mvdk
Golden Member
In dalfsen gaan ze op deze manier een azc neerzetten.
Daar gelden toch de zelfde bezwaren met verouderende accu's?
En hoe betrouwbaar en hoe fijn is dat met die aggregaten?
Edit: in al die 6 huisjes een prepaid meter installeren met overstroombeveiligings functie. Als er dan in een post even hiervoor een buitenlands voorbeeld word genoemd, doe ik dat dan ook maar.
Je kan er gewoon geen staat op maken dat iedereen zich aan afspraken gaat houden. Als je meter bij méér dan 16A na een halve seconde afkapt, leer je bewust te leven.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (49%)]
3 x 25 continu belasten is in theorie leuk maar ook de hoofdzekeringen gaan langer mee als je deze niet op 100% belast.
Voor problemen bij het laden van auto's zou ik niet bang zijn, dat los je op met loadbalancing.
Ik vind een 10A woning ook interessant en het principe dat je even moet nadenken voordat je alles tegelijk aanzet maar de vraag is of je dit aan bewoners krijgt verkocht.
6x 16 = 96 A
3x 25 = 75 A
Waar komt die extra 21 A vandaan?
Het zou schelen als je wellicht 1 grote warmtepomp neer kan zetten. Echter die heeft kracht nodig en zoals gezegd de mijne trekt in piek al 11 A per fase (en dat is maar 1 warmtepomp voor 1 woning. Die van de schuur (2e woning) trekt zeker hetzelfde. En je moet afzekeren op de inrush current. Die is voor die ene pomp al 20 A..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]
HarmP
Golden Member
Pieter,
Een iets ander soort feedback: Ik heb ooit in een 'woongroep' gewoond, en daarvan geleerd dat alles wat niet helemaal standaard is in Nederland al snel heel ingewikkeld kan worden.
Op dit moment is de realiteit, voornamelijk door allerlei belastingwetgeving, dat een eigen woning voor de meeste mensen een groot deel van hun bezit is. Dat betekent ook dat je dat, vroeger of later, weer wil of moet verkopen.
Als koper van een woning/appartement zou ik helemaal niet zitten te wachten op allerlei beperkingen. Dat betekent in de praktijk dat een woning die zulke beperkingen heeft voor veel mensen niet interessant is, en daarmee minder waard. Dat kunnen de mensen die dit plan nu ontwikkelen accepteren, maar wellicht denken jullie daar over 10, 20 of 30 jaar anders over.
Ik ben sowieso nieuwsgierig naar de organisatie van jullie project: Het worden nogal verschillende woningen bij elkaar. Wil je daar iets over delen? (ik kan me voorstellen dat je dat vanuit privacy niet wil, dat is natuurlijk prima!).
benleentje
Golden Member
Ik vind een 10A woning ook interessant en het principe dat je even moet nadenken voordat je alles tegelijk aanzet
Ik zit nu al met apparatuur die nog in de piekstroom van een 16 zekering past een 10A zekering zou voor mij niet gaan werken.
Ik ben een beetje overweldigd door alle reacties. Er zijn 2 soorten reacties, negatief en die zijn vooral vanuit emotie niet komend met feiten/cijfers. En positieve reacties die aangeven dat het theoretisch wel kan maar praktisch is het de vraag of je het moet willen.
Op woensdag 18 februari 2026 20:46:29 schreef weardguy:
Maar besef even heel goed wat je je hiermee op de hals haalt:
Je reactie is erg uitgebreid en waardevol, dank daarvoor. Ik haal me zeker wat op de hals. Ik hou van een uitdaging, ga risico en verantwoordelijkheid niet uit de weg maar ik heb geen zin in gedoe
Op woensdag 18 februari 2026 22:09:26 schreef benleentje:
Maar in de verhaal leun je heel erg zwaar op de accu en is er geen enkele reserve, behalve overdag als de zon schijnt. En in theorie kan het wel maar de praktijk is anders.
Eens, dit vat ook mijn conclusie wel samen
Op donderdag 19 februari 2026 10:35:26 schreef High met Henk:
6x 16 = 96 A
3x 25 = 75 AWaar komt die extra 21 A vandaan?
