Des avonds,
Ik probeer een paar 7-segment displays (score van De Lichtmis) aan de praat te krijgen met een TM1637.
Maar het lukt me niet om ze een beetje helder te laten branden.

Op de foto is het rechter display op de TM1637 aangesloten, die op 5V werkt.
En het linker display ter illustratie de bovenste 3 segmentjes rechtstreeks op de voedingsspanning (5V - via 220Ω weerstandjes).
Het blijkt op de foto niet zo heel goed, maar het linker display is goed verlicht, en het rechter is erg/te donker.

Testopstelling is met een ESP32 die via een level convertertje (3V3 naar 5V) de TM1637 aanstuurt.
De aansturing lijkt goed te gaan, want de cijfers verschijnen én de 'brightness' is in te stellen van 0..7.
Alleen in standje 7 blijven de LEDjes erg donker.
Op het scoopplaatje blijkt ook waarom: de duty cycle zit maar op iets van 15%.
Volgens de 'datasheet' (https://www.puntoflotante.net/DATASHEET-TM1637.pdf) zou dat iets van 88% moeten zijn (14/16).
Enige suggestie/hint waar het hier de mist in gaat is zeer welkom.

Voor de volledigheid: de TM1637 is de DIP-chip op het breadboard.
Ook een tweede geprobeerd en die geeft hetzelfder resultaat (uit een setje van 4 nieuwe).
De displays zijn CA.

Heb je de displays al een keer direct via een 220 ohm weerstand op 5V getest. En je kan ook even meten hoeveel spanning er op een pin van het display staat.

Het zijn relatief grote displays en als er dan 2 of meer leds in serie zitten dan moet de aanstuur spanning wel hoog genoeg zijn.
Rode led zijn iets van 1,9V per led en als er dan 2 in serie staan dan is dat 5V. Direct via een weerstand op 5V net genoeg maar het IC wat het aanstuurt zal er iets minder dan 5V uitsturen.

Rare PDF er staat niet eens in op wat de maximale en normale spanning is waarop de chip werkt en ook niets over welke stroom.

Wel een andere pdf gevonden daarin staat maximaal 7V. Als er meerdere leds in serie staan dan heb je nog iets aan ruimte op de spanning iets hoger dan 5V te maken

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]

De digits worden gemultiplexed. Er zijn 6 cijfers, dus iedere cijfer krijgt 1/6 van de totale tijd, dus 16.6% max.

Brightness control geeft dan max 14/16 van die 16.6%. Dus wat je ziet klopt met de datasheet.

Op dinsdag 13 januari 2026 22:39:38 schreef benleentje:
Heb je de displays al een keer direct via een 220 ohm weerstand op 5V getest. En je kan ook even meten hoeveel spanning er op een pin van het display staat.

Die 'datasheets' laten inderdaad te wensen over.
Reden om voor die TM1637 te gaan was dat ik in het verleden wel eens van die kant-en-klare displays heb gebruikt. En die werkten prima.

Over de LED's staat 1,7V bij direct aansluiten op 5V via 220Ω.

Op dinsdag 13 januari 2026 22:55:06 schreef deKees:
De digits worden gemultiplexed. Er zijn 6 cijfers, dus iedere cijfer krijgt 1/6 van de totale tijd, dus 16.6% max.

Brightness control geeft dan max 14/16 van die 16.6%. Dus wat je ziet klopt met de datasheet.

Daar zit wat in.
Het zou dus kunnen zijn dat de LEDjes bij deze specificaties (max 16,6% duty cycle) gewoon te weinig opbrengst hebben.
En de stroom is met deze chip helaas niet verder te beïnvloeden.

Als je maar een enkele digit wilt aansturen, dan kun je de common anode van het display direct met +5V verbinden. Dan moet je wel alle 6 registers dezelfde waarde geven, en dan krijg je wel dicht bij 100% duty cycle.

Je kunt ook meerdere grid pinnen aan elkaar koppelen naar het display. Die pinnen zijn open drain, dus die kun je gewoon parallel schakelen. Zo krijg je dan bijv 33% duty cycle op 3 digits door elke digit 2 grid lijnen te geven.

