Thevel
Golden Member
nonius
set SCE to AUX.
Revado: tot nog toe kan ik de verzamelwoede redelijk goed beperken tot twee Type 1955's en deze Ericsson. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van die centrale toch wel meer opgewonden raak dan gezond voor een mens is....
En vooral de beltoongenerator (dynamotor) - da's techniek die ik tenminste nog snap! Een centrale die je aan de praat kunt houden met een oliekannetje.
Thevel: nee, zat helaas geen batterij meer in. Ik meen dat er twee droge 1.5V-cellen in horen voor een totaal van 3V, maar dat weet Revado waarschijnlijk beter te zeggen.
Op dinsdag 3 februari 2026 19:15:01 schreef nonius:
Jammer. Het was mijn bedoeking in deze thread, 'ter leringhe ende vermaeck' (van mezelf en anderen) de restauratie tot een origineel-werkend apparaat te documenteren van deze antieke Ericsson No.2830 telefoon uit 1916, een kringloopvondst van 3 euro maar helaas zonder hoorn en zwengel.
Er een zoekplaatje van maken is voor in de koffiehoek, als je hier een project wilt beschrijven, geen enkel probleem. Graag zelfs, daar lopen er een paar meer van zoals het TV topic van Bavelt
Bapaktus
Special Member
Ik weet niet of dit nog mag, maar wil dit nog wel even kwijt.
Ik heb in mijn "antiek kast" nog wel de (laatste) opvolger van de besproken Ericson telefoon staan.
Het type nummer weet ik niet, maar het is wel een nieuwe (maar stoffige) Ericson mét inductor om te bellen én met batterij houder.
Veel jaren geleden geruild met een PTT-telefoon monteur voor een oude radio.
Hij had er een paar in zijn grijze bus staan om lijnen te testen.
Heb er nooit wat mee gedaan.
En voor Nonius, als je toch met telefoons aan de slag gaat 
ruud
nonius
set SCE to AUX.
Bapaktus, u bent de kat op het spek aan het binden....
Da's wel een héél mooi exemplaar. Hoewel ik me voorgenomen had om het bij m'n huidige telefoons te houden (het risico op een kamer vol is te groot) hou ik me voor die telefoon toch aanbevolen. Ik neem privé contact op.
Sine: Dank voor de duidelijkheid. Ik wilde eigenlijk langzaam 'uitzoomen', van details naar de complete telefoon, om het een beetje interessant/uitdagen/spannend te maken. Ddan zet ik de thread voort met updates van de uitgevoerde klusjes aan het apparaat.
Bapaktus
Special Member
Op woensdag 4 februari 2026 12:09:26 schreef nonius:
Bapaktus, u bent de kat op het spek aan het binden....Da's wel een héél mooi exemplaar. Hoewel ik me voorgenomen had om het bij m'n huidige telefoons te houden (het risico op een kamer vol is te groot) hou ik me voor die telefoon toch aanbevolen. Ik neem privé contact op.
Ik heb het bericht binnen gekregen en reageer daar dan op.
ruud
Zover ik weet stonden er in de beginjaren 2 natte cellen in die telefoons, accu's.
Dat zal ik nazoeken.
Dat toestel van Ruud gaan 2 A batterijen in, de hele dikke batterijen.
Dan kan je de A en B van 2 toestellen gewoon aan elkaar knopen met een 2 aderig getwist draadje er tussen van heel veel lengte en het werkt.
Hier is een hoop leuke info te vinden, en ook de foto van een PTT witte kat batterij geval.
https://www.telecomerfgoed.nl/telecomcanon/index.php/vensters/7-de-ver…
[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]
nonius
set SCE to AUX.
Zover ik weet stonden er in de beginjaren 2 natte cellen in die telefoons, accu's.
Net uit nieuwsgierigheid wat gezocht naar wat voor batterijen er eigenlijk in hoorden. Dat zou zoiets moeten zijn als in onderstaande foto's (van het internet):
Vraag me wel af welke batterijtechnologie het is (lood-zwavel accu?) en of het simpel zelf na te maken zou zijn. Aan de andere kant, ik zit hier in huis eigenlijk niet op breekbare glazen potten met zwavelzuur te wachten....
Het voordeel van het batterijcompartiment is wel dat er nu veel ruimte is om wat extra electronica in te bouwen, zoals een mp3-speler (zonder de telefoon te modificeren!). Er zullen weinig bezoekers zijn die de neiging kunnen onderdrukken om even aan de zwengel te draaien (bel rinkelt) en de hoorn op te nemen (waarbij een liedje gaat spelen). 
De telefoon hangt nu ruim een week op en het lukt me nog steeds niet om er langs te lopen zonder even aan de slinger te draaien....
Op donderdag 5 februari 2026 18:04:21 schreef nonius:
Vraag me wel af welke batterijtechnologie het is (lood-zwavel accu?) en of het simpel zelf na te maken zou zijn.
Dat zijn Leclanché elementen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 3 februari 2026 22:59:06 schreef nonius:
In de woonkamer heb ik ook nog een Heemaf Type 1955 staan, het is de bedoeling dat die wel via Bluetooth ('cell2jack' o.i.d.) met de GSM gekoppeld gaat worden zodat er gewoon mee gebeld kan worden.
Zonde!...
Kun je toch gewoon op op een ATA/SIP poort van je internetmodem aansluiten?
Op donderdag 5 februari 2026 19:15:24 schreef Arco:
[...]
