we hebben hier in huis een uitgebreid kerstdorp met veel led verlichting op 2x aa batterijen.
dit is een redelijke opgave om elke keer alles aan en uit te doen zonder het halve dorp te verwoesten.
is het mogelijk om dit op één voeding te krijgen en dan met connectoren aan te sluiten.
zo ja wat heb ik daar voor nodig?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tja, kennelijk draait het op "ongeveer 3V". Dan zomaar 5V uit een USB-telefoonlader is niet verstandig.
Meet van een aantal representatieve dingen wat de stroom is en schat het totaal. Dan kan je bijvoorbeeld een meanwell voeding kopen die dat aankan en dan bedraden. "meanwell.nl" had vroeger "interessante voedingen" en "goede prijzen", maar kennelijk is die tijd achter ons.
Op aliexpress kan je vast wat vinden. Wil je het in NL kopen, dan heeft Tinytronics helaas wel de LRS-50-5, maar niet de LRS-50-3.3 .
https://www.digikey.nl/nl/products/detail/mean-well-usa-inc/LRS-50-3-3…
(en als je grotere vermogens nodig hebt, meer hiervan of grotere versies kopen. )
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik verwacht dat de totale stroom vrij klein is, dus waarschijnlijk kun je dit met een LM317 op een 5V voeding wel redden, of je neemt zo'n voeding met een instelbare uitgangsspanning.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Houdt het simpel Zoek op Lemax 3V en dan krijg je bijvoorbeeld dit.
Uiteraard kunnen er daar meer op dan 4. Gewoon splitters maken.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (18%)]
Op maandag 8 december 2025 06:10:49 schreef buckfast_beekeeper:
Houdt het simpel Zoek op Lemax 3V en dan krijg je bijvoorbeeld dit.Uiteraard kunnen er daar meer op dan 4. Gewoon splitters maken.
hoe maak je een splitter?
en hoe doe je dit als er geen adapter aansluiting is?
kun je dan van die batterijvervangers gebruiken of zijn er andere opties
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Alles kan als je weet wat je doet en de spullen hebt om het te meten, ontwerpen en uiteindelijk maken.
Om je echt wat te adviseren moeten wij veel meer weten want blijkbaar heeft nu bv niet alles een batterijhouder met connector. Dus het zijn niet allemaal dezelfde led+voedingen
Je moet per "licht-eenheid" (de leds inclusief hun voeding) vast stellen hoe ze gevoed worden (batterijen met of zonder electronica, spanning/hoeveel batterijen en hoeveel stroom ze trekken), het type en de maat van de connector en de polariteit van de connector. Zo kunnen leds zonder stroombegrenzing op een 3V knoopcel draaien maar bij 2 AA batterijen moet er meestal electronica bij om de stroom te begrenzen.
Met wat geluk kun je zo'n voeding met splitter voor alles gebruiken en heeft het ding capaciteit genoeg om er meer bij te zetten. Want ik heb geen idee over hoeveel huisjes en LEDs jij het hebt. Dat kunnen er 10 zijn maar ook 100.
Met wat geluk zijn het allemaal hoog rendement ledjes die bv max 20mA mogen hebben maar met veel minder nog steeds genoeg licht geven.
Met wat geluk heeft alles de zelfde polariteit en connector maat.
Met wat pech zitten er toch afwijkingen tussen, met wat pech werkt het niet, met nog meer pech gaat er wat kapot.
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om aan ieder door 2 AA (of AAA) gevoed kastje ipv de batterijen twee draden te solderen. Rood op de eerste + en zwart op laatste batterij - aansluiting, deze dan allemaal parallel zetten (rood bij rood, zwart bij zwart) en dan een 3V voeding daarop die genoeg stroom kan leveren voor alles samen. (bepaald door het aantal leds in het totaal ervan uitgaande dat het allemaal de zelfde soort leds zijn. Dan heb je niets met connectors, electronica en polariteit te maken.
