brains
Special Member
Beste mensen,
Ik ben vrijwilliger bij een soort van werkplaats waar mensen met allerlei beperkingen dingen mogen leren.
Nu vroeg een van de jonge gasten of het mogelijk was om een autoradio op een scooter te bouwen die ze aan het restaureren zijn.
Nu is mijn kennis van auto radio's en inbouwen vrij beperkt. Er zit mooi een bedradingsschema bovenop en de juiste stekker is er maar er zijn nu nog geen speakers bij. Mij is door mijn oom altijd geleerd toen ik jong was dat je autoradio's niet moet testen zonder speaker omdat je dan mogelijk de versterker opblaast.
Is dat op dit apparaat ook zo het geval?
Zie foto
nonius
set SCE to AUX.
dat je autoradio's niet moet testen zonder speaker omdat je dan mogelijk de versterker opblaast.
Da's nieuwe informatie voor mij 
Oftewel, niet correct. Maar heel vroeger, in het buizentijdperk, was het *wel* zaak om audioversterkers niet zonder belasting (luidspreker of een dummyload) te gebruiken, vanwege de uitgangstrafo. Volgens mij was dat om dezelfde reden als dat je een stroomtrafo nooit zonder belasting mag aansluiten: er ontstaan dan enorm hoge spanningspieken die de trafo kunnen doen doorslaan.
Houd er wel rekening mee dat autoradio's in het algemeen erg inefficiënt zijn (electrische energie is ruimschoots beschikbaar in een auto met draaiende motor). De autoradio's waar ik mee gespeeld heb verbruikten verdraaid veel stroom. Dus ik acht ze als ongeschikt voor op een zeilboot, of een scooter met klein accuutje en minimale generator. Geen idee hoeveel stroom de generator van een scooter kan opwekken, maar het dient in elk geval voldoende te zijn om de accu weer op te laden als de autoradio aanstaat.
Meten is weten. Stroomtang is erg handig voor dit soort dingen. En zo leren die gasten ook weer een paar dingen bij.
Zijn scootertjes niet 6V?
Zoals nonius al noemt je kan gewoon testen zonder speakers en inderdaad is een autoradio vrij 'lomp' als je het vergelijkt met zo'n JBL bluetooth basskanon in colablikje formaat die wel op 5V draait. Je moet immers ook nog speakers kwijt.
nonius
set SCE to AUX.
. Je moet immers ook nog speakers kwijt.
Waar een wil is is een weg
, met dank aan forumlid Buzzy:
Daar vallen die jongelui op hun fietsje of scootertje, met hun BlueTooth 'boombox' toch een beetje bij in het niet....
Enfin, bij een scooter misschien op de bagagedrager? Of met wat beugels, als een setje fietstassen aan de zijkanten ophangen? Een aanhangertje?
Tom Poes, bedenk een list!
Dat kan prima. En ik heb dat vroeger toen ik 15/16 was ook gedaan. Wij noemden dat een 'soundboard'. Dus een houten plank uitzagen zodat hij in je buddy past en dan daar 1 of 2 speakers in met een auto radio. Was leuk om te doen. De dynamo trok dat prima.
Zijn scootertjes niet 6V?
Tegenwoordig vrijwel allemaal 12V.
Maar wat wil je testen aan een radio zonder luidsprekers, dan hoor je toch niet of de radio werkt...?
benleentje
Golden Member
Je kan de autoradio dan toch aansluiten op een tulp kabel naar een versterker en dan kan je de radio ook prima testen.
Maar als eerste test wil je zo een radio gewoon aansluiten en kijken of het wel aan gaat en er leven in zit.
testen zonder speaker omdat je dan mogelijk de versterker opblaast.
Een audio versterker gaat enkel kapot als die teveel stroom moet leveren. Als er geen speaker is aangesloten dan kan er ook geen stroom lopen.
Als je een cb radio zender of 27Mhz radio zender hebt dan klopt het wel die mag je niet testen zonder aangesloten antenne zegt men. Maar zelf kan je dat heel kort ook nog wel doen. Ik denk dat daar het verhaal vandaan komt en dat er later door iemand er ook autoradio's is bijgekomen. Die 27Mhz bakkies zaten vroeger ook veel in een auto.
brains
Special Member
Tja, dat is wat ik van hem geleerd heb als klein manneke 
Als ik een stereo of iets dergelijks wilde testen dan moest ik er speakers aan hangen of een koptelefoon volgens hem.
