Ik heb een LEM 75A Multimeter van Leader.
Het probleem is dat de aarde van de afgeschermde meetkabel in de lucht hangt en daardoor brom introduceert of een meetfout. Ik had die aardmantel doorverbonden met de Nul ingang. maar dat is riskant, want dan verbind je ook gevaarlijke meetspanning zoals het net.
(De meter wordt normaal nooit op netspanningen gebruikt om die reden).
Nu overwoog ik om een keramische schijfcondensator als scheiding te gebruiken, (zoals in oude TV's. Al heb ik die grote schijven niet meer).
Weet iemand een elegante oplossing?

Normaal hangt die afscherming toch aan de aarde, via de buitenring van je connector?
Ik begrijp dat je die uit voorzorg hebt onderbroken?

indien zo, dan gebruik je beter geen afgeschermde kabel meer, maar een gewoon meetsnoer..

Bij welke metingen heb je last? Door de hoge ingangsweerstand ga je steeds wat meten en de lagere AC standen, dat is normaal. Eens je meetpinnen op de DUT zitten heeft dat geen invloed meer, in normale omstandigheden.. (laagimpedant)

Tja, ik heb die meter nu juist genomen omdat hij zo'n mooi frequentiebereik heeft.
Maar bij kleine spanningen merk je dat hij wat oppikt. (De naald zweeft)
Als hij niet ergens aanhangt krijg je dan een aanzienlijke nulfout.
Gewone snoeren passen niet op die bus. Het is een hoogfrequent probe met een concentrische aansluiting.
Ook is er een diodekabel bij, waarvan de mantel beslist geaard moet zijn, heeft een eigen krokodillenbek aarddraad.
Wat ik nu gedaan heb is gewoon de "bananen" Nul met de afgeschermde mantel verbinden.
Ik heb er ook een HV probe bij en die mantel moet ook geaard zijn, heeft ook een eigen mantelaarde klem.

Op donderdag 19 februari 2026 15:03:26 schreef BRNRDS:

Gewone snoeren passen niet op die bus.

Hoe bedoel je?

dit is zo een bus met een "gewoon" meetsnoer

er waren lang geleden ook adaptors van dat type bus met een banaanaansluiting.

Wat zegt het manual over het gebruik van die connectors en probes?

Ik heb een BVM met zo'n connector. De buitenkant van de connector is chassis (dus net als een scoop niet zomaar aan netspanning meten) en de afscherming ligt dus ook aan het chassis. Die sluit je bij het meten net zo aan als je met een scoop probe dat doet. Mijn scope heeft ook een losse gnd connector en voor lage frequenties doe ik daar een draad aan die ik aan de gnd van de schakeling clip en dan gebruik ik de probe zonder gnd clip. Geeft meer rotzooi bij het meten maar dat is niet altijd erg.

Zit jou -com ook vast aan het chassis en dus aan de afscherming?

Maar bij kleine spanningen merk je dat hij wat oppikt. (De naald zweeft)
Als hij niet ergens aanhangt krijg je dan een aanzienlijke nulfout.

Het meetdeel blijft natuurlijk gewoon doormeten en die lange antenne pakt dan rotzooi op, net als je scoop met niks aangesloten een 50Hz golf en veel ruis weergeeft. Zo test ik wel eens of iets oscilleert en ik de boel niet wil belasten. Dan leg ik gewoon de probe erop. Wil ik nog gevoeliger dan klip ik het gnd draadje aan de punt van de probe en maak zo een loop antenne. Hoe hoger het frequentie bereik van een meter, hoe gevoeliger dat hij is voor EMI en tegenwoordig met al die Ali meuk in huizen is er nog nooit zoveel EMI geweest. ;-)
Ik heb een bench meter (K199) die met niets aangesloten op autorange steeds "optelt" dwz de spanning loopt op, dan schakelt hij naar het 1V bereik, valt weer terug naar nul, schakelt terug en begint weer opnieuw. Ik wordt helemaal gestoord van dat geklik dus die staat altijd op manual range als ik even niet hoef te meten. (toen ik hem nog vaak gebruikte maar mijn K7510 doet dat in sommige bereiken/functies ook. .

