Ik heb hier een Harman Kardon Tower, waarvan de bass driver defect is. Kraakt bij voorzichtig induwen, meet 1.5 ohm, en klinkt niet goed.
Deze wil ik dus graag vervangen. Ik weet alleen niet goed waar ik op moet letten bij een vervangende speaker. Ik weet niet of deze oorspronkelijk 4 of 8 ohm was.
De versterker is 35V en zou totaal met de andere drivers 200W moeten kunnen geven (volgens spec althans).
Het is een 8 inch driver.
Weet iemand wat een geschikte vervanging hiervan zou zijn, of waar op te letten ?
Alvast bedankt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik vind 'driver' altijd een onduidelijke en weinig zeggende term.
('driver' behelst in principe alle bewegende delen van een speaker)
Wil je die ook echt vervangen? (is een nieuwe speaker niet voordeliger/meer kans op succes?)
Nieuwe speakers met dezelfde maten zijn er genoeg. Waarschijnlijk is de spreekspoel te heet geworden en dan vervormd, daarom loopt hij aan in de magneet.
@Arco Ik dacht dat het ding op de foto de driver was en de speaker de hele ombouw erbij, maar ik ben niet zo goed in de termen. Ik ben op zoek naar het ding op de foto.
@Mel De maat is de enige spec die ik heb, maar ik heb geen idee van wat nodig is mbt vermogen, weerstand, frequency bereik etc. Nog weet ik hoe kritisch dit is. Het is een beetje jammer als ik er een andere inzet die na een week weer doorbrandt, of ik er een inzet die rete duur is omdat het van alles het beste van het beste is.
Ik zie op de foto deze tower dat het een down fire sub is met een bassreflex kast, daar moet wel een specifieke woofer in.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik heb 7 jaar geleden van een woofer van een B&W DM6, voor € 110,-, de spreekspoel laten vervangen bij Total Speaker Repair in Friesland. Zeer goed resultaat. Zal nu duurder zijn. https://www.total-speaker-repair.nl/
Waag er eens een telefoontje naar Audiocare in Enschede aan.
Wellicht kunnen die je via de officiele weg aan de woofer helpen.
In het verleden heb ik voor de klasse D versterkers in de H/K subs de versterkermodules gekocht voor een prijs waarvoor je zelf niet loopt te tobben.
Wellicht is een originele nieuwe woofer niet te duur?