Het mysterieproject.... restauratie van een antieke Ericsson No.2830 telefoon

Een zwengel voor een van de handwielen van de draaibank waarop je dit gedraaid hebt.

(nonius' zieltje is zo onschuldig als dat van een pasgeboren wit lammetje en kent niet alle termen die in deze thread de revue passeren. Net eventjes ingetypt in een zoekmachine, en er gaat plots een hele nieuwe wereld voor me open....!)

Op maandag 2 februari 2026 17:20:10 schreef flash2b:
Een houten zekering

Die worden niet van hout gemaakt maar van een spijker of aluminiumfolie.

Ik weet dat heel zeker want ik heb beide gezien.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (12%)]

Een walsje of persje?
Met twee wals cylinders.
Voor papier of latoen koper?

ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (18%)]

Dat is het ook niet zie ik nu.
Ik zie dus twee staven.
Van 1tje is er een "piefje" met schroefdraad afgebroken (de doffe) en dus is er een nieuwe op de draaibank gedraaid.
Die glimt nog als nieuw.
Nog verder nadenken.
ruud

Een spoelwikkelmachine :9 . Met de nadruk op "machine" :)

In mijn ,,afdeling" edelsmeden heb ik een apparaat dat wel erg veel gaat lijken op dat renovatieproject van Nonius.
Die nieuwe as, nu nog zonder het ,,piefje" wordt gemonteerd tussen twee steunen met het ene uiteinde, met schroefdraad, iets uitstekend om te worden voorzien van het getoonde handvar met armpje.
Wil je een draad wikkelen wordt het begin achter het piefje gehaakt en draaien maar.
Echter ...het is niet logisch want je bent beperkt tot één doorsnede,
Daarom heb ik bij genoemd aparaat zo'n 16 asjes met elk een andere doorsnede.

Wat ook kan is de as te gebruiken als steun/aandrijving van een spoeltrommel en die heb je in verschillende afmetingen.
Zo kun je als je bosjes draad hebt deze netjes opwikkelen.

Dat piefje is m.i. toch echt bedoeld om iets ,,mee te nemen".
Zelfs na deze tekst moeten jij en ik constateren dat ik het nog niet weet.

Lijkt wel op zo'n zwengeltje dat je op een ouderwetse Megger stak.
Ik heb er een liggen, alleen niet zo mooi verguld.
Of misschien een hendel van een hand koffiemolen?

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (18%)]

Kom op zeg. Is dit een puzzelrubriek aan het worden ?

ja, we gaan door voor de wasmachine :9

Of voor de voetreis naar Rome.

https://www.amazon.com.be/-/nl/Statische-elektrische-elektriciteit-eli…
Zoiets?

(Kan niet, ik zie maar 1 contact)

[Bericht gewijzigd door roadrunner op (13%)]

Op dinsdag 3 februari 2026 10:48:19 schreef winands:
Of voor de voetreis naar Rome.

nee, ik moet een nieuwe wasmasjien hebben.. >:)

Het is m.i. een zwengel van het opwindmechanisme van een tuinparasol.
Ik hoop dat die snel weer nodig is :)

Of van een stuk verenstaaldraad een spiraal veer te maken?
Heb ik vroeger wel eens gemaakt.

Nog even nagedacht :?
Maar dan heb je voor elke diameter veer een andere stukje staf nodig?
Dus dat is het ook niet. 8)7
Het moet wel met kracht dat stuk staf ronddraaien.
Anders zou dat stukje staf met schroefdraad niet afgebroken zijn :)
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (21%)]

Op dinsdag 3 februari 2026 12:22:42 schreef mel:
[...]nee, ik moet een nieuwe wasmasjien hebben.. >:)

Kleine wasjes, grote wasjes, allemaal in het ____ :)

Quiz topics zijn iets voor in de koffiecorner, of als een "show your projects" post oid, dit is niet helemaal de plek.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Jammer. Het was mijn bedoeking in deze thread, 'ter leringhe ende vermaeck' (van mezelf en anderen) de restauratie tot een origineel-werkend apparaat te documenteren van deze antieke Ericsson No.2830 telefoon uit 1916, een kringloopvondst van 3 euro maar helaas zonder hoorn en zwengel.

De volgende stap is het maken van een nieuwe werkende hoorn in stijl van het origineel, maar met moderne kapseltjes uit een T65.

Ter afsluiting dan maar een paar foto's van het apparaat.

Nou, dat is wel het laatste wat ik verwacht had wat het zou zijn. :)

Mooie koop en dat voor €3.-

:)

De zwengel is prachtig geworden Nonius!

De aangedragen oplossingen waren echt geweldig.
We zijn toch met een mooi stel creatievelingen hier op CO !

Mooie aankoop.
Maar ik ben dan toch nog wel benieuwd hoe de ankerspoel op die as bevestigd is.
Ik heb op de oude "as" zitten zoeken naar bevestigings klemmem o.i.d.

ruud

En na restauratie natuurlijk een project om dit op je telefoonnet (Voip via wifi natuurlijk) aan te sluiten. Alhoewel ik dan die dynamo niet op de elektronica zou aansluiten.

Maar ik ben dan toch nog wel benieuwd hoe de ankerspoel op die as bevestigd is. Ik heb op de oude "as" zitten zoeken naar bevestigings klemmem o.i.d.

Op de as die ik gemaakt hebt zit verder niets dan de zwengel en het tandwiel. Onder de hoefijzermagneten zit, niet te zien, een klemring met een veer. Die zorgt ervoor dat wanneer aan de zwengel wordt gedraaid de hele as een paar mm naar buiten wordt getrokken; dit sluit een schakelaar aan de andere kant van de as. (het grote tandwiel kan schuiven op de as).

Het grote tandwiel drijft een veel kleiner tandwieltje aan (zit uit het zicht achter de zwengel), dat op de as van de generator ('magneto') zit. Hierdoor draait de rotor veel sneller en wekt een voldoende hoge rinkelspanning op.

Verdraaid mooi gemaakt stuk mechaniek. Het olietrechtertje is de kers op de taart.

Hoeben: het is de bedoeling dat deze telefoon volledig origineel gaat werken, maar in de praktijk zal hij alleen maar een mp3-muziekje afspelen wanneer de hoorn opgenomen wordt. In de woonkamer heb ik ook nog een Heemaf Type 1955 staan, het is de bedoeling dat die wel via Bluetooth ('cell2jack' o.i.d.) met de GSM gekoppeld gaat worden zodat er gewoon mee gebeld kan worden.