Die connector op die Leader heet in de volksmond een "Ronette" plug naar de fabrikant die het had bedacht.
Deze werden in de old days o.a. gebruikt voor pick-up en microfoon aansluitingen op versterkers. Geloso maakte er veelvuldig gebruik van.

Je gebruikt zo'n connector met afgeschermde kabel. Bijvoorbeeld 50 of 75 ohm coax (RG58/RG59)
Als het nodig is heb ik er nog wel één. Op de beurs hadden we ze ook op de tafel.

Heb het manual gevonden, maar er staat niets over de aansluiting van de mantelaarde.
Ik weet niet meer hoe dat in het begin zat? Voor zover ik weet hing de boel gewoon los.
Dan heeft die mantel natuurlijk geen enkele zin.
Het probleem is eigenlijk dat die plug geen isolatie heeft.
Het front is van plastic, maar die plug is metaal.
In feite zouden die mantel en plug aan het metalen huis moeten hangen. Maar dat is ook niet vrij van storende invloeden. Er is dan geen connectie met het meetciruit, maar wel capacitief.
Dat was inderdaad bij oude oscilloscopes ook het probleem.
Bij sommige osciloscopes kon je dan achterop de aarde losnemen, om niet het hele apparaat aan de netspanning te hangen. tegenwoordig is dat volledig geïsoleerd.
Je zou natuurlijk een schakelaar kunnen inbouwen om de aarde los te koppelen, maar het blijft gevaarlijk.
Of een condensator soelaas biedt is ook een twijfelgeval. Lekstroom of iets te hoge capaciteit en je krijgt alsnog een tik.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (14%)]

Op donderdag 19 februari 2026 16:13:02 schreef kris van damme:
[...]

Hoe bedoel je?

dit is zo een bus met een "gewoon" meetsnoer
[bijlage]

er waren lang geleden ook adaptors van dat type bus met een banaanaansluiting.

Tja dat is natuurlijk ook een optie.
Ik kende die niet.

Op donderdag 19 februari 2026 17:14:11 schreef Hugo Welther:
Die connector op die Leader heet in de volksmond een "Ronette" plug naar de fabrikant die het had bedacht.
Deze werden in de old days o.a. gebruikt voor pick-up en microfoon aansluitingen op versterkers. Geloso maakte er veelvuldig gebruik van.

Je gebruikt zo'n connector met afgeschermde kabel. Bijvoorbeeld 50 of 75 ohm coax (RG58/RG59)
Als het nodig is heb ik er nog wel één. Op de beurs hadden we ze ook op de tafel.

Bedankt voor de tip.

vond op het www één foto van hoe het zat. De afscherming nam ground via een korte kabel naar de - bus..

Op donderdag 19 februari 2026 17:55:48 schreef BRNRDS:

Dat was inderdaad bij oude oscilloscopes ook het probleem.
Bij sommige osciloscopes kon je dan achterop de aarde losnemen, om niet het hele apparaat aan de netspanning te hangen. tegenwoordig is dat volledig geïsoleerd.
.

het was net omgekeerd. door de aarde achteraan te onderbreken was de kast niet meer geaard, en kon je daar ongestraft 230V opzetten, ..

Bij Philips benchvoltmeters van een zekere leeftijd had je een aardeklem vooraan die verbond kastaarde met signaalground. en daarmee kan je de signaalaarde losmaken van de kastaarde (door de klem te openen). (de kast bleef geaard, maar je kon dan 230V zetten op de - klem zonder vuurwerk)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (76%)]

Je hebt gelijk met die aarde verbinding op scopes. (Iemand uit Amerika heeft eens een mainframe systeem opgeblazen).

