ik heb voor het tuinhuis een niet werkende pelletkachel gekocht ter vervanging van de houtkachel.

hij werd verkocht als werkende, maar ter plaatst ingeplugged en die was volledig dood. zij paneel open gedaan, en het ding zat vol losse kabels en tape op andere kabels. iemand heeft er duidelijk in gerommeld en de verkoper wist zogezegd van niks.

nu ga ik een project niet snel uit de weg en nam die heel goedkoop mee (die schouwbuizen die erbij zaten kosten meer dan ik betaalde voor het totaal pakket)

maar nu, ik wacht op de laatste ventilator en dan is die volledig werkende, maar vroeg me af hoe die zijn fans stuurt.
in de menu kan je van 1000 tot 2500 ofzo de rpm regelen van de fan, maar er zit niks van snelheidsdetectie op die dingen. op de fan zijn 2 draden, L en N
als ik de 2 draden van die fan meet, komt er 1 van de N van het net, en de 2de komt van het moederbord. ik meet er enkel 227V AC op.
ik zou dus verwachten dat die fan gewoon op 1 snelheid draait.

maar alle fans zitten zo aangesloten en die uitlaatgasventilator heeft ook verschillende toerentallen.
PWM zal het wel niet zijn aangezien er niks gelijkgericht word, dus moet het haast fase aansnijding zijn. maar hoe regel je daarmee snelheid? draait die motor niet gewoon op de 50Hz en dus altijd even snel?

die fan ziet er zo uit
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTqTK4CAavnlG95WmSx_Hbb5IO1eEbA0vfhgbkPHZomV4TA6wR56r4ByfBP0EHKcjS8TOVx1t1g9CSAKuDO6y6mfk4VayvDS2fyoPxjA8XXE_hfhKtl9mIJ3C0

ander zicht om het type motor te zien
https://allroundpelletkachelonderdelen.nl/wp-content/uploads/2025/05/14706065.jpg

en mijn mainboard zo. grootste aantal onderdelen is gewoon een DC voeding voor het display. de sturing zijn die paar onderdelen bovenaan

schema:

dat complete schema stelt eigenlijk niks voor:
-een gloeikaars om te starten
-een rookgasventilator
-een interieurventilator (ontbrak bij mij)
-en een motor vor de pellet aanvoer.

mainboard en display en je bent klaar, daarom leek het mij weinig risico om die niet werkende mee te nemen. werkte het niet kon ik gewoon alles met een arduino wel fixen.

de uiteindelijk fout was een kapotte zekering op het mainboard.
de kachel had achteraan ook zekeringen en die hadden ze al overbrugged met aluminium folie, afgeknipt, draden doorgelust....
https://www.bricozone.be/data/attachment-files/2022/03/112250_ff2f36b146fd6b9114176be274ddf703.jpg
maar ze wisten niet van zekering 3 op het mainboard, waardoor ze maar kabels achteraan bleven overbruggen

aangezien de interieur ventilator ontbrak, vermoed ik hier een probleem en hebben ze mogelijks kortsluiting gemaakt met het demonteren.

is me alleen niet duidelijk hoe ze met zo weinig onderdelen een sturing maken

Volgens mij is dat een spleetpoolmotor, en die lopen synchroon met de aangeboden frequentie.

we hebben wel eens ac pompen in toerental geregeld door dmv een triac geen fase aan te gaan snijden, maar gewoon een pulse pauze sturing te doen. dus x aantal periodes van de 50hz aan en dan x aantal uit. soort low speed pwm op ac

Op dinsdag 13 januari 2026 14:10:06 schreef fcapri:

de sturing zijn die paar onderdelen bovenaan

Wat zijn dat ? torren ? thyristoren ? Triacs ? (TO-220 behuizing).

3x MOC 3020 - dat zijn optotriacs.
Met de TO220 erbij kan ongeveer zoiets zijn.

als ik de 2 draden van die fan meet, komt er 1 van de N van het net, en de 2de komt van het moederbord. ik meet er enkel 227V AC op.
ik zou dus verwachten dat die fan gewoon op 1 snelheid draait.

Bij een ventilator kan je op deze manier ook de snelheid regelen.

