bij een fout naar aarde zou het een blauw venstertje zijn.

They are equipped with a single red/green two-color operating toggle and the intervention of the RCBO for ground fault is signalled by means of a blue indicator in a frontal window

Jammer dat je ons helemaal op het verkeerde been gezet hebt.
Wat "er uit gaat" is helemaal geen zekering, maar een aardlekautomaat.
Kan eruit gaan bij overbelasting, kortsluiting of aardsluiting.

Ik gok op de laatste.
Overeenkomstig je omschrijving denk ik dat er ergens vocht in zit.
Waar is en blijft de vraag, dat zal zoeken worden.
Dat kan in de aansluiting vanaf de wal (kabel/snoer/kontaktdozen) zitten, maar ook in je eigen installatie.
Ook uitgeschakelde apparaten kunnen toch een aardsluiting blijven veroorzaken.
Koffiezetters, koelkasten, vrieskast, wasmachine, droger, verlichting (Denk aan je buitenlampen)......

Zoals ik schreef, ik heb geen verstand van die automaten en de havenmeester zei dat het 100% zeker een zekering automaat is en geen aardlek.

Dit is de hele paal met "zekeringen". Het is dus blijkbaar een zekering automaat en aardlek in een? Als hij weer gaat moet ik dus op het venstertje letten. Als dat blauw is is het een aardlek en anders is het te veel stroom.

De walstroom komt binnen aan board, gaat dan via zo'n "aarde automaat"naar een 10A zekering. Verder is er niets geaard, in de stopcontacten is geen aarde draad aangesloten. Alleen voor mijn werkbank heb ik een kabeltje wat nul en PE samen pakt omdat sommige apparatuur aarde wil zien. Daar zat ook die overspanning beveiliging op. Ik heb dat ding en die kabel nu niet aangesloten. Maar dat kabeltje zit er al maanden tussen.

Op woensdag 28 januari 2026 11:35:51 schreef Toeternietoe:
maar ook in je eigen installatie.
Ook uitgeschakelde apparaten kunnen toch een aardsluiting blijven veroorzaken.
Koffiezetters, koelkasten, vrieskast, wasmachine, droger, verlichting (Denk aan je buitenlampen)......

Er is niks geaard, alle verlichting gaat via 12V, het enige wat op 230V werkt is een olie-radiator, boilertje, (beide had ik afgekoppeld als test en daarna klapte de automaat er toch nog uit) wekker radio, 2 actieve speaker boxjes, een mengpaneeltje, DVD/CD speler, Victron acculader en een computer monitor. Alleen de boiler en kachel hebben geaarde stekkers maar ze zitten in niet geaarde wand contact dozen.

Mijn hele werkbank plug ik alleen in als ik werk en was afgekoppeld toen het steeds mis ging.

Ik heb een wasmachine maar die stond ook niet aangekoppeld en gebruik ik op een aparte aansluiting.

Ha, wat leuk, spul van m'n vorige werkgever. Er kan altijd iets lekken, maar die trapeziumvormige RVS 'bakken' met CEE WCD's er in werden bij honderden, soms wel duizenden per jaar geplaatst op de manier zoals op jouw foto en ik kan me niet herinneren dat daar veel problemen mee waren.

De kast is denk ik van net voor m'n tijd, het gebruik van kabelschoenen op de aard-draden naar de WCD's kan ik me eigenlijk niet herinneren. Alleen de kast-aarde en RVS-beugels (waar de vergrendelingspinnnen in hangen) aan de buitenzijde werden met een draad-met-kabelschoen verbonden met de 'centrale' aarde in de kast zelf.

De automaten herken ik wel, die heb ik zelf ook nog (net) geïnstalleerd. Maar de ronde beugels waren (als ik me dat goed herinner) ook toen al vervangen door de platte variant. De kast ziet er voor een leeftijd van pakweg 20 jaar dan ook niet verkeerd uit.

@ Fred101: dit is wat ook wel een alamat genoemd wordt: AardLekAutoMAaT ;) Ik had eigenlijk verwacht dat jij dat wel zou weten ;)

Verder is er niets geaard, in de stopcontacten is geen aarde draad aangesloten. Alleen voor mijn werkbank heb ik een kabeltje wat nul en PE samen pakt omdat sommige apparatuur aarde wil zien.

Niet zo slim.
Als in je voeding (wat een snoer met een steker is) de fase met de nul verwisseld wordt, dan heb je al die apparaten die aarde willen zien onder spanning staan.

