Hoi,
Mijn Miele stoomoven DG4164 geeft storing F14 met het kraan-symbooltje erbij.
Ik heb met veel interesse de topic "Imperial (Miele) stoomoven DG4664/DGL5664" gelezen.
Daar gaat het om een F01 fout. In de handleiding van de DG4164 wordt de F01 fout niet verder verklaard, wel de F14 met het kraansymbool:"F14 Er stroomt te weinig water in het stoomaggregaat.Schakel het apparaat uit en weer in"
Dit komt dus overeen met de F01 melding uit aangehaalde topic.
Ik heb de oven als eens opengedaan en onderzocht.
Mijn oven heeft als pomp niet het "ruitenwisserpompje" achter het waterbakje, maar de heuse membraampomp. Voor de rest kon ik niets verdacht zien. Ik heb wel nog geen ventielen en dergelijk verder gecontroleerd.
Tijdens het "onderzoek" bleek hij nl. terug te werken. Dus terug ingebouwd. Hij heeft het even goed gedaan en dan nu terug F14.
Zonder de oven terug uit te bouwen merk ik het volgende:
Als ik de oven inschakel gaat alles blijkbaar goed. Ik hoor afpompen en de magneetklep aan de aanvoerdarm gaat 3 tot 4 maal alternerend open, dus er gaat water naar het waterbakje. De afvoerpomp blijft draaien en na ca 20sec. wordt het stil. Er komt hierbij bijna geen water uit de afvoerdarm.
Het is pas als ik ga stomen, de temp. doet er niet toe, dat het mis gaat:
- De afvoerpomp slaat aan, maar bijna geen waterafvoer, en 10 (kleine) waterstoten door de aanvoerdarm.
-Dan blijft afvoerpomp blijft aan, maar geen waterinvoer meer gedurende 15tal seconden
-Dan volgt er een ander geluid, ik denk de membraampomp, en gelijktijdig terug een 5-tal kleine waterstoten. De afvoerpomp blijft actief, maar geen water afvoer.
Daarna terug enkel de afvoerpomp zonder waterafvoer gedurende 15 seconden.
Dit herhaald zich nog 2 maal: steeds blijft de afvoerpomp actief maar geen waterafvoer, steeds 5 waterstoten tijdens het geluid van de membraampomp.
Dan verschijnt de F14 en de afvoerpomp blijft draaien.
Ik zet het toestel af. De afvoerpomp blijft aan, en nu wordt er wel 0,5L water afgevoerd, waarna het toestel uitschakelt.
In de topic over de DG4664 lees ik over de haperende kogelklep of slecht afsluitende elektro-ventielen zodat het ingelaten water direct wegvloeit. Het vreemde is dat er bij mij enkel water ingaat...maar niets uitkomt.., alleen bij het uitschakelen.
1. De membraampomp lijkt in orde: tijdens het uitschakelen wordt het waterbakje, via de membraanmpomp, en het juist elektro-ventiel naar de afvoer gepompt (het waterbakje moet steeds via de membraampomp denk ik)
2. Tijdens heel het process verlies ik geen water, dus heb geen lek, ik denk geen ventielen die niet goed afsluiten
3. dus ik vermoed een probleem in het elektroventiel of darmpjes na de membraanpomp, die het water in de boiler moet toelaten.
Kan deze analyze ongeveer kloppen?
Enige andere richting waarin ik moet kijken of testen om één en ander uit te sluiten?
Bedankt alvast voor jullie reactie.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Deze toestellen hebben een nippel vooraan waarin je de roze ontkalkingsvloeistof spuit. Dit komt rechtstreeks in het waterbakje. Dus deze modellen hebben bij normaal onderhoud niets van kalk. Een groot voordeel tov de vorige modellen. Kalkverstropping kom je dus niet tegen. Wat ik wel voor heb bij deze modellen is "nierstenen".
Aan de ingang vd membraampomp of elders tss pomp en waterbakje. Een gekristalliseerd steentje dat voor debietrestrictie zorgt.
F14 is een specifieke fout die staat voor een niveauprobleem vd boiler die te weinig water krijgt.
De werking is heel complex en diagnose berust op details die de ervaring ve werking vragen om te kunnen vergelijken. Gaat niet simpel zijn via deze weg.
Als ik je sequentie wat kan volgen denk ik dat je het geluid ve afvoerpomp en membraampomp door elkaar haalt. Moest dat het geval zijn dan lees ik in je verhaal dat de membraampomp veel draait zonder echt veel water te verzetten. Mijn vermoeden is dus een verstropping voor of net na de membraampomp. 90% voor de pomp. Vd dikke witte rubber in het waterkastje tot aan de membraampomp en een enkele keer in de membraampompklepjes. Vermijd uiteen halen vd pomp. Ga eerst alle andere mogelijkheden grondig na.
Toestel aanzetten:
Ventiel vd boiler sluit. Membraampomp vult de boiler. Door waterafname moet het waterkastje ondertussen een paar keer hervullen.
Bij start progr:
Boiler warmt verder op en uitlaatventiel blijft open. Het water klotst door opwarming een beetje naar de uitgang (afvoer) als de 100gr bijna bereikt is sluit de afvoer(ventiel) en houd het geklots in de afvoer op.