[Bericht gewijzigd door deKees op (35%)]

Op dinsdag 13 januari 2026 23:33:52 schreef deKees:
Als je maar een enkele digit wilt aansturen, dan kun je de common anode van het display direct met +5V verbinden. Dan moet je wel alle 6 registers dezelfde waarde geven, en dan krijg je wel dicht bij 100% duty cycle.

Klopt, maar dit was een eerste testje.
Het idee is om een een setje van 4 en een setje van 6 aan te sturen.

Ok, dan moet je op zoek naar een display dat meer licht geeft. Die TM1637 geeft 50mA per segment, dat zou toch genoeg moeten zijn.

Displays statisch aansturen met de 74HC595 en voor nog meer licht de TPIC6B595 met mosfet uitgangen.

Dat zijn 'good old' displays die inderdaad direct aangestuurd 10mA nodig hebben voor een helder segment.
De 'nieuwerwetsche' led displays verblinden je met dat soort stromen. Die moderne drivers zijn gewoon niet uitgelegd voor dat soort displays.

Andersom ook trouwens, als je tegenwoordig een voltmeter bouwt met een ICL7107 dan zul je de anodespanning flink moeten verlagen of je hebt een lasbril nodig om het display af te lezen.

Die zwarte displays lijken inderdaad displays uit de led-oertijd... ;)
(die hebben per segment net zoveel stroom nodig als een compleet 'modern' 4 cijferig klok display...)

Er zijn wel moderne HE rode led displays met zwart front, maar niet veel meer...

Het is hobby hè. Dus soms komen dingen uit de oude doos :)
Bedankt voor alle tips.
Het idee van de TPIC6B595 biedt hoop op een toch nog redelijk compacte aansturing met daarnaast wat PNP's of zo per display, ter vervanging van de CA.
Komt toch aan een ESP-tje te hangen.

Op woensdag 14 januari 2026 09:56:19 schreef Sine:
Dat zijn 'good old' displays die inderdaad direct aangestuurd 10mA nodig hebben voor een helder segment.

Met een 1:6 multiplexing en 50mA per led als ie aan is, zit de huidige opstelling daar heel dicht bij.

Ik kan nergens duidelijke timing of stromen van die TM1637 vinden, dus dat schiet niet erg op :P
In de datasheet staat wel een krabbel, maar ook daaruit blijkt enkel dat ze minder dan 1/6e van de tijd aan zijn.

Ik weet dat ze het bij nieuwe led displays prima doen.

Die is wel CC, geen CA...
Er zijn meer van dat soort matrixdrivers, o.a. de BU16501 van Rohm en de HT16K33 van Holtek.

[Bericht gewijzigd door Arco op (65%)]

Het grote voordeel van TPIC6B595 vindt ik dat je zelf kan bepalen hoe je wilt werken. Statisch met 1 TPIC6B595 per display, of multiplexing waarbij je de volledige controle hebt.

Zelf heb ik de TPIC6B595 gebruikt voor grote displays waar de segmenten uit meerdere leds bestaan en je met hogere voedingsspanningen moet werken.

Een andere optie, gebruik ULN200x, ULQ200x High-Voltage, High-Current Darlington Transistor Arrays of equivalente transistor arrays.

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (16%)]

Op woensdag 14 januari 2026 11:17:37 schreef buckfast_beekeeper:
Is een MAX7219 geen betere keuze?

Zijn al in huis ;)
Ik heb ook nog zo'n 25 CC displays liggen die op een bestemming wachten.

Nog een laatste meting gedaan. Om ze lekker te laten oplichten lusten ze per segment wel zo'n 18mA.
Met een beetje multiplexing naar 4 of 6 displays zal die piekstroom nog wel wat hoger moeten zijn neem ik aan.
Zodra de TPIC6B595's binnen zijn maar eens verder zien.

Je moet wel in de datasheet van de displays kijken wat de maximaal toegestane stroom is bij duty-cycle gebruik.
Het blijven displays die veel stroom opslorpen en daarbij ook nog weinig licht geven...