Voor een kennis met MS ben ik bezig om zijn Sparta RXS (motor in achterwiel met 7-speed cassette) om te bouwen zodat er een gashendel op kan. Kennis kent de risico's (illegaal, boetes, niet verzekerd etc.), maar wil dit toch heel graag door mij gedaan hebben en dus ben ik er vol goede moed aan begonnen.

Ik heb al 2 x succesvol een Sparta voorwielmotor (1x36V en 1x24) omgebouwd naar een AliExpress aansturing en dat ging eigenlijk probleemloos.
36V: https://youtu.be/pEAZxSmZsRQ?si=uTDasbOBRhl3mwY1
24V: https://www.youtube.com/watch?v=3rxkJza0_vw
Met deze motor loop ik echter vast. De elektronica (2 pcb's) heb ik verwijderd, drie fasen aangesloten en naar buiten gebracht maar ik krijg het wiel niet in beweging. Hoe ik de fasen ook aansluit (6 mogelijkheden) het enige dat er gebeurt is dat het wiel kort beweegt (1 cm) en dan stil staat. Ik heb nu 3 verschillende controllers geprobeerd, ook een controller die de 36V voorwielmotor van een Sparta ION RX+ nog dagelijks rond laat draaien, maar ook daarmee is er geen beweging in te krijgen. De motor werkte voor het demonteren van het achterwiel perfect en is zonder schade te maken uitelkaar gehaald.

Met een testunit heb ik gekeken of er nog iets in de motor gebeurt als je het wiel ronddraait. De fase-draden die naar buiten komen geven een signaal af. De ledjes op de testmonitor lichten in ieder geval om en om op.

Ik ben even door al mijn ideeën heen. Wat maakt nu dat deze achterwielmotor niet reageert waar andere Sparta voorwielmotoren draaien als een zonnetje? Iemand een verklaring of tip wat ik nog zou kunnen proberen?

Even wat foto's:

De voor- en achterwiel motoren zijn elektrisch hetzelfde. Als je de motor zonder Hall sensors wilt gebruiken, moet je deze doorgaans een zetje geven voordat de controller de positie en snelheid kan bepalen.

Er zijn niet 6 manieren om zo'n motor zonder Hall sensors aan te sluiten, maar slechts 2, en in beide gevallen zou hij draaien, maar ik verschillende richting.

Als je wel de Hall sensors wilt gebruiken wordt het wat lastiger, maar aangezien je alle electronica, inclusief de print met de Hall sensors, heb verwijderd, zal dat niet het geval zijn.

heb je controllers met een testkabeltje? zo eentje dat je met elkaar verbind en dan gaat het wiel in 1 richting draaien. trek je die los en weer aansluiten, gaat die de andere richting uit.
in deze setup gaan de fasedraden van de controller alvast een correct draaiveld maken en daar moet de motor op reageren

Misschien domme opmerking, maar loopt ie niet vast omdat het lager op de open kant geen ondersteuning heeft?

Op dinsdag 24 februari 2026 18:31:52 schreef SparkyGSX:
De voor- en achterwiel motoren zijn elektrisch hetzelfde. Als je de motor zonder Hall sensors wilt gebruiken, moet je deze doorgaans een zetje geven voordat de controller de positie en snelheid kan bepalen.

Er zijn niet 6 manieren om zo'n motor zonder Hall sensors aan te sluiten, maar slechts 2, en in beide gevallen zou hij draaien, maar ik verschillende richting.

Als je wel de Hall sensors wilt gebruiken wordt het wat lastiger, maar aangezien je alle electronica, inclusief de print met de Hall sensors, heb verwijderd, zal dat niet het geval zijn.

Klopt @SparkyGSX, zonder Hall-sensor is de bedoeling. Ik geef de motor een flinke zet, voordat ik de trapsensor ronddraai of het gas opendraai, toch geen reactie. Ik moet zeggen dat de Sparta voorwielmotoren direct uit eigen beweging gingen draaien zodra ik het gas opendraaide. Op dit moment maakt het me niet uit welke kant het wiel op zou draaien, áls het wiel maar draait dan ben ik allang blij.

Wat ik bedoel met 6 mogelijkheden is 6 parencombinaties t.w.:
Er komen drie kleuren uit de motor en drie kleuren uit de controller. Omdat ik de kleuren van de motor random heb aangesloten ben ik alle mogelijkheden afgelopen:
GEEL/GEEL - BLAUW/BLAUW - GROEN/GROEN
GEEL/BLAUW - BLAUW/GEEL - GROEN/GROEN
GEEL/GROEN - BLAUW/BLAUW - GROEN/GEEL
GEEL/GEEL - BLAUW/GROEN - GROEN/BLAUW
GEEL/BLAUW - BLAUW/GROEN - GROEN/GEEL
GEEL/GROEN - BLAUW/GEEL - GROEN/BLAUW

Met welke twee van deze combinaties zou ik dan kunnen volstaan om het wiel de ene of de andere kant op te laten draaien?

