Geert111
Golden Member
Hallo,
In 1976 heb ik dit toestel gekocht voor omgerekend ca. 50 euro.
Gewoon uit nostalgie gebruik ik het nog af en toe.
Sinds enige tijd heb ik het probleem dat de ohm-meting in de stand 1.000x het af en toe niet doet.
Ik moest de pin in het toestel even schuin houden en dan lukte het maar de laatste tijd helpt dit niet meer.
Ik heb het toestel geopend en aan een trim potmeter was er een soldeer los. Ik heb dat hersteld maar het heeft niet geholpen er moet ook nog iets anders fout zijn.
Heeft er iemand een idee wat het kan zijn?
Bedankt,
Mvg/ Geert
Geert111
Golden Member
Dat zit goed, zelfs wanner ik aan de binnenkant de 1000x rechtstreeks met ohm= verbind, gebeurt er niets, de naald beweegt niet.
Geert111
Golden Member
Misschien is het schema iets duidelijker te volgen zonder de oranje cirkel?
Ik heb de contactveer met IPA gereinigd maar dat heeft niet geholpen.
Ohm - ( zwarte) via een weerstandje van rond de 20K aan knooppunt 11K6 en 15K legt, slaat de meter dan wel uit?
benleentje
Golden Member
Volgens mij zijn het meer als enkel contact veertjes en zijn het ook schakelaar. De veer moet als het dan goed gezien hebt tegen het contact in het witte blokje drukken.
pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Volgens mij klopt dat .
Ik denk dat er onderdeeltjes missen.
Volgens mij is dat ook een schakelaar zoals de andere
Dan zouden er 2 contactarmpjes en dat witte bliokje weg zijn, dat lijkt mij wel weer heel veel schade.
Die schakelaars lijken mij voor de diverse ampere bereiken gebruikt te worden.
[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]
benleentje
Golden Member
Nee volgens mij is er niets weg want dan zou er een groter leeg stuk tussen moeten zitten. Het is meer dat ik denk dat denk dat daar iets geen goed contact maakt. En dan kan dan bv ook het contact ernaast zijn.
Doet het eigenlijke meetinstrument het wel?
Ze kunnen vast zitten of de spiraaltjes werken niet.
Of het systeem is uit zijn lagers geraakt door een schok.
Het schema is zeer eenvoudig.
Geert111
Golden Member
Hallo,
We zijn een aantal dagen weggeweest en bedankt dat jullie nog tips blijven geven.
Voor alle duidelijkheid, bij het toestel werkt alles behalve de ohmmeting 1000x.
Aan die pen heeft ook nooit een wit stukje gezeten zoals bij de andere.
Voltmetingen, wissel- en gelijkspanningen werken ook.
Ik vermoed dat er een slecht contact zit maar waar??
De tip van Revado wou ik proberen maar het is moeilijk om het knooppunt van de 2 weerstanden te vinden, er zit geen gewone printplaat in met nummers en de waarden op de weerstanden zitten soms onderaan en zijn niet leesbaar.
Ik probeer het morgen opnieuw en laat iets weten.
Geert111
Golden Member
Ik heb een klem van mijn ohmmeter op de lege pen (1000x ohm - 1 op de foto) aangesloten en met de andere klem de punten van de trimmer aangeraakt en wanneer ik de trimmer omhoog beweeg, krijg ik 0 ohm. Hier zit dan toch een onderbreking?
Zijn de 2 weerstanden (3) de weerstanden die naar de pen 1000x ohm gaan?
De waardes zijn onzichtbaar.
Geert111
Golden Member
Omdat ik ondervonden had dat ik andere waarden gemeten had wanneer ik de trimmer iets omhoog bewoog, heb ik het stukje draad dat ik in het begin opnieuw aan de trimer gesoldeerd had, losgemaakt en dat zat inderdaad los op het printje.
De 2 schroeven losgedraaid en de print zo ver mogelijk weggeschoven tot ik er met de soldeerbout bij kon.
Dat is goed gelukt en alles zit weer vast maar blijkbaar heb ik op één of andere manier de zekeringsdraad losgetrokken.
. Ik heb het in mijn post over mijn videorecorder Panasonic FS88 al gemeld dat ik een spierziekte heb en soms tril.
Nu staat er in de handleiding hoe je de draad moet plaatsen maar ik heb reeds aan de 'draadspoel' met gleufje gedraaid en de draad is te lang. Is het de bedoeling dat ik hem eerst vastzet aan het ander punt en dan terug draai om hem op te spannen?
benleentje
Golden Member
Dat durf ik niet te zeggen. Maar als je er aan kan draaien dan zal dat denk ik wel de bedoeling zijn.
Aan die pen heeft ook nooit een wit stukje gezeten zoals bij de andere.
Dat is mooi, Dingen uitsluiten is ook belangrijk.
Geert111
Golden Member
Eindelijk weer een beetje tijd gehad om verder te werken en ik heb de meter nog meer uit elkaar geschroefd. Ik zag nu dat het staafje waar de zekeringdraad opgespoeld was, oorspronkelijk toch vastgesoldeerd was.
Dat is nu weer hersteld maar nu moet ik nog een nieuwe zekeringdraad vinden met de juiste waarde van 8,35 ohm per cm.
Heeft iemand een idee of dit nog bestaat/verkocht wordt?
zekeringdraad wordt, bij mijn weten, vooral uitgedrukt in stroomsterkte bij de welke het draadje smelt.
Uiteraard heeft dat draadje ook een zekere weerstand. Vraag is hier is ... is die weerstandswaarde belangrijk voor het juist werken van de meter, of gaat het enkel over de stroom waarbij het draadje smelt. Staat er ergens bij welke stroom dat is? (vaak was dat 300mA)
Geert111
Golden Member
Het schema staat op één van de foto's in het begin van de post maar dat zal waarschijnlijk niet veel helpen.
Geert111
Golden Member
Ik heb gisteren een stukje draad ontmanteld en er 1 koperdraadje uitgenomen en verbonden op de plaats waar de oorspronkelijke 'zekering' zat maar er gebeurt helemaal niets, geen enkele beweging in geen enkele stand.
Ik denk dat ik hem nu helemaal vernield heb. ?
Geert111
Golden Member
Hallo, ik deed gisteren nog een rare vaststelling.
Het was mij nooit eerder opgevallen maar er hangt slechts 1 rode draad aan het meterelement en dit is reeds van bij het openen van het toestel.
Hoe is de tweede verbinding gemaakt?
Geert111
Golden Member
Inderdaad maar ik vind niets.
Ik heb met een andere ohmmeter tussen de rode draad en andere mogelijke punten gemeten maar niets.
Misschien straks toch nog eens hetzelfde doen maar dan aan de voorkant van de spoel. De zwarte kap aan de achterkant losmaken zal nog meer schade veroorzaken.
Het enige waar ik ook nog aan twijfel, is de rood/bruine condensator omdat die in een rare bocht op de print zat voor ik één en ander losgemaakt heb.
Geert111
Golden Member
Het probleem met de 2e aansluiting van de meternaald is opgelost!
De lange 'poot' van de condensator moest vastgesoldeerd worden aan een schroef waarmee de zwarte behuizing van de meter vastzit.
Het was een gok want aan deze schroef zat geen enkel restje soldeer.
Het oorspronkelijk probleem waar het om gaat is er echter nog steeds.
Geert111
Golden Member