Geert111
Golden Member
Hallo,
Een tiental jaren geleden kochten wij een 55 inch 3D TV en omdat deze niet direct in of op ons TV-meubel paste, hebben we deze lift gekocht.
De ideale plaats in onze woning was aan de muur boven onze inkomhal.
De vloer ligt er ongeveer 1m lager dan in de woonkamer.
De lift hebben we gekocht om de TV in eerste instantie gemakkelijk op te kunnen hangen aan de muur (de beugel zou anders ca. 2m boven de vloer hangen en moeilijk te plaatsen zijn). Bovendien konden we hem op de juiste ooghoogte gebruiken om volop van het 3D effect te kunnen genieten.
Deze TV gebruiken we nu al geruime tijd in een andere kamer en er hangt een ander toestel aan de lift.
Sinds enige tijd kunnen we Netflix niet meer ontvangen op het 3D toestel, wegens te oud en een paar dagen geleden heb ik de chromecast van het nieuwere toestel weggenomen, op de 3D aangesloten en kunnen we daar opnieuw Netflix kijken.
Een lang verhaal.... maar nu komt het, onze TV lift werkt niet meer en de TV hangt een ietsje voor de deuropening. Gelukkig niet veel maar we moeten ons toch een beetje bukken.
De voeding geeft 30V en de rf-ontvanger reageert maar zodra ik de motor inplug, begint de voeding te knipperen.
Ik heb een mail naar Venset gestuurd maar met de feestdagen nog geen antwoird gekregen.
Heeft iemand een idee wat er fout is?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Als de LED op de voeding knippert (dat is wat ik uit je verhaal opmaak) is hoogstwaarschijnlijk gewoon de voeding gaar door defecte elco's. Die voeding staat altijd aan en de elco's slijten daardoor.
Na een jaar of 10 is het niet zo raar dat ook een goede voeding dan niet meer wil.
Het lullige is dat je onbelast prima spanning meet, maar zodra de voeding stroom moet leveren (zoals in jouw geval) werkt het niet meer.
Je kan een nieuwe kopen (maar let GOED op dat je exact de juiste koopt met het juiste plugje), maar er is een kans dat als je de originele voeding open maakt je onderdelen kan vervangen en de boel weer werkt.
Maar dat openmaken is een beetje een kunst. De ene keer helpt onder mechanische spanning zetten in een bankschroef en een paar goede klappen op de naad van de twee plastic helften geven, andere keren helpt het om wat op de naad te wrikken met een speciaal bot mes.
Sommige oplosmiddelen kunnen helpen, maar vaak wacht ik daar mee tot zeker weet dat ik de boel niet open ga krijgen.
Geert111
Golden Member
Oké bedankt voor de uitleg Weardguy.
De rf-module neemt bijna geen stroom van de voeding en werkt dus maar de motor gebruikt veel meer.
Ik verdacht de motor en wou hem testen maar heb slechts een voeding van ca. 15V.
Ik probeer de voeding te openen.
Geert111
Golden Member
Weardguy, je bent goed op de hoogte.
Het ding is inderdaad gelijmd!
Ik had eerst 2 rubberen voetjes verwijderd in de hoop dat er verborgen schroefjes onder zouden zitten maar hier helaas niet.
Ik zal er eentje bestellen en een foto van de achterzijde mee sturen dan krijg ik zeker de juiste.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Scoop erop en dan naar de onbelaste output kijken en dan als je de voeding belast (bv met een 18 ohm weerstand) Als de elco's rot zijn zie je een forse rimpel.
Is het idd de voeding dan hem open maken zoals weardguy uitlegt (stelt weinig voor, ik kraak ze meestal in de bankschroef, klinkt enger dan het is). Dan de elco's desolderen en meten of ze gelijk gewoon vervangen.
Kijk uit bij een nieuwe voeding dat de plug de juiste maat heeft en plus/min correct is. (en natuurlijk dat hij 30V en 2A is)
Geert111
Golden Member
Op de website van de Nederlandse winkel waar ik het toestel destijds kocht, vond ik niet direct dezelde voeding en om geen foute aankoop te maken, heb ik een mail gestuurd en kreeg vandaag antwoord dat model xx (het enige dat op de site stond) de juiste voeding is maar deze geeft slechts 24 volt ipv 30.
Zou dat wel oké zijn??