Het zou schelen als je wellicht 1 grote warmtepomp neer kan zetten. Echter die heeft kracht nodig en zoals gezegd de mijne trekt in piek al 11 A per fase (en dat is maar 1 warmtepomp voor 1 woning. Die van de schuur (2e woning) trekt zeker hetzelfde. En je moet afzekeren op de inrush current. Die is voor die ene pomp al 20 A..
96A is totaal aan omvormer vermogen. de 3x25A is het vermogen van de netaansluiting.
Je idee omtrent een gemeenschappelijk warmtepomp zal ik eens naar kijken. Wellicht dat je gezamenlijk een grondwarmtepomp zou kunnen installeren. Dus gemeenschappelijk grondleidingen. Ander onderwerp, ander topic.
Op donderdag 19 februari 2026 10:47:08 schreef HarmP:
Pieter,Een iets ander soort feedback: Ik heb ooit in een 'woongroep' gewoond, en daarvan geleerd dat alles wat niet helemaal standaard is in Nederland al snel heel ingewikkeld kan worden.
Op dit moment is de realiteit, voornamelijk door allerlei belastingwetgeving, dat een eigen woning voor de meeste mensen een groot deel van hun bezit is. Dat betekent ook dat je dat, vroeger of later, weer wil of moet verkopen.
Als koper van een woning/appartement zou ik helemaal niet zitten te wachten op allerlei beperkingen. Dat betekent in de praktijk dat een woning die zulke beperkingen heeft voor veel mensen niet interessant is, en daarmee minder waard. Dat kunnen de mensen die dit plan nu ontwikkelen accepteren, maar wellicht denken jullie daar over 10, 20 of 30 jaar anders over.
Ik ben sowieso nieuwsgierig naar de organisatie van jullie project: Het worden nogal verschillende woningen bij elkaar. Wil je daar iets over delen? (ik kan me voorstellen dat je dat vanuit privacy niet wil, dat is natuurlijk prima!).
Het betreft hier een CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) De gemeente geeft dan een kavel een een CPO in plaats van het ontwikkelaar. Het bestaat al wat langer en je ziet steeds meer gemeenten dit toepassen. Wij zitten in een erg milieubewust/ecologische CPO. de 3 tiny houses doen dit vanuit footprint verkleinen.
Beperkingen zijn inderdaad niet iets wat je wil, en zou mij ook tegenstaan wanneer ik een huis koop. De enige beperking die ik zou willen opleggen is dat mensen niet tussen 5 en 8 de auto mogen opladen. Daar is denk ik nog mee te leven.
Algemene conclusie tot nu toe
3x25A voor 6 huizen is te licht. In theorie zou het kunnen, maar de praktijk is lastig. Je bent te zwaar afhankelijk van je accu's en omvormers en de bewoners moeten er rekening mee houden met slim schakelen(al dan niet automatisch). 3x63A zou kunnen, echter is het vastrecht 8x zo hoog waardoor het voordeel aanzienlijk lager wordt.
Ik heb een 4 tal scenario's uitgerekend,
- ieder eigen 3x25A --> prima te doen alleen zonder salderen gooi je veel zonnestroom "weg"
- ieder eigen 3x25A met thuisbatterij --> ieder verantwoordelijk voor zichzelf. Makkelijk met afrekenen en verantwoordelijkheid.
- Allemaal op 1 3x25a. Kan theoretisch maar met veel beperkingen. Wel goedkoopste
- Allemaal op 1 3x63A aansluiting. Niet echt interessant meer vanwege vastrecht.
En waarom niet één aansluiting 3x35? Dan heb je wel een 165 kWh per dag extra en ben je net wat minder afhankelijk van je batterij.
Overigens, mijn warmtepomp verbruikt op jaarbasis ca. 4.000 kWh. Maximaal gevraag vermogen lijkt zo'n 3,6 kW te zijn. En dat voor een vrijstaand huis, met een inhoud van ca. 200 m3 en gebouwd in 2012.
Nog even los van de technische aspecten, met name de juridische en fiscale aspecten zijn heel complex:
1.Je krijgt onder andere te maken met de netcode, de wet belasting op milieugrondslag, de omzetbelasting etc. Dat moet je allemaal in kaart brengen.
2.Verder is ook bepalend hoe je de samenwerking tussen de eigenaren vorm geeft, welke rechtsvorm is bijvoorbeeld geschikt en wat voor gevolgen heeft dat voor de onder 1 genoemde wet- en regelgeving.
