Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Op zaterdag 6 december 2025 22:41:18 schreef nonius:
... zou ik ze juist proberen te verheffen en uitdagen/prikkelen/stimuleren om analoge klokken te leren gebruiken. Nu eventjes vervelend en lastig voor ze, maar de rest van hun leven hebben ze er profijt van.
Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn? Je kan ze beter C leren programmeren of iets dergelijks . Je moet wel met de tijd mee gaan.
Heb jij leren schrijven op een lei met een griffel?
Ik heb nog leren schuiven met de gokstok, maar zodra ik van school af kwam heb ik gelijk een rekenmachine gekocht en de gokstok in de hoek gegooid.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Genoeg openbare klokken die nog tot in de lengte der jaren hun werk doen met een ronde schaal met wijzers. De meeste verdriethorloges en -telefoons kunnen ook een ronde klok weergeven.
Op zaterdag 6 december 2025 23:19:08 schreef ohm pi:
[...]Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn?
Zoals ik zei, op elk treinstation hangen nog wijzerklokken. Op de treinaanwijzer wordt de tijd ook digitaal aangegeven, in de rechterbovenhoek. Maar die cijfers zijn zo klein dat je er dicht bij moet staan om ze te lezen. Het voordeel van wijzerklokken is dat je op grote afstand het wijzerbeeld kan herkennen zonder dat je de cijfer kan lezen.
Het is ook niet zo moeilijk om een wijzerklok af te lezen. Dat kun je een kind in10 minuten uitleggen. Als iemand het dan nog niet snapt, dan zal hij/zij ook problemen hebben met het interpreteren van een digitale klok.
nonius
set SCE to AUX.
Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn?
Dat is wel een hele grote 'als'....
Al waren het maar de kerkklokken in de openbare ruimte. Die zie ik zo snel nog niet vervangen worden door een groot scherm met digitale tijdsaanduiding.
Sowieso vraag ik me af of je kinderen, voor wie het blijkbaar te moeilijk is om een analoge klok af te lezen (beter: het is hen nooit geleerd) wel de edele kunst van het programmeren in C (da's toch eigenlijk ook een bejaarde taal?...) krijgt bijgebracht, met uitdagende zaken als pointers, om maar even een zijstraat te noemen 
Leren klokkijken werd bij mij op de lagere school geleerd in de tweede klas. In de derde klas waren de vermenigvuldigingstafels aan de beurt. Sowieso is het behoorlijk 'empowering' voor een leerling dat hij iets 'kan' of 'weet', i.e. schoolkennis waar je *werkelijk* wat aan hebt in het dagelijkse leven. In tegenstelling bijv. tot de jaartallen van de Guldensporenslag/Slag bij Waterloo/moord op Willem van Oranje/....
Overigens, in de tijd dat ik C heb leren programmeren hing er ook nog een hele grote rekenlineaal in het wiskundelokaal op school. Het was nog niet zo heel veel jaren eerder dat mijn voorgangers daar werden onderwezen in het gokstokken....
(nonius vraagt zich af hoe we van 'linksdraaiende magnetrons' op 'programmeren in C' zijn geraakt....)
On-topic: kan het linksom-draaien van magnetron-schalen niet adequaat verklaard worden door het Coriolis-effect? 
(Edit: voor de zekerheid toch maar een smiley toegevoegd, na de serieuze uitleg van Kruimel hieronder. Was eigenlijk bedoeld als humor: elke keer als ik met een (mij onbekend) probleem wordt geconfronteerd is één van m'n eerste reacties: Coriolis-effect!) ]
Het lijkt mij een mechanisch effect. Het Coriolis-effect is niet heel sterk en mechanische systemen hebben altijd wel een beetje strictie: een drempel in kracht waar je overheen moet. Ik denk eerder dat de tandwielen wat zijn versleten en dat één van de tandwielen iets tegen een wand wordt geduwd in één van de richtingen waardoor de motor in die richting minder snel wil starten. Dit is speculatie, dit kan je niet echt zien of bewijzen zelfs al heb je de motor helemaal uit elkaar, maar ik zie hier in mijn eigen apparaat geen voorkeursrichting.
Op zaterdag 6 december 2025 22:10:41 schreef KlaasZ:
Dan komen ze dus altijd te laat voor de trein, want op de stations hangen nog steeds wijzerklokken.
Daar bij de NS hebben ze er duidelijk ook moeite mee, misschien staan wij oudjes wel de hele tijd te lang te wachten omdat we denken dat die ouderwetse ronde krengen nog iets te maken hebben met wanneer de trein vertrekt.
Op zaterdag 6 december 2025 23:19:08 schreef ohm pi:
[...]Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn? Je kan ze beter C leren programmeren of iets dergelijks . Je moet wel met de tijd mee gaan.
Heb jij leren schrijven op een lei met een griffel?
Ik heb nog leren schuiven met de gokstok, maar zodra ik van school af kwam heb ik gelijk een rekenmachine gekocht en de gokstok in de hoek gegooid.
Met de tijd meegaan en geen klok kunnen kijken ?