Ik ben zelf extreem onder de indruk van de FSQ buis van 15" uit Italie, zoals die ook in de B&O MX1500 zat. Sowieso heerlijke TVs, 50/60Hz RGB, 2000 karakter geschikt door hoge TVL, heel simpel bord, instellen kwestie van 1 minuut met stuk of 7 potmeters. Echte PVM-killers.
Maar de Philips buizen in de MX4000/MX6000/LX5500/LX6000 zijn ook top. De MX8000 had trouwens een Panasonic buis, die was technisch compleet anders dan de modellen daarvoor die grotendeels Philips waren. Zelfde met de 4200, die had een volledig vlakke Panasonic buis.

[Bericht gewijzigd door blanka op (18%)]

Grotendeels Philips? Geen enkel LX en MX model bij mijn weten, uitgezonderd de MX1500. En natuurlijk de ME6000, LE6000 budgetmodellen waar een Philips GR2.2 chassis in gebruikt werd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Vond de Panasonic buizen uit die tijd weinig superieur, zeker in de Panasonic configuratie geen superstrak beeld opleveren.

Op dinsdag 17 februari 2026 20:46:22 schreef blanka:
Ik ben zelf extreem onder de indruk van de FSQ buis van 15" uit Italie,

Werd die destijds ook niet in de CP90 en G90AE gebruikt? Dacht ze zelfs ooit in de kleinste Anubis A gezien te hebben.
In alle geval waren dat allemaal toestellen met een superscherp beeld met eigenlijk perfecte geometrie. En dan zonder op 1/4 en 3/4 van het beeld dat donkere lijntje dat Sony in die kleine beeldbuizen wel had.

Die Panasonic beeldbuizen, zeker uit de SEL fabrieken, hadden allemaal zo'n overdreven grote pixels. Behalve dat ze in tegenstelling tot in de tijd dat ze in ITT zaten veel betrouwbaarder waren, leek het beeld nergens naar.

Klopt. Die B&O is een CP90 variant en werd ook volledig in Monza (PM) geproduceerd.

De 15" en 17" buizen waren inderdaad prima. Ik kan me niet herinneren dat ik die ooit uit Italië gezien heb of dat daar ueberhaupt een beeldbuizenfabriek stond. Ik denk dat de kleine FST buizen meestal uit Oostenrijk (TL) kwamen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Klopt, die CP90 serie met die buizen zelden defect gezien in de 15 en 17” versie, 21” toch ook goede buizen uit die serie? Alleen bulten lijntrafo’s.. vooral met donkere scherm en een super contrastrijk beeld, hoefde zelden witbalans opnieuw af te regelen

21" buizen heb ik wel eens moe gezien, maar dat kunnen ook Engelse geweest zijn en in andere modellen.

Bedoelde je de Mullard buizen?

Je kan Mullard zeggen, maar dat stond er meestal niet op als ze buiten Engeland geleverd werden. Dus ik zou zeggen alle buizen met stempeling GX, ook als er Philips, RTC of Valvo op de sticker staat.

Ik denk dat die in het verleden slechter waren (A51-570X tijdperk in de jaren '80, maar ik heb het nu over de vroege jaren '90). Het kan ook zijn dat ze toevallig in toestellen zaten die zwaar gebruikt waren.

Er was ook verschil tussen narrow neck en small neck, dat kan het ook geweest zijn (te hoge straalstroom voor een te kleine kathode).

Oww ja de small neck zag ik ook snel aftakelen, was geen topper! Die gingen soms blauw gloeien in de hals..Ja , doet me denken dat ik eens een KT4 had omgebouwd naar een K40 met een A51-540X uit een B&O, was hoop werk maar was gelukt om van 90 gr deflectie naar 110 gr te gaan . Enigste was dat beeldbuis print diep in TV zat , niet op de plek waar het hoorde! Maar was een super resultaat.