3. Hoe de ontwikkeling er uit komt te zien is ook nog van invloed op de mogelijkheden. Komt er bijvoorbeeld een enkel gebouw op 1 kavel met daarin appartementsrechten, of worden het individuele kavels met individuele gebouwen. Tussenvormen zijn ook denkbaar en als er ook zakelijke gebruikers bij zitten, dan is dat ook iets om rekening mee te houden.
Los daarvan krijg je ook te maken met aansprakelijkheidsrisico's. Wat gebeurt er als een van de deelnemers zijn rekeningen niet betaalt, wie draait daar dan voor op? Wat als er onverhoopt onenigheid ontstaat? Wie gaat de administratie voeren en wat mag dat kosten?
Kortom hier geldt: bezint eer gij begint. Veel te complex en risicovol in de uitvoering. Daarmee wordt het ook vanzelf duur. Ik heb de nodige ervaring met samenwerking in bijvoorbeeld VvE's en dit soort installaties moet je naar mijn mening zoveel mogelijk individueel houden.
Bedenk ook dat je nu wellicht te maken hebt met een groep eigenaren die op dezelfde lijn zitten, maar dat dit snel kan veranderen als mensen besluiten hun woning te verkopen. Dan krijg je dus te maken met mensen die je niet zelf hebt uitgekozen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij mijn weten is de klacht van mensen die met warmtepomp verwarmen dat 3x25 net aan de krappe kant is. Bedenk bijvoorbeeld dat een kerstdiner prepareren betekent dat je de oven, magnetron, 4 pitten en de verwarming allemaal gaande hebt. Dat is 2 + 2 + 8 + 4 kw = 16kW. In theorie kan je 17.2kW uit 3*25 halen, maar als je niet alles precies weet te balanceren ga je dus op 1 van de drie fases over de 25 heen en valt het kerstdiner in het water.
Sure, eventjes 26A zal wel goed gaan, maar je moet niet denken dat je met twee huizen op 25A kan zitten. Laat staan 3 of 6.
De per-jaar aansluitingskosten van een 25A aansluiting zijn met een per-aansluiting korting volgens mij gewoon negatief. Dus het heeft geen zin om daarop te willen besparen.
(Morgen (vrijdag) gaat mijn werk-aansluiting van 3*35 naar 3*25. Meer dan de helft van mijn energie-kosten-jaar-afrekening waren "vastrecht 3*35A").
De wetgeving zit zo in elkaar dat het uitgangspunt is dat elke afzonderlijke onroerende zaak een eigen aansluiting heeft op het elektriciteitsnet. Daar zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld indien er sprake is van één gebouw met gedeeld eigendom. Of meerdere woningen op een kadastraal perceel, alles van dezelfde eigenaar.
De gedachte om bijvoorbeeld in een straat met meerdere woningen één aansluiting te delen, wordt dus niet ondersteund binnen de wet- en regelgeving en levert dus problemen op. In de zin van is niet toegestaan en fiscaal onaantrekkelijk.
De tariefstructuur van de netbeheerders zit ook nog eens zo in elkaar dat er niets te besparen valt door aansluitingen te delen. Zo kost 3*25A € 395,- per jaar bij Liander en 3*35A kost € 1.600,- per jaar.
Het heeft gewoon geen zin om er uitgebreid over na te denken, want de conclusie is dat je tegen belemmeringen in de wetgeving aanloopt. Veel besparing is er ook niet te halen.
Nog even los van de vraag wat er gebeurt als je een bewoner hebt die behoefte heeft van veel meer stroomgebruik.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Niet voor niets worden met de uitrol van de nieuwe meters de oude 1 fase 25 Amp zekeringen met 35 Amp hoofdzekering vervangen! die in een k2 houder passen. Ik zag in je overzicht geen wasmachine en geen boiler vermeld staan. Ik zou een 3x 80 Amp aanvragen , en de piestromen monitoren . Tm 80 Amp blijf je kleingebruiker en ben je geen eigen trafo nodig. Vraag je 3x 25 Amp aan en voldoet dat niet moet er later mogelijk een dikkere kabel gelegt worden, Je kunt na het gebruik testen altijd 1 of 2 stapjes terug doen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 19 februari 2026 18:52:15 schreef Hunebedbouwer:
Niet voor niets worden met de uitrol van de nieuwe meters de oude 1 fase 25 Amp zekeringen met 35 Amp hoofdzekering vervangen! die in een k2 houder passen.
wel alleen als de draden van de hoofdkast en meter naar hoofdschakelaar 6mm2 zijn of dikker. bij 4mm2 word het niet gedaan of meteen omgebouwd.
