Is ook niet nodig, tenzij je van de dokter alleen linksdraaiend dan wel rechtsdraaiendvoedsel mag.

Op dinsdag 2 december 2025 15:48:01 schreef KlaasZ:
Ja, zo'n draaitafel wordt aangedreven door een synchroonmotor en die heeft geen richtingvoorkeur. Dus die kan de ene keer linksom draaien en de andere keer rechtsom.
Dit in tegenstelling tot een elektrische klok, daar zit een inrichting in die zorgt dat hij altijd dezelfde kant op gaat.

Ik heb bij de kapper toch een klok gezien die achteruit liep.

Op woensdag 3 december 2025 06:26:18 schreef mel:
[...]Ik heb bij de kapper toch een klok gezien die achteruit liep.

Dan is dat een zeldzame kapper die kan BIJknippen, ga je met langer haar weer naar buiten :D

Op woensdag 3 december 2025 07:32:19 schreef revado:
[...]

Dan is dat een zeldzame kapper die kan BIJknippen, ga je met langer haar weer naar buiten :D

_/-\o_ Maar die klok was er voor om in de spiegel bekeken te worden,, ;)

Op dinsdag 2 december 2025 15:48:01 schreef KlaasZ:
Ja, zo'n draaitafel wordt aangedreven door een synchroonmotor en die heeft geen richtingvoorkeur. Dus die kan de ene keer linksom draaien en de andere keer rechtsom.
Dit in tegenstelling tot een elektrische klok, daar zit een inrichting in die zorgt dat hij altijd dezelfde kant op gaat.

Grappig. Wij hebben een oude citruspers die random een kant op draait. Ik probeerde er altijd achter te komen wanneer hij welke kant op zou draaien. Soms leek het heen en weer te zijn, maar soms ook weer een paar keer dezelfde kant op. En nu weet ik dus waarom, daar zat denk ik dan ook zo'n motor in.

Wij hadden eerst ook van die magnetrons met draaitafel. Bonk, bonk, altijd je schotel die tegen de zijkant bonkt, of net niet past. En je eigenlijk alleen een ronde schotel in een vierkante ruimte kunt gebruiken. Herinner je je nog je kinderspeeltje waarbij je een houten rondje in een vierkant gat moest passen, zoiets was het toch?

Een combioven magnetron/oven met draaiende antenne is veel handiger. Onze Ikea inbouwmagnetronoven was kapot gegaan (Whirlpool ?) en die heb ik vervangen door een Etna met draaiende antenne.

Dat is echt veel beter. Er zijn geen hot spots, verwarmt egaal. En ik kan er rechthoekige dingen in kwijt. De binnenkant is ook groter, echt een wereld van verschil. Het rendement van de ruimte is veel hoger. Die draaiende antenne doet zijn werk goed. Ik ga niet meer terug naar magnetrons met draaitafel.

De draaiende antenne inderdaad en ook het bedieningspaneel horizontaal bovenkant ipv vertikaal aan de zijkant zijn een positieve evolutie

Op dinsdag 2 december 2025 23:43:44 schreef Hensz:
Is ook niet nodig, tenzij je van de dokter alleen linksdraaiend dan wel rechtsdraaiendvoedsel mag.

Ik mag alleen linksdraaiend (*). (en dat is voor alle wezens op deze planeet aan te raden).

Ik heb het palletje voor "alleen met de klok mee" uit een klok gesloopt zodat ie voortaan "random" deed. Mijn broer heeft die jarenlang gebruikt in z'n "achteruit". Als de stroom weer eens af geweest was, dan moest ie hooguit een paar keer proberen voordat ie weer "goedom" draaide.