Maar hij sleutelde wel veel aan buizenversterkers in oude jukeboxen dus wie weet komt het daarvandaan 
En natuurlijk is dat advies van toen ik stuk jonger was dus denk al zeker 20 jaar geleden.
Houd er wel rekening mee dat autoradio's in het algemeen erg inefficiënt zijn
Dat is iets waar ik helemaal niet aan gedacht heb. Merci om het te zeggen.
Dat wist die persoon vast en zeker ook niet.
Ik leer daar ook weer elke keer bij als ik ben. Ook van de jonge gasten van 13-14 jaar. bv leren sleutelen aan 2 en 4 tak (sorry, ik geloof dat je 2 of 4 slag moet zeggen tegenwoordig)
Dat is wel het leuke daar dat je van alles leert van elkaar en andere dingen kan leren 
Het eerste wat ik gecheckt heb is of het wel een 12v systeem is. dat was ook mijn eerste vraag want van dezelfde oom die ook graag aan oude brommers en motors sleutelde weet ik dat die meestal 6v systemen zijn.
Ja het is waarschijnlijk ook te groot voor de scooter. Maar ze zijn lekker bezig om te sleutelen, te kijken of ze het erin konden bouwen en dat is een belangrijke leerschool.
Waarschijnlijk komen ze wel achter dat fysiek niet echt past en er andere oplossingen zijn.
Maar dan nog, als we zouden willen testen moeten we weten of zonder speakers testen niet de boel stuk ging.
We wilde in eerste instantie weten of hij aanging Revado. Maar verder valt er inderdaad ook niet veel te testen.
Hem aansluiten via tulpkabel, niet aan gedacht maar was ook geen optie. Er is daar geen versterker en speakers aanwezig.
Maar het is nu 2 weekjes vakantie en daarna gaan we er weer verder aan.
Ik wilde echter voorkomen dat er "witte rook" uit kwam en dat de persoon helemaal teleurgesteld zou zijn. Dat is iets wat hij nog moet leren. Het is helemaal niet erg dat niet lukt om dingen te repareren. Je leert er altijd van zodat volgende keer wel lukt of beter kan.
Heel leuk die oude foto's 
Kan daar zeker wel om lachen. En de innovativiteit en creativiteit waarderen.
Ja, dat waren andere tijden en ik denk dat het een heel andere tijd was om op te groeien als jonge gast in de jaren 70 en 80.
Iets wat ik en hoop andere van mijn generatie en jonger niet kunnen voorstellen.
[Bericht gewijzigd door brains op (11%)]
benleentje
Golden Member
Houd er wel rekening mee dat autoradio's in het algemeen erg inefficiënt zijn
Dat hangt er maar een beetje vanaf.
Een autoradio zelf is erg efficiënt en het kan heel veel in een klein doosje. Het nadeel is alleen dat je er nogal een stevige 12V voeding voor nodig hebt. Maar als de muziek niet al te hard hoeft valt ook dat nog wel mee. Dan is 12V 5A wel te doen.
Het meest inefficiënt zijn autospeakers die zijn gemaakt voor te werken in een kleine ruimte maar moeten ook hevige trillingen van de auto aankunnen.
Uit gewone speakers komt meer geluid per watt.
Als er al een 12V accu in de scooter zit dan is een autoradio inbouwen prima prima te doen. Maar zorg er wel voor dat hij dan droog blijft. Soms zie ik zo radio wel een gewoon in een plastic tas zitten en dat kan goed want inde auto is de koeling ook zeer beperkt in zo dashboard.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]
nonius
set SCE to AUX.
De techniek is mogelijk voortgeschreden; in de tijd dat ik overwoog om een autoradio in de boot te monteren deed ik eerst wat metingen en was geschrokken van het stroomverbruik bij volstrekt niets doen. Ik meen zo rond de 1A. Let wel, dit was in de tijd dat autoradio's nog een cassettedeck hadden. Mogelijk is de situatie vandaag de dag anders, maar het zou me verbazen. De dynamo van de auto wekt toch wel genoeg stroom op, is volgens mij de gedachtegang.
Uiteindelijk heb ik toen een klein portable radiootje (op batterijen) gebruikt. Dat ding was *wel* zuinig met stroom....
benleentje
Golden Member
Ik denk wel dat een moderne radio een lager stroom verbruik heeft daar zitten nu ook allemaal geschakelde voedingen in. Maar efficiëntie is ook nooit belangrijk geweest bij een autoradio.
Ik meen zo rond de 1A.
