De mijne is dan iets van CT 60/0.030 :)

Op woensdag 24 december 2025 14:23:37 schreef deKees:
Hierbij wat grafiekjes van de gegevens van Benleentje eerder in deze post:

Dat grafiekje is zowiezo fout. Bij "no load" kan er geen uitgangsspanning zijn. No load is namelijk "perfect kortgesloten". Dus hoe kan er "V-out" staan?

Maar goed. Als we "no load" verkeerd interpreteren als "open klemmen", dan... heb je helemaal niets aan de grafiekjes behalve dan dat je ZEKER een spanning onder de grafiek wil kiezen bij "normaal bedrijf".

Als ie 50/5 is, dan kan je nu aflezen dat je zeker onder de 0.1 Ohm wil blijven maar is dat laag genoeg? Misschien krijg je bij 50A in 5A uit maar rond de 0.25V uit met die 0.1 Ohm belasting. Hoe snel DAT begint, dat kan je met de grafiekjes bepalen.

Je kan afleiden dat met een 0.2 Ohm weerstand er vast geen 1V uit gaat komen, dat weet je zeker. Maar of de niet-lineariteiten bij de 0.5V of veel lager beginnen dat weet je niet.

Wanneer vanaf een bepaalde Ip de kern verzadigd raakt door een open secundaire zijde dan kun je de secundaire spanning niet meer met een DMM meten. Daarvoor zul je een oscilloscoop moeten gebruiken (dan zie je ook of de kern dan wel of niet in verzadiging gaat).

Als ie 50/5 is, dan kan je nu aflezen dat je zeker onder de 0.1 Ohm wil blijven

Ik zie dat hij in verzadiging gaat vanaf ongeveer 0.5 Vout, want daar verandert de steilheid van bijna recht omhoog naar iets van 30 graden. Bij 50A-in, 1A uit komt dat overeen met een weerstand van 0.5 Ω. Dus daar moet je inderdaad ruim onder blijven. Blijkbaar kies jij een factor 5. Dat klinkt niet onredelijk.

Maar ik zie ook dat deze CT nooit geen kilovolts gaat opleveren.

Dus wat mij betreft is de grafiek toch wel informatief.

Ik ben wel benieuwd wat de specs zijn van deze CT. Misschien kan benleentje wat meer info geven.

Op woensdag 24 december 2025 17:20:58 schreef deKees:
[...]
Bij 50A-in, 1A uit ..

Betekent 50/5 niet gewoon 50A in -> 5A uit? En 50A is de maximale primaire stroom?

Op woensdag 24 december 2025 16:26:37 schreef rew:
Maar goed. Als we "no load" verkeerd interpreteren als "open klemmen", ..

No load kan je ook duaal interpreteren. Zowel bij kortsluiting als bij open klemmen wordt de transformator niet belast.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (40%)]

Maar natuurlijk 8)7 . Dus dan wordt het 0.1 Ω ipv 0.5.
Die andere 2 grafieken zijn dus ook fout. Zal ik aanpassen.

Op woensdag 24 december 2025 19:06:45 schreef ohm pi:
[...]Betekent 50/5 niet gewoon 50A in -> 5A uit? En 50A is de maximale primaire stroom?[...]No load kan je ook duaal interpreteren. Zowel bij kortsluiting als bij open klemmen wordt de transformator niet belast.

Ja bijna.
50A is de nominale stroom waarbij de trafo nog goed moet werken en waar de trafo nog nauwkeurig is.

De trafo krijgt ook grote piekstromen te zien en hoe die daarmee omgaat is voor elk type trafo anders.

Op woensdag 24 december 2025 17:20:58 schreef deKees:
Maar ik zie ook dat deze CT nooit geen kilovolts gaat opleveren.

Als de Ip maar groot genoeg wordt en de kern verzadigd raakt bij open secundaire zijde dan wordt het aan de secundaire zijde steeds gevaarlijker bij stijgende Ip (en de trafo kern temp. loopt op).

En zoals eerder gezegd de secundaire spanning is niet te meten met een DMM wanneer Ip groot genoeg is en de kern verzadigd raakt. Alleen een oscilloscoop laat zien hoe de secundaire spanning eruit ziet en hoe deze toeneemt.

Op woensdag 24 december 2025 16:26:37 schreef rew:
[...]Dat grafiekje is zowiezo fout. Bij "no load" kan er geen uitgangsspanning zijn. No load is namelijk "perfect kortgesloten". Dus hoe kan er "V-out" staan?

