EricP
mét CE
Helaas gebruikt mijn inmiddels 50 jaar oude auto dus wel altijd een beetje stroom. Dat doet de clignoteur. En na een paar maanden wordt het starten toch echt wel lastig. Standaard af fabriek zit er dan ook een massa schakelaar in de auto. Waarschijnlijk om deze reden.
Brak ontwerp. Maar goed... dan 'af fabriek'... Als het 'maanden' duurt, dan is het probleem ook niet zo groot - na een maand of 4, 5 heeft 'zelfontlading' ook wel een lege accu veroorzaakt. Goed, er zijn wat patenten die er minder last van hebben (oa. die 'optima' dingen... weinig zelfontlading, voor hun omvang grote startstromen, weinig capaciteit).
Bij veel oldtimers is de isolatie van de bedrading hard en broos geworden op sommige plekken (vaak in de motor ruimte waar het warm en vettig is, vaak niet eens goed te zien in de kabelbomen). Dat alleen al is genoeg reden om de boel spanningsloos te schakelen bij stalling.
Je zou zeggen... dat is reden genoeg om... de bedrading te vervangen 
Nadeel is dat je de meeste accuproblemen in de winter hebt, en dan heb je ook niet heel veel aan de zon.
Als die auto in een 'stalling' staat... ook niet echt
De zelfontlading gaat gewoon door.
Eigenlijk is het trieste dat na zoveel jaren techniek "vooruitgang" veel merken dat niet eens voor elkaar hebben.
Dat is een kwestie van perspectief. Vanuit hun zichtpunt hebben ze het prima voor elkaar. Jij komt langs en zij hebben omzet!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die paneeltjes die vorig jaar werden aangeboden doen het ook prima, 2 in serie met een shottky diode.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik heb in alle auto's die er gevoelig voor zijn een massaschakelaar zitten.
Radio en klokje van de leg?
Jammer...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 19 januari 2026 10:02:31 schreef revado:
[...]
Ik weet van auto's waar de accu leeg gestart is die met een hulpstarter of nieuw accu niet meer willen vanwege een demente ECU en afgesleept kunnen worden.
Zelf niet meer in noodloop.
Moet wel haast een franse auto geweest zijn 
Op maandag 19 januari 2026 10:11:13 schreef Sine:
[...]
Eens, als het enige overgebleven massa-pad de touwtjes naar je radio is ... dan is het afwachten tot een ander onderdeel via de radio een massa-pad gaat vinden.
Inderdaad, niet doen dus. Een kennis van me dat eens een radio aangesloten op een zwarte draad die massa leek te zijn. Laagohmig naar massa dus. Met de nadruk op "leek"!
Helaas, toem die een dag later 's avonds wegging en de verlichting aanzette brandde bijna de stuurkolom uit. Bleek de schakeldraad van de verlichting te zijn. Forse brandschade in de kabelboom die een volle avond koste om dat weer te repareren.
Bij de radio heb je zowiezo een aparte draad voor de backup spanning.
Zoals "Ohm pi" zegt: Een kleine accu hiervoor gebruiken.
Een oplossing die ik in het verleden eens gemaakt heb was een 9V blok batterij gebruiken en met een hoogohmig weerstandje + diode opladen.
De massa van de radio gewoon laten zitten.
Iets in de trant van:
+12V ---|>|----------- backup draad
| |
+-+ ---
R | | / \ D
| | ---
+-+ |
| |
+----/
|
------
--- +9V blok battery
|
------------------ MASSA
Dat is ook al weer iets van 35 jaar geleden.
Op maandag 19 januari 2026 13:00:43 schreef henri62:
[...] Moet wel haast een franse auto geweest zijn.
Neuh. Ik heb naast mijn normale werk ook jaren taxameters ingebouwd. Komt als je daarmee bezig bent vaker bij Mercedes, BMW en VAG voor, maar ook bij bv Peugeot.