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Geert111
Golden Member
Ik zal eerst de voeding even met de scoop nakijken want als
de tv verder zakt met een labvoeding, moeten we ons bukken om naar de hal te gaan. 
fred101
Golden Member
Dan kun je toch daarna er 30V op zetten en hem weer omhoog laten gaan? Als dat niet werkt dan zit de fout niet in de voeding maar in de motorbesturing/motor. (en dan moet je idd bukken
maar weet je wel waar de fout zit. )
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 30 december 2025 09:53:50 schreef Geert111:
Weardguy, je bent goed op de hoogte.
Het ding is inderdaad gelijmd!
Dat is niets bijzonders hoor vrijwel alle voedingen van wat dan ook zijn gelijmd. 
Elke voeding met deze uitgangsspanning (30volt minstens 2 Ampere of meer) = 60 watt en dezelfde polariteit voldoet.
Kijk eens bij een kringloopwinkel sommige hebben daar bakken met allerlei voedingen staan.
Geert111
Golden Member
@Fred101:?
@ vergeten: goed idee, ik wou er binnenkort toch kapotte kerstverlichting binnenbrengen.
Alvast prettig eindejaar en mooi en gezond 2026 aan iedereen!!
fred101
Golden Member
Zover ik jou begrijp denk ja dat het probleem in de voeding zit (omdat hij knippert, wat goed mogelijk is). De lift gaat niet meer omhoog en omlaag.
- De originele voeding is 30V, De vervanger is volgens de winkel 24V ipv 30V.
- Met een labvoeding test je op 24V of het ding weer omhoog en omlaag gaat.
- Werkt dat, dan kun je die 24V voeding kopen.
- Als dat niet het geval is, bv omdat 24V toch te laag blijkt te zijn, zet je de voeding op 30V. Dan moet de lift weer omhoog en omlaag gaan.
- werkt dat dan op 30V wel, kun je een 30V voeding kopen.
- Doet hij dat niet dan heeft het geen zin een nieuwe 30V (of 24V) voeding te kopen want dan ligt het niet aan de voeding maar is er iets anders kapot, bv de regeling die het omhoog/omlaag gaan regelt. Dat trekt te veel stroom en trekt de voeding onderuit. Met een scoop kun je zien wat er gebeurd maar de labvoeding laat mooi de stroom zien. Deze moet onder 2A blijven. Trekt hij meer dan is dat fout, en dat kan de reden voor het knipperen zijn (steeds proberen opstarten van de voeding. )
Je kunt ook de voeding met een load of weerstanden belasten om te zien wat er gebeurd.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]
Geert111
Golden Member
@Fred101: ik had je uitleg begrepen maar omdat je schreef.... 'dan moet je idd bukken maar je weet dan tenminste wat er fout is' en daarom wilde ik antwoorden met een smiley maar het systeem heeft er een "?" van gemaakt.
Grt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Geert111
Golden Member
Geert111
Golden Member
Ik heb vandaag geprobeerd met een labvoeding die net tot 24V gaat en 3A geeft maar zodra ik de afstandsbediening activeer gaat deze voeding ook in beveiliging en begint te knipperen!
De lift voorzichtig omhoogduwen werkt niet en de tv verwijderen evenmin want de schroeven zijn onbereikbaar.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Misschien ten overvloede, maar als het een echte labvoeding is heeft deze ook een stroombeveiliging die ingrijpt bij overstroom. Dan wordt de spanning omlaag gebracht tot de ingestelde stroom loopt.
Die stroom is op een labvoeding instelbaar. Weet je zeker dat 'ie 2 Ampère of meer kan leveren? (een typenummer vermelden kan soms helpen)
Het is niet dat het niet kan dat er iets anders stuk is, maar het zou lullig zijn als het hierdoor stuk lijkt, maar het niet is.
Ik verwacht dat de lift met een worm-overbrenging werkt en daardoor niet met de hand te bewegen is.
Mocht de labvoeding goed ingesteld staan is het tijd om het kastje open te maken en een visuele inspectie te houden. Het is niet gezegd dat dat iets oplevert (vaker niet dan wel zelfs) maar met foto's van de ingewanden kunnen we je dan mogelijk wel verder helpen.
fred101
Golden Member
Het kan ook zijn dat de labvoeding te snel ingrijpt ivm de opstartstroom van de motor.
