Ik denk productiedatum en locatie. Mogelijk zijn Tsjechische buizen wel goed, of alle buizen van na een bepaald jaar, of alle buizen met dunnere halzen. Het kan dat er ook bepaalde types zijn die altijd goed zijn, meer denk niet dat het type altijd uitsluitsel geeft. Misschien dat SMD of William hier meer van weten?

Ik denk dat het verschil tussen de 44 en 044 de constructie van afbuigspoel en correctie-unit is.

Nekonderdelen zijn in principe niet uitwisselbaar. De A66-510X is de laatste 110° buis waar dat officieel mogelijk was. Natuurlijk kun je geluk hebben, maar je kunt er niet echt wat aan afstellen zonder fabrieksapparatuur.

IDD nekonderdelen zijn niet zondermeer uitwisselbaar, wel getracht een 500/510 een 540 juk op te zetten, beeld was er confergentie niet goed te krijgen. Wat betreft de Loewe, dat probleem aan zijkanten in elkaar gedrukt was in die periode een afbuigprobleem, het leek net of ze een breedbeeldbuis hadden voorzien van een (aangepaste) vierkante buis afbuigjuk.. Vond het geen porem. Maargoed, soms kan je enorm goede buizen met aanpassing van met name horizontale condensatoren en spoelen wel goed krijgen, wel ff hobbyen!

Op woensdag 4 februari 2026 21:25:44 schreef maartenbakker:
Ik denk dat die 552 daar voor staat, dus waarschijnlijk al op de productielijn geselecteerd en/of aangepast aan specifieke eisen van Blofsen.

Ik kan dit be-amen, ik werkte toen ik 18 jaar (1976) was in de beeldbuisfabriek in Stadskanaal op de kleurenbuizen afdeling als vakantiekracht. Ik stond meestal aan het spoelcaroussel, om de binnenkant van de buis een coating te geven.

Op het eind van de lijn werd er al een voor- inspectie gedaan. van de ca. 350 beeldbuizen die we per shift draaiden gingen er ongeveer de beste 10 op een speciale kar.
Die werden gereserveerd voor B&O, Loewe Opta enz. De grote middenmoot was voor Philips' eigen merk. De slechtere exemplaren waren voor ondermerken als Erres, Aristona, het goedkopere segment van Philips zeg maar. Vreemd dat hun beste materiaal toendertijd naar de concurrent ging, maar misschien waren die bereid om er genoeg voor te betalen

Ze hebben, toen de kleurenlijn na een inwerkperiode eindelijk goed draaide, het hele spul ingepakt en verscheept naar ik dacht Spanje (?). Dat was vanwege de toen al spelende, steeds zwaardere milieueisen. Een paar jaar later kregen we de cadmium affaire, vervuiling met dit giftige materiaal in de afvoer en sloten naast het Philipsterrein. Maar dat is een ander verhaal...

Spanje zou heel goed kunnen, daar was een beeldbuizenfabriek en die is in de nadagen zelfs nog korte tijd zelfstandig geweest in plaats van onderdeel van LG Philips Display. Tegen die tijd alleen 90° buizen maar ik weet vrij zeker dat de A66-540X daar ook nog heeft gelopen, dus waarschijnlijk op machines uit SK. Misschien was dat ook wel de laatste 110° buis uit Spanje, dat weet ik niet zeker.

Ik denk dat het klopt dat fabrikanten als B&O er goed voor betaalden. Er was in zekere zin niet zoiets als "Philips zelf", het was Philips Elcoma die leverde aan Philips Consumer Electronics. Toevallig allebei onderdeel van Philips, maar niets aan elkaar verplicht wat niet afgesproken/betaald werd. Philips Elcoma had meerdere afnemers, Philips Consumer Electronics meerdere leveranciers. Ik vermoed dat er binnen Philips ook wel afnemers waren voor de beste buizen, maar dan misschien eerder ELA voor de monitoren. Net als B&O maakten die kleinere series relatief dure toestellen.

Weet je dat van die ondermerken zeker? Omdat die toestellen (soms doorelkaar) van dezelfde band liepen, moet het extra moeite gekost hebben om daar slechtere buizen in te stoppen. Is me eerlijk gezegd ook nooit opgevallen, maar dat betekent natuurlijk ook niet dat het nooit gebeurde. Kan opzich best.

Ik heb van de A66-540X altijd alleen maar slechte buizen gezien, ongeacht het merk. Sowieso het kathode wenhelt deel zat snel dicht. Met name het rode kanon. Met een beetje geluk was ie nog een paar keer te regenereren maar daarna was het wel einde verhaal er was dan zoveel materiaal verdampt van de kathodes dat die nauwelijks nog emissie gaven. Een van de truuks om er nog wat licht uit te krijgen was het doorverbinden van wat spoeltjes die in het heather circuit met de lijntrafo zaten. Maar dan sleet de buis nog harder en hield dat ook maar een paar maanden vol.