Op maandag 19 januari 2026 10:26:55 schreef 90000006:
Bij veel oldtimers is de isolatie van de bedrading hard en broos geworden op sommige plekken (vaak in de motor ruimte waar het warm en vettig is, vaak niet eens goed te zien in de kabelbomen). Dat alleen al is genoeg reden om de boel spanningsloos te schakelen bij stalling. Tel daar bij de inwerking van vocht, temperatuur wisselingen, knagende muizen en insecten. Dus zo'n schakelaar is zeker geen nutteloos iets en ik zou hem er niet tussenuit halen. Er branden al teveel stallingen af.
dus dan vliegt die auto maar in brand terwijl je ermee aan het rijden bent? dan heb je ook temperatuur wisselingen, trillingen, bewegingen en wordt er brandstof rondgepompt en levert de alternator ook vollop stroom....
als de bekabeling zo broos is geworden, moet ze vervangen worden en maakt niet uit of de auto rijd of in stalling staat.
Helemaal mee eens. Alleen is een kabelboom zo'n beetje het eerste onderdeel wat in een auto gaat tijdens productie in de fabriek. Dus om die volledig te kunnen vernieuwen moet meestal het complete interieur en dashboard eruit. Mega klus. Wat in de praktijk er toe leidt dat dit punt toch vaak iets langer wordt uitgesteld dan eigenlijk wenselijk is.
En zelfs als een auto compleet gestript wordt, kiest men er niet zelden voor de kabelboom maar terug te bouwen. Nieuwe kan je meestal niet krijgen, dan moet er eentje custom gemaakt worden. Ben je zo een paar duizend aan kwijt.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (25%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bij veel oldtimers is de isolatie van de bedrading hard en broos geworden op sommige plekken.
Afweging tussen "periode" correct en alle risico's die fcapri noemt of vervangen door modernere bedrading en stekkers.
Op maandag 19 januari 2026 14:38:08 schreef 90000006:
Helemaal mee eens. Alleen is een kabelboom zo'n beetje het eerste onderdeel wat in een auto gaat tijdens productie in de fabriek. Dus om die volledig te kunnen vernieuwen moet meestal het complete interieur en dashboard eruit. Mega klus. Wat in de praktijk er toe leidt dat dit punt toch vaak iets langer wordt uitgesteld dan eigenlijk wenselijk is.En zelfs als een auto compleet gestript wordt, kiest men er niet zelden voor de kabelboom maar terug te bouwen. Nieuwe kan je meestal niet krijgen, dan moet er eentje custom gemaakt worden. Ben je zo een paar duizend aan kwijt.
is ook te zien welke kabelboom. het gedeelte onder de motorruimte heb ik wel al vernieuwd, het gedeelte onder het dashboard heeft quasi geen externe invloeden van vocht of UV en valt best nog mee.
de isolatie tape eraf halen en volledig hertapen is vaak ook al voldoende. massa geleiders zitten er niet bij, dus kortsluiting naar ground is niet aanwezig.
ofwel rijd je oldtimer en moet je er iets aan doen, ofwel rijd je met nieuwe wagens.
ik rijd al 30jaar daily rond met oldtimers en heb al meermaals een kabelboom onder hangen genomen.
idem voor brandstofleidingen. het eerste dat ik doe ik alle filters en leidingen eruit en vervangen door nieuwe. ik gooide 20jaar terug al ethanol in de tank van mijn capri om het oktaan omhoog te krijgen (98 naar 100oktaan) om het pingelen te voorkomen. mijn autos zijn getuned en hebben geen klop sensoren. dus ik moet ervoor zorgen dat ze zeker niet pingelen.
ik heb mijn capri al 22jaar nu en die is geenenkele keer in brand gevlogen. niet electrisch, en niet door brandstof
ik heb al meermaals brandende oldtimers in brand zien vliegen gezien, en allemaal steken ze het op de E10 brandstof. ik ben altijd de enige 'liefhebber' die ertegenin gaat en vraag hoe oud de leidingen al zijn. het is altijd stil erna
Op maandag 19 januari 2026 15:06:33 schreef fcapri:
[...]ik heb al meermaals brandende oldtimers in brand zien vliegen
Dat is apart 
Maar het klopt wel , oude brandstofslangen , en die kunnen vaak ook niet best tegen alcohol.
