Een vitrinekoeler / flessenkoeler van Bartscher werkt niet meer. Het display lijkt nog goed. De compressor is goed, die begint te brommen als ie direct op 230V is aangesloten zonder de regelunit.
De fout moet dus in de regelunit zitten. Op de display unit staat SF102 en op de print RT103A KB3150. Service informatie van de print kan ik niet vinden, wel de bed.manual van de SF102 (maar net wat anders dan mijn SF102).
De compressor is mischien al 10 jaar oud (als de code 1504 een prod.datum code is).
Heeft iemand iets dergelijks al eens onder handen gehad? Waar zou ik moeten beginnen met fout zoeken op die print?
Er zitten 2 relais op: een kleintje om de verlichting in de vitrine in te schakelen (en die doet het nog) en een grote om de compressor in te schakelen. Ik heb de print uit de koelkast gehaald. Als ik de ntc's vervang door weerstanden van een vergelijkbare waarde, dan kan ik de unit op 230 volt zetten zonder de koelkast, want die staat elders. Over het relais (spoelweerstand 135 ohm) staat geen spanning, wordt bekrachtigd door transistor Q3, en zo kan ik een/het spoor terug volgen? (Ik heb geen scope.)
Het grote IC is een MK68H23, daar kan ik niets over vinden. Dat IC hoort bij de SF102 unit. Op een RT102 unit, te vinden op internet, zit dat IC waarschijnlijk in het SF102 kastje, in de RT103A op de grote print (denk ik, omdat mijn SF102 kastje er erg leeg uit ziet).
De NTC's gaan direct dat MK68H23 IC in. Dat IC bepaalt het in/uitschakelen van de compressor.
Dank voor advies en meedenken!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Elco's. Goed advies. Verder. Dus je hebt enkel de print ter beschikking?:
Welke waarde hebben de sensoren bij welke temperatuur? Zaak is om de ntc's te simuleren. Met elkele waarden kunnen we de curve mss uitzoeken. Meestal 10k ntc'. Soms 5k. Je hebt 2 ntc's dus werking is gewoonlijk: 1 voor binnentemp (heeft altijd ongeveer dezelfde waarde en slijt weinig). De 2de is voor de veramper en gaat tig keer per dag van -15(20) naar +5 graden. Die slijt dus hrd en is hoofdverdachte. Daarbuiten zijn het elco en relais die verdacht zijn.
Test:
Lamp (geen led maar gloeidraad) op relais.
Potmeter die ntc bereik heeft op ntc stekker en dan simimuleren van traag naar -30 naar +10. Dan moet de relais aan en uit gaan. Andere ntc op 10 graden(de weerstandswaarde voor die temp).
Ik heb de print samen met de uitleesunit / SF102 om aan te meten. De ntc's in de koelkast hebben beide een weerstand van 19k bij ± 10 gr. celcius. Dan zijn het dus 10k ntc's. Die 2 elco's zitten in het voeding gedeelte voor en na het LMxxx ic. Er gaat 15 volt in en er komt 5 volt uit.
Het zou fijn zijn als er een datablad te vinden is voor dat MK68h23 ic.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Pic achtig processor. Software.....
Dan heb je voor de ruimtevoeler een 22k vaste weerstand vervanger nodig en voor de verdamper simulatie een 22k vast en een 120-150k potmeter.
[Bericht gewijzigd door EricN op (67%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
compressor bromt, is dat lopen of alleen brommen? koud worden is pas lopen.. verder zou het relais stuk kunnen zijn. spul lijkt me een jaar of 15-20 oud, trafo voedingen is allang niet meer. echter ging daar niet veel aan stuk afgezien van een elco.
Ik zou een andere regelunit aanschaffen, grote kans dat met zo'n raar display de PIC overleden is ( Triac ingangen direct naar de PIC), is vrij groot. Units kosten niet zoveel. Dus als je de relais doorverbind, koelt apparaat goed??
Op zondag 8 februari 2026 17:21:06 schreef Hans 007:
Ik heb de print samen met de uitleesunit / SF102 om aan te meten. De ntc's in de koelkast hebben beide een weerstand van 19k bij ± 10 gr. celcius. Dan zijn het dus 10k ntc's. Die 2 elco's zitten in het voeding gedeelte voor en na het LMxxx ic. Er gaat 15 volt in en er komt 5 volt uit.
Het zou fijn zijn als er een datablad te vinden is voor dat MK68h23 ic.
En ook gemeten of die elco's echt goed , dus of er een deel wisselspanning ( rimpel) op de eerste elco staat?
Een flinke rimpel op de gelijkspanning doet hele gekke dingen.
Als je een datablad vind en er een koopt heb je de software er nog niet in.
Dan is een complete unit veel makkelijker zoals SMD ook zegt.