Veel magnetron motoren zijn kennelijk van die synchroondingen die random opstarten. Raaf heeft er kennelijk 1 die duidelijke voorkeur lijkt te hebben maar toch de andere kant op kan als dat uitkomt. Ik kan me voorstellen dat er de afgelopen 20 jaar een subtiel truukje verzonnen is, waardoor met remanent magnetisme (of een klein magneetje) de motor in de uitstand altijd (>99%) in een positie eindigt waarbij ie in 1 richting opstart.

(*) na het kijken van Steve's video: Ik weet al heel lang dat vrijwel alle biologische molekulen slechts in 1 chiraliteit voorkwamen in de natuur. Dat deze dan licht allemaal dezelfde kant op zouden draaien leek me eigenlijk al heel stug, maar dat is me ooit als "feit" verteld. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Thanks. Luke!

Op woensdag 3 december 2025 11:08:32 schreef OXO:
De draaiende antenne inderdaad en ook het bedieningspaneel horizontaal bovenkant ipv vertikaal aan de zijkant zijn een positieve evolutie

Je bedoelt de bruine Philips machines uit begin jaren '80?

Sharp en Panasonic hebben trouwens ook in veel modellen een draaiende antenne.

De reden dat plateaux nog steeds in de mode zijn is behalve de prijs (budgetmodellen) ook de functie in combimodellen. Immers zijn er draaiende verwarmingselementen.

Over links/rechtsdraaiend voedsel (en andere moleculen): https://www.youtube.com/watch?v=SKhcan8pk2w

Op woensdag 3 december 2025 12:34:32 schreef rew:
[...]Ik mag alleen linksdraaiend. (en dat is voor alle wezens op deze planeet aan te raden).

Melkzuur is er zowel links- als rechtsdraaiend. (beiden eetbaar, maar rechtsdraaiend verteerd makkelijker) Plantgemaakte suiker is blijkbaar rechtsdraaiend (pech voor rew en de andere wezens op zijn planeet ;) die mogen dan geen suiker en alleen linksdraaiend melkzuur.).

Steve Mould geeft in het gelinkte filmpje ook wat voorbeelden van wat er mis kan gaan (vanaf 13:00) met links/rechtsdraaiende moleculen in bv medicijnen. En waar linkshandige suiker goed voor zou zijn:

13:02
One area where it's important to be able to make homochiral molecules is in the pharmaceutical industry because the mirror images of a drug can have completely different effects.

13:28
One harmless example is ibuprofen. When you buy ibuprofen it's a 50/50 mix of the two mirror images, but only one of them does anything. The other's completely useless.

The infamous example is thalidomide. One mirror image helps with morning sickness, the other mirror image causes birth defects. And sadly, if you give someone a dose of just the morning sickness mirror image it actually becomes a 50/50 mix in the body.

14:13
And the mirror image of meth is sold as a nasal decongestant spray.

14:23
Even sugar has an interesting history of commercial synthesis. So the left-hand version of sugar. It still stimulates the sweetness receptors in the mouth, which is obviously not sensitive to chirality for whatever reason. But it can't be metabolized in the body. So it would be an amazing artificial sweetener except that it's incredibly expensive to make.

By the way, the synthesis of left-handed sugars is intimately linked to our search for extraterrestrial life on Mars. We sent a lander there with some sugar. The idea being that if there was life on Mars and it was like life on Earth, then it would metabolize that sugar and we'd be able to see the products of that metabolism. But because we couldn't be sure that life on Mars had the same handedness as life on Earth, we had to send both mirror images of sugar. We had to make the left-handed version of sugar.

IDD een draaiplateau is budget en wij hebben ook veel vierkant of rechthoekige bakken en schalen, dus van huis uit met een "Spacecube" magnetron opgevoed geweest zonder draaiplateau. Overigens die het nog steeds doen op mijn werk. Nu een zweedse Bauknecht hier een Pro Combi , geen draaiplateau en 1000W magnetron razend snel! Bord eten warm in 1 min 30..

Op woensdag 3 december 2025 10:29:33 schreef Profane199:
[...]
Grappig. Wij hebben een oude citruspers die random een kant op draait. .

