En wat het zegel betreft, even doorgeven aan de netbeheerder dat je aan de kast gaat werken, en dat ze er later in de week een zegel komen opzetten.

Op donderdag 5 februari 2026 19:41:11 schreef vergeten:

Geen opruimende/stofzuigende vrouwen of spelende kinderen om je heen die willen zien wat je doet. _/-\o_

sommige klanten.. dat leid pas af en ga je ook fouten maken..

bij 3F de oude hoofdschakelaar los laten hangen, de nieuwe kast erin en draad voor draad overzetten. zegelen is zo gedaan, maar het papierwerk is een stuk meer gedoe..

Zoals testman zegt.
En als je het particulier doet: foto maken van een krant van vandaag met het zegel erbij, knippen, schroeven en de volgende dag de netbeheerder bellen met 'joh, zekeringkast vervangen, draden waren te kort, zegel door moeten knippen, kun je van de week ff langs komen als er iemand in de buurt is'. Dat werkt tot op heden probleemloos.

Voor wat betreft Elektramat: ja, die hebben Emat altijd boven in staan - zullen ze wel de beste marge op hebben ofzo. Maar je kunt er ook prima Eaton, Schneider, ABB, Hager enzo kopen.
Als je daar een kast configureert: houd het bij de 'default' indeling. Als je het anders wilt met dezelfde componenten, dan kan het kastje zomaar opeens 100 euro duurder worden. Daarvoor kan ik zelf ook wel ff 5 minuten schroeven.

En voor TS: het is duidelijk dat deze schakelaar een keer wat heeft meegemaakt. Daar heeft iets *vlam* gedaan of het is op z'n minst erg warm geweest.
En die kast vervangen? Tsja... Er kan niet zoveel aan stuk. Het is alleen wat op leeftijd. En voor sommige mensen is het dan gelijk 'slecht', 'niet van deze tijd' of 'gevaarlijk'. Dus tsja...
Die ALSen zijn wel wat dubieus. Als in: ze worden onbetrouwbaar. De linker is een 0.5A exemplaar. Dat is voor een woonhuis... redelijk waardeloos (als in: je kunt bij wijze van spreken een 100W gloeilamp tussen fase en aarde laten branden zonder dat er wat gebeurt), tenzij het echt een reden heeft dat het zo zit.
Dan zou je de overweging kunnen maken om wanneer je dan toch moet schroeven om die ook te vervangen. Als je dat doet, dan is 'de hele kast' ook niet zo veel meer werk. Dus in dat opzicht...
Je lijkt alleen wat rottig uit te komen met draden. Een deel van onderen, een deel van boven...

Op donderdag 5 februari 2026 19:41:11 schreef vergeten:
Ook bij 3 fasen (zoals bij de TS) niet echt moeilijk.

Gewoon rustig werken (bij goed licht) en fase voor fase doen, de andere fasen dan veilig (tijdelijk) afdoppen.
Geen opruimende/stofzuigende vrouwen of spelende kinderen om je heen die willen zien wat je doet. _/-\o_

Ik kan de kast van de huidige hoofdschakelaar gebruiken om door te verbinden. Handschoenen aan, draad voor draad losmaken en direct afdoppen. Daarna dinrail er in en 4 rijgklemmen plaatsen. Vervolgens draad voor draad monteren. Eerst die naar de hoofdzekeringen en daarna naar de hoofdschakelaar.

Kleur op kleur en je bent elektromonteur gaat hier nier meer op.

Die hoofdschakelaar zeker vervangen, dat type is bekend om slechte contacten als je een keer schakelt.
Heb er al meerdere gehad met een kapotte nul.
En je hebt keurig 3 fasen, dat is nu ook zeker.

Op vrijdag 6 februari 2026 16:12:56 schreef Zeeuwsekees:
Kleur op kleur en je bent elektromonteur gaat hier nier meer op.

Klopt rood is de oude kleur voor de nul leiding . Dat was voor 1970. Maar het huis stamt van 1911. Zal later wel een nieuwe installatie met aardlekschakelaars geplaatst. Verplicht vanaf 1976

Op donderdag 5 februari 2026 19:02:11 schreef Rob Bosma:
Ik ken ze en ook de websites waarmee je een kast kunt samenstellen. Maar als de hoofdschakelaar vervangen moet worden dan moet er een zegelbevoegde monteur komen. En die installatiebedrijven monteren alleen maar eigen materiaal. Niet de kast die je bij elektramat hebt besteld.

Oh, ik doe dat eventueel wel, met wat zaken op papier.
Tot er een handtekening onder staat doe ik niks en 50% vooraf.

1] Ik geef -geen- garantie.
2] Mijn uurloon voer ik op tot het voor mij interessant wordt.
3] Er zijn voorrijkosten.

Ik hoop dat je begrijpt waarom elecs geen zooi van anderen willen monteren?

