De zekering van mijn (16A) walstroom gaat er steeds uit. Dit op 2 verschillende wal-contactdozen. Ik heb mijn kabel vernieuwd,(en gemeggerd) er zit extra zelf vulcaniserende tape over (hangt wat los maar er zit nog een hoop wel goed vast). Mijn boot heeft een 10A automatische zekering en de entree (uit de wind en regen gemonteerd) zit bijna naast die zekering. De zekering in de boot werkt maar heeft niet gereageerd dus het moet in de kabel+connectors zitten of er is iets mis met de installaties. Mijn vorige kabel had water in de connector aan de wal kant, ik ga vandaag die kabel weer meggeren.

Nu staan die dozen zoals op de foto, (zo'n 80cm boven zout water) dus ideaal om water naar binnen te laten lekken via de connector. Mogen die omhoog wijzen?

Ik dacht dat ze eigenlijk verticaal moeten worden geplaatst en dan omlaag moeten wijzen. Ik ben de enige op deze steiger met die klacht volgens de havenmeester maar ik ben ook de enige die deze omhoog geplaatste connectors gebruikt. De enige andere gebruiker (hij zelf) heeft een verticaal gemonteerde, naar beneden wijzende, op de paal.

Of het mag weet ik niet maar ik zou het niet doen.
Verder is het misschien een B16A en een C10A .
Met een beetje pech gaat de B16A er magnetisch voor de C10A uit bij een piekstroompje in het bootje. :?

Het komt vaker voor,zie plaatje-1.Dat wil niet zeggen dat het toegestaan is natuurlijk.
Die metalen afschermbak is voor verticale montage bedoeld.
Op plaatje 2 staan ze onder een hoek van (schatting) 45°
Dat is al een stuk logischer.gunstiger i.v.m. spat en regenwater.

Als het niet zou mogen... Van WIE dan niet? (en heeft die er wat over te vertellen??).

Handig is het niet. Door de aard van de 'afdichting' (voor zover je daar ij CEE form over kunt spreken) loopt water dus zo naar binnen. Of het genoeg geleiding heeft om een 16A zekering te laten trippen is twijfelachtig. Het wordt al een ander verhaal als het een alamat is.
Tevens zou het kunnen dat er meer op die zekering zit. Dat hangt erg van de haven af. Sommigen hebben het goed op orde (in de zin van: technisch) en hebben een zekering per WCD - jouw misser heeft geen invloed op de andere gebruikers. Anderen hangen een halve steiger aan 1 zekering.

Nou kom ik niet zoveel in jachthavens (passen de bootjes waar ik wat mee doe doorgaans niet in :) ), maar... deze constructie zie je vaker. Waarschijnlijk gaat het lang goed als het klepje behoorlijk afdicht (en het zit dan nog onder de bovenkant ook). Immers... in de winter heb je niet zoveel gastliggers (klepje dicht) en in de zomer (steker erin) niet zoveel regen.

Ga niet lopen knoeien met plastic om het in te pakken. Doorgaans wordt dat een waterval en is de boel continu zeiknat. Je zou eens kunnen kijken of je een overmaatse emmer hebt die je er overheen kunt zetten. Paar stenen erop dat het ding niet weg waait. Goed geventileerd, dus geen waterval.

Ik zou kijken of ik het tegen inregenen zou kunnen beschermen Fred, maar is het de zekering, of de aardlek die klapt?
Heb je aarde aangesloten (je zal het vast eens verteld hebben, maar ik weet het niet meer), dan die eerst los.
Je hebt maar twee draadjes nodig, fase en nul.

Ik ben gelijk met EricP dus.

Of het *mag* weet ik niet, maar het is sowieso onverstandig. Bij mij thuis probeer ik dingen altijd zodanig te maken dat condens veilig kan wegdruppelen en maak ook vrijwel altijd een druiplusje in de kabel.

In zo'n jachthavenomgeving lijkt me dit nog vele malen belangrijker. Je kunt het proberen op te lossen met zelfvulcaniserende tape e.d., maar dan nog kan condens via die blauwe plastic huls van de stekker nog steeds tot in de WCD komen (er ligt 'toevallig' nu net zo'n blauwe CEE-stekker op m'n werkbank, dus was makkelijk spieken :) ), en zelfs tot in het diepste gedeelte ervan (waar de draden in de WCD-hulzen geklemd zitten). Onderschat vocht en condens niet. In constructies die waterdicht zijn en moeten zijn boor ik altijd nog een klein gaatje zodat het onvermijdelijke condens een uitweg heeft.

