In mijn werkplaats heb ik (nog) geen fatsoenlijke verwarming, dus ik gebruik af en toe een dikke 15kW bouwkachel.
Dat gaat (net) op de 3x25A aansluiting, mits er niet teveel andere dingen gebruikt worden.
Alleen vergat ik die kachel even toen ik de (warmwater)kraan gebruikte met een 13kW doorstroomboiler....
Gevolg was dus dat 1 van de 3 fases eruit klapte (iig, fase 2 ging als eerste). Helaas is die kachel een domme weerstand in driehoek, zonder verdere beveiliging. Die kreeg dus netjes stroom via de andere fases, EN ging de spullen op de uitgevallen fase voeden (enkele 1-fase groepen)
Gevolg: Die fase kreeg dus een veel hogere spanning (niet exact gemeten want snel de zooi uitgezet), maar wel een paar lichtarmaturen (op 6m hoogte......) die het begeven hebben.
Wat is een simpele manier om dit geintje te voorkomen?
Ik kan wel een fasebewakingsrelais nemen met een contactor die de handel uitschakelt, maar dan sta je snel 20-30W weg te stoken om die contactors bekrachtigd te houden.
benleentje
Golden Member
Gevolg was dus dat 1 van de 3 fases eruit klapte (iig, fase 2 ging als eerste).
Dan heb je losse zekeringen.
Als je dit wilt voorkomen dan een 3P+N of een 4P automaat plaatsen
Idd losse automaten. Niet degene die ik zelf geplaatst heb maar van de nutsaanbieder. (Dus die kan ik niet vervangen).
benleentje
Golden Member
Een kachel zoeken die in ster staat dat loopt alles via de nul en kan er niets terug gevoed worden.
Die kachels zijn niet eens zo duur en een fase bewaking is denk duurder, maardat is ook weer meer wat kapot kan gaan. HEt heeft niet mijn voorkeur.
Maar of een kachel in ster of driehoek staat geen idee. Wij hadden ze op het werk ook maar die hadden allemaal een 5 polige stekker. Maardat zegt niet zo heel veel.
Alleen vergat ik die kachel even toen ik de (warmwater)kraan gebruikte met een 13kW doorstroomboiler....
Maar dan kan het vaker misgaan. Kan je dan niet beter een voorkeur schakeling oid maken. Dat als de boiler aangaat dat de kachel uit gaat. Er zal vast ook wel iets voor bestaan maar ik heb geen idee hoe zoeits heet.
Blijkt een prioriteitsschakelaar of voorrrangschakelaar te heten. Lijkt me dan handiger dan een fasebewaking die verder niet voorkomt dat er 2 apparaten tegelijk aan gaan.
Wacht even... kqn de nul zover verschuiven als er een fase uitvalt dat het tot overspanning leidt? En waarom geer dat nooit als de buren buren hun straalkachel/magnetron/whatever uitzetten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heel simpel, een overspannings beveiliging nemen die je niet aan de aarde hangt, maar aan de nul. spanning gaat omhoog op 1 fase en de OSB tikt de voeding eruit. als je hoofdautomaten hebt goed te doen, anders heb je steeds 3 nieuwe hoofdzekeringen nodig. het werkt ook wel als je een 3F 6A automaat ervoor zet en een 3F relais wat normaal de voeding schakelt van de hele verdeler. OSB tript, 6A automaat valt af, relais schakelt alles af..
Die fase kreeg dus een veel hogere spanning... maar wel een paar lichtarmaturen (op 6m hoogte......) die het begeven hebben
Huh... niet mogelijk als er met de N niks mis is
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 24 januari 2026 20:14:51 schreef DJSmiley:
Ik kan wel een fasebewakingsrelais nemen met een contactor die de handel uitschakelt, maar dan sta je snel 20-30W weg te stoken om die contactors bekrachtigd te houden.
Moderne (wat zwaardere) relais trekken in aangetrokken stand bijna niks meer, in bijvoorbeeld DC varianten zit een pulse/houdstroom circuit die de stroom fors reduceerd.
Op zaterdag 24 januari 2026 21:22:55 schreef necessaryevil:
Wacht even... kqn de nul zover verschuiven als er een fase uitvalt dat het tot overspanning leidt? En waarom geer dat nooit als de buren buren hun straalkachel/magnetron/whatever uitzetten?
Iedere huisinstallatie krijgt 3 fasen en nul binnen.Als er iets mis gaat, dan is het na de huisaansluiting in het betreffende pand.En de voedingskabel van het nutsbedrijf is wel iets zwaarder gezekerd dan 25 a...
EricP
mét CE
Het verhaal dat er dingen gaan hemelen omdat er 1 fase weg valt klopt niet. Je kunt het niet voor elkaar krijgen om de spanning tussen die fase en de nul boven netspanning te krijgen.
Wat wel kan is dat er ergens iets een nare piek veroorzaakt heeft.
Wat ook kan is dat je ergens ellende in je nul hebt. Normaal doet dat (bij weinig gebruik) niet zo'n pijn. Maar als die kachel (of boiler) stiekem toch in ster staat en je hebt een gammele nul, dan moet die bij het wegvallen van 1 fase opeens stroom gaan leveren. Die kan dan dus aan de haal gaan.
Tenslotte zou ik me nog iets bij een draaiende motor, onder precies de juiste omstandigheden kunnen voorstellen. Maar je hebt het over een kachel en een doorstroomboiler. Dat houdt dan dus op.
[off-topic]Bij onze oosterburen is het heel normaal om 3x een enkelpolige automaat te nemen als beveiliging van een 3-fase groep. Niks gekoppeld ofzo. Dat is dus ook de 'voorbeveiliging' voor een verdeler elders. Als het zo fout zou gaan zoals TS beschrijft, dan zou men dat toch snel afleren...[/off-topic]
Op zondag 25 januari 2026 07:14:45 schreef mel:
[...]Iedere huisinstallatie krijgt 3 fasen en nul binnen.Als er iets mis gaat, dan is het na de huisaansluiting in het betreffende pand.En de voedingskabel van het nutsbedrijf is wel iets zwaarder gezekerd dan 25 a...
Ja, maar wat heeft de zekeringswaarde te maken met het verschuiven van de spanning? Ik volg het even niet.
Ik probeer te beredeneren wat TS ook al zegt.
Stel je hebt 3 elementen van ieder 9 kw per fase in ster zonder nul, dat is bij TS zo is door de kachel plus boiler.
Je pakt daar een fase af, dan trekt het sterpunt helemaal scheef ( even vanuit gaan dat die doorstromer ook ster of driehoek is.
Dan zal de lage weerstand van het de niet meer gevoede elementen een gekke spanning gaan leveren op de weggevallen fase , en die zou best eens ( kort ) ver boven de 230 kunnen komen lijkt mij.
Als beveiliging zou ik ook een magneetschakelaar nemen, dan zoals Testman zegt OSB's met een 6 ampere automaat en de spoel van de magneetschakelaar achter de 6 a automaat.
En zet alleen de krachtgroepen achter de magneetschakelaar.
Bij deur maak je een schakelaar, dan kan je bij vertrek meteen alles afschakelen.
Met een klein hulprelais kan je dat zelfs met de lichtschakelaar doen.