In mijn garage heb ik een Vevor diesel heater op 12 V die voorzien word van DC 12V door een led driver switching power LH360W 12V 30A aangesloten op het elektriciteitsnet . Bij stroomuitval krijgt de heater plotseling geen koeling meer en kan hij kapot branden . Om dit te voorkomen wil ik op dezelfde 12V uitgang waar de heater is aangesloten , een auto of moto batterij aansluiten .
Zodat bij stroomuitval hij kan verder draaien op deze batterij . Is dit mogelijk ? heb ik speciale batterij of andere componeneten nodig ?
Eventueel een diagram van de schakeling aub ?
benleentje
Golden Member
Nee geen speciale componenten nodig wel het liefst een tractie of semi tractie accu. Een tractie accu mag je bijna helemaal ontladen.
Wel heeft de accu liever een hogere spanning van ca 13,5V. Op 12V kan je hem maar tot ca 80% opladen.
Als je de voeding in kan stellen ergens tussen 12,7 en 13,5V dan is dat beter voor de accu.
Op zich kan een oude start accu als je die nog heb liggen ook wel maar de heater kan daar wel minder lang op draaien zonder dat het slecht is voor de accu.
Een 100Ah startaccu mag je dan officieel op 30A 25 minuten werken.
Op een tractie accu van 100Ah mag je 2 uur werken.
De tijden zijn een beetje gegokt want hoe lang het echt kan hangt van de accu en de stroom naar de heater af. Maar voor 30A klopt het wel aardig.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
En wat doe je als de stroomuitval langer duurt en je batterij leeg raakt? Kun je niet beter iets knutselen dat de brandstoftoevoer afsluit bij stroomuitval? Lijkt me veiliger.
Die dingen hebben een elektrisch gestuurde brandstofpomp, die stoppen automatisch met branden als de spanning wegvalt.
Stoppen doet ie hoe dan ook, de luchttoevoer van de brander valt weg en de dieselklep valt dicht.
Dat is wat TS ook aangeeft als de ventilator uitvalt kan de brander oververhit raken.
Een accu is een, maar ook een 230V relais wat bij afvallen de kachel uitschakelt zodat deze zijn cyclus kan afmaken en afkoelen.
Kleine loodaccu (uit een alarmkastje, oude autoaccu oid) icm een simpele acculader (Lidl, Action van een paar ampere)
Zo'n kacheltje trekt 20-30W dus met een acculadertje houd je die accu makkelijk op pijl en de opstartstroom levert die accu wel (en buffer als de stroom wegvalt)
Als je denkt dat het ding te heet wordt door de warmte die in de verbrandingskamer zit, kan je dat idd doen.
Een doorsnee 12v 7ah UPS accu is meer dan zat, samen met een 13,8v voeding.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Eerst en vooral verbruikt zo een heater geen 30A. Na het gloeien is het nog alleen de ventilator en een klein beetje voor de ECU. Afhankelijk van de ventilatorsnelheid is dat ongeveer 1A zodra opgestart. Bij het opstarten gebruikt de gloeiplug 10A. Ik gebruik een meanwell 12V 200 power supply zonder buffer. Valt de spanning weg? Ik heb een reserve ECU liggen. Kost geen drol. De spanning is wel wat opgedraaid. Mocht ik het vandaag terug opbouwen zou ik een 13,5V nemen. Een RSP-200-13.5 is nog steeds 14.9A. Voldoende om de heater te starten en draaiende te houden.
De heater die ik in de serre heb, een ali ding met afterburner schakeling eraan.
Ondertussen draait die al
Zorg vooral voor voldoende dikke draden. Verwijder maximaal de standaard voedingsdraad en vervang zowel + als massa door 4mm² of 6mm². Bij het starten is anders de spanningsval te groot.
Om roetvorming te voorkomen, brandertemperatuur voldoende hoog houden. Boven 150°C is eigenlijk een must. Ik gebruik ook lamppetroleum van de pomp. In België op bepaalde plaatsen gewoon verkrijgbaar. Tegenwoordig ook rood gekleurd zodat het op de betaalterminal mag. Brand properder dan (rode) diesel. Deze zomer de branderkamer eens gecontroleerd en er was niks roetafzetting. Uiteraard zag je wel dat die gebrand had.
Ik gebruik die wel in frost mode en LinearHz, de pompfrequentie wordt dan aangepast aan de huidige temperatuur en de ingestelde temperatuur.
Op vrijdag 5 december 2025 08:25:28 schreef Ledlover:
Die dingen hebben een elektrisch gestuurde brandstofpomp, die stoppen automatisch met branden als de spanning wegvalt.