Kregen die buizen zelf een merkteken die de kwaliteit aangaf of gingen ze in dozen? Een plaatselijke B&O dealer hier ter stede vertelde me dat er een 'B&O mannetje' rondliep die de beste buizen eruit pikte. Maar dat zal die zelf erbij gefantaseerd hebben. Grote Ego's heb je overal, maar dat terzijde.

@PC_rider ik betwijfel niet dat die categoriën bestonden, vraag me alleen af of "goed" daadwerkelijk naar 2e en 3e merken van Philips ging terwijl "beter" in overigens identieke Philipstoestellen terecht kwam.

Ben ook benieuwd hoe in die tijd de buizen onderscheiden werden. Er was geen ander typenummer dan A66-540X dus misschien een andere 12NC of alleen maar een stempeltje of markering?

In zowel Brugge als Dreux werden alle beeldbuizen onafhankelijk van de commerciële benaming (Philips, Erres, SBR, Radiola,... ) door elkaar verwerkt. Wel werden soms types uitsluitend in een specifieke brand gebruikt om commerciële redenen: bv: de CP110 toestellen kregen de standaard en later enkel de black matrix buizen terwijl de G110 de black matrix en de Blackline kreeg. De blackline S werd bij introductie van de FL series dan alleen voor de FL 4/3 gebruikt. Veel had te maken met aantallen die de fabrieken in Aachen, Dreux, EHV konden leveren. Maar naar chassis gerelateerd waren de diverse merken voorzien van niet gesorteerde buizen. Wat Elcoma uitleverde aan derden zou best wel kunnen dat het daar wel om uitgesorteerde buizen ging. Maar daar weet ik niets over te vertellen...

Het was wel vreemd wat de 540X buizen betrof, dat ze in een K12Z minder lang draaiden dan in een K30/35/40, daar gingen ze aanzienlijk langer in mee. de 500X was daarintegen veel beter. de FSQ buizen waren nog zwakker. in een 3A toestel duurde het erg lang eer er beeld kwam, de protectie er uitslopen en dan startte TV met erg slecht beeld ...

Op zaterdag 7 februari 2026 19:32:35 schreef smd:
Het was wel vreemd wat de 540X buizen betrof, dat ze in een K12Z minder lang draaiden dan in een K30/35/40, daar gingen ze aanzienlijk langer in mee. de 500X was daarintegen veel beter. de FSQ buizen waren nog zwakker. in een 3A toestel duurde het erg lang eer er beeld kwam, de protectie er uitslopen en dan startte TV met erg slecht beeld ...

Had veel er ook niet mee te maken hoe de toestellen af-fabriek ingesteld stonden en later ook bleven staan? Standje uitfakkelen, of televisie kijken?

Door een eerder statement in dit topic dacht ik aan wat anders: ergens vanaf de allerlaatste K35en zag je het opschrift A66-540X met een matrix printer gedrukt op het typeplaatje. Eerder waren dat gewone groene letters.
Het is me wel vaker opgevallen dat die beeldbuizen met dat grijze matrix-printer inkt veel langer meegingen. Eentje die daar van leeggekeken was, moet een toestel geweest zijn dat de hele dag draaide. Zo bewees de staat van de elektronica toch.

@timmun90: is er in het service menu van die Loewe niet eea bij te regelen? Het is jaren geleden dat ik nog eens aan die generatie van Loewe's gewerkt heb, maar ik herinner er me goeie resultaten mee te behalen.
Ik had ooit een Q2400. Die had een ESW buis en dat leek nergens naar. Dezelfde beeldbuis als bij de MG van Philips en daar stonden die altijd goed.
Met wat regelen kreeg ik hem eigenlijk perfect.
Die Loewe was ook een apparaat dat à la K40 ei zo na in brand gegaan was. Snel hersteld dus en heb hem jaren zelf gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op (20%)]

Waarschijnlijk gaat het bij de verschillende etiketten om verschillende jaartallen of verschillende fabrieken. Het kan dat het gewoon om een ontwerpwijziging gaat waarna bijvoorbeeld de kathode een betere conctructie had.

De productiestand (revisie), fabriek en productieweek staan (samen met nog wat getallen die ik nog niet kan duiden) in die tijd in witte inkt op de kolf gestempeld, maar ik neem niet aan dat je die destijds noteerde?

Later kreeg je etiketten met lange codes, die vervingen de witte stempels op de kolf maar daar ken ik nog niets van.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]

Op zaterdag 7 februari 2026 19:32:35 schreef smd:

Ik had een nieuwe K30 van Aristona gekocht want die was goedkoper dan een Philips. Maar nou weten we nog steeds niet of beide dezelfde kwaliteit beeldbuizen hebben. Daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens de Stadskanaal employee was er er verschil en kreeg de Philips een betere buis. Schiet mij maar lek.

Misschien qua confergentie waren de in Philips toestellen geplante buizen beter, maar zegt natuurlijk niets over de levensduur..

We kunnen redelijkerwijs aannemen dat er inderdaad 3 kwaliteitsklasses buizen waren. Convergentie zal inderdaad een van de punten geweest zijn. Tot zover lijkt me de zaak duidelijk.

