Goeiedag.
Ik heb een bestelbus (peugeot expert van 2016) en daar wil ik graag 2 sidebars met oranje led lampjes erop hebben
Nu is mijn vraag, hoe moet ik dat even aan sluiten sowieso met een relais ik dacht zelf:
Pin 85: massa vanaf de accu
Pin 86: op de + van het achterlicht
Pin 87: de plus van de zijmarkering
Pin 30: de + vanaf de accu
En de min van de zijmarkering aan het chassis van de auto
Maar wat is jullie ervaring? Verstandig of totaal niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In het verkeer vind ik oranje lichten die geen richtingaanwijzers (of eventueel remlichten) zijn, vaak irritant omdat je twee keer moet kijken of dat het iets met richting aangeven te maken heeft en je op dat moment niet tegelijk naar iets anders kunt kijken dat misschien wel de aandacht nodig had.
Technisch gezien zal het wel kunnen, zolang je de + van de accu wel van een goed gemonteerde zekering voorziet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
Op donderdag 1 januari 2026 21:09:22 schreef maartenbakker:
In het verkeer vind ik oranje lichten die geen richtingaanwijzers (of eventueel remlichten) zijn, vaak irritant omdat je twee keer moet kijken of dat het iets met richting aangeven te maken heeft en je op dat moment niet tegelijk naar iets anders kunt kijken dat misschien wel de aandacht nodig had.Technisch gezien zal het wel kunnen, zolang je de + van de accu wel van een goed gemonteerde zekering voorziet.
Ja dat is zeker waar! Het moet ook niet te gek worden, het gaat om misschien 2/3 lampjes per kant. Mijn aanhanger heeft dat ook en dan word het meer 1 geheel
Ja de zekering was ik vergeten maar die moet er ook tussen
[Bericht gewijzigd door Hielk op (61%)]
Op donderdag 1 januari 2026 21:16:46 schreef High met Henk:
In Europa niet nodig.
In USA verplicht.Niet nodig, dus waarom erop zetten?
Kerst is reeds voorbij
Meer voor de show en aangezien mijn aanhanger dat ook heeft word het meer 1 geheel
In Europa niet nodig.
Het zou mij al in zeker drie gevallen duizenden euro's schade hebben kunnen schelen. Bij mij zijn ze bij een zwarte Chrysler Grand Voyager, een zwarte Jeep Grand Cherokee en een zwarte Peugeot Expert aan de zijkant binnengekomen in het donker. Bij de nieuwste Peugeot Expert wou ik daarom een gele, maar die was alleen leverbaar zonder automaat en allerlei andere opties. Zijmarkeringen zijn nog niet zo gek.
Op donderdag 1 januari 2026 21:37:45 schreef Hielk:
Ja de zekering was ik vergeten maar die moet er ook tussen
Neem een ongebruikte in de zekeringkast, of plaats er anders een zo dicht mogelijk bij de accu. Ik heb al wat bijgeknutselde elektro op auto's voorbij zien komen maar het is maar zelden echt netjes gebeurd.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op vrijdag 2 januari 2026 08:01:03 schreef GJ_:
[...] Ik heb al wat bijgeknutselde elektro op auto's voorbij zien komen maar het is maar zelden echt netjes gebeurd.
Ach, het is maar 12 Volt hoor 
Op vrijdag 2 januari 2026 08:40:18 schreef Gerard*:
[...]
Maar toch voldoende om vonken te kunnen trekken .
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
[...]
En de batterij levert zonder problemen een paar honderd ampère. >650A startstroom is geen uitzondering. Een draad van 2,5mm² of zelfs minder voor leds gaat dat niet prettig vinden. Mooi afzekeren is niet onverstandig.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In Europa niet nodig.
In USA verplicht.Niet nodig, dus waarom erop zetten?
Kerst is reeds voorbij
In Belgie verplicht als er een trekhaak aan het voertuig is.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Denk wel aan regelgeving. Volgens mij minimaal 25 cm van de grond en maximaal 1,5 meter. Ik verwacht dat je wel lampen met E4 (Ex, de x is de landcode maar heel de EU is goed) goedkeuring moet gebruiken. En je moet het gezekerd hebben natuurlijk.
Misschien dat iemand hier de regels bij de hand heeft?
buckfast_beekeeper
Ik heb al >40 jaar een trekhaak aan de auto en nog nooit zijreflectoren gehad. Ook niet op de lichte vracht die ik nu heb. Wel van toepassing op voertuigen >3,5t. Graag de geldende wettekst daarover.
Met een trekhaak moet je wel extra richtingaanwijzers hebben (vanaf begin jaren 70). Vroeger mocht dat nog op de aanhangwagen, vandaag is dat niet meer OK. Maar de meeste auto's hebben ze sowieso al.
Op vrijdag 2 januari 2026 10:58:33 schreef Hoeben:
Denk wel aan regelgeving. Volgens mij minimaal 25 cm van de grond en maximaal 1,5 meter. Ik verwacht dat je wel lampen met E4 (Ex, de x is de landcode maar heel de EU is goed) goedkeuring moet gebruiken. En je moet het gezekerd hebben natuurlijk.Misschien dat iemand hier de regels bij de hand heeft?
Ja daar moet ik nog even induiken inderdaad, moet wel in 1x goed
[...]
Ik heb ook al wat afgebrande auto's en motoren gezien van "maar" 12V 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op vrijdag 2 januari 2026 10:58:49 schreef buckfast_beekeeper:
Ik heb al >40 jaar een trekhaak aan de auto en nog nooit zijreflectoren gehad. Ook niet op de lichte vracht die ik nu heb. Wel van toepassing op voertuigen >3,5t. Graag de geldende wettekst daarover.Met een trekhaak moet je wel extra richtingaanwijzers hebben (vanaf begin jaren 70). Vroeger mocht dat nog op de aanhangwagen, vandaag is dat niet meer OK. Maar de meeste auto's hebben ze sowieso al.
