Scheidingstrafo sec. beveiliging tegen kortsluiting via lichaam?

Op maandag 16 februari 2026 17:00:07 schreef soldeersmurf:
Een gemiddeld apparaat gebruikt meer stroom (A, mA) dan je lichaam leuk vindt.

klopt, maar die stroom loopt niet/nooit door je lichaam maar door het aangesloten apparaat. _/-\o_

@vergeten
Normaal gesproken wel, maar dat betekent ook dat je met een overstroombeveiliging zou kunnen voorkomen dat die stroom eventueel door je lijf gaat als je iets fouts doet.

Op dinsdag 17 februari 2026 13:35:59 schreef soldeersmurf:
@vergeten
Normaal gesproken wel, maar dat betekent ook dat je met een overstroombeveiliging zou kunnen voorkomen dat die stroom eventueel door je lijf gaat als je iets fouts doet.

Ik denk dat je ergens verkeerd zit te denken, je kan daar geen overstroombeveiliging voor voorzien (je moet er gewoon met twee handen afblijven) ... hoe ga je anders je aangesloten toestel laten werken?

Het is niet het vermogen van je transfo die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen, het is je lichaam die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen als je beide fasen beet hebt van de scheidingstransfo. Bij een aangenomen droge lichaamsweerstand van ongeveer 1000 tot 2500 Ohm, loopt er ongeveer een stroom van 90 mA tot 230 mA.

Overigens zijn wij in het dagelijks leven (zonder scheidingstransformator) ook op geen enkele manier door een toestel beveiligd tegen aanraken van één dan wel twee geleiders. Het enige wat wij doen is een barrière creëren tussen onszelf en de onder spanning staande delen.

@Robbe de Smet
Ik zit niet verkeerd te denken. Ik denk dat jij niet goed hebt begrepen wat ik schreef.
"dat betekent ook dat je met een overstroombeveiliging zou kunnen voorkomen dat die stroom eventueel door je lijf gaat" Met andere woorden een overstroom beveiliging gaat niet werken omdat het aangesloten apparaat niet kan werken. Ik had het inderdaad misschien anders moeten formuleren...

je hebt het inderdaad wat onhandig geformuleerd. Als we op het einde elkaar maar begrijpen met wat extra tekst en uitleg.

Op dinsdag 17 februari 2026 14:43:48 schreef Robbe de Smet:
je hebt het inderdaad wat onhandig geformuleerd. Als we op het einde elkaar maar begrijpen met wat extra tekst en uitleg.

Je hebt gelijk, we dachten allebei wel zeker in de zelfde richting.

Zodra je een scheidingstrafo secondair voor je persoonlijke veiligheid met aarde verbind is het geen net -gescheiden uitgang meer , voor bv te werken in de kruipruimte; sylo's ;scheeps ruimen . Deze trafo's hebben vaak een netgescheiden 230 volt voor bv een boormachine of waterstofzuiger en een 42 voltsaansluiting voor verlichting met een appart soort stekker, hoewel tegen woordig veel vaker accu gereedschap en lampem worden gebruikt. Ook soldeertrafo's zijn netgescheiden, vooral een must bij de telecom.
Soms worden scheidings trafo's gebruikt voor computers in bedrijven met een sterk vervuilt net, deze worden vaak wel met een schone aarde verbonden , wat inhoud dat er een aarde geslagen word die zich ruim buiten het aardverspreiding's veld van vuile aardpen of bliksemafleider.

Op dinsdag 17 februari 2026 14:18:59 schreef Harrie729:
Overigens zijn wij in het dagelijks leven (zonder scheidingstransformator) ook op geen enkele manier door een toestel beveiligd tegen aanraken van één dan wel twee geleiders. Het enige wat wij doen is een barrière creëren tussen onszelf en de onder spanning staande delen.

Precies. En met werken aan een toestel onder spanning kan je zelf ook een extra barrière maken door te werken op een geïsoleerde vloer. Maar gelukkig is niet elke stroomschok dodelijk en is de situatie achter een bureau redelijk gunstig als je dat bv vergelijkt met het werken in een kruipruimte.

Waarmee ik bedoel dat je ervoor kan zorgen dat de situatie het meest gunstig is.