Het lijkt me niet heel logisch dat de slechtere buizen structureel in de nationale merken / 2e merken / 3e merken, terecht zouden zijn gekomen omdat dit duurder is in de productie omdat je verschillende voorraden van een vrij omvangrijk onderdeel moet gaan aanhouden voor lijnen die in principe hetzelfde toestel produceren. Toch is het ook niet uit te sluiten dat dit gebeurde - het wilde bijvoorbeeld nog wel eens gebeuren dat een ouder model langer doorliep en er dan toch al een aparte voorraad moest worden aangehouden.

Verder is het dan minstens zo logisch om onderscheid te maken in luxeklasse. Waarom zou je een net zo goede buis in ene K30 met 12 druktoetsen stoppen als in een K12Z met alles erop en eraan.

Dat zou dan eventueel nog waarschijnlijker zijn omdat die luxetoestellen in de jaren '70 en '80 nog grotendeels uit andere fabrieken kwamen.

Echter zou ik beide gevallen als "kan wel, maar ga er zonder breder bewijs van uit dat het niet zo was" willen parkeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

Ik ben zelf extreem onder de indruk van de FSQ buis van 15" uit Italie, zoals die ook in de B&O MX1500 zat. Sowieso heerlijke TVs, 50/60Hz RGB, 2000 karakter geschikt door hoge TVL, heel simpel bord, instellen kwestie van 1 minuut met stuk of 7 potmeters. Echte PVM-killers.
Maar de Philips buizen in de MX4000/MX6000/LX5500/LX6000 zijn ook top. De MX8000 had trouwens een Panasonic buis, die was technisch compleet anders dan de modellen daarvoor die grotendeels Philips waren. Zelfde met de 4200, die had een volledig vlakke Panasonic buis.

[Bericht gewijzigd door blanka op (18%)]

Grotendeels Philips? Geen enkel LX en MX model bij mijn weten, uitgezonderd de MX1500. En natuurlijk de ME6000, LE6000 budgetmodellen waar een Philips GR2.2 chassis in gebruikt werd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Vond de Panasonic buizen uit die tijd weinig superieur, zeker in de Panasonic configuratie geen superstrak beeld opleveren.

Op dinsdag 17 februari 2026 20:46:22 schreef blanka:
Ik ben zelf extreem onder de indruk van de FSQ buis van 15" uit Italie,

Werd die destijds ook niet in de CP90 en G90AE gebruikt? Dacht ze zelfs ooit in de kleinste Anubis A gezien te hebben.
In alle geval waren dat allemaal toestellen met een superscherp beeld met eigenlijk perfecte geometrie. En dan zonder op 1/4 en 3/4 van het beeld dat donkere lijntje dat Sony in die kleine beeldbuizen wel had.

Die Panasonic beeldbuizen, zeker uit de SEL fabrieken, hadden allemaal zo'n overdreven grote pixels. Behalve dat ze in tegenstelling tot in de tijd dat ze in ITT zaten veel betrouwbaarder waren, leek het beeld nergens naar.

Klopt. Die B&O is een CP90 variant en werd ook volledig in Monza (PM) geproduceerd.

De 15" en 17" buizen waren inderdaad prima. Ik kan me niet herinneren dat ik die ooit uit Italië gezien heb of dat daar ueberhaupt een beeldbuizenfabriek stond. Ik denk dat de kleine FST buizen meestal uit Oostenrijk (TL) kwamen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Klopt, die CP90 serie met die buizen zelden defect gezien in de 15 en 17” versie, 21” toch ook goede buizen uit die serie? Alleen bulten lijntrafo’s.. vooral met donkere scherm en een super contrastrijk beeld, hoefde zelden witbalans opnieuw af te regelen

21" buizen heb ik wel eens moe gezien, maar dat kunnen ook Engelse geweest zijn en in andere modellen.

Bedoelde je de Mullard buizen?

Je kan Mullard zeggen, maar dat stond er meestal niet op als ze buiten Engeland geleverd werden. Dus ik zou zeggen alle buizen met stempeling GX, ook als er Philips, RTC of Valvo op de sticker staat.

Ik denk dat die in het verleden slechter waren (A51-570X tijdperk in de jaren '80, maar ik heb het nu over de vroege jaren '90). Het kan ook zijn dat ze toevallig in toestellen zaten die zwaar gebruikt waren.

Er was ook verschil tussen narrow neck en small neck, dat kan het ook geweest zijn (te hoge straalstroom voor een te kleine kathode).

Oww ja de small neck zag ik ook snel aftakelen, was geen topper! Die gingen soms blauw gloeien in de hals..Ja , doet me denken dat ik eens een KT4 had omgebouwd naar een K40 met een A51-540X uit een B&O, was hoop werk maar was gelukt om van 90 gr deflectie naar 110 gr te gaan . Enigste was dat beeldbuis print diep in TV zat , niet op de plek waar het hoorde! Maar was een super resultaat.