Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Zoals gekend heb ik een huis gekocht in Portugal, waar ik nu bijna vier jaar woon, en erg tevreden ben, zowel van het land als van het huis.
In dat huis is er een boiler van 200 liter warm water, die krijgt zijn energie van een collector op het dak; en als de zon niet volstaat dan is er als backup een elektrische weerstand van naar schatting 2 of 3 3kW. Dat is allemaal netjes in orde en werkt naar verwachting.
Bovendien is er een wandketel van Baxi, deze kan in noodgegvallen ook voor sanitair warm water zorgen maar dient toch in de eerste plaats om een tiental cv-radiatoren aan te sturen. Er is geen kamertermostaat, als ik het ding al eens wil gebruiken draai ik op de brander de termostaat omhoog. Dezer dagen is het hier erg guur weer, ik zet 's morgens de termostaat erg hoog, pakweg 75 graden, en later op de dag verlaag ik tot een graad of 60.
Dat is allemaal heel mooi, het werkt netjes, alleen is de wandketel een beetje ondergedimensioneerd voor dit grote huis, vooral ook omdat de radiatoren niet altijd op de gelukkigste plekken zitten.
Maar nu zit ik me af te vragen of ik niet zou kunnen deze wandketel extern aansturen, vanuit een Arduino of ESP32 of zo, zodat bv. de termostaat omhoog wordt gedraaid een halfuur voordat ik de bedstede verlaat.
Er zijn volgens het (voorbeeldige!) meegeleverde papieren handboek verschillende interfaces aan:
* X8B = R-bus/On off = blijkbaar bedoeld voor een ouderwetse aan/uit thermostaat
* X9-B = service, beter afblijven lijkt me
* X13-B = L-bus
Deze L-BUS lijkt het meest geschikt, maar ik vind er niet veel over op het www
Is de L-bus inderdaad de beste kandidaat voor dit idee?
Waar vind ik informatie/documentatie van de L-bus?
Heeft iemand weet van gelijkaardige projecten?
Dat zal iets van de fabikant zelf zijn, en die zal ook een thermostaat beschikbaar hebben die je op die bus(sen) kunt aansluiten.
Meestal niet heel erg simpel om uit te pluizen zonder een werkend exemplaar.
-edit-
Een paar van die baxi ketels lijken verdacht veel op remeha, het zou me niets verbazen als die baxi 400, 600 en 800 hetzelfde ding als een remeha tzerra is.
Maar je vertelt niet erbij welke exacte ketel je hebt hangen (wie hamert er ook weer altijd op volledige informatie?
)
Als dat zo is dan heb je een aardige kans dat de R-bus een "Remeha bus" is, en dat is een opentherm bus met wat extra's. Maar die babbelt ook gewoon opentherm.
In dat geval zou ik overigens zelf niet gaan 'bricoleren' maar een opentherm thermostaat aansluiten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hm, ik dacht dat in dit concrete geval het exacte type minder relevant was, het ging toch om die diverse X-bussen. En op dit uur ga ik niet meer onder de motorkap kijken, ik ben best in staat om van de ladder te stuiken en/of een gasontploffing te veroorzaken.
Het onvolprezen handboek is voor de modellen 24/24F 28/28F, als dat mocht helpen.
De link met Remeha is een goeie tip, wordt ook bevestigd op https://en.wikipedia.org/wiki/De_Dietrich_Remeha
Wordt vervolgd.
Remeha is IDD een samenvoegsel van merken en zeker geen eigen design meer. De protocol stekkers X9 en X13 zijn Diagnose stekkers, beter om heen te gaan IDD. Ik zou persoonlijk een Gewone (draadloze) thermostaat aansluiten op de X8 poort?
Paulinha_B
Honourable Member
@smd: dankje!
@Sine: het blijkt een "Baxi Victoria 24/24F" te zijn. Foto van het typeplaatje lukte niet, het zit al te diep in het apparaat weggemoffeld. Zie ook https://www.baxi.pt/profissionais/produtos/caldeiras-domesticas/murais…
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (26%)]
Volgens Google AI heeft deze Baxi inderdaad een opentherm aansluiting. In dat geval ook zeker eens kijken naar OTGW (Open therm gateway). Hiermee kan je heel veel aansturen / monitoren. Ik gebruik deze met MQTT om alles te sturen, in combinatie met een Open therm thermostaat. Link : https://www.nodo-shop.nl/nl/ons-assortiment/326-opentherm-gateway-buil…
Die OTGW werkt perfect, die heb ik zelf ook al jaren draaien. Maar gewoon nog met een "echte" thermostaat er achter die de eigenlijke regeling doet. Ik verander enkel het setpunt van de thermostaat via de OTGW.
Een zo simpel mogelijke thermostaat, een Honeywell round modulation in mijn geval. Die koop je voor een paar tientjes op de 2ehands markt.
Paulinha_B
Honourable Member
Na enig rondkijken en snuffelen zie ik heel wat in de aanpak zoals beschreven op https://ihormelnyk.com/opentherm_adapter . Op te merken dat deze Oekraiener zijn hardware-ontwerp baseerde op de vernoemde OTGW.
Natuurlijk zou ik ook zo'n OTGW-ding kunnen aanschaffen, ik twijfel niet aan de kwaliteit! Maar ik ga voor de pret van "lekker zelf gedaan" ook al besef ik best dat ik daarmee voor de zoveelste keer het wiel ga heruitvinden.
Dat is een 'adapter', geen gateway. Dus daar kun je geen thermostaat achter hangen.
En de OTGW hoef je niet aan te schaffen, die kun je compleet zelf bouwen, het hele project is open source.
Zou ik hem zelf bouwen?
Jein, ik heb destijds een lege print gekocht en die zelf bestukt, soms moet iets ook gewoon werken 
Paulinha_B
Honourable Member
Ja, dat is inderdaad een adapter, en aan de andere kant zie ik een ESP32 DevKit verschijnen. Met een opnemer voor de omgevingstemperatuur, en WiFi-koppeling met mijn (niet-routeerbaar) domotica-subnet.
Ja, ik zou de OTGW zelf kunnen bouwen, maar dat doe ik liever niet want er zit een PIC in en dat ken ik niet en wat de boer niet kent dat lust hij niet. Zeker op mijn oude dag ben ik weliswaar nog altijd leergierig, maar omdat het molentje trager en trager draait beperk ik me toch maar een beetje.
En jawel, ik heb zonet naar meneer Igor gemaild met de vraag of hij van die adapter nog blanco printjes in aanbod heeft. kBen benieuwd!
Hmja, dat gaat mij wat te ver, de thermostaat acties heb ik overgelaten aan het regelalgoritme van een thermostaat.
Die pic is failsafe uitgevoerd, hoe dat ding intern het spul afhandelt is eigenlijk niet interessant, het is enkel een vertaaldoos voor de bus.
[Bericht gewijzigd door Sine op (39%)]