Beste, zou het mogelijk zijn om code blokken standaard ingeklapt te laten zien?

In dit topic merk ik dat het lastig te lezen is wat men zecht met alle lappen code tussendoor. Ik wil nu ook nog een ander voorbeeld plaatsen, maar als ik dat in mijn laatste comment doe, dan wordt die wel heel groot. Wellicht dat een 'dubbelpost' daar makkelijker is.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2633565#2633565

Gewoon de code als link/file plaatsen, niet de code zelf...

Dat is geen oplossing als anderen een lap code plaatsen.
Bovendien vind ik het veel fijner om geen file te downloaden als ik die lap code wel wil bekijken.

Ik vind het een goede feature-request! Duimpje omhoog!

Mij lijkt het me niet zo handig.
Dan moet is als ik die code wil lezen alles weer uiutklappen.
Als je zelf als poster je code te groot / veel vind knip en plak dan alleen de relevante stukken.

Of alleen ingeklapt tonen als het meer dan x regels code betreft.

Ik zou wel voor zijn om het inklappen uitklappen een keer te maken.

En dan zoa PE9SMS voorstelt: bij meer dan X regels default dicht beginnen, anders open. Als iemand een kort codefragment post:

int x;
 x++;

dan heeft het toch weinig zin om dat in te klappen? Ik zet ook korte commandline uitvoer tussen code tags:

abra2:~> wc /etc/passwd
  73  128 4258 /etc/passwd
abra2:~> 

Dat zou toch ook lastig lezen als je dat eerst open moet klappen?

Het voorstel van PE9SMS vind ik persoonlijk de gulden middenweg - korte stukjes code minder dan pakweg 10 regels gewoon tonen zoals ze zijn, maar langere blokken code initieel dichtgeklapt tonen.

Stukken code als downloads beschikbaar stellen, zou ik niet doen. Welk formaat ga je gebruiken? Worden bepaalde extensies geblokkeerd door firewall of virusscanner? Als vraagsteller reken je op de goodwill van anderen, dus je wil het die mensen zo eenvoudig mogelijk maken.

In software development nieuwsgroepen die ik vroeger vaak bezocht, hanteerde men het SSCCE principe - Simple Self-Contained Correct/Compilable Example. Als je een vraag stelde met code, werd je code geacht te voldoen aan de volgende regels:

• Simple: hou het kort en to the point, post niet je volledige code, maar enkel het stukje waar je problemen mee hebt of waar je fout in zit
  • Self-Contained: geen APIs of vage verwijzigingen die een lezer zelf nog allemaal moet uitzoeken
  • Correct of Compilable: het stukje code moet compileren - het is niet de bedoeling dat een lezer eerst nog alle fouten uit je code moet halen om daarna pas jouw probleem te kunnen simuleren
  • Example: post niet je volledige project, maar wel een klein voorbeeld van hetgeen waar je mee worstelt

Dat heb ik altijd een goed principe gevonden. Niet alleen kregen zulke vragen sneller en vaker een antwoord, de antwoorden zelf waren ook vaker to the point omdat men meteen "mee" was met de denkwijze van de vraagsteller.

Misschien nog een kleine suggestie (indien mogelijk): maak het instelbaar voor de gebruiker. Mensen die liever de code meteen zien, krijgen altijd het volledige blok te zien, anderen moeten altijd klikken om de code te kunnen zien. Zo maak je iedereen blij - behalve de mensen die niet houden van instellingen :)

Marlon

:+ Kijk, dat is nou een goede instelling. Positief zelfs...

Maar inderdaad, alles wat langer is dan pak-m-beet 10 regels inklappen tot 10 regels.
Met andere woorden: altijd 10 regels (of minder) tonen, is er meer: "click to view".
Met een user-instelling die het mogelijk maakt om altijd uit te klappen, zolang het maar niet de school is...

https://protoncompiler.com/ website van "Picbasic" doet het zo.. Eerste regels tonen en rest scrollen.. Als alternatief idee.

Dat is best een chique oplossing, en de technische kant ook heel makkelijk te implementeren. Makkelijker dan een setting of regeltjes tellen iig.

Maar we zullen moeten wachten op een reactie van de forum beheerder denk ik.

Klein testje, als je de max-height property toevoegd in de <code> of in de <pre> dan werkt het al. Zie screenshot.

Ik weet dat je zaken hebt als tamper monkey, maar ik hou daar niet zo van.

Op dinsdag 27 januari 2026 13:21:35 schreef hardbass:
Dat is best een chique oplossing, en de technische kant ook heel makkelijk te implementeren. Makkelijker dan een setting of regeltjes tellen iig.

Maar we zullen moeten wachten op een reactie van de forum beheerder denk ik.

Klein testje, als je de max-height property toevoegd in de <code> of in de <pre> dan werkt het al. Zie screenshot.

Ik weet dat je zaken hebt als tamper monkey, maar ik hou daar niet zo van.

Ha, dat ziet er al heel netjes en strak uit !.. Volgens mij ook relatief makkelijk toe te passen op "onze" site.. Geen geheimen of iets anders spannends in de HTML / JS code.

En die oplossing kan je dan ook gebruiken voor veel te lange quotes. Of als je een stuk tekst van een website wilt posten.