Juist die draait niet random een kant op. Dat heb je letterlijk zelf in de hand. Als je de sinaasappel rechtsom op de pers drukt, dan draait hij rechtsom. Druk je hem linksom op de pers, dan draait hij linksom. Ben je een onzeker figuur die geen beslissingen kan nemen, dan gromt en bromt de pers een tijdje en kiest dan zelf een willekeurige richting.

Ja leuk :X en handig! Tenminste als de wijzerplaat ook gespiegeld is.
De meeste mensen kunnen een digitale klok via de spiegel niet goed aflezen. Ook als je van een digitale klok een achteruitlopende variant zou hebben...

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op (24%)]

De huidige generatie jongeren heeft al genoeg moeite met analoge klokken.
Bij een school een zooi digitale op moeten hangen omdat ze de analoge met wijzers niet begrepen...
( geen grap!)

Dan komen ze dus altijd te laat voor de trein, want op de stations hangen nog steeds wijzerklokken.
Overigens wel treurig dat het onderwijs zo diep is gezonken. Ik kreeg in de eerste klas (dat heet nu groep 3) al les in klok kijken. Was eigenlijk niet nodig want mijn ouders hadden al uitgelegd hoe het werkte.

Scheelt ook nog in de regio ik leerde als blaag 10 voor half 3 maar hier in het Noorden zeggen ze 20 over 2. Klokken zijn wel hetzelfde :-)

Bij een school een zooi digitale op moeten hangen omdat ze de analoge met wijzers niet begrepen...

Dat zou voor mij juist reden zijn om, per direct en overal, analoge klokken op te hangen en alle digitale varianten te verwijderen! Gelukkig voor die leerlingen ben ik geen leraar....

Maar een school is de aangewezen plek om basisvaardigheden als klok kijken te leren. In plaats van het niveau te verlagen naar het huidige niveau van de (zwakste) leerlingen (i.e. digitale klokken ophangen) zou ik ze juist proberen te verheffen en uitdagen/prikkelen/stimuleren om analoge klokken te leren gebruiken. Nu eventjes vervelend en lastig voor ze, maar de rest van hun leven hebben ze er profijt van.

Overigens, zo'n 30-35 jaar geleden had Conrad een aanbieding van een restpartij klokmechanieken die 'counterclockwise' liepen. Ik dacht eerst aan een fabricagefout of een grap, maar mogelijk waren ze dus origineel bedoeld voor zo'n kappersklok.

.Huh..?Oost-Fries?

[Bericht gewijzigd door Hubie op (28%)]

Op zaterdag 6 december 2025 22:41:18 schreef nonius:
... zou ik ze juist proberen te verheffen en uitdagen/prikkelen/stimuleren om analoge klokken te leren gebruiken. Nu eventjes vervelend en lastig voor ze, maar de rest van hun leven hebben ze er profijt van.

Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn? Je kan ze beter C leren programmeren of iets dergelijks . Je moet wel met de tijd mee gaan.
Heb jij leren schrijven op een lei met een griffel?
Ik heb nog leren schuiven met de gokstok, maar zodra ik van school af kwam heb ik gelijk een rekenmachine gekocht en de gokstok in de hoek gegooid.

Genoeg openbare klokken die nog tot in de lengte der jaren hun werk doen met een ronde schaal met wijzers. De meeste verdriethorloges en -telefoons kunnen ook een ronde klok weergeven.

Op zaterdag 6 december 2025 23:19:08 schreef ohm pi:
[...]Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn?

Zoals ik zei, op elk treinstation hangen nog wijzerklokken. Op de treinaanwijzer wordt de tijd ook digitaal aangegeven, in de rechterbovenhoek. Maar die cijfers zijn zo klein dat je er dicht bij moet staan om ze te lezen. Het voordeel van wijzerklokken is dat je op grote afstand het wijzerbeeld kan herkennen zonder dat je de cijfer kan lezen.