Houd er rekening mee dat veel goedkoop geconstrueerde (niet noodzakelijk goedkope) verlichtingsdingetjes zonder voorschakelweerstand op 3v draaien. Dat betekent dat je zomaar de boel kan overbelasten als je er een voeding op aansluit. Het komt regelmatig voor dat een string parallel leds op 3v simpelweg er van uitgaat dat de batterijspanning onder de 3v duikt als je 'm aansluit, waardoor de stroom net laag genoeg uitpakt. Zelfs bij 2 of 3 AA cellen. Zeer lelijk maarja...
Met andere woorden:
1 voeding voor alles kan prima, en is absoluut aan te raden. Maar controleer of je verlichting wel ofwel een driver, ofwel een voorschakelweerstand heeft om de stroom te beperken Je moet dan beginnen met bijvoorbeeld 5v om nog iets aan weerstand te kunnen plaatsen.
buckfast_beekeeper
Alle Lemax artikelen, die ik heb, werken gewoon op een 3V adapter en andere op een 4,5V adapter. De batterijdoosjes hebben ook gewoon een gepaste aansluiting. Ze zijn dus echt wel voorzien op de nominale spanning. De correcte weerstand zit dan in het doosje.
TS heeft het over 2 AA batterijen. Die zakken echt niet voldoende in bij de aangesloten ledjes.
Op woensdag 10 december 2025 09:29:22 schreef djreinier:
[...]hoe maak je een splitter?
en hoe doe je dit als er geen adapter aansluiting is?
kun je dan van die batterijvervangers gebruiken of zijn er andere opties
Als je deze vragen stelt, denk ik dat je best iemand laat helpen die basis kennis heeft van elektriciteit en elektronica.
Op zondag 7 december 2025 20:11:55 schreef SparkyGSX:
Ik verwacht dat de totale stroom vrij klein is, dus waarschijnlijk kun je dit met een LM317 op een 5V voeding wel redden, of je neemt zo'n voeding met een instelbare uitgangsspanning.
Als, het een voeding is, die 5 Volt levert, dan kun je in de plus draad van de uitgang drie si- diodes in serie tussenschakelen. Je raakt dan 2,1 Volt kwijt.
Op 2,9 Volt zal het allemaal nog wel werken.
Geschikte diodes zoals 1N4003 of 1N4007 is oke voor max 1Amp
Neem wel een elctronische voeding. De voedingen met alleen maar een transformator leveren bij weinig stroomafname soms een veel hogere spanning.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 10 december 2025 11:00:33 schreef buckfast_beekeeper:
Alle Lemax artikelen, die ik heb, werken gewoon op een 3V adapter en andere op een 4,5V adapter. De batterijdoosjes hebben ook gewoon een gepaste aansluiting. Ze zijn dus echt wel voorzien op de nominale spanning. De correcte weerstand zit dan in het doosje.
.
We weten niet of the TS Lemax heeft. We weten helemaal niets anders dan dat sommige geen connector hebben. Dat zal dus zowiezo geen Lemax zijn.
buckfast_beekeeper
fred101
Golden Member
Volgens Google zijn er tientallen merken (volgens deze site 45). Sommige heel duur en handgemaakt, andere laten in China produceren. Er is zelfs een Nederlands bedrijf (die maken oa ook de Efteling huisjes), er stond tot 2016 een fabriek in Schotland etc maar dat is niet van belang. We zijn nu aan het gokken wat de TS zou kunnen hebben. Laten we wachten tot hij met meer info komt.
ik heb ongeveer 10 artikelen met verlichting de meeste van de intratuin daar zou deze adapter op moeten passen.
https://www.intratuin.nl/intratuin-kerstdorp-adapter-3v-1000ma-wit.htm…
de rest ga ik waarschijnlijk met een batterijvervanger oplossen.
https://www.kabelshop.nl/PerfectLED-Batterijvervanger-3x-AA-PerfectLED…