Die RVS-afdekkap en connector zijn overduidelijk gemaakt voor verticale constructie - dan helpt de zwaartekracht om het zaakje schoon en droog te houden. Bij de manier waarop het geheel nu gemonteerd zit werkt de zwaartekracht juist tegen je.... Niet verstandig gemonteerd. (maar blijkbaar werkt het toch al vele jaren goed, dat nu de klacht pas optreedt?)

Beste oplossing lijkt me gewoon een kort verticaal paaltje te plaatsen en daar de contactdoos op te monteren.

Het is net zoals die waterdichte WCD's voor op het vasteland. Volgens mij wordt de waterdichtheid (IPxx-klasse) alleen maar gegarandeerd bij correcte montage, volgens opgave fabrikant. En dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dus verticale montage. Misschien best eventjes de datasheet van de fabrikant van deze specifieke connector erbij pakken voor uitsluitsel, en overtuigend bewijs/argument voor de havenmeester?

Los daarvan, iedereen met een beetje inzicht ziet gelijk dat dit geen verstandige montagemethode was. Hopelijk de havenmeester ook.

Maar gebruik je uberhaupt stroom? Gaat ie er uit bij (geschat) 1A, 3A, 10A of 15A ?

Die emmer is een goede, heb ik nu gelijk gedaan. Ik zal die tape weghalen zodat er hopelijk damp beter uit kan.

Eric, tot een paar jaar geleden lag hier vaak een 65m vrachtschip, van de zomer kwam hij weer langs en legde aan aan mijn steiger :-)

Probleem is dat ik aan de buitenkant van de haven zit en mijn normale aansluiting vol in de wind staat. Als het hard waait vanuit het kanaal (bijna altijd als het hard waait) dan sproeit er ook nog zeewater overheen.

Het is niet de aardlek, dat heb ik specifiek gevraagd.

Ik heb net even mijn oude snoer gemeten van fase naar nul (Ik kwam er net achter dat mijn secutest bij kabelkeuring hem alleen afkeurt als de lekweerstand minder dan een paar ohm is. Wat het ook moet zijn wil een 16A stop eruit gaan. Daarna een gewone isolatie test gedaan met 500V en dan is de weerstand tussen fase en nul gemiddeld 12-15M. Mijn nieuwe snoer is nu nat van de regen dus ik wacht even met testen. Tussen PE en de rest meer dan 310Mohm

Rew: Dat is nu net het probleem. Ik draai voor het grootste deel op 12V. Alle 230V zit achter die 10A en als ik echt een short veroorzaak gaat die er eerder uit (gebeurde laatst nog toen ik de, in het zeewater gevallen stofzuiger van de buurman repareerde en zonder nadenken eerst even inplugde als test |:( )
Gisteren avond toen hij weer uit ging had ik een olieradiatortje van 900W(gemeten) aan en heel af en toe springt mijn boiler even aan (650W gemeten) Verder een 15W monitor en mijn "audio installatie" (trekt minder dan 10W, twee boxjes en een klein mengpaneeltje)en een radio wekker. Als de walstroom afkoppelt gaat automatisch mijn inverter verder. Ik merkte pas dat de stroom eraf was toen de kachel koud werd (die gaat buiten de inverter om) Moet makkelijk kunnen want als ik brood bak staat mijn broodbak machine ook aan en die trekt max 500W (bij opwarmen) Alles bij elkaar bij lange na niet genoeg om een 16A automaat te laten trippen. Als de kabel dat echt was moet dat ding zo ongeveer behoorlijk heet worden.

Als de zekering er uit ligt, kan ik dan de wal-aansluiting meggeren?

Dan ben ik van de gemene vragen: en in de praktijk?

Zou heel misschien ook gewoon de 16A-automaat zijn die wat trigger-happy is geworden?

Geen idee waar die automaat gemonteerd zit (bijv. in havenmeesterhuisje), maar als dat in een kastje buiten is, in een zilte omgeving (zelfs als het een goed afgedichte kast is - die zilte zeelucht is gewoon funest), kan ik me voorstellen dat die automaat ook een behoorlijk zwaarder leven leidt dan eentje in een meterkast binnenshuis, in het binnenland.

Vandaag ging het 3x fout. (ik heb als test de beschikking over 3 wal contact dozen die alle drie eruit klapte dus ik weet het even niet meer) De havenmeester heeft het deurtje niet op slot gedaan dus ik kan nu zelf resetten.