Inderdaad op tijd nieuwe er in.
aangepast
.
mijn autos rijden allemaal E10 en er vliegt daar geenene van in brand. ik goot destijds zelf al ethanol erbij en ook dan kunnen ze ertegen. carbu revisiesetje, nieuwe rubber leidingen en electrische brandstofpomp. en je bent klaar voor de toekomst
EricP
mét CE
Alleen is een kabelboom zo'n beetje het eerste onderdeel wat in een auto gaat tijdens productie in de fabriek. Dus om die volledig te kunnen vernieuwen moet meestal het complete interieur en dashboard eruit. Mega klus.
Ach, kom. In een oldtimer zit nauwelijks wat. Als je een passende boom hebt, dan is het meestal voor de lunch wel gepiept. Als je 'm zelf moet maken, dan is het wat meer werk. Ja, dat hoort bij een ouwe kar... Maar met de juiste spullen is ook dat niet moeilijk.
Rotte brandstofleidingen kan prima. Maar dan gaat de spanning afschakelen als het ding stil staat niks aan veranderen. Door geroeste tank ook niet.
Afweging tussen "periode" correct en alle risico's die fcapri noemt of vervangen door modernere bedrading en stekkers.
Vaak is ook dat het probleem niet eens zo zeer. De ellende is vrijwel altijd UV / olie / warmte. En denk nou maar niet dat men in een 50 jaar oude auto veel met stekkers in de kabelboom deed. Aan de uiteinden ja. Maar dan hang je toch aan het gebruikte model omdat het anders botweg niet past.
Op maandag 19 januari 2026 16:31:20 schreef EricP:
[...]Ach, kom. In een oldtimer zit nauwelijks wat. Als je een passende boom hebt, dan is het meestal voor de lunch wel gepiept. Als je 'm zelf moet maken, dan is het wat meer werk. Ja, dat hoort bij een ouwe kar... Maar met de juiste spullen is ook dat niet moeilijk.
Da's wel wat kort door de bocht. In een Topolino, of een 500-tje, of een MG-tje zit niet zo heel veel nee. Maar in een oude Jaguar, Mercedes, Alfa, BMW of andere premium auto vanaf half jaren 60 wordt het toch een wat ander verhaal. Vaak is het niet onderverdeeld in losse motorkabelboom, interieur en dashboard, maar is het één geheel. Ga er maar aan staan om die er uit te krijgen. Dashboard, interieur, hemel, het mag er allemaal uit, motor en bak soms ook nog. Heb je de originele boom dan uitgebouwd, kan je hem op een heel groot houten bord uitleggen en vastzetten en dan alles gaan doorpiepen en dupliceren. Dan de nieuwe boom inbouwen, auto weer opbouwen, testen. Dat ga je met geen mogelijkheid redden in een halve dag, ook niet in een week overigens. Alleen al het identificeren en weten te vinden van de juiste vervangende connectoren is een zoektocht waar vaak weken tijd in gaan zitten. Niks zo slecht gedocumenteerd als automotive connectoren...
Als jet het zelf kan (en dat zal de doelgroep hier wel kunnen) vallen de kosten verder erg mee, maar da's lang niet voor iedereen weggelegd. Ik ken genoeg mensen die blindelings een bak reviseren of een paneeltje inlassen, maar die helemaal verloren zijn als er een metertje niet werkt of een checkpanel blijft zeuren. Gelukkig vind ik dat dan wel weer leuk 
EricP
mét CE
Grappig dat je BMW noemt...
Een jaar of wat terug... Een E12. 2 personen. Inderdaad in een ochtend...
Toegegeven, dat was alleen vervangen. Een 'nieuwe' was beschikbaar. Het maken daarvan is een veelvoud in tijd inderdaad... Maar goed... baasje auto kent dat ding van binnen en van buiten... Achterbank eruit. 1 stoel eruit (goh, dat was 5 minuten) en je bent goeddeels achter. Stijl bekleding los en hemel laten zakken voor het interieurlampje was ook niet spannend. Het meeste gepiel was eigenlijk de schakelaars bij de deuren voor de interieurverlichting. Maar verder?? Niet spannend... (damn... technisch gezien was het vehikel nog net geen 50 jaar oud... formeel geen oldtimer dan?