(Morgen (vrijdag) gaat mijn werk-aansluiting van 3*35 naar 3*25. Meer dan de helft van mijn energie-kosten-jaar-afrekening waren "vastrecht 3*35A").
kom er ook best tegen die nog 50 of 35A zijn terwijl er al jaren voor 1 stap minder word betaald. blijkbaar heeft de netbeheerder nooit die zekeringen om gewisseld.
Op donderdag 19 februari 2026 17:06:04 schreef Zeeuwsekees:
En waarom niet één aansluiting 3x35? Dan heb je wel een 165 kWh per dag extra en ben je net wat minder afhankelijk van je batterij.Overigens, mijn warmtepomp verbruikt op jaarbasis ca. 4.000 kWh. Maximaal gevraag vermogen lijkt zo'n 3,6 kW te zijn. En dat voor een vrijstaand huis, met een inhoud van ca. 200 m3 en gebouwd in 2012.
3x35a = 2230 euro en 3x63A = 2959 euro.
4000kwh voor een huis van 200m3 dus 66m2 uit 2012 lijkt mij wel erg veel. 3.6kw is dan een zware warmtepomp, maar dit kan natuurlijk ook het anti-legionella element zijn wat bijspringt.
Op donderdag 19 februari 2026 17:11:09 schreef Tinus22:
Nog even los van de technische aspecten, met name de juridische en fiscale aspecten zijn heel complex:1.Je krijgt onder andere te maken met de netcode, de wet belasting op milieugrondslag, de omzetbelasting etc. Dat moet je allemaal in kaart brengen.
2.Verder is ook bepalend hoe je de samenwerking tussen de eigenaren vorm geeft, welke rechtsvorm is bijvoorbeeld geschikt en wat voor gevolgen heeft dat voor de onder 1 genoemde wet- en regelgeving.
3. Hoe de ontwikkeling er uit komt te zien is ook nog van invloed op de mogelijkheden. Komt er bijvoorbeeld een enkel gebouw op 1 kavel met daarin appartementsrechten, of worden het individuele kavels met individuele gebouwen. Tussenvormen zijn ook denkbaar en als er ook zakelijke gebruikers bij zitten, dan is dat ook iets om rekening mee te houden.
Los daarvan krijg je ook te maken met aansprakelijkheidsrisico's. Wat gebeurt er als een van de deelnemers zijn rekeningen niet betaalt, wie draait daar dan voor op? Wat als er onverhoopt onenigheid ontstaat? Wie gaat de administratie voeren en wat mag dat kosten?
Kortom hier geldt: bezint eer gij begint. Veel te complex en risicovol in de uitvoering. Daarmee wordt het ook vanzelf duur. Ik heb de nodige ervaring met samenwerking in bijvoorbeeld VvE's en dit soort installaties moet je naar mijn mening zoveel mogelijk individueel houden.
Bedenk ook dat je nu wellicht te maken hebt met een groep eigenaren die op dezelfde lijn zitten, maar dat dit snel kan veranderen als mensen besluiten hun woning te verkopen. Dan krijg je dus te maken met mensen die je niet zelf hebt uitgekozen.
Hier als techneut heb ik geen zin in, maar als het moet dan moet het. Het wordt een grote kavel opgedeeld met appartementsrecht. Er komt sowieso een VVE. Er komt ook een centraal gebouw (schuur) met dan ook het ESS systeem.
Op donderdag 19 februari 2026 17:56:46 schreef rew:
Bij mijn weten is de klacht van mensen die met warmtepomp verwarmen dat 3x25 net aan de krappe kant is. Bedenk bijvoorbeeld dat een kerstdiner prepareren betekent dat je de oven, magnetron, 4 pitten en de verwarming allemaal gaande hebt. Dat is 2 + 2 + 8 + 4 kw = 16kW. In theorie kan je 17.2kW uit 3*25 halen, maar als je niet alles precies weet te balanceren ga je dus op 1 van de drie fases over de 25 heen en valt het kerstdiner in het water.Sure, eventjes 26A zal wel goed gaan, maar je moet niet denken dat je met twee huizen op 25A kan zitten. Laat staan 3 of 6.