Die grafiekjes kloppen want dat is exact wat ik gemeten heb.
Maar ik ben niet duidelijk geweest in mijn bewoordingen. met no load bedoel ik dat de trafo open is. De load is dande DMM zelf.
En ik heb ook niet gemeten wat de spanning is als er geen stroom loopt, omdat ik dacht dat dat niet nodig was.

Ik zie nu ook dat mijn DMM defect is want ipv van 0V geeft die al gelijk 625mV weer op het AC bereik. Als ik hem null dan klopt de waarde wel maar hij zou automatsich op nul moeten gaan.

En zoals eerder gezegd de secundaire spanning is niet te meten met een DMM wanneer Ip groot genoeg is en de kern verzadigd raakt.

Oh dat wist ik niet.
Net weer een hele meting gedaan.
Maar als het dan goed interpreteer dan kan ik aan de gemeten spanning van de DMM wel zien wanneer de kern in verzadeging gaat maar wat de echte, niet meer sinus vormige spanning dan is kan ik niet zien?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]

Op woensdag 24 december 2025 20:23:10 schreef benleentje:
Maar als het dan goed interpreteer dan kan ik aan de gemeten spanning van de DMM wel zien wanneer de kern in verzadeging gaat maar wat de echte, niet meer sinus vormige spanning dan is kan ik niet zien?

De waarde die een DMM aangeeft bij niet sinusvormige spanningen/stromen met hogere harmonische frequenties is onvoorspelbaar wanneer deze signalen buiten de spec. van de DMM liggen. Bij de niet-sinusvormige signalen op de secundaire CT zijde wil je de amplitude kunnen meten en niet een DMM "RMS" of afgeleide "sinus" waarde dat geen verband heeft met het werkelijke te meten signaal.

Pas op met het meten van een open secundaire zijde van de CT met alleen een DMM of oscilliscoop als belasting (1MΩ of 10MΩ of hoger), hoge spanningspieken (kV's!) aan de secundaire zijde kunnen het ingangscircuit van de DMM of oscilloscoop vernielen.

Pas op met het meten van een open secundaire zijde van de CT met alleen een DMM of oscilliscoop als belasting (1MΩ of 10MΩ of hoger), hoge spanningspieken (kV's!) aan de secundaire zijde kunnen het ingangscircuit van de DMM of oscilloscoop vernielen.

Heb je daar ervaring mee? Of zie je dat in wikipedia?

Er zijn vast wel CT's die gevaarlijk kunnen worden, maar bij een klein trafo'tje als mijn OPCT10AL zie ik dat niet gebeuren.

En ook de 50/5 van benleentje komt niet verder dan 1V bij 150A.

Een simulatie is zo goed als het onderliggende model. Maar of het model precies wekt zoals een echte CT weet ik niet.

Als Ip maar groot genoeg wordt en daarmee een grote dI/dt veroorzaakt rondom de nul doorgangen en als gevolg een grote dB/dt in de kern veroorzaakt dan ontstaat er vanzelf een geinduceerde secundaire piekspanning wanneer de kern van het ene verzadigingsgebied doorschiet naar het andere verzadigingsgebied en vice versa. Net in dat zeer smalle gebied waar de kern niet meer verzadigd is ontstaat er een secundaire spanning (er is weer wederzijdse inductie) en die spanning kan hoog oplopen als dB/dt groot is, de geinduceerde secundaire spanning is immers gerelateerd aan -N*dB/dt en N daarin kan groot zijn (1000 of meer).

De simulatie geeft aan dat er aan de open secundaire zijde hoge piekspanningen kunnen ontstaan, hoeveel piekspanning er ontstaat voor een bepaalde CT is afhankelijk van veel factoren zoals type kernmateriaal en constructie van de CT (interne parasiteiten, lek flux etc.).

Bekijk op een oscilloscoop wat er aan de secundaire zijde gebeurd wannner Ip heel groot wordt.

Voorzichtigheid is geboden bij CT's met open secundaire zijde.

Op donderdag 25 december 2025 15:52:54 schreef deKees:
Er zijn vast wel CT's die gevaarlijk kunnen worden, maar bij een klein trafo'tje als mijn OPCT10AL zie ik dat niet gebeuren.

Zit er een interne weerstand of ander type interne bescherming over de secundaire zijde in de behuizing van de CT?

Op donderdag 25 december 2025 15:52:54 schreef deKees:

Een 3W trafotje... zou zomaar eventjes 1000V 30mA kunnen leveren. Tuurlijk wordt ie te heet van, maar ook "eventjes" kan je dood van gaan.

Anderzijds, het is mogelijk dat als de verzadiging niet op tijd optreed, de boel door gaat slaan.