).
Op maandag 19 januari 2026 10:11:13 schreef Sine:
[...]
Eens, als het enige overgebleven massa-pad de touwtjes naar je radio is ... dan is het afwachten tot een ander onderdeel via de radio een massa-pad gaat vinden.
De antennekabel bijv.
Op maandag 19 januari 2026 17:19:11 schreef EricP:
Een jaar of wat terug... Een E12. 2 personen. Inderdaad in een ochtend...
dan heb je bij de mijne net de motorkap open
letterlijk. Dan moet eerst de passagiersstoel verwijderd worden en een aantal platen onder het dashboard vandaan geschroefd worden. De kap zelf zit dan weer met snelsluitingen, want dat is zo handig. Oude amerikanen hebben ook een flinke draadboom die niet ff snel na te maken is.
Op maandag 19 januari 2026 10:26:55 schreef 90000006:
Bij veel oldtimers is de isolatie van de bedrading hard en broos geworden op sommige plekken (vaak in de motor ruimte waar het warm en vettig is, vaak niet eens goed te zien in de kabelbomen). Dat alleen al is genoeg reden om de boel spanningsloos te schakelen bij stalling. Tel daar bij de inwerking van vocht, temperatuur wisselingen, knagende muizen en insecten. Dus zo'n schakelaar is zeker geen nutteloos iets en ik zou hem er niet tussenuit halen. Er branden al teveel stallingen af.Ik heb eens een dergelijk dilemma opgelost bij een vooroorlogse Renault, daar zat (weliswaar vernieuwde) bekabeling met linnen isolatie in. Ik heb toen de hoofdschakelaar in de pluskabel gezetten, en wel direct naast de accu zodat er alleen een 20cm lange kabel van pluspool naar de schakelaar continu aan de prik hing. Er zijn zelfs schakelaars te krijgen die geïntegreerd in de poolklem zitten, maar daarvoor moet je dan wel de ruimte hebben.
Dan een apart kabeltje vóór de schakelaar aansluiten op de pluspool. In die kabel plaats je een zekeringhouder, weer zo kort mogelijk bij de pool met een hele lichte zekering, 2A is al genoeg. Dat kabeltje voer je op deugdelijke (!) wijze naar binnen om de radio en klok te voeden.
Wil je helemaal zeker spelen, kan je ook nog een 5W weerstand van een ohm of 100 in serie met de zekering zetten, dan kan de zekering ook terug naar 200mA of zo. Als je een weerstand toepast, moet je wel de radio via een dikke diode op de oorspronkelijke plus van de radioaansluiting aansluiten zodat deze bij ingeschakelde hoofdschakelaar via die weg genoeg stroom kan trekken.
Ik had er ook nog een apart gezekerde aansluiting voor een druppellader bij gemaakt, maar veel stallingen willen niet dat je druppelladers gebruikt (niet zo gek vanwege de stortvloed aan chinese meuk).
Op zondag 18 januari 2026 19:17:04 schreef JeanDam:
Hallo forumers.
Dank voor het accepteren op dit forum.
Ik heb een vraag over de massa onderbreker die ik op de min pool van mijn oldtimer heb geplaatst.
Het ding voldoet uitstekend en zorgt ervoor dat mijn oldtimer stroomloos wordt. Wel zo veilig in de garage.
Het is natuurlijk zo dat geen enkele functie in de auto aan gaat. Ook het geheugen van de radio en het klokje niet.
Hoe kan ik de radio en het klokje toch van massa voorzien zonder de massaonderbreker in de war te sturen ?
Extra massadraad van de accu naar alleen de radio en klokje? Werkt de onderbreker dan nog?
Graag jullie hulp.
Ik heb deze geplaatst Topic mag sluiten.
https://www.amazon.nl/Mspalocell-Lithium-ion-connectoradapter-verbindi…