De per-jaar aansluitingskosten van een 25A aansluiting zijn met een per-aansluiting korting volgens mij gewoon negatief. Dus het heeft geen zin om daarop te willen besparen.
De pieken vang je dan ook op met omvormers, wat in theorie gewoon kan met voldoende Accu. Je hebt inderdaad korting op je aansluitrechten, wat neerkomt op negatief. Bij een zogenaamde blokaansluiting, wat ik voor ogen heb (of nu had) mag je dat gewoon nog steeds individueel energiebelasting terugvragen(sinds 1 januari 2023)
Op donderdag 19 februari 2026 18:26:44 schreef Tinus22:
De wetgeving zit zo in elkaar dat het uitgangspunt is dat elke afzonderlijke onroerende zaak een eigen aansluiting heeft op het elektriciteitsnet. Daar zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld indien er sprake is van één gebouw met gedeeld eigendom. Of meerdere woningen op een kadastraal perceel, alles van dezelfde eigenaar.De gedachte om bijvoorbeeld in een straat met meerdere woningen één aansluiting te delen, wordt dus niet ondersteund binnen de wet- en regelgeving en levert dus problemen op. In de zin van is niet toegestaan en fiscaal onaantrekkelijk.
De tariefstructuur van de netbeheerders zit ook nog eens zo in elkaar dat er niets te besparen valt door aansluitingen te delen. Zo kost 3*25A € 395,- per jaar bij Liander en 3*35A kost € 1.600,- per jaar.
Het heeft gewoon geen zin om er uitgebreid over na te denken, want de conclusie is dat je tegen belemmeringen in de wetgeving aanloopt. Veel besparing is er ook niet te halen.
Nog even los van de vraag wat er gebeurt als je een bewoner hebt die behoefte heeft van veel meer stroomgebruik.
Het klopt dat het niet de bedoeling is. Maar de wereld is veranderd qua electriciteitsgebruik en thuis accu's. Het voorbeeld in Dalfsen laat zien hoe creatief men wordt. In het artikel over Dalfsen komt zelfs de CEO van Liander aan het woord om het project te roemen!
Je kan met meerdere huishoudens achter 1 meter gewoon een teruggaaf energiebelasting krijgen. https://ep-scan.nl/meerdere-huisnummers-op-een-aansluiting-vraag-energ…
Dat project met het asielzoekerscentrum in Dalfsen is een voorbeeld van één complex van één eigenaar. Dat maakt een wezenlijk verschil.
Als je een perceel gaat opdelen en daar komen afzonderlijke gebouwen op van individuele eigenaren, dan is dat een hele andere situatie. Het is in dat geval maar helemaal de vraag of je volgens de netcode een gezamenlijke netaansluiting mag aanvragen om vervolgens te kunnen doorleveren aan de individuele adressen.
Stel dat dit wel mag, dan komen de volgende hobbels. Je bent niet alleen bezig met het doorleveren van stroom, maar je gaat ook opwekken en opslaan. dat maakt dat de VvE (het is uberhaupt de vraag of je deze activiteit wel in een vve kunt onderbrengen, maar dat terzijde) al snel als energieleverancier voor de energiebelasting wordt aangemerkt.
Dat maakt de VvE mogelijk ook nog eens vergunningplichtig met alle eisen die daar weer bij komen kijken. Ook voor de omzetbelasting kun je maar zo tegen belastingplicht aanlopen.
Dat je van mening bent dat de wereld veranderd is en dat er creatiever omgegaan zou moeten worden met elektriciteitsverbruik en opwekking, is niet relevant. Je hebt te maken met de geldende wet- en regelgeving en die zal bijvoorbeeld de Belastingdienst gewoon moeten uitvoeren. Daar krijg je geen uitzondering op, ook niet als de CEO van Liander het een goed idee zou vinden.
Maar goed, het hele concept klinkt aardig, maar er zitten enorm veel haken en ogen aan, waardoor je uiteindelijk tot de conclusie komt dat het allemaal niet haalbaar is.