Zonde!...
Ik vind van niet. Nu heeft nonius een draagbare telefoon uit 1900.
Geen kans op virussen, prima geschikt voor de ouderen onder ons en onverwoestbaar, zelfs stukken steviger dan de beroemde 'onverwoestbare' Nokia 3310.
nonius
set SCE to AUX.
Revado, da's Fusion! Old meets new!
Het begint toch echt tijd te worden dat ik een bril neem want dat detail had ik aanvankelijk volledig over het hoofd gezien.
Ohm-pi: Een Leclanché-cel! Natuurlijk. Had ik moeten weten.
Geen kans op virussen,
Wat ik me heb laten vertellen over wat je als monteur soms tegenkwam in het microfoonkapsel denk ik dat de kans op virus- en bacteriële infecties toch niet te onderschatten is....
nonius
set SCE to AUX.
Allemachtig. Een hele avond bezig geweest om de 6 aansluitingen van de schroefterminals uit te vogelen.... Om de één of andere reden heb ik altijd veel moeite gehad met het begrijpen van die 'simpele' telefoonschema's. Een hele avond aan het meten geweest, schema's zoeken, etc. maar ik kwam er niet uit. Tot ik plots, heel geniepig, op een plek waar ik het niet verwachtte, de aansluitgegevens van de 6 terminals zag staan op het 'eboniet' sub-board van de telefoon. Het hielp ook niet mee dat de letters grotendeels afgedekt werden door de metalen achterwand van de telefoon. (of zou het net zo zijn als met dat GSM-printje in Revado's telefooncentrale? Hmm.....)
Daarna zag ik pas licht aan het einde van de tunnel - binnen een uurtje had ik daarna een redelijk gelijkend schema gevonden en de verschillen erop aangetekend.
Schema's van gecompliceerde meetapparatuur van tientallen pagina's heb ik weinig moeite mee om te begrijpen, maar die 'simpele' telefoonschakelingen hebben me heel m'n leven al buitengewoon veel moeite gekost om te doorgronden.
C = batterij pos. (+)
M = microfoon
T = luidspreker
T = luidspreker
M = microfoon
Z = batterij neg. (-)
Detail: het model blijkt bij nader inzien de N2831 te zijn, niet de N2830. De N2831 heeft 5 hoefijzermagneten, de N2830 slechts 4, maar is verder uitwendig identiek. https://www.britishtelephones.com/ericsson/n2800.htm
Deze is gemaakt op 16 mei 1916.
hardbass
PE2BAS
Op donderdag 5 februari 2026 19:13:06 schreef ohm pi:
[...]Dat zijn Leclanché elementen.
Ha, daar komt dus ammoniak vrij, t zal niet veel zijn maar toch. Misschien dat men ooit de kat een slinger heeft gegeven omdat die 'over de telefoon had gezeken'
Voor de werking en uitleg heb ik dit hier hangen 
PTT origineel, heb er 2, was een set, maar op een ontbreekt de trafo en de hoorn.
Het komt van een school waar de TOA / Scheikunde leraar dat had hangen in zijn ruimte.
iedere keer keek ik er naar als ik weer aan het werk was daar ( hij was ook de ict man) waarop hij steevast zei:
De dag dat ik met pensioen ga is het voor jou.
En hij ging met pensioen 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 5 februari 2026 19:19:07 schreef ohm pi:
[...]Ik vind van niet. Nu heeft nonius een draagbare telefoon uit 1900.
Nee,
De Heemaf is uit 1955 en niet draagbaar... 
Met een puls-toon converter uitstekend op een ATA poort te gebruiken (doe ik met mijn T65 ook...)
nonius
set SCE to AUX.
Leuk, Revado! Nu alleen nog een leuk antiek-uitziend houten kastje eromheen bouwen. Dan kun je net als 'Opa Knots' met krakende stem de telefoonhoorn opnemen en antwoorden met 'wie spreekt mij?' 
Bij een MTS hier in de buurt hebben ze ook zo'n demonstratiebord. Vrees dat het vandaag of morgen met het grof-vuil meegegeven gaat worden....
Tot m'n verbazing las ik gisteren dat die ouderwetse lokaal-batterij telefoons, met zwengel, tot in de jaren '50 werden gemaakt en verkocht. Ik had eigenlijk gedacht dat na. ca. 1930 alle normale telefoons al wel een automatische kiezer hadden. Maar dit model (N.2831) telefoon stond ook nog in een Ericsson-catalogus uit midden-jaren '30....
Arco: mijn internetmodem (GSM-modem) heeft geen externe poorten. Het simpelste/beste voor mij is gewoon een BlueTooth-verbinding met m'n GSM.
De laatste handcentrale , met 130 aangeslotenen is mei 1962 gesloten in Warffum.
Tot die tijd waren er nog toestellen met krukinductor nodig.
Die hadden alleen geen batterij meer in het toestel maar waren al CB ( Centraal Batterij).
Haarlem had de primeur van de eerste automatische centrale , toen nog 02500 als kengetal al in 1925.
In hoogspanningscabines zitten ook nog die krukinductor telefoons, als nood voor als overal de spanning uitvalt. deze geven verbinding met een centrale post van het energiebedrijf.
Ik was eens bezig in zo.n hoogspanningsstation, en mijn maatje draaide voor de gein eens aan zo,n telefoon..Toen gaf er opeens een vent antwoord...