Het klopt inderdaad dat de frequentie de sneleheid bepaalt maar dan alleen als de motor genoeg koppel kan genereren om die snelheid te halen.
Het koppel word bepaald door de stroom door de motor en heeft niet direct iets met de spanning te maken.
Maar aan de andere kant als de spanning te laag is dan kan er ook niet voldoende stroom lopen.

Let op dit werkt enkel bij een fan omdat de schoepen een belasting vormen die meer vermogen nodig heeft bij een hoger toerental.

Op dinsdag 13 januari 2026 14:10:06 schreef fcapri:
maar alle fans zitten zo aangesloten en die uitlaatgasventilator heeft ook verschillende toerentallen.
PWM zal het wel niet zijn aangezien er niks gelijkgericht word, dus moet het haast fase aansnijding zijn. maar hoe regel je daarmee snelheid? draait die motor niet gewoon op de 50Hz en dus altijd even snel?

Dat werkt met dit principe, het is inderdaad fase-aansnijding.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8

mijn DMM kan er allesinds niet mee overweg, die geeft altijd 227V AC. of de kachel nu opstart of al brand, maakt niks uit.
normaal draait die fan heel traag of niet bij opstarten, en gaat pas vol draaien als de kachel op temperatuur is.
en dat vol draaien heeft 4 standen. maar daar ziet mijn DMM niks van.

ik had 1jan die fan besteld op amazon, ging 12jan geleverd zijn, maar nog niks. nu geven ze 15jan op.
dus kan nog steeds niet testen of dat moederboard nog wel OK is of niet.
kan evengoed zijn dat die triac in sluiting ligt en gewoon 230V AC zo doorlaat

Op dinsdag 13 januari 2026 14:37:27 schreef blurp:
Volgens mij is dat een spleetpoolmotor, en die lopen synchroon met de aangeboden frequentie.

Asynchroon zal je bedoelen. tevens neemt de slip toe naarmate de spanning daalt. (als de motor belast is)

Hee, ik heb precies dezelfde display/toetsenbord op mijn pelletkacheltje (Qlima Fiorina 74S) als jij.
Als hij opstart gaat 1 van de fans eventjes hard draaien en daarna langzaam.
Ik had het idee dat de fan maar 2 snelheden kende.
Misschien is de sturing toch anders. Welk type kachel heb jij?

Kan je dat niet met een klein 230v gloeilampje testen?

bedacht me ineens dat ik hier een heleboel fans heb liggen van mijn accumulatoren. veel te groot natuurlijk maar wel snel om te testen.

bij aansluiten van zo een fan gaat die instant draaien, ook al staat de kachel uit.
daardoor hebben ze de fan er dus uitgesloopt, om te verdoezelen dat er wat scheelde.
dus het mainboard lijkt defect.

de vermogencomponent lijkt een BT137, er zit een grote 220ohm SMD weerstand op de print en een MOC3020 (opto coupler)

één van de opto's of triacs zal dus kapot zijn en in sluiting liggen

1 triac meet open
de 2de meet 629ohm
bijn de 3de springt mijn meter tussen open en begint dan spanningsmeting, springt weer naar open, weer naar spanningsmeting... direct maar 3 triacs besteld want de verzendkosten zijn hoger dan een triac. dus of er nu 1 of 3 in zitten maakt niks meer uit.

volgens de counter heeft de kachel 9999 branduren, dus heeft veel gewerkt dus

Op woensdag 14 januari 2026 12:10:05 schreef Zonnepaneeltje:
Hee, ik heb precies dezelfde display/toetsenbord op mijn pelletkacheltje (Qlima Fiorina 74S) als jij.
Als hij opstart gaat 1 van de fans eventjes hard draaien en daarna langzaam.
Ik had het idee dat de fan maar 2 snelheden kende.
Misschien is de sturing toch anders. Welk type kachel heb jij?

dat soort controllers en display's zit op veel kachels. diegene die ik kocht is een warmtech, mijn vorige kachel in oude huis had identiek dezelfde afstandsbediening en display. dacht dat die een krone was.

als je op power drukt en dan direct op -, dan kom je in het settings menu. druk dan tot je UT04 zit en daarna met + omhoog gaan tot A09.

dan kan je met de power button elke setting doorlopen.
PR01 is maxmale tijd voor op te starten
PR02 is stabilisatie tijd voor 'fire on'

