1988:
Ik meet amperage op a en b en c maar als ik een verbruiker op Bc zet dan zie ik dat die amperage op de meter B en C te zien zijn dit is volgens mij correct?

Correct, stroom die je afneemt gaat door twee fasen.

Ook als ik 10a 11a 8A op abc gebruik dan zakt het voltage van bij een van deze abc best wel iig 8 v meer als de rest is dit erg?

Dat de spanning op de niet gebruikte fase hoger is dan de rest is normaal.

Voor zo optimaal mogelijk gebruik verdeel je uiteraard de belasting zo gelijk mogelijk.

TS gaat die generator voor muziekfeesten gebruiken, dat is anders medisch :)
Je kan over 2 fases 230 afnemen, en dat dus 2 x, gelijkmatig belasten kan je dus vergeten met 127 volt wikkelingen.

Waarom zou je dat niet kunnen verdelen?
Je hebt 3x220V beschikbaar. a,b - b,c - c,a

De TS heeft zelfs een sterpunt wat prima aan aarde kan, daarmee kun je een heel normaal 127/220 net maken, waarvan je de nul niet aansluit en je verbruikers tussen twee fasen hangt.

Ik werkte ooit op een van oorsprong voor Canada gebouwd schip, waarop de gewone stopcontacten 120 V waren, toen de normale spanning.
De keukenapparatuur - ook het broodrooster in de kombuis :) - was allemaal 'tweefase', dus 208 V - iedere 'krachtstroom'-aansluiting hing dus tussen twee van de drie 120V-fasen. Die 208V-aansluitingen waren ook zo'n beetje verdeeld: 1-2 (oven), 2-3 (afwasser en nog een oven), 3-1 (deegmixer, rooster, etc.).

Op vrijdag 6 februari 2026 21:11:08 schreef revado:
Ik snap niet helemaal wat het probleem is, het werkte toch goed?

klopt maar vroeg me wat af :) thnx voor antwoorden wederom heb er al 1 feestje mee gegeven maar aan het eindelijk knapte een v snaar/ had ik kunne verwachten na al die jaren / droog haha