De verdamper van de warmtepomp vriest met temperaturen onder de ong 5 graden regelmatig dicht , daarom zitte er hulp elementen in.
Als het een paar graden vriest en alle WP's staan volop aan en er wordt gekookt en ook nog een EV aan gehangen dan wens ik je veel sterkte met accu's.
Ik zie dat nooit goed gaan.
Zorg voor een ruime aansluiting voor als je tekort komt.
In de winter zijn die accu's zo leeg zonder zon.
Of je zet er een stevig dieselaggregaat bij als backup, dat kan ook nog.
En helemaal met Tinus22 eens, actief in een grote VVE kan ik dat ook alleen maar beamen.
Daarom adviseerde ik al om te kijken naar bv een stichting die dat hele energieprojecyt gaat beheren naast de VVE.
En een goede ter zake deskundige ( jurist, en geen verkoper...) in de arm nemen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik lees dit geïnteresseerd mee, want ik ben van mening dat energie-opslag niet per individueel huishouden maar op wijkniveau* gedaan zou moeten worden (Schaalvoordeel, tegen elkaar kunnen wegstrepen dat de een opwekt en een ander gebruikt, niet in elk huis een accu maar ergens buitenshuis in een technische ruimte, en liefst ook een-of-andere flow batterij of iets dat nauwelijks slijt (nikkel-ijzer) maar helaas wat te groot/zwaar is voor thuis)
Maar... Ik heb er geen praktijkervaring mee. Het is meer een borrelpraatmening (en ik borrel niet eens). Dus hier een stukje meelezen met iemand die het wel in de praktijk wil brengen vind ik interessant.
*)of straat. Of per appartementencomplex/flat.
Het probleem zit onder andere in de energiebelasting. Je betaalt geen energiebelasting over stroom die je zelf opwekt met bijvoorbeeld je eigen zonnepanelen. Maar zodra je gaat leveren aan anderen wordt dat een ander verhaal. Je wordt dan in veel gevallen belastingplichtig voor de energiebelasting en dat maakt de rekensom gelijk een stuk minder aantrekkelijk.
Dit belemmert dus de mogelijkheden om te kunnen (door)leveren aan anderen. Dit los van andere beperkingen, zoals vergunningsplicht etc. Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk, want als je vrij van energiebelasting stroom zou kunnen doorleveren aan wie je maar wil, dan ontstaat er oneerlijke concurrentie met de reguliere energieaanbieders.
Verder raakt het ook gewoon aan de belastingopbrengsten. Te ruime vrijstellingen van energiebelasting kosten de overheid teveel. De opbrengsten hebben nu al te lijden onder de eigen opwek van particulieren. Zodra het aandeel van de eigen opwek te groot wordt, zal er ongetwijfeld een manier bedacht worden om ook de zelf opgewekte en verbruikte energie te belasten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
los weleens storingen op bij een azc, in dat geval draait het met 3x80a op 117 bewoners. cv gasgestookt. 11 4 pits inductieplaten en een 12 boilers, sommige 7,5kW. ook staan overal ovens, magnetrons, waterkokers. toch zijn de hoofdzekeringen nog niet eruit gegaan. ook 6 was/droger combi's.
Interessant onderwerp, heb dit ook eens overwogen maar kon de 4000m^2 grond die mijn ouders in hun 20-er jaren kochten als 50+er niet betalen (ondanks een stukje erfenis die ik over de grond nog moet ontvangen).
Lokaal staat hier een volledig elektrisch huis (~2010 denk ik*) die op 3x63A is aangesloten. Met een zuid gericht dak van 150m^2. Met 4m^2 aan zonnepanelen of collectoren. Uiteraard zonder accu's maar leek me een belachelijk zware aansluiting. Maar is volgens mij pre-warmtepomp hype want iirc waren de verwarmingselementen 6kW x 3 voor de CV.
Maar @Pieterrrr, dit systeem op 48V gaat denk ik fikse verliezen veroorzaken. Pieken van >1000A lijken me bijna dagelijkse kost in dit idee.
Op een beurs gaf een medewerker van Victron aan (naast een 3x15kVA opstelling op 48V) dat ze met hogere spanningen bezig waren. Heb je niets aan zolang het niet op de markt is, maar heb je ook de HV accu variant doorgerekend en zo ja, waarom is die afgevallen? Extra kosten omdat zelfbouw van de accu's dan een stuk uitdagender wordt?