PR04 tot PR10 zijn de verschillende standen voor toevoer hout (heb je power in stand 4 dat die teveel hout krijgt, kan je setting PR09 wat minderen

PR16 tot PR22 is de uitlaatgasventilator zijn snelheid.
1900rpm in load wood, 2000rpm voor fire on
en dan 1700-1750-1800-1850 en 1900 voor standen 1 tot en met 5

PR23 tot PR27 zijn de interieur fan zijn snelheiden in stand 1 tot en met 5
bij mij staan die op 14-18-20-23-35

die kan je dus allemaal aanpassen

ik maakte eerst een blad met alle standaard waardes op, en dan pas ging ik aanpassen
ben mijn oude excel eens gaan opzoeken.
ik had destijds pellets die veel langer branden en doordat er te snel nieuwe bijkwamen, koekte die verschrikkelijk aan. heb de houttoevoer dan een pak minder gezet en probleem was weg. ik stak in stand 4 pas de hoeveelheid pellet dat de kachel van fabriek op stand 2 had staan. ook de rookgasventilator werd verhoogd zodat de verbranding vlotter ging

Op woensdag 14 januari 2026 13:37:55 schreef fcapri:
1 triac meet open
de 2de meet 629ohm
bijn de 3de springt mijn meter tussen open en begint dan spanningsmeting,

Die zijn dus allemaal defect, als het ding vervelend in sluiting gegaan is dan is het mogelijk dat er ook een optotriac gesneuveld is.

Dat 'main board' is enkel het vermogensdeel en de voeding, alle "intelligentie" zit in het display.

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

de kachel werkt gewoon, alles start op.
1 aansluiting zou de rookgasventilator zijn, die werkt
1 aansluiting de interieur ventilator, draait constant (stuk)
en 1 zou de gloeikaars voor het starten moeten zijn. en die doet het ook

k denk misschien dat er 1 of andere parallel condensator niet fris meer is waar de meter over valt

Controleer of die gloeikaars ook daadwerkelijk uit gaat na de benodigde tijd anders is die straks ook nog sttuk.
Het lijkt er op dat er eea flink overspanning heeft gehad, mogelijk door het gestuntel met de bekabeling en doorverbinden.
Bij enige twijfel zou ik alle triacs gewoon vervangen, dan weet het zeker.

ja, die staat gewoon uit, 3 triacs zijn reeds besteld, vervang ze allemaal, zal wel zien of er opto's kapot zijn ook. de kachel staat in tuinhuis en ben pas nog ziek geweest, ga er geen optos gaan nameten nu. die vervang ik wel moesten er nog problemen zijn

Hallo FCapri,

Deze draad heeft mijn aandacht getrokken omdat wij hier redelijk wat problemen ondervinden met onze huidige pelletkachel. Mogelijk probeer ik ook een eigen sturing - op basis van wat ik hier lees zou het moeten kunnen - in elkaar te steken. Je hebt greep op wat je zelf hebt gebouwd.

Al die extra's voor aan- en uitschakelen via wat dan ook hoeft voor mij niet.

Veel succes dus en ik kijk er naar uit wat er uit de bus komt.

Groeten Lemans

( FCapri? .. Ford Capri of familie op het eiland? :-) )

welke problemen heb je dan? vaak kan je in de settings wat aanpassen zodat die beter werkt. in mijn vorige huis had ik ook een pellet kachel en deed alle onderhoud zelf (reiningen + instellingen aanpassen).
zo een pelletkachel heeft een uren teller, die is daar verschillende keren rond de 10 000 gegaan, vele branderkorfjes doorgebrand.

fcapri komt van de ford capri, heb al van mijn 21jaar een capri en rijd er nog altijd mee. mijn blauwe van 1978 heb ik al 22jaar in bezit, mijn zwarte heb ik al 13jaar. heb er nog 3 andere gehad ook.
eind december heb ik ook een nieuwe capri EV besteld, helaas nog niet geleverd

Regelmatige valt de kachel gewoon uit.
Het display toont de ene keer gewoon het bericht 'stop' , een andere keer 'alarm' - nog een andere keer 'safety input'. Ik heb geen idee of er ergens via opgeslagen fout codes extra info te vinden is.