Toen ik in 2020 mijn nieuwe Ducato ophaalde bij de verkoper waren ze nog bezig met de trekhaak te monteren, die had ik optioneel bijbesteld maar de verkoper had hem niet af fabriek meebesteld, hij deed het liever in eigen regie, vermoedelijk om redenen van prijs. En tegelijk waren ze de zijdelingse standlichtjes aan het plaatsen - en legden me uit dat die nu eenmaal verplicht waren als men een trekhaak heeft.
Foute interpretatie van de regelgeving? Technische controle was in alle geval probleemloos, iedere keer, zowel in Belgie als in Portugal. Of is de regelgeving sedertdien veranderd?
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op vrijdag 2 januari 2026 12:48:53 schreef GJ_:
[...]Ik heb ook al wat afgebrande auto's en motoren gezien van "maar" 12V
Precies, het was ook maar als een soort van sarcastisch grapje (is dat nou een pleonasme?) bedoeld. Spanning is leuk, maar zonder stroom geen fik, sak maar segge.
Op vrijdag 2 januari 2026 13:18:55 schreef Paulinha_B:
[...]Toen ik in 2020 mijn nieuwe Ducato ophaalde bij de verkoper waren ze nog bezig met de trekhaak te monteren, die had ik optioneel bijbesteld maar de verkoper had hem niet af fabriek meebesteld, hij deed het liever in eigen regie, vermoedelijk om redenen van prijs. En tegelijk waren ze de zijdelingse standlichtjes aan het plaatsen - en legden me uit dat die nu eenmaal verplicht waren als men een trekhaak heeft.
Foute interpretatie van de regelgeving? Technische controle was in alle geval probleemloos, iedere keer, zowel in Belgie als in Portugal. Of is de regelgeving sedertdien veranderd?
Aan het schrijven van Hielk krijg ik het idee dat hij met zijn wagen in Nederland rondrijd en dus de Nederlandse regelgeving moet volgen.
Verder voor de TS. Zeker de boel gewoon goed af en een relais er tussen is een goed idee. Heb hier even niet de pin nummering van die relais bij de hand en uit mijn hoofd weet ik het niet, dat was namelijk de vraag van de TS maar misschien dat iemand anders dat even kan laten weten.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
het kan zijn dat de comfort module van de wagen een storing aangeeft dat u een defect licht heb daar het voertuig met canbus is uitgerust
als de bestelbus is uitgerust met een stekker voor aanhangwagen sluit dan daar op aan
ter info
één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig langer is dan 6,00 m dan wel na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers, indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;
https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-licht/lichten-lichtsignalen-…
https://www.tralert.com/blog/welke-regels-gelden-voor-verlichting-op-e…
Op vrijdag 2 januari 2026 15:36:34 schreef Guy.v2:
het kan zijn dat de comfort module van de wagen een storing aangeeft dat u een defect licht heb daar het voertuig met canbus is uitgerust
als de bestelbus is uitgerust met een stekker voor aanhangwagen sluit dan daar op aanter info
één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig langer is dan 6,00 m dan wel na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers, indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;
https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-licht/lichten-lichtsignalen-…https://www.tralert.com/blog/welke-regels-gelden-voor-verlichting-op-e…
Bedankt voor je reactie! Ik zal kijken of dat een beetje makkelijk gaat om bij de 13polige stekker aan te sluiten
Op vrijdag 2 januari 2026 14:44:40 schreef Ex-fietser:
[...]Aan het schrijven van Hielk krijg ik het idee dat hij met zijn wagen in Nederland rondrijd en dus de Nederlandse regelgeving moet volgen.
Verder voor de TS. Zeker de boel gewoon goed af en een relais er tussen is een goed idee. Heb hier even niet de pin nummering van die relais bij de hand en uit mijn hoofd weet ik het niet, dat was namelijk de vraag van de TS maar misschien dat iemand anders dat even kan laten weten.
Ik rij inderdaad aleen in Nederland rond
buckfast_beekeeper
Op vrijdag 2 januari 2026 13:18:55 schreef Paulinha_B:
[...]Toen ik in 2020 mijn nieuwe Ducato ophaalde bij de verkoper waren ze nog bezig met de trekhaak te monteren, die had ik optioneel bijbesteld maar de verkoper had hem niet af fabriek meebesteld, hij deed het liever in eigen regie, vermoedelijk om redenen van prijs. En tegelijk waren ze de zijdelingse standlichtjes aan het plaatsen - en legden me uit dat die nu eenmaal verplicht waren als men een trekhaak heeft.
Hoe lang was die Ducato? Wat ik terugvind is dat bij een lengte van >6m en ombouw naar kampeerwagen zij reflectoren verplicht zijn indien in gebruik na 1 mei 2003. https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/auto-en-motor/…
Op vrijdag 2 januari 2026 14:44:40 schreef Ex-fietser:
[...]Heb hier even niet de pin nummering van die relais bij de hand en uit mijn hoofd weet ik het niet, dat was namelijk de vraag van de TS maar misschien dat iemand anders dat even kan laten weten.
Tussen de accu en 30 een zekering zetten.
De klemnummers van TS in het starttopic kloppen.
Op vrijdag 2 januari 2026 20:58:39 schreef revado:
[...]Tussen de accu en 30 een zekering zetten.
De klemnummers van TS in het starttopic kloppen.
Bedankt voor je bevestiging! zekering komt er zeker tussen