Als de boiler tussenin wat een lager niveau krijgt pompt de membraampomp even bij
Stoppen progr:
Membraampomp pompt koud water in de kuip en deze "blust" de hitte en stoom zodat de druk verdwijnt. Daarna opent het uitlaatventiel en start de afvoerpomp
Uitschakelen:
Het boilerventiel opent en de afvoerpomp pompt al het water weg. De membraampomp pompt het waterkastje droog.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Heb hem ondertussen uit elkaar gehaald en simpel getest:
slangetje van de membraampomp van de ventielblok gehaald en in een bakje...
Pompje gaf nog maar heel klein beetje water.
pomp eruit en aan de 24v. Inderdaad bijna geen pompwerking
Pompje open gegooid en vreemd fenomeen.
De schoefjes waarmee het achterst kogellagertje vast moet zitten zaten alle 4 los...
Waarmee ik vermoed dat er onvoldoende beweging was van het membraan.
Vast gezet en membraan even gecontroleerd. Zag er als nieuw uit.
Terug in elkaar en werkt terug naar behoren.
Terug ingebouwd en alle ok.
Bedankt voor jullie feedback.
EricN
Vreemd. Nog niet voor gehad. Bedankt voor de feedback. Ik neem het mee naar toekomstige miserie gevallen.
Als alle schroefjes los waren, dan rammelt pompje behoorlijk!! Maar wel bedankt voor terugkoppeling!
Nog even een aanvulling voor wie hier ooit nog wat over zoekt. Mijn stoomoven (DG 4164) had ook een F14 fout (geen water genoeg) en later een keer een F13 (te warme ketel). Vandaag is er bij mij een vriendelijke Miele monteur voor langsgewest en ik heb even mee gekeken.
De storing is terug te herleiden op de microswitches / magneetcontactjes van de 2 vlotters. Het wekt als volgt:
Water komt binnen via de toevoerklep/ waterstop aan de waterslang die wordt aangestuurd door wat electronica. Dit geheel wordt bestuurd door 2 vlotters die in een plastic bakje drijven. Dit geheel zit, als je achter het toestel staat, aan de rechterkant.
De vlotters komen omhoog als water wordt binnengelaten in een plastic bakje waarna het kleine opvoerpompje het verder pompt naar oa de boiler. Zodra de vlotters gaan drijven en in de buurt komen van de contactjes, wordt de watertoevoer verminderd of gestopt. Op die manier wordt het water in de machine gelaten, een beetje primitief maar het werkt wel.
Er zijn overigens 2 vlotters voor de veiligheid, in een werkende situatie geven ze beiden een signaaltje als de vlotters gaan drijven, als een van de 2 nu bovenaan is en de andere niet, dan stop alsnog de watertoevoer.
Bij mij was een van de twee contactjes stuk, die gaf wel een signaal dat de vlotter boven was maar gaf het niet meer vrij als het niveau was gezakt. Hierdoor kwam er geen water meer in de machine en gaf de machine de F14. De Miele man demonstreerde het ook door een tikje tegen het contactje aan te geven waarna het weer wel even werkte. De F13 fout kwam als de machine wel toevallig water had ingelaten maar bij het einde van het programma geen water meer had om de ketel te koelen.
Al met al redelijk goed om zelf te kunnen constateren en op te lossen als je de onderdelen kunt vinden. Zie bijgevoegd foto's van de onderdelen en de onderdeeltjes zelf. 2 Vlottertjes en de 2 contactjes met stekker.
EricN
Ah. Zo, dat kan ook weer dan. Maar in jouw geval gaat de pomp dan droogzuig geluiden geven.
Even de werking vd vlotters verduidelijken:
Vlotter 2(de overloop) gaat nooit de schakelaar (reed switch) bedienen. Gebeurt dit onverwacvts toch dan gaag de boel in groot alarm. Het reedcontact is NC. Normaal gesloten.
Vlotter 1 toggelt tss reed open (vlotter laag) en reed closed (waterbakje vol)met bijhorend de bediening vh waterventiel. Tenzij in het uitschakenen. Dan trekt de pomp het waterbakje leeg.
PS. De stukken inkaderen. Dat kost poen.
Dat klopt inderdaad wat je zegt, een droogzuig geluid hoorde ik en kon dat al niet thuisbrengen. De werking van de twee vlotters zal ik dan niet helemaal goed onthouden hebben, bedankt voor de uitleg.
Overigens zie ik op de Miele website dat dit soort onderdeeltjes klaarblijkelijk gewoon te bestellen zijn (zoeken via Google, dan zijn ze beschikbaar op de Miele website). Dat is handig want ik heb nog een andere machine die nogal water lekt. Kijken of ik die zelf kan repareren.
EricN
Duidelijk van goud gemaakt 
Vlotters waarschijnlijk preventief vervangen. Nooit stuk gehad (slappe magneet ook niet). Gezien je klacht "niet terug open gaan" is zal de vlottermagneet zeker geen oorzaak zijn. Eerder vermoeide reed.
Absurde woekerprijzen van Miele! De kogelkranen zijn er al goedkoper en dit dus ook al! Het word haast nog leuk te repareren!