bij een fout naar aarde zou het een blauw venstertje zijn.

They are equipped with a single red/green two-color operating toggle and the intervention of the RCBO for ground fault is signalled by means of a blue indicator in a frontal window

Jammer dat je ons helemaal op het verkeerde been gezet hebt.
Wat "er uit gaat" is helemaal geen zekering, maar een aardlekautomaat.
Kan eruit gaan bij overbelasting, kortsluiting of aardsluiting.

Ik gok op de laatste.
Overeenkomstig je omschrijving denk ik dat er ergens vocht in zit.
Waar is en blijft de vraag, dat zal zoeken worden.
Dat kan in de aansluiting vanaf de wal (kabel/snoer/kontaktdozen) zitten, maar ook in je eigen installatie.
Ook uitgeschakelde apparaten kunnen toch een aardsluiting blijven veroorzaken.
Koffiezetters, koelkasten, vrieskast, wasmachine, droger, verlichting (Denk aan je buitenlampen)......

Zoals ik schreef, ik heb geen verstand van die automaten en de havenmeester zei dat het 100% zeker een zekering automaat is en geen aardlek.

Dit is de hele paal met "zekeringen". Het is dus blijkbaar een zekering automaat en aardlek in een? Als hij weer gaat moet ik dus op het venstertje letten. Als dat blauw is is het een aardlek en anders is het te veel stroom.

De walstroom komt binnen aan board, gaat dan via zo'n "aarde automaat"naar een 10A zekering. Verder is er niets geaard, in de stopcontacten is geen aarde draad aangesloten. Alleen voor mijn werkbank heb ik een kabeltje wat nul en PE samen pakt omdat sommige apparatuur aarde wil zien. Daar zat ook die overspanning beveiliging op. Ik heb dat ding en die kabel nu niet aangesloten. Maar dat kabeltje zit er al maanden tussen.

Op woensdag 28 januari 2026 11:35:51 schreef Toeternietoe:
maar ook in je eigen installatie.
Ook uitgeschakelde apparaten kunnen toch een aardsluiting blijven veroorzaken.
Koffiezetters, koelkasten, vrieskast, wasmachine, droger, verlichting (Denk aan je buitenlampen)......