Dat zou zomaar kunnen. Maar met een 20Ah accu kan je dan ook nog wel een halve dag vooruit. Het stroomverbruik word nog wel een heel stuk meer met harde muziek, want alles moet uit 12V komen. MEt een lage spanning heb je al snel veel stroom.
Op een scooter niet zo een probleem daar zit ook een motor en dynamo in. Hoewel het kan natuurlijk ook een elektrische scooter zijn. Maar dan zal het ook geen 12V zijn.
Daar vallen die jongelui op hun fietsje of scootertje, met hun BlueTooth 'boombox' toch een beetje bij in het niet....
Mijn eigen speaker hier ook wel. Maar ik denk dat het een evenementen omroep auto oid is.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Houd er ook rekening mee dat de uitgangen geen van alle, zowel + als -, aan massa mogen komen omdat die bij 'directdrive' zo'n 6 Volt zweven t.a.v. massa. Goede kans dat dan anders de eindversterker(chip) wel sneuvelt.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Op dinsdag 16 december 2025 19:03:15 schreef nonius:
Ik meen zo rond de 1A. .
Het zal wel iets minder zijn, is mijn ervaring, maar als je de cassetterecorder laat lopen of de volumeregelaar iets meer openzet, dan heb je meer dan 1A nodig. Gebruik je gebrugde versterkers of nog meer van dat herriemakende fraais, dan redt je dat natuurlijk niet met 1A
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik had een 6V mono auto-radio op mijn Zundapp GTS-50 zonder accu, met speakertjes in mijn helm. Ik had van aluminium een bak voor de radio gemaakt welke op mijn stuur bevestigd zat. Heb ik gebruikt om dagelijks 80 km/dag naar de HTS te rijden voor ik een motor had. Het ratelde en gierde een beetje maar ik heb er veel plezier van gehad. Dus op een scooter moet kunnen.
Je zult waarschijnlijk een filter voor de voeding moeten plaatsen omdat het een Chinese radio is, en zeker als de brommer ook Chinees is.
en zeker als de brommer ook Chinees is.
Chinese brommer moet niet uitmaken lijkt me. De spanningsregelaar werkt op vrijwel elke scooter (Chinees of niet) hetzelfde dmv shunten van de spoelen van de dynamo.
Op dinsdag 16 december 2025 21:12:34 schreef Profane199:
[...]
Chinese brommer moet niet uitmaken lijkt me. De spanningsregelaar werkt op vrijwel elke scooter (Chinees of niet) hetzelfde dmv shunten van de spoelen van de dynamo.
Denk het ook niet maar Fred is allergisch voor Chinees 
Op woensdag 17 december 2025 08:58:55 schreef bprosman:
[...]
Denk het ook niet maar Fred is allergisch voor Chinees
Behalve voor Babi Panhang 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tegenwoordig zijn ali radios wel heel klein geworden. en met die klasse D versterkers komt er VEEEEL kabaal uit met weinig vermogen. valt dus allemaal best mee
dit ding kost 16€ met de verzending erin
en dit 28€
maar misschien is een speaker met bluetooth module een pak handiger, dan speel je muziek van de gsm af
200W voor 10€
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
Patrick de Zeester
Golden Member
Op dinsdag 16 december 2025 17:27:56 schreef nonius:
[...]
Waar een wil is is een weg, met dank aan forumlid Buzzy:
Dat is een bescheiden geluidsinstallatie. Dit is pas echt een geluidsinstallatie:
Op dinsdag 16 december 2025 12:01:54 schreef brains:
[..] er zijn nu nog geen speakers bij.
Ten overvloede, daar kun je elke willekeurige LS's voor gebruiken.
En dan vooral NIET de volume knop hard zetten, dat maak ik toch te vaak mee, er is geen geluid "dus" zet iemand de volume knop op max en gaat dan zoeken naar de oorzaak, en vul maar in verder.
Op dinsdag 16 december 2025 12:35:57 schreef nonius:
Houd er wel rekening mee dat autoradio's in het algemeen erg inefficiënt zijn (electrische energie is [..]
Daar heb ik wisselende ervaringen mee.
Zoiets als dit : https://www.oldtimerautoradio.nl/a-54694935/philips-oldtimer/philips-a… had ik ooit, kon de hele dag (niet te hard) spelen op een auto accu.
Jaren later met de eerste DAB radio op de camping, accu leeg, die trok duidelijk veel meer, met al dat digitale gereken.
Dat heb ik toen opgelost met een extra accu.