Dat klopt maar dan is de verbrandingskamer nog steeds 150°C of meer en de ECU is direct op de branderkamer gemonteerd. Er zit een hall sensor op die de snelheid van de ventilator detecteert. Zonder ventilator gaat de ECU dus veel warmer worden dan waarvoor die gebouwd is. 235°C is zowat de brandertemperatuur op maximaal vermogen. 5Hz pompfrequentie (0.02ml per pompbeweging) en ventilator op 4500rpm.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Die led-driver is geen voeding, en geen acculader ook. Als een accu de eventuele piekstromen kan leveren (ik heb geen verstand van dieselheaters en weet niet of die überhaupt piekstromen trekken) heb je die 30 A ook niet nodig en kun je toe met een kleine acculader. Als die lader iets meer levert dan de kachel verbruikt wordt de accu bijgeladen, en bij uitval voedt de accu de kachel.
De andere posters lijken me verstandige dingen te zeggen over onder meer “laat de fan draaien voor de nakoeling en sluit de brandstoftoevoer”.
ik heb zelf ook een vevor diesel heater in de chalet staan wel de 8kw maar ding is ook 13meter lang en 4 meter breed.
als je het via de accu wilt doen (had ik voorheen ook) heb je aan een startacuu genoeg wel een van rond 70ah gebruiken bij opstarten gebruikt de kachel 15ah als die eenmaal opgestart is na +/_ 5 minuten dan gebruikt de kachel nog zo,n 2ah zet je hier een acculader tussen op 220v wordt je accu opgeladen en je start de kachel via de accu. mocht je stroomuitval krijgen op het strommnet blijft je kachel wel werken.
buckfast_beekeeper
8kW zijn Chinese kW. Ze zijn geen mm groter dan de 5kW. Hebben dezelfde pomp. 15A bij opstarten is wel heel veel. Ik kom niet verder als 10A. Hoeveel Ohm is de gloeiplug?
Op donderdag 12 februari 2026 09:53:27 schreef buckfast_beekeeper:
8kW zijn Chinese kW. Ze zijn geen mm groter dan de 5kW. Hebben dezelfde pomp. 15A bij opstarten is wel heel veel. Ik kom niet verder als 10A. Hoeveel Ohm is de gloeiplug?
ik had er eerst een kleine noodaccu van mercedes eraan hangen die was 12ah en daar starte hij wel op maar halverwege het proces viel hij uit foutcode telage spanning zwaardere accu eraan en probleem was weg en vevor geeft zelf aan 15ah. en ja zijn chineese kachels maar toen ik hem bestelde was de 8kw goedkoper als de 5 kw en gezien de ruimte had ik hiervoor gekozen en ja de chalet is gemiddeld 22 graden afgelopen week nog toen ik thuis kwam was het binnen 5,9 graad en met een uurtje 21 graden dus die dingen werken wel
buckfast_beekeeper
Het grootste probleem bij uitval is de veel te dunne bedrading. Te grote spanningsval over de draden. Bij een kleine accu is een waarschijnlijk probleem het inzakken van de spanning bij vol vermogen van de gloeiplug. Zoals op mijn screenshot te zien rond de 100W. In de mijn opstelling zit er een volt meter en een ampère meter in. Zodra de kachel is gestart kom ik aan ongeveer 1A met de motor op vol vermogen. Wat ook de enige belangrijke energieverbruiker is. De pomp zijn kleine pulsjes. Maar dat loopt zeker niet in de ampères. Dat ze werken weet ik wel. De 5kW houdt mijn serre meer dan vorstvrij. We spreken dan over een niet geïsoleerde ruimte, volledig glas. In totaal heeft deze >191 dagen gedraaid en 766 liter petroleum verbruikt.
Vergelijk de grootte van een 8kW en een 5kW. Ze zijn identiek. Zoek diverse fora af en je zal overal vinden dat een 8kW niet bestaat. Een 5kW heeft dezelfde pomp als de (nep)8kW. Ze gaat ook niet boven 5Hz. Ze kan dus niet meer brandstof leveren als de 5kW. Het toestel kan ook niet meer energie uit een liter brandstof halen. Dat is gewoon zo. Op maximaal vermogen is de body 200°C à 225°C. Ook daar zal die (nep)8kW niet boven gaan. De ventilatorsnelheid is tussen 1650rpm en 5000rpm. Ook dat is niet anders. Er zit dezelfde motor in. De ventilator heeft een dubbele functie. De body koelen en lucht in de branderkamer brengen. Door de snelheid te tweaken, kan je de verbranding zuiverder maken of net niet. De snelheid is ideaal als er minimaal CO wordt uitgestoten.
Zoek naar spare parts en ze worden voor beiden gelijktijdig aangeboden.