Het is ook niet zo moeilijk om een wijzerklok af te lezen. Dat kun je een kind in10 minuten uitleggen. Als iemand het dan nog niet snapt, dan zal hij/zij ook problemen hebben met het interpreteren van een digitale klok.

Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn?

Dat is wel een hele grote 'als'....

Al waren het maar de kerkklokken in de openbare ruimte. Die zie ik zo snel nog niet vervangen worden door een groot scherm met digitale tijdsaanduiding.

Sowieso vraag ik me af of je kinderen, voor wie het blijkbaar te moeilijk is om een analoge klok af te lezen (beter: het is hen nooit geleerd) wel de edele kunst van het programmeren in C (da's toch eigenlijk ook een bejaarde taal?...) krijgt bijgebracht, met uitdagende zaken als pointers, om maar even een zijstraat te noemen >:)

Leren klokkijken werd bij mij op de lagere school geleerd in de tweede klas. In de derde klas waren de vermenigvuldigingstafels aan de beurt. Sowieso is het behoorlijk 'empowering' voor een leerling dat hij iets 'kan' of 'weet', i.e. schoolkennis waar je *werkelijk* wat aan hebt in het dagelijkse leven. In tegenstelling bijv. tot de jaartallen van de Guldensporenslag/Slag bij Waterloo/moord op Willem van Oranje/....

Overigens, in de tijd dat ik C heb leren programmeren hing er ook nog een hele grote rekenlineaal in het wiskundelokaal op school. Het was nog niet zo heel veel jaren eerder dat mijn voorgangers daar werden onderwezen in het gokstokken....

(nonius vraagt zich af hoe we van 'linksdraaiende magnetrons' op 'programmeren in C' zijn geraakt....)

On-topic: kan het linksom-draaien van magnetron-schalen niet adequaat verklaard worden door het Coriolis-effect? O-)

(Edit: voor de zekerheid toch maar een smiley toegevoegd, na de serieuze uitleg van Kruimel hieronder. Was eigenlijk bedoeld als humor: elke keer als ik met een (mij onbekend) probleem wordt geconfronteerd is één van m'n eerste reacties: Coriolis-effect!) ]

Het lijkt mij een mechanisch effect. Het Coriolis-effect is niet heel sterk en mechanische systemen hebben altijd wel een beetje strictie: een drempel in kracht waar je overheen moet. Ik denk eerder dat de tandwielen wat zijn versleten en dat één van de tandwielen iets tegen een wand wordt geduwd in één van de richtingen waardoor de motor in die richting minder snel wil starten. Dit is speculatie, dit kan je niet echt zien of bewijzen zelfs al heb je de motor helemaal uit elkaar, maar ik zie hier in mijn eigen apparaat geen voorkeursrichting.

Op zaterdag 6 december 2025 22:10:41 schreef KlaasZ:
Dan komen ze dus altijd te laat voor de trein, want op de stations hangen nog steeds wijzerklokken.

Daar bij de NS hebben ze er duidelijk ook moeite mee, misschien staan wij oudjes wel de hele tijd te lang te wachten omdat we denken dat die ouderwetse ronde krengen nog iets te maken hebben met wanneer de trein vertrekt.

Op zaterdag 6 december 2025 23:19:08 schreef ohm pi:
[...]Wat voor nut heeft het als kinderen de tijd op een analoge klok kunnen aflezen als er geen analoge klokken meer zijn? Je kan ze beter C leren programmeren of iets dergelijks . Je moet wel met de tijd mee gaan.
Heb jij leren schrijven op een lei met een griffel?
Ik heb nog leren schuiven met de gokstok, maar zodra ik van school af kwam heb ik gelijk een rekenmachine gekocht en de gokstok in de hoek gegooid.

Met de tijd meegaan en geen klok kunnen kijken ? O-)