Je kunt 3 dingen doen. De originele voeding testen met een weerstand (8ohm) als load en dan met de scoop kijken wat de rimpel doet. Is de voeding goed dan is iets in de liftbesturing kapot.
Of je regelt een zwaardere 24V voeding om de lift zelf te testen. bv een 10A.
Of je maakt de boel open en gaat met de scoop meten wat er gebeurd als je de lift bedient. Dit kan zowel met de labvoeding of originele voeding. Als de labvoeding te sne in CC gaat dan zie je dat met de scoop waarschijnlijk wel.
Geert111
Golden Member
Op de foto van de voeding staat 3A maar ze kost amper 17 euro.
Dus....
Het was een gok en ik heb hiermee een zeker risico genomen omdat ik ook de motor verdenk.
Op de zijkant van de lift zit een kleine drukschakelaar (een soort zekering) waar geen beweging in komt.
Die zou in principe na afsluiten van de stroom na enige tijd moeten vrij komen maar hier dus niet, hetgeen zou kunnen betekenen dat de motor defect is.
Dus liever 17 euro kwijt dan een voeding van 60 euro waar ik niets lle kan aanvagen als het aan de motor ligt.
Morgen doe ik nog een poging om de echte voeding te testen of te openen.
fred101
Golden Member
Een labvoeding van 17 euro? Verbaast me dan niet dat die in protect gaat of het gewoon niet trekt . De goedkoopste nog enigszins bruikbare labvoeding, als je niet veeleisend bent, ligt rond de 70-80 euro. En niet veel eisend betekent bij voedingen meestal puur resistieve lasten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het zal meestal niet de motor zijn, zeker niet als de beveiliging gewoon in blijft staan.
In elk geval heb je nu 17 euro weggegooid voor een test die nooit kon werken. Dat is in elk geval slechter dan 0 euro. En dat ding van 60 euro had je nog voor minstens 43 euro kunnen doorverkopen. Dan was je financieel even ver, maar qua kennis oneindig veel verder.
En grote kans dat hij het op die voeding weer gewoon gedaan had natuurlijk.
Oplossing: De oorspronkelijke voeding meten onder belasting. Of ongezien van nieuwe elco's voorzien.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Geert111
Golden Member
@Fred101: hoeveel watt zou de weerstand van 8 ohm moeten hebben?
@maartenbakker: welke belasting gebruik ik dan best voor deze voeding van 30V?
Onbelast geeft ze mooi 30V.
vergeten
Golden Member
De originele voeding is 30 volt dan loopt er met een weerstand van 8Ω 3,75 ampere, dat is 1,75 ampere teveel voor die voeding. (max 2 Ampere) die gaat dan zijn beveiliging inschakelen.
De weerstand zou dan 112,5 watt moeten zijn. (3,752 x 8Ω = 112,5 watt)
Het gaat om een korte meettijd dus neem een draadgewonden weerstand met metalen behuizing van 10+ watt, die kan dat wel heel even aan.
Wel zo kort mogelijk meten. En zo mogelijk koelen door op een alu plaat te schroeven of een flink koellichaam.
Bij een 24 volt voeding zou de weerstand 72 watt moeten zijn.
Maar beter en makkelijker is wellicht om even een paar autolampen te gebruiken van 22 watt (remlicht).
Twee in serie dan loopt er bij 24 volt 1,83 ampere, en op 30 volt iets meer 
fred101
Golden Member
Mijn fout, ik dacht dat de voeding 24V was. Ik heb zelf ooit een 8ohm load gemaakt van een hele hoop weerstanden parallel die in een blik gevuld met olie zitten. Die gebruik ik nog voor audio. Voor DC gebruik ik een instelbare elektronische load.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (70%)]
Geert111
Golden Member
Ik heb vandaag de lift geprobeerd met mijn regelbare labvoeding (28V - 5A) en ik krijg het zelfde resultaat.
De rf-ontvanger schakelt mooi aan en uit met de zender maar zodra ik de motor aansluit begint de ontvanger te knipperen.
De voeding bleef intact.
Dit wordt zoeken naar een mobielservice-center.
Weten jullie hoe de rf-ontvanger werkt? Verandert de polariteit van + naar - bij omhooggaan of dalen?
Dan zou ik nog één poging willen wagen, de motor rechtstreeks op de voeding aansluiten (zonder rf-ontvanger) en kijken wat er gebeurt. Zakt de lift, dan de + en de - polen omdraaien.