Op zondag 8 februari 2026 16:29:49 schreef Sine:
Waarom zou je dat niet kunnen verdelen?
Je hebt 3x220V beschikbaar. a,b - b,c - c,aDe TS heeft zelfs een sterpunt wat prima aan aarde kan, daarmee kun je een heel normaal 127/220 net maken, waarvan je de nul niet aansluit en je verbruikers tussen twee fasen hangt.
[bijlage]
Ja alst goed is heb ik het zo, gewoon goed verdelen over de a-b-c
en die motor die loopt zo moooooi! Dat is eigenlijk al muziek! Ps iemand had het over de gelijkrichter die giftig was ofzo maaaaar wat is een goede vervanger? Evt ook voor die blikken ham. Condensatoren?
Op zondag 8 februari 2026 16:29:49 schreef Sine:
Waarom zou je dat niet kunnen verdelen?
Je hebt 3x220V beschikbaar. a,b - b,c - c,aDe TS heeft zelfs een sterpunt wat prima aan aarde kan, daarmee kun je een heel normaal 127/220 net maken, waarvan je de nul niet aansluit en je verbruikers tussen twee fasen hangt.
[bijlage]
Ja uiteraard, was die 3e vergeten 
Op zondag 8 februari 2026 21:54:53 schreef Tor1988:
[...]
Ja alst goed is heb ik het zo, gewoon goed verdelen over de a-b-cen die motor die loopt zo moooooi! Dat is eigenlijk al muziek! Ps iemand had het over de gelijkrichter die giftig was ofzo maaaaar wat is een goede vervanger? Evt ook voor die blikken ham. Condensatoren?
Die gelijkrichter zit seleen in, zolang die werkt lekker laten zitten.
De hamblikken zitten vol pcb zooi, vooral niet openmaken.
Ik zou het lekker zo gebruiken als hij goed is.
Die riem wel in de gaten houden, als de koelvin stopt is het zo gedaan met het trouwe luchtgekoelde machientje...
Op zondag 8 februari 2026 23:53:34 schreef revado:
[...]Die gelijkrichter zit seleen in, zolang die werkt lekker laten zitten.
De hamblikken zitten vol pcb zooi, vooral niet openmaken.
Ik zou het lekker zo gebruiken als hij goed is.
Die riem wel in de gaten houden, als de koelvin stopt is het zo gedaan met het trouwe luchtgekoelde machientje...
gelukkig zag iemand dit gauw genoeg. hij is niet te heet gelopen. de lagers in de koelfan waren op. stiekem had ik dit al opgemerkt maar liet me overhalen door iemand die zei dat het lager een lager was die minder weerstand kreeg als ie sneller ging draaien zoiets als in autos die geen elektrische van hebben bmw bijvoorbeeld... dus ik had niet moeten luisteren en gewoon lagers bestellen. nu overigens wel gedaan draaid weer als een malle
ik heb ook nog een oude lombardini staat 1 cil die maakt nog meer herrie als deze
meest eenvoudige niet kapotte krijgen altijd in 1x trekken te starten apparaat 
Op zondag 30 november 2025 18:42:12 schreef Tor1988:
[...]idd luid ik wou hem gaan gebruiken op “illegale” Free party’s.. ....
Heb ik best wel moeite mee!
Gewoon lekker wegblijven bij die idioten feestjes, waar je andermans eigendommen vernield en de drugs harder gaat dan de diesel van je generator.
Maar die brush dingen blijven het wel doen. De VM moet je goed op koelwater letten. Qua olie valt het wel mee, zijn ze redelijk tolerant. Echter het systeem met die losse kopjes wil wel voor oververhitting zorgen (circulatie stopt bij air pocket) en je blaast er meteen 1 of meerdere koppakkingen uit.
Ding is luchtgekoeld...
Maar rotte lagers altijd direct vervangen.
Lagers doen maar 1 ding bij warmlopen: stuk gaan en vastlopen.
Wat die kennis ( zonder kennis haha) zal bedoelen is een visco koppeling , die loopt vrij en gaat steeds zwaarder lopen als hij warmer wordt zodat de fan gaat meedraaien.
Mercedes gebruikte die dingen ook veel.
Klopt, VM is kenmerkend door die losse koppen.
Ik heb ook eerder het idee dat dit een luchtgekoelde Lister is.
Misschien kan TS een paar foto's van de motor plaatsen, is wel interessant.
Dat het ding oud is dat is wel zeker, jaren 60 of zo iets.
3 x 120 volt zegt al genoeg.
Op maandag 16 februari 2026 07:51:10 schreef High met Henk:
[...]Heb ik best wel moeite mee!
Gewoon lekker wegblijven bij die idioten feestjes, waar je andermans eigendommen vernield en de drugs harder gaat dan de diesel van je generator.
Beter dan de legale idiotenfeestjes waar een honderdvoud van het aantal mensen rotzooi gaan trappen in complete steden, als het ene groepje dat achter een balletje aanrent verlies van het andere groepje.
Bij raves is er in ieder geval geen winstbejag en véél minder vernieling. Niet zo bekrompen doen.
mogen ze het dan bij jouw in de achtertuin doen???
ik nodig je graag uit om te komen kijken: kom nog dagelijks troep tegen.
Edit na bijna 2 dagen: precies wat ik dacht; prima wat er gebeurd, als ik er maar geen last van heb. Nou ik en de buren hadden er wel last van. De buren het geluid en ik de troep en vernielingen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (44%)]
Ben inmiddels wel benieuwd naar het dieseltje inmiddels..
Zoek zelf ook generator van 20 a 30 kVA, bij voorkeur met een Deutz 3FL912 ervoor.