Op vrijdag 6 februari 2026 08:58:46 schreef EricP:

Die ALSen zijn wel wat dubieus. Als in: ze worden onbetrouwbaar. De linker is een 0.5A exemplaar. Dat is voor een woonhuis... redelijk waardeloos (als in: je kunt bij wijze van spreken een 100W gloeilamp tussen fase en aarde laten branden zonder dat er wat gebeurt), tenzij het echt een reden heeft dat het zo zit.

Historisch zo gegroeid. Een ALS van 500mA was bedoeld voor de "natte" groepen, wasmachines, centrifuges en zo. Destijds liepen er meer dan de 30mA lekstromen door de machines, waardoor de 30mA ALS niet bruikbaar waren. Tegenwoordig zijn de machines dusdanig goed geïsoleerd, dat deze op een 30mA ALS kunnen.

Op vrijdag 6 februari 2026 16:13:14 schreef revado:
Die hoofdschakelaar zeker vervangen, dat type is bekend om slechte contacten als je een keer schakelt.
Heb er al meerdere gehad met een kapotte nul.

Gewoon meten met een teststroom van 200mA. Dan weet je of die nul goed is of niet.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (19%)]

Rood was vroeger indedaad de nul. Maar hier zijn de draden uit een transportkabel gebruikt en daar was rood =R geel=S blauw=T en zwart de Nul , daar is bij Ts afgeweken.

Op vrijdag 6 februari 2026 18:07:05 schreef Hunebedbouwer:
Rood was vroeger indedaad de nul. Maar hier zijn de draden uit een transportkabel gebruikt en daar was rood =R geel=S blauw=T en zwart de Nul , daar is bij Ts afgeweken.

Bedankt voor de tip. Sowieso eerst testen met spanningszoeker voordat je wat aansluit. Was vroeger een bedrijfsvoering misschien daarom de transportkabel. Huis kreeg misschien stroom via de fabriek.

Je zou bij Elektramat eens kunnen spelen met de indeling van een nieuwe kast.
Eventueel zou de hoofdschakelaar ook nog in een losse kast eronder kunnen, dan zijn de huidige draden ook niet te kort.

Bijvoorbeeld deze configuratie.
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i…

Samen laten stellen door Elektramat is relatief duur, zelf bouwen met onderdelen van Sandervunderink is goedkoper.
Bijvoorbeeld:

1x https://www.sandervunderink.nl/eaton-groepenkast-8-aardlekautomaten-1-…

1x https://www.sandervunderink.nl/eaton-installatiekast-leeg-22x22cm.html

1x https://www.sandervunderink.nl/eaton-hoofdschakelaar-in-kast-hssde404-…

2x https://www.sandervunderink.nl/aansluitkam-voor-6-aardlekautomaten-3-f…

Eventueel nog wat stukjes 4/6mm2 + adereindhulzen of kant en klaar https://www.sandervunderink.nl/groepenkasten/draadbrug-voor-groepenkas…

Op vrijdag 6 februari 2026 18:07:05 schreef Hunebedbouwer:

De NEN1010 begint pas na de kWh-meter en wat daarvoor zit bepaalt de lokale netbeheerder.

Eind jaren zestig waren er 19 energieleveranciers/distributeurs, waarbij iedere maatschappij zijn eigen regels had. Ook wat betreft de kleur van de fasen draden. Bij de invoering van de aardlekschakelaars was er een maatschappij pertinent tegen de komst van aardlekschakelaars, immers, bij een goede, lage aardverspreidingsweerstand heb je geen aardlekschakelaars nodig, Ze werden dan ook bij nieuwbouw verboden.
Uiteindelijk is dat rechtgetrokken, maar ik bedoel maar.

Op zondag 8 februari 2026 19:53:22 schreef keebrev:
[...]

De NEN1010 begint pas na de kWh-meter en wat daarvoor zit bepaalt de lokale netbeheerder.

Eind jaren zestig waren er 19 energieleveranciers/distributeurs, waarbij iedere maatschappij zijn eigen regels had. Ook wat betreft de kleur van de fasen draden. Bij de invoering van de aardlekschakelaars was er een maatschappij pertinent tegen de komst van aardlekschakelaars, immers, bij een goede, lage aardverspreidingsweerstand heb je geen aardlekschakelaars nodig, Ze werden dan ook bij nieuwbouw verboden.

Volgens mij is de rode draad bij mij de nul omdat deze is verbonden aan de blauwe draad richting aardlekschakelaars. Ik zag dat er nog steeds hoofdschakelaar met een draaiknop te koop zijn. Wellicht zou ik inderdaad bestaande behuizing een dinrail met daarop deze draaischakelaar https://www.elektramat.nl/abb-hoofdschakelaar-40a-3-fase-4p-1spk007900…

Op zondag 8 februari 2026 19:53:22 schreef keebrev:
[...]