* ik denk dat het huis ouder is bij nader inzien, maar ligt in, of grenst aan een wijkje wat overgroeide kale grond was toen ik hier in 2006 kwam wonen.
Een punt waar hier nog niet op ingegaan is, is de bedrijfszekerheid. Het kàn wellicht wel allemaal, maar de stroomvoorziening voor de 6 woningen leunt dan toch wel heel hard op de Victron omvormers. Klapt er eentje uit, dan heb je nog 4A per woning te verdelen op de bijhorende fase. Dan wordt een reparatie van de omvormer ineens héél erg dringend, als dit in de winter gebeurt dan zit je letterlijk in de kou. Stel dat de installateur net 2 weken op reis is, of zijn been gebroken heeft bij het skieën, ... wat dan?
Op zaterdag 21 februari 2026 15:21:17 schreef r-p:
Maar @Pieterrrr, dit systeem op 48V gaat denk ik fikse verliezen veroorzaken. Pieken van >1000A lijken me bijna dagelijkse kost in dit idee.
Op een beurs gaf een medewerker van Victron aan (naast een 3x15kVA opstelling op 48V) dat ze met hogere spanningen bezig waren. Heb je niets aan zolang het niet op de markt is, maar heb je ook de HV accu variant doorgerekend en zo ja, waarom is die afgevallen? Extra kosten omdat zelfbouw van de accu's dan een stuk uitdagender wordt?
Ik heb ervaring met Victron en 48V systemen en niet met HV system. Als amateur wil ik liever bij 48volt houden. Inmiddels ben ik er wel over uit dat (als we het doen) dat ik voor een 3x63A aansluiting ga. De victron busbar system (Lynx) gaan inderdaad tot 1000Ampere (piekstroom).
Door een grotere aanlsuiting te nemen worden de pieken op de batterij een stuk minder!
Victron's grootste omvormer gaat tot 15 kVa, deze heeft 2 aansluiting voor 70mm2. Dat is prima behapbaar. De kabels zullen kort blijven (1 meter).
Ik wil gebruik maken van het Victron DESS systeem, omdat ik hier bekend mee ben. Als iemand een beter alternatief heeft voor Victron, dan sta ik daar voor open.
Op zaterdag 21 februari 2026 17:46:56 schreef subsonik:
Een punt waar hier nog niet op ingegaan is, is de bedrijfszekerheid. Het kàn wellicht wel allemaal, maar de stroomvoorziening voor de 6 woningen leunt dan toch wel heel hard op de Victron omvormers. Klapt er eentje uit, dan heb je nog 4A per woning te verdelen op de bijhorende fase. Dan wordt een reparatie van de omvormer ineens héél erg dringend, als dit in de winter gebeurt dan zit je letterlijk in de kou. Stel dat de installateur net 2 weken op reis is, of zijn been gebroken heeft bij het skieën, ... wat dan?
Ja helemaal waar. Daarom zal ik ook voor 3x63A gaan. Het is dan wel duurder maar de bedrijfszekerheid is hoger. met 3x63A kan je natuurlijk niet uit, maar je kan wel verwarmen en koken mits je voor die tijdelijkheid even heel goed oplet op je gebruik. Over het algemeen is de bedrijfszekerheid van Victron best hoog.
In dit geval ben ik zelf de installateur, maar als ik er niet ben of verhuis moet het systeem ook gewoon goed draaien. Er zal permanent een laptop naast liggen met de Software er op.
Juridisch heb ik afgelopen weekend verder naar gekeken. Wat we doen is een zogenaamde "Blokaansluiting" Dit is heel gangbaar in Nederland. Feitelijk verdeel je de kosten zonder dat je energieleverancier wordt of winst gaat maken. Ik heb Liander gebeld, mijn voorstel was geen probleem, bokaansluiting aanvragen krijgen ze nog steeds hartstikke veel.
roadrunner84
Meep! Meep!
Wat dacht je van tweemaal 3x25A? Ofwel, 3x25A per drie huizen. Dan kan je ieder huis zijn eigen 25A geven zonder heel hoog in de kosten te lopen.