Op dinsdag 24 februari 2026 18:33:57 schreef harry64:
Misschien domme opmerking, maar loopt ie niet vast omdat het lager op de open kant geen ondersteuning heeft?

Ik test de motor in volledig gemonteerde staat, anders loopt ie inderdaad vast op de magneten.

Op dinsdag 24 februari 2026 18:33:04 schreef fcapri:
heb je controllers met een testkabeltje? zo eentje dat je met elkaar verbind en dan gaat het wiel in 1 richting draaien. trek je die los en weer aansluiten, gaat die de andere richting uit.
in deze setup gaan de fasedraden van de controller alvast een correct draaiveld maken en daar moet de motor op reageren

Nee, ik zal echt met de fasedraden moeten wisselen voor een correcte draairichting. Mij maakt het nu niet uit welke kant ie op draait, áls ie maar draait.

@TS: bij elke combinatie zou hij moeten draaien, in de helft van de gevallen de verkeerde kant op, maar dan kun je willekeurig 2 draden wisselen om de draairichting om te keren.

Het maakt niets uit als je alle draden één plaats opschuift.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]

gebruik jij controllers met hall sensoren, of een sensorless controller?
met sensorless en enkel de 3fase aansluiten, moet de motor gewoon lopen.
ik vermoed dat er met die hall sensoren wat mis is en je controller daarom een fout detecteerd en stopt.

ik heb al 10tallen motoren omgebouwd naar andere controller. ik sluit de 3 kabels aan, en zet de "programmeerkabel" ingeplugd zodat de motor draait (in freewheel of echt ronddraaien). dan weet ik tenminste dat dit al goed zit.

dan pas ga ik hall sensoren enzo aansluiten

[Bericht gewijzigd door fcapri op (46%)]

Volgens mij is 1 van de draden niet goed aangesloten. Je hebt maar 2 van de drie motor draden aangesloten. (tuurlijk je hebt geprobeerd om ze alledrie aan te sluiten, maar dat is dus maar bij 2 gelukt).

Mijn gok.

Op woensdag 25 februari 2026 09:29:13 schreef rew:
Volgens mij is 1 van de draden niet goed aangesloten. Je hebt maar 2 van de drie motor draden aangesloten. (tuurlijk je hebt geprobeerd om ze alledrie aan te sluiten, maar dat is dus maar bij 2 gelukt).

Mijn gok.

Bedankt voor je reactie. Ik ga de draden opnieuw aansluiten (3x is scheepsrecht) hoewel de fasetester laat zien dat er op alledrie de draden een signaal binnenkomt op het moment dat ik het wiel met de hand laat draaien, zie:
https://youtube.com/shorts/24g7MSXcya4

Op woensdag 25 februari 2026 05:20:34 schreef fcapri:
gebruik jij controllers met hall sensoren, of een sensorless controller?
met sensorless en enkel de 3fase aansluiten, moet de motor gewoon lopen.
ik vermoed dat er met die hall sensoren wat mis is en je controller daarom een fout detecteerd en stopt.

ik heb al 10tallen motoren omgebouwd naar andere controller. ik sluit de 3 kabels aan, en zet de "programmeerkabel" ingeplugd zodat de motor draait (in freewheel of echt ronddraaien). dan weet ik tenminste dat dit al goed zit.

dan pas ga ik hall sensoren enzo aansluiten

@fcapri Bedankt. De controller die ik nu heb, kan met en kan zonder hall functioneren. Ik denk er wel over om een andere te gaan bestellen. Heb je een tip voor me welke controller jou goed bevalt?

Het is low budget Chinees, hij zou gewoon kapot kunnen zijn.

Op woensdag 25 februari 2026 18:05:29 schreef fred101:
Het is low budget Chinees, hij zou gewoon kapot kunnen zijn.

Wat is low budget Chinees? Als je de controller bedoelt, de controller laat een ander wiel wel draaien, dus die controller is wel in orde volgens mij.

Bedankt voor het meedenken allemaal. De tip van fcapri was de spijker op zijn kop! Daarmee heb ik de oorzaak gevonden: Controller 1 zou zowel met als zonder hall-sensor moeten kunnen werken, dat blijkt niet het geval te zijn. Hij zoekt het Hall-sensor signaal, vindt dat niet en geeft vervolgens de andere fasen geen puls.
Controller 2 van een al werkende Sparta-ombouw bleek ik mét hall-sensor aangesloten te hebben (ik kon me niet herinneren dat ik dat jaren terug zo gedaan had). De fasedraden van die controller had ik aan het weigerende wiel gekoppeld en de rest (dus ook de hall-kabel) hing aan de eerder omgebouwde Sparta-fiets. De controller verwachtte een hall-signaal, maar dat kwam niet. Toen ik eenmaal door had dat die hall-kabel aangesloten was heb ik die stekker eruit gehaald en toen was het voorelkaar. Het achterwiel draaide als een dolle.
Ik ga het achterwiel nu proberen te voorzien van drie hall-sensoren. De PCB’s en overige onderdelen daarvoor heb ik al in huis: zie https://github.com/consp/pcbs/blob/main/ion-xgt-adapter/README.md