Mijn kabel is goed, >310M tussen fase en nul en beide tov PE. Al mijn spullen zitten achter 10A muv de kachel en de inverter schakelt dan braaf over zonder dat hij te veel moet leveren. Na de 2e keer de kachel achter een losse 10A zekering gehangen, die bleef heel. Na de derde keer voor de zekerheid de kachel uit gelaten. Een isolatie test van de kachel (olieradiator met 3 standen, 700, 800 en 1450W) geeft >310 Mohm. Het zal de kachel wel niet zijn maar ik moet iets doen om dingen uit te sluiten dus ik heb nu de dieselkachel aan. Het regent te hard om nu de contactdozen te meggeren.

Ik heb een grafische meter nu op loggen gezet en die meet de inkomende spanning.

zekering of een aardlekautomaat? want dat zou wel een verschil zijn. het kan ook een overspanning stekkerblok zijn welke de boel laat trippen. vaker gezien dat een gare varistor dat kan doen.

Zekering. Ik heb idd een overspanning beveiliging, die gebruik ik al meer dan 10 jaar. Ik heb hem er nu tussen uit gehaald. Het laatste uur is hij er weer 3x uitgegaan waarvan 1x nog voor ik terug bij de boot was. Het gebeurd vaker en korter op elkaar. Dat zou kunnen passen bij een overlijdende MOV. Ik ga hem nu open maken en doormeten.

Alleen de zekering er weer in drukken lost natuurlijk het probleem 'nat' niet op. Als er natte-geit in zit, dan zou je ook nog wat met temperatuur te maken kunnen hebben (condens)...

Verder: ik ben wel eens met een bootje bezig geweest waar men een probleem had met de ALS op de wal - voor die enkele keer dat er zoiets zit op een 63A aansluiting.
Lang verhaal kort: het was de kabel. En het kostte ff tijd om dat te vinden. De megger zeurde in eerste instantie niet. Pas toen na experimenteren en uitsluiten (heel handig als iets 'vaak' optreedt, als was het niet op afroep reproduceerbaar) de kabel toch de meest voor de hand liggende werd... Toch de megger er weer op - in dit geval gelukkig een analoge. En toen aan de kabel gaan rommelen. Gewoon bewegen. Ergens kwam de naald toch in beweging. Oorzaak: ze zijn op de werf geweest en er zal wel een paar keer een heftruck overheen gereden zijn. Meestal ging dat goed, maar soms ook niet. En aan de buitenkant wat er niks aan te zien (binnen in wel: koper letterlijk door de isolatie heen gedrukt).

Het stukje waar ik je ook nog niet over gehoord heb: tussen de aansluiting van je boot en de zekering van je boot (je hebt het alleen over de walstroomkabel gehad).
En dan nog een instinker: jij hebt als zekering aan boord wellicht en P+N. Dat gaat prima zolang de P ook fase voert. Meestal gaat dat goed bij 1-fase CEE. Maar niet altijd. Dan zou je aan boord een fase-aarde probleem kunnen hebben waar je boord zekering niet op tript. Dus dat is er ook nog eentje om ff een meter in te prikken.

Om het verhaal van nonius nog wat verder te specificeren: als het inderdaad een zilte omgeving is, dan zou een contact in de automaat kunnen zijn wat wat geoxideerd is. Dat wordt warm als je wat vermogen trekt en tript de boel thermisch. Ik verwacht het niet, gezien je opmerking dat je het probleem bij 3 walstroompunten hebt.

Het stukje waar ik je ook nog niet over gehoord heb: tussen de aansluiting van je boot en de zekering van je boot (je hebt het alleen over de walstroomkabel gehad).

iets van 50-70cm draad.

Ik heb alleen een Secutest, helaas is die niet analoog maar ik denk niet dat het de kabel is. Die is pas een paar maanden oud en er loopt of rijdt niemand overheen. Maar mijn elco lektester is om de door EricP genoemde reden analoog en die gaat tot 465V. Maar met een externe voeding kan die 6kV doen. Daar kan ik mijn kabel voor de zekerheid aanhangen.

Op het moment staat de olie radiator weer aan want 2 van de 3x hierboven zat die niet aangesloten. Ik heb de overspanningbeveiliging weg gehaald en een verlengdoos. Een merkloos ultra goedkoop ding wat bij de boot zat. Zat wel ingeplugd, maar er zat niets op aangesloten. Gewoon voor de zekerheid. Tot nu toe blijft de boel aan maar dat is te kort om conclusies te trekken. .

De netspanning laat tot nu toe geen vreemde dingen zien. Hij meet 10x per seconde dus hij zou transients wel moeten zien. Ik zal morgen ook eens kijken watt voor automaat die 10A van mij is.