De kachel geeft in zijn laagste stand ook te veel warmte als het buiten meer dan 5° is.
We hebben dan de keuze om over te schakelen op elektrische verwarming of een deur op een kier te laten.
Het zou dus wel handig zijn om een eenvoudige bediening te ontwikkelen zonder alle toeters en bellen.

Als ik de kachel bekijk dan zie ik twee ventilatoren en een wormwiel dat de pellets naar de verbrandingskamer
brengt. Verder zie ik enkele hitte sensoren (thermisch koppel ?) en een onder/overdruk contact.
Volgens mij moet het mogelijk zijn om de snelheid van al wat 'draait' gewoon handmatig in te stellen.
Als ik op tweedehands het aantal niet meer werkende kachels bekijk zouden er heel wat kunnen gered worden. Als extra zou zo'n vereenvoudigd systeem veel minder gevoelig zijn voor storingen.

STOP is normaal dat de temperatuur ver overschreden is en dat de kachel wordt uitgeschakelt. als je die instelt op 20°C en het is ondertussen al 25° dan zal de kachel uitschakelen. kijk dat de sensor achteraan niet te dicht tegen de schouw ligt, bij mij ligt die quasi op de grond.

ALARM is ergens een alarm, uitlaatgastemperatuur te hoog of te laag (teveel of te weinig pellets).

je zou al kunnen in de laagste stand de pellet toevoer wat minder te zetten
PR06-PR10

PR06 is de pellet toevoer in ECO mode (laagste stand).
origineel stond de mijne op 1.4-1.7-1.9-2.1 en 2.4
ik heb ze veranderd naar 1.1-1.5-1.7-1.9 en 2.2
en uiteindelijk nog lager naar 0.9-1.3-1.5-1.7-2.0

in stand 4 lever ik nu evenveel hout als vroeger in stand 3.
het aankoeken is veel minder, de verbranding properder en iets kouder.
verder kan je ook met de 2 ventilatoren spelen.
de uitlaatgasventilator hoger = meer lucht toevoer aan de verbranding
de interieurventilator hoger = meer warmte in de kamer blazen en dus bijgevolg ook een lagere schouw temperatuur

vandaag kwamen mijn bestelde BT137 aan, zijn het ineens BTA16 triac.

zijn deze 100% compatible? ik heb geen idee waar ik allemaal moet op letten voor compatibiliteit

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/16764/PHILIPS/BT137.ht…

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/22039/STMICROELECTRONI…

[Bericht gewijzigd door fcapri op (33%)]

Op woensdag 21 januari 2026 17:39:46 schreef fcapri:
Zijn deze 100% compatible? ik heb geen idee waar ik allemaal moet op letten voor compatibiliteit

Nee, ze zijn niet 100% compatible. En het is ook niet zo dat er een in alle aspecten beter is dan de ander.

Maar het zijn triac's, gewoon schakelaar. Ze schakelen wel of niet, en als ze niet schakelen werkt het net zo goed als zonder triac.

Dus uitproberen kan veilig.

UPDATE: omdat die triacs toch niet compatibel waren heb ik toch nog eens de originelen besteld, en deze keer wel dezelfde BT137 600D gekregen.

vandaag op het werk in gesoldeerd en daarnet even aangesloten.

nieuwe fan erin en moederbord 'tijdelijk' zonder behuizing aangesloten.
t is al positief dat de fan NIET draait als de spanning in zit.
de motor paste helaas niet in de behuizing, die heb ik 90° moeten verdraaien op zijn socket zodat die wel in de kachel past. normaal zaten de aansluitconnectoren naar boven. (generic amazon ventilator, vond die niet op kachel model nr)

kachel gestart, uitlaatgasventilator draait: prima
en na een paar seconden ook het wormwiel voor de pellets: prima

en 5min later een interieur fan die begint te draaien (op max)

even met de afstandsbediening op 3 gezet en de toeren zakken.

alles werkt dus.
100€ voor een defecte kachel
10tal euro voor eerst foute en daarna goeie triacs
45€ voor een nieuwe fan

deze week moederboard er weet uit, deftig in de plastic behuizing monteren, losse aardingsdraden weer aansluiten en de kachel kan dicht.
dan een extra ESP8266 met IR led bouwen zodat ik die remote kan in en uit schakelen (en eventueel op temperatuur)

kijk, zo blijkt toch maar weer dat repareren loont :)