Voor specifieke gevallen kan je constateren "bij deze is het veilig en gaat ie niet stuk". maar of dat algemeen zo is... lijkt me lastig om vast te stellen.

Kortom: Mijn advies is: probeer stroomtrafos kort te sluiten als er geen belasting op zit. Vergeet je die weg te halen voordat je daadwerkelijk gaat meten, dan zul je 0 meten. Dat moet dan een reminder zijn om de kortsluiting weg te halen.

[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]

Op donderdag 25 december 2025 18:37:24 schreef rew:
Kortom: Mijn advies is: probeer stroomtrafos kort te sluiten als er geen belasting op zit. Vergeet je die weg te halen voordat je daadwerkelijk gaat meten, dan zul je 0 meten. Dat moet dan een reminder zijn om de kortsluiting weg te halen.

Dat klopt dat is ook het advies van de fabrikant.
toen ik bij ABBV stage liep gebruikten ze voor CT's speciale klemmen stroken met metaal plaat die open en dicht geschoven kom worden en dan met een schroef zo vast gezet.

Als men dan de draden naar de meter los zou halen dan moesten die klemmen gesloten worden.

Maar ik blijf er ook bij dat aangesloten apparatuur achter een CT ook niet maar even 25A of meer kan verwerken, dus dat zo een CT ruim boven het normale meetbereik in verzadiging gaat is wel nodig.

NEt even wat meting gedaan met de scope
Per meetwaarde 2 afbeelding
1ste geen belasting en de open spanning gemeten
2de met een 0,1Ω weerstand

Stroom 2.3A

38A

117A

De laatste
1500A
NU bij 1000A zie je dat als de trafo met 0,1Ω belast is toch in verzadeging begint te gaan.
3,09 en 0,1Ω = Isec 30A en dat voor een 5A stroomtrafo
Ip = Is x 50 = 1545A
Maar volgens de 2500/5 stroomtrafo met een ampere meter erachter zou het 1200A moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (75%)]

Stom stom stom.
De weerstand van 0,1 ohm uit het bakje voor 0,1ohm is een weerstand van 15 ohm.
Kan ik morgen weer opnieuw meten.

Je kan goed zien dat een onbelaste stroomtransformator snel in verzadiging raakt.
Petje af! Het zijn wel mooie metingen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (20%)]

Uit nieuwsgierigheid, hoe creëer je die grote stromen? Heb je een enkele wikkeling rond een magnetron-trafo gelegd o.i.d.?

Ik kan met m'n TIG lasapparaat tot 250A AC/DC gaan (blokgolf), en met een andere voeding (soort commerciële puntlasser/soldeerapparaat o.b.v. een trafo en variac) 100A continu en 300A kortstondig (sinus). Maar daarboven moet ik creatief gaan worden....

IK heb een 220VA ringkern trafo
Daardoorheen 3x een 50mm2 ader. Ik bedoel 1 ader 3x rond de trafo
Deze ader was kaal koperdraad waar glasvezel tape omheen zit. Die tape kan tot 200°C. Maar heel kort kan die tape meer temperatuur aan maar valt dan na een tijd uit elkaar. Maar zo warm laat ik het niet worden.
En boven de 1000A word die draad heel heel erg warm en zit ik op ca 1200VA wat er mijn ringkerntrafo ingaat. De trafo zelf word nu niet zo warm omdat ik maar heel kort meet.

De volgende versie gaat ik over een paar maanden maken. Dan komen er 3 ringkern trafo's van elke 225VA en daardoor gaat dan 500mm2 aan koper strip.
Zal dan te zijner tijd ook gaan nadenken over temperatuur beveiliging voor de trafo.

Er is niks van ringing te zien.

Er zijn nu nieuwe afbeeldingen geplaats met een echte 0,1Ωweerstand. Die nu helaas ook zwart is geworden maar nog niet defect. Maar ik had ook geen 30A verwacht door die weerstand van 9W. 30A en 0,1Ω = 90W Ik wist ook niet eens dat een 10VA stroomtrafo zoveel vermogen kon leveren.

Voor de eerste 4 metingen Ip/Is bepaald (Rsec = 0.1Ω):

Ip=2.3A
Is=70.9mA
Ip/Is=32.44

Ip=38A
Is=774mA
Ip/Is=49.1

Ip=117A
Is=2.44A
Ip/Is=48

Ip=250A
Is=5.39A
Ip/Is=46.4

Als de stroomtrafo een Ip/Is ratio heeft van 2500/5 zijn dan zou Ip/Is 500 moeten zijn, meer dan een factor 10 verschil met de bovenstaande Ip/Is verhoudingen (misschien zie ik iets over het hoofd).