Dat is allemaal keurig zo aangesloten zodat dat niet kan gebeuren met gemarkeerde stekkers. Alles staat in een houten rek, de werkbank is hout, ook de vloer en wanden zijn van hout. De te repareren apparaten hangen achter een AC labvoeding. Die draad die nul en aarde koppelt ga ik alleen nog gebruiken voor secutest reparaties (die willen aarde zien (als de eigenaar dat in het menu heeft geselecteerd en ik verander nooit klanten settings)

De romp van de boot is van staal en ik begreep dat je dan intern niet de romp als aarde mag gebruiken ivm galvanische corrosie. Maar net als mbt zekering automaten ben ik heel slecht in die tak van elektronica. Ik voel me veel meer op mijn gemak in een apparaat dan met wat er aan de buitenkant aanhangt :-)

Van de zomer wil ik alle bedrading etc er uit halen en helemaal opnieuw doen met max beveiliging,meerdere gezekerde groepen, energie meter, alles gelabeld, schakelbaar, etc want nu is het een zooitje qua kleuren, connectors, sommige bedrading is low budget verkoperd Alu, niks is gelabeld, de MPPT regelaar en inverter zijn Chinese. Dat moet Victron worden (heb al een 1900W 75A unit gereviseerd en klaar liggen voor inbouw) Als ik weet wat er allemaal moet komen plaatst ik het schema wel op CO voor advies.

Op woensdag 28 januari 2026 11:36:16 schreef fred101:
Zoals ik schreef, ik heb geen verstand van die automaten en de havenmeester zei dat het 100% zeker een zekering automaat is en geen aardlek.

Dat heeft ie dan 100% fout, het is beide. En met 30mA en een klein lekje ergens is random trippen dan eventueel wel te verklaren.

Het trippen stopte toen de regen ophield. Ik denk dat dat toeval was want het is de hele dag hier mistig geweest dus vocht genoeg. Hij is niet 1x meer getript. Als het weer gebeurd weet ik nu in ieder geval hoe ik kan zien of het de aardlek was. Maar ik hoop dat hij niet meer tript. Mijn kabel is in ieder geval nog goed, er staat een emmer over dus ook beter beschut.

Ik heb die overspanning beveiliging een paar uur aan de labvoeding gehad en die is niet getript. Ik zal de MOVs eens los testen voor de zekerheid.

Fred, als er een wisseling tussen fase en nul in de aansluitkabel zit, wat EricP en ik gisteren aangaven als mogelijk probleem, dan is dat snoer van jou met N-PE koppeling erg gevaarlijk.
Daar zou je eigenlijk een neon controlelampje bij moeten zetten van P naar PE , als dat aan is zit de fase goed.
Een relais zou mooier zijn, maar dat kan niet dan tript die Aardlekautomaat weer.

Zo'n stekker heb ik. Neonlampje en Fase en nul erop gegraveerd. Net even gecontroleerd. De opdruk op de hoofd wcd van de werkbank klopt nog steeds met dat lampje.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.
Prima!

Fase en nul zitten goed om. Dat is duidelijk. Verder kan ik je ongezien bijna garanderen dat het het aardlek geheel is wat tript. Om een 16A automaat op overbelasting te laten trippen... is best knap met een 'verzopen' stekker - maar als het water zout genoeg is, dan kan het wel.

Gezien de manier waarop je aan boord aan het knutselen bent, zou je ook zomaar zelf dat aardlek kunnen veroorzaken. Immers, als je de nul aan aarde hangt (en dan bedoel ik een aardpen ofzo), dan kan daar onder de juiste omstandigheden ook voldoende stroom lopen om die 30mA te halen (wat trouwens ook een rekbaar begrip is, je zou er eens een datasheet op na moeten slaan voor wat betreft de minimal waarde waarop zo'n ding moet trippen, en dan bij voorkeur die van het merk en type wat daar zit).

Als je zelf aan boord de nul als aarde gaat gebruiken, dan is een lek naar de romp (en dan bedoel ik electrisch, niet wat water betreft) ook genoeg. En dat kan best onverwacht zijn. Denk bijvoorbeeld aan een wat steviger acculader: ergens aan een spantje geschroefd, housing zit ook aan aarde (da's een willekeurig voorbeeld, er zijn er zo een hand vol te verzinnen; met een hele kleine installatie zoals jij het zou het nog te overzien moeten zijn; zodra het wat groter wordt, wordt dat een uitdaging).

Afgezien van dat de stekker omhoog staande niet handig is, lijkt dat niet de eerste bron van zorg.

Overigens... dat gedoe met een nul als aarde gebruiken... Je zou beter moeten weten. Het kan, bij onze oosterburen. In Nederland doen we vrijwel uitsluitend TT systemen (voor 'klein huishoudelijk'). Daar is het echt een no-go.

[Bericht gewijzigd door EricP op (12%)]

Op dinsdag 27 januari 2026 11:04:19 schreef Jinny:
Ik zou kijken of ik het tegen inregenen zou kunnen beschermen Fred, maar is het de zekering, of de aardlek die klapt?
Heb je aarde aangesloten (je zal het vast eens verteld hebben, maar ik weet het niet meer), dan die eerst los.
Je hebt maar twee draadjes nodig, fase en nul.

Ik ben gelijk met EricP dus.

Ik had het idee al.