Volgens mij is de rode draad bij mij de nul omdat deze is verbonden aan de blauwe draad richting aardlekschakelaars. Ik zag dat er nog steeds hoofdschakelaar met een draaiknop te koop zijn. Wellicht zou ik in de bestaande behuizing een dinrail met daarop deze draaischakelaar kunnen plaatsen. https://www.elektramat.nl/abb-hoofdschakelaar-40a-3-fase-4p-1spk007900…
Heb nu 1 groepen schakelaar vervangen. Als ik de andere 6 doe en 2 nieuwe aardlekschakelaars op de plek van de oude in een klein groepen kastje is alles meer bij de tijd. Die smeltzekeringen met patroonhouders blijven volgens mij adequaat werkend.

Paste die groepsschakelaar uit de link?

Gelukkig woon je niet in Duitsland, want daar was vroeguh rood de aarde... :S

In bootjes land is het heel gebruikelijk dat aarde bruin is.
Erg grappig om de blikken van mensen met rudimentaire kennis te zien als je een 'land' ding ergens aansluit en je knoopt 'de fase aan aarde' :+

In veel auto's ( vooral duitse) is de min ook bruin.
Zou dat ook de reden kunnen zijn dat ze dat op een boot ook gebruiken?

Geen idee... 'Bootje' is wat internationaler dan 'Duitsland'. En het zou ook nog wel eens van de klasse waar het ding onder vaart afhankelijk kunnen zijn.

Op zondag 8 februari 2026 23:48:42 schreef revado:

Deze wel, je moet ook het geschikte draaiknopje er bij bestellen. Want de oude heeft een metalen stang dus dunner. De oude pas niet bij de nieuwe draaiknop want die heeft een kunststof stang en die is dikker (om de vereiste stevigheid te verkrijgen). Dit is de schakelaar https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-holec-rsd-draaischakelaar-4149… en dit de knop https://www.klusspullen.nl/eaton-rsd-knob-25-grey-d35-264428.html

Was wel even zoeken.

Op donderdag 5 februari 2026 23:57:17 schreef vergeten:
[...]Er zitten 2 stuks 3 fase aardlekschakelaars.
In de linkerkast 3 groepen en de rechter 4, zie foto's.

Als die fasen aan de onderzijde aan elkaar zitten is het helemaal prutswerk om dat als 1 fase zo te bedraden.

Maar de TS alleen kan bevestigen of het inderdaad een drie fasen aansluiting betreft.

Een foto van de onderzijde van de 2 aardlekschakelaars en/of van de hoofdzekeringen kan dat ook laten zien.

. Het is wel degelijk een 3 fasen kast. Zie ook de hoofdschakelaar. De fasen zijn verdeeld over de 7 groepen.

Op zondag 8 februari 2026 23:48:42 schreef revado:

Ja die past maar wel met wat aanpassingen. Aande achterzijde moesten de vier schroefhulsjes ingekort worden. Die zijn er voor de schroeven waarmee de schakelaar bij elkaar gehouden wordt. Verder moest het stangetje voor de draaiknop worden ingekort. Helaas bleek de schakelaar niet helemaal gecentreerd te zijn t.o.v. het gat de deksel. Daardoor schuurt die wat tijdens het draaien tegen de rand van het gat. Ik moet dit nog aanpassen door hem lager vast te zetten. Nieuw gaten eronder in de achterplaat en dan een moer erachter. Zie foto's. De draaiknop moet je apart bestellen maar die heeft exact de afmetingen van de oude (zwarte) knoppen. Al met al heb ik weer een functionerende groepenschakelaar.

dat lijkt me een schakelaar uit een eaton halyesterkast. deze halyster kasten worden nog gemaakt. de juiste schakelaars voor deze bakeliet kasten zijn er al niet meer, rond 45-55 jaar oud intussen. ik zou denken van rond 1970 gezien de netbeheerder nog oude draadkleuren gebruikte, en de installateur al niet meer.

Bedankt voor de uitleg. In elk geval past het allemaal ongeveer. De schakelaar is op de markt onder de naam Holec en Eaton met als typenaam RSD 25. De knop is exact qua omtrek als de oude. Het schuren in de rand van het gat in de deksel is weliswaar hinderlijk maar het is geen dagelijks te gebruiken schakelaar. Ik ga dit gat in de deksel ook niet uitruimen met een Dremel. Schijnt asbest te zitten in bakeliet. Verder ga ik me beraden. Met 7 nieuwe groepen-schakelaars, 2 aardlekschakelaars een hoofdschakelaar en extra materiaal kom ik al gauw uit op 400 euro (ABB) Een nieuwe kast kan ik gelijk voorzien van aardlekautomaten. Bovendien ook uit te breiden voor zonnepanelen, laadpaal en koken op inductie. Maar het vraagt nogal wat verleggen van de leidingen zeker als ze allemaal van bovenaf moeten worden ingevoerd. Zie foto Ga er eerst eens een plan voor maken.