Inderdaad een mooie foto. Dat herinner ik mij nu ook ergens.
Maar met die extra draad als aarde verbind je toch de mantel van de connector met de aarde of Nul ingang?
Daarmee hang je dan aan b.v. het lichtnet.
De Nul (met die banaan aansluiting) is op een plastic front gemonteerd.
De kast is van metaal. Maar die Coax aansluiting zweeft als het ware en wordt dan met die extra banaansteker geaard.
Ik heb een HV probe en een diode meetkopje, beiden origineel. Die worden inderdaad aangesloten zoals je afbeelding weergeeft. Daarmee is die mantel een actief deel van het meetcircuit.
Het is net als met oudere scopes link om aan hoge of netspanning te meten.
Liever zou ik iets hebben als een ontkoppeling naar aarde. Zonder direct contact.
Waarmee je dan wel die optie met een extra klem los van de connector zelf moet oplossen.
Misschien iets bedenken om draad en connector-schroefsluiting van elkaar te isoleren?
Dan zou je de schroef aansluiting zelf wel kunnen verbinden met de kast.

Op donderdag 19 februari 2026 17:14:11 schreef Hugo Welther:

Ben zeker geïnteresseerd in je aanbod.

Het is inderdaad een microfoon plug, kwam hem met die Ronette associatie tegen

Dit wil ik toch even rechtzetten ivm gevaar voor beginnende scoop gebruikers.
Zowel oude als de nieuwste scoops hebben hun gnd van de bnc en interne metalen frame aan de veiligheids aarde hangen. Dat hun kast van buiten van plastic is maakt het GEEN geïsoleerde scoop. Dus nog steeds heel gevaarlijk om aan 230V te meten.
Geïsoleerde scopes bestaan (ik heb een HP uit de jaren 50 die daar speciaal voor gebouwd is, deze heeft zelfs differentiele ingangen welke je als je zou willen met een brug ongeisoleerd en single ended kunt maken. Net omgekeerd dus als wast jij schrijft.) maar verreweg het merendeel zijn scoopmeters (let op, de meeste scoopmeters zijn niet geïsoleerd), tegenwoordig wordt meestal voor net toepassingen en hoge spanningen op niet geïsoleerde scopen een speciale differentiaal probe gebruikt.

Je scoop zwevend maken door op de een of andere manier de aarde te verwijderen is een heel gevaarlijke oplossing. De veilige oplossing is je DUT achter een scheidingstrafo of een HV diff probe gebruiken (Er zijn ook diffprobes voor RF gebruik, die zijn niet geschikt voor netspanning, die zijn bedoeld voor hele lage spanningen, denk aan max 5V zonder externe verzwakkers) Zelf heb ik jaren een scheidingstrafo gebruikt maar de laatste jaren gebruik ik een diff probe (Ik heb ook een echte geïsoleerde scoopmeter)

Nog over ongeïsoleerde scoopmeters en gewone scoops waar je de PE afkoppelt: Denk er aan dat de metalen buitenkant van de bnc's nog steeds onderling verbonden zijn en ze ook met het chassis verbonden zijn. Wat het nog steeds gevaarlijk voor de gebruiker en de scoop maakt. Ik heb scoopmeters gezien waarbij men dat niet doorhad en de niet-geïsoleerde scoopmeter daardoor overleden was.

Op vrijdag 20 februari 2026 09:37:00 schreef BRNRDS:

Maar met die extra draad als aarde verbind je toch de mantel van de connector met de aarde of Nul ingang?
Daarmee hang je dan aan b.v. het lichtnet.

Nooit! met de nul. Hooguit met aarde, daarmee hangt het dan ook NIET aan de netspanning!

Er waren scope's zonder aarde (flips had er een aantal) het doel daarvan was niet dat je de probe aan de 230V kon knopen. Dat soort fratsen moet je niet willen uithalen. Daar zijn zoals fred al schrijft diff probes voor.

Op vrijdag 20 februari 2026 09:37:00 schreef BRNRDS:
Je hebt gelijk met die aarde verbinding op scopes. (Iemand uit Amerika heeft eens een mainframe systeem opgeblazen).