En dan nog een instinker: jij hebt als zekering aan boord wellicht en P+N. Dat gaat prima zolang de P ook fase voert. Meestal gaat dat goed bij 1-fase CEE. Maar niet altijd. Dan zou je aan boord een fase-aarde probleem kunnen hebben waar je boord zekering niet op tript. Dus dat is er ook nog eentje om ff een meter in te prikken.

Kun je dat uitleggen, ik ben niet goed thuis in de verschillende automaten. Wat is P+N. Bedoel je dat ik de fase en de nul in de connector moet omdraaien?

Als hij weer eruit gaat zal ik eens met de thermische camera kijken.

automaten die rondom eruit gaan heb ik vaker gehad als er vocht in leidingen stond. kon uren goed gaan maar ineens vlamde het door. haal je er met de megger wel uit, maar dan wel L-N meggeren op 250v. varistor had ik hier nog een jaar of wat terug. steeds vaker ging de aardlek eruit ineens. na het eea uit te meggeren bleek het een optelsom, vaatwas netfilter bleek zwart, en varistor in een oplader die vrij laag meette op 250V

Weet je zeker dat het de zekering is.
Een walstroomaansluiting moet een aardlekschakelaar hebben, kleine aansluitingen een van max 30 mA.
Een zekering die eruit gaat is heel wat anders dan een aardsluiting.
Scheelt ook in het zoeken als je van de juiste informatie uit gaat.

Op dinsdag 27 januari 2026 20:10:07 schreef fred101:
[...]
[...]Kun je dat uitleggen, ik ben niet goed thuis in de verschillende automaten. Wat is P+N. Bedoel je dat ik de fase en de nul in de connector moet omdraaien?

Als hij weer eruit gaat zal ik eens met de thermische camera kijken.

Dat is wel een goeie van EricP.
Is de P van de automaat inderdaad de fase?
Als de fase en nul gewisseld zijn in een van de stekers naar de boot dan zal een aardsluiting , bv een rot netfilter, de zekering niet ,ate trippen, de fase zit in dat geval immers aan de ( niet beveiligde ) N schakelaar van de automaat.

Sinds ik die overspanning beveiliging heb weggehaald is de zekering niet meer uit gegaan. Het loggen van de netspanning geeft ook geen vreemde dingen.
Die overspanning beveiliging zit nu op mijn AC labvoeding ingesteld op 1Apiek. Als die doorslaat zou ik dat moeten zien omdat dan de voeding zijn uitgang afschakelt.

Ik ga vandaag mijn kabel "polariteit" checken want eigenlijk had mijn interne zekering dit ook moeten zien. (Zover ik het verhaal van Eric snap) Mijn zekering werkte van de zomer maar dat was nog met de oude kabel.

Dit is een van de zekering automaten die steeds uitschakelde.

En nu maar hopen dat die beveiliging echt de oorzaak was en niet dat er nu iets per ongeluk tijdelijk is verholpen.

Op dinsdag 27 januari 2026 16:57:09 schreef fred101:
Het regent te hard om nu de contactdozen te meggeren.

(nog niet alles hierna gelezen, maar...) tot nu toe begint het er op te lijken dat er een forse lek plaatsvind tussen de meterkast en jou stopcontact. En dat het enigszins met "regen" te maken heeft.

Dus JUIST met regen meten is relevant. Sure, dan kan je geen > 300 MOhm verwachten, maar als de kortsluiting zo heftig is als ik vermoed zal je 36 Ohm of lager meten...

Moet je de kWh betalen vanaf de meter? Dan kan het zijn dat je 2.2kWh per uur te veel betaalt. Dus hou die meter, als dat kan in de gaten!

Dat is een aardlekautomaat. (Er zit een testknop op en er staat 0,03A op. Er staat ook B16 op.)

Ik weet niet of er aan te zien is of ‘ie op verschil stroom of overstroom is uitgegaan. Waarschijnlijk wel, met het venstertje onderaan, maar om het zeker te weten kun je het testen. (Of er verschil is tussen de aardlektestknop indrukken of het hendeltje omlaag zetten)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (13%)]

Lijkt mij nu ook dat de "walautomaat" er uitging door aardfout en niet door overlast/kortsluiting.
Oorzaak dus een triggerhappy overspanningbeveiliging (die dan naar aarde geleiden)

ik kan het "zichtbaar verschil tussen afslaan wegens aardlek of overbelasting" niet vinden in de handleiding.