Klopt. Dus je kunt best een weerstandje toevoegen om de piekstroom te beperken, ook al gaat dat wel ten koste van de efficiëntie.
Afgezien van de vraag of je de condensator ooit terugverdient, het is wel een makkelijke manier om warmteontwikkeling te beperken. Maar je moet altijd een weerstand toevoegen om de laadstroom van de condensator bij het inschakelen te beperken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een led gebruikt max 60mW bij 3V. Maar voor een indicatie-ledje is 3mW vaak al voldoende. Ik gebruik zelf iets van 0.1mW.
Als je dan bij 12V een weerstand moet uitrekenen, gaat er normaliter dus iets van 9mW in de weerstand zitten. Dat zie ik niet direct als een probleem.
Tja, als je een 10mA door de led moet hebben omdat je een antieke led hebt, dan mag je nadenken of je die 90mW in de weerstand een probleem vindt. Ik niet.
Bij 230V wordt het anders.
Als je een condensator neemt, kan je die weerstand uitrekenen op 10* Imax als je de condensator als kortsluiting neemt.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]