De kast is van metaal. Maar die Coax aansluiting zweeft als het ware en wordt dan met die extra banaansteker geaard.

maar hangt de nul (banaan) wel aan de kast? Dit is een getransistoreerde BVM, en meestal zit de electronika helemaal los vd kastaarde. eenvoudig te meten, met een andere meter :-)

Op vrijdag 20 februari 2026 10:37:02 schreef kris van damme:
[...]

maar hangt de nul (banaan) wel aan de kast? Dit is een getransistoreerde BVM, en meestal zit de electronika helemaal los vd kastaarde. eenvoudig te meten, met een andere meter :-)

Neen, de Nul hangt niet aan de kast. Nooit geweest ook.
Op het moment heb ik de verbinding tussen de aarde van de connector en de NUL losgemaakt.
Wil ik de mantel toch aarden, dan kan ik altijd met een bananensteker en de Nul verbinden.
Alles beter veilig houden.
Inderdaad, als een onverlaat of onwetende de kast aan het net gaat hangen, krijgen we de "verlichting".
Maar anders dan Boeddha in gedachten had.
Tectronic heeft later wel de connectors geïsoleerd. Dat zijn die met een lampje op de ingang om de gevoeligheid aan te geven. Heb nog zoiets staan uit de "industriële archeologie".

Ik heb de Plug gevonden. Het is geen Ronette. Dat was het merk van de microphone.
Het is kennelijk een Amphenol MC1F microphone connector.
Maar.... er bestaan wel verschillende draadsoorten, want ik heb er een met een andere draad dan die LEM meter.
Het zou 5/8" kunnen zijn, maar dat kan ik niet verifiëren.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (15%)]

Welke 'Nul' heb je het over?

Er is maar 1 nul, en dat is de blauwe draad van het lichtnet, die bedoel je vast niet (hoop ik)

Geel groen is aarde
En de kast is kast / massa / chassis

In de stand DC− (één klik verder in de tekening hieronder) worden −COM en + gewoon verwisseld.
Dan nóg zou −COM aan de kast kunnen zitten natuurlijk. In dat geval zou je beter kunnen zeggen dat het complete metercircuit omgekeerd op de ingang wordt aangesloten.
De + komt in elk geval in die stand dus aan de 'onderkant' van de schakeling te hangen, met vrij veel capaciteit naar aarde. Maar natuurlijk maakt dat voor DC niet uit, en het is ook alleen bij DC−.

Bedankt voor de uitleg Frederick
Gisteren vond ik de oude meetkop terug van die Amerikaanse BVM. Vermoedelijk een Heathkit?
Die heeft dezelfde "Ronette", aka Amphenol connector die wel paste.
Daarin zit zelfs nog een schakelaar voor AC/DC.
De problemen met de connector kwamen voort uit de stop die de draad maakt zodat je de centrale pin niet kapot drukt. Met een dikkere klont tin maakte de boel wel contact.
Nu probeer ik het dus maar met de ideeën die hier zijn gelanceerd en eventueel een aarddraad vanaf de niet aangesloten buiten mantel. Eigenlijk hangt die mantel altijd in de lucht.
Alleen de HV en diodekop hebben een eigen aardklem.
(In het schema is die aardmantel niet aangegeven).
Bedacht nog dat het instrument een randaarde aansluiting heeft en die zit wel vast aan de metalen kast.
Maar niet aan de Nul ingang. (Dat zou dus net als met die scopes vuurwerk kunnen opleveren).
De naald blijft dus wel wat zweven, als je niet aangesloten bent. Enige optie zou nog een keramisch schijfje kunnen zijn met een schakelaar naar de kast. Ik laat het voorlopig maar zoals het nu is. Een eigen aardklem op de Ampex zal per slot alleen de mantel aarden.

Wilde toch even laten weten dat het probleem opgelost is met de uiterst eenvoudige als wel doeltreffende en elegante HF ontkoppeling van de mantel naar de NUL door een Ceramische condensator van 10Nf/ 1KV
De meter is nu uitermate stabiel zowel op AC als DC.

Wie weet is de beruchte ZFM de eigenlijke oorzaak?

Op maandag 23 februari 2026 18:40:14 schreef BRNRDS:

Wie weet is de beruchte ZFM de eigenlijke oorzaak?

waar staat dat voor?

Zoetermeer FM Radio.
Die is hier niet te vermijden.