Na ruim tien jaar trouwe dienst heeft onze Miele wasmachine de laatste weken kuren. Een paar weken terug kwam voor het eerst de waterproof melding op het display tevoorschijn. Er bleek water onderin de machine te staan. Met het voorover kiepen van de machine kwam er een behoorlijke hoeveelheid water (bruin gekleurd. uit de machine lopen.
Na het verwijderen van de bovenplaat was duidelijk lekkage te zien vanuit het zeepreservoir we hebben deze helemaal verwijderd en compleet schoongemaakt. Er zat een beetje kalkaanslag (terwijl we een waterontharder hebben!). Na deze actie bleek er bij de watertoevoer ook een lekkage te zijn, die na het invetten (zuurvrije vaseline) van het rubber ook opgelost was.
Nu een paar weken later dezelfde melding. Deze keer weer de bovenplaat eraf (deze heeft anderhalve week zonder plaat gedraaid om er zeker van te zijn dat er geen lekkage meer was) bleek dat er aan de bovenzijde geen lekkage was rondom de zeepbak.
Voorover kiepen van de machine leverde een bruine vette zeepachtige substantie erop die er langzaam uit droop. Uitspoelen van de doeken waarmee we dit opvingen bevestigde het zeepvermoeden (schuimen als de beste!)
Google levert veel resultaten op..
o.a. https://www.circuitsonline.net/forum/view/158370
Daar wordt gezegd dat de bruine smurrie uit het tweede reservoir komt (blauwe fles!?)
En dat de zegels die op de nieuwe serie flessen zit de O-ringen kan beschadigen.
De O-ringen lijken allemaal nog goed te zijn.
Ook de tip om een fles met water te vullen hebben we opgevolgd (we hadden de originele zelf te vullen flessen nog die we ooit bij de machine hebben gekregen) De pompen draaien beide al klinkt de ene wat zwaarder dan de ander.
Ik zie echter nergens zeep/water uitkomen, wie weet hoe deze vloeibare zeep uit het twindos systeem in de machine komt? gaat dit via de zeepbak?
Om alle informatie bij elkaar te hebben ook voor de toekomst hieronder wat ik gevonden heb m.b.t. de service menu's e.d.
1. Diagnostics menu (user diagnostics)
Switch on the appliance (with On/Off)
Press and hold ‘Start/Stop’
Then briefly press ‘Start/Stop’ three times while holding it down
Then release
> displays sensor values, etc.
2. service/programming menu
Switch on the appliance
Hold down “Start/Stop”
Then briefly press “Start/Stop” five times while holding it down
Then release
> displays factory settings, language, buzzer, ...
sensors/switches, denoted by S/B.
gives current sensor readouts value.
B8 is the float switch in the bottom of the pan,
S24 is the door open/close,
S78 is the door lock/unlock status,
S98/S99 are the twindos container 1/2 switches (the white lever at the bottom of the twindos housing that detect if a cartridge is in or not),
B3-1 is the resistive residual moisture sensing circuit for washer-dryers, formed by the metal plate on the door glass & the rear of the drum.
M denotes motors
M24 is the water path unit. It has 5 (6 on washer-dryers) positions. As denoted by P1, P2, P3 ... etc.
P1 is door glass
P2 compartment 1 (pre wash)
P3 compartment 2 (main wash)
P4 compartment 3 (fabric conditioner/softener)
P5 cap dosing compartment
P6 condenser rinsing (washer-dryers only)
the number at the end denotes the water level target in millimeters rise above drum bottom.
this is a way to test the analogue pressure sensor (B9) which is also used for excess foaming detection
eg: M24 P3 + Y14 + 60
means water path unit position 3 (main wash compartement), water input valve enabled, 60 mm water rise expected
Y denotes solenoid-valves:
Y14 (also called Y40, "hot water variant ?") is the main water input valve,
Y42 is the condensing water valve (washer-dryers only)
R denotes the heating resistors.
R1 is the bottom of the drum (it will be activated with a target of 35°C in the M24 +R test)
R3, R4 are the drying resistors on top of the drum (washer-dryers only)
M2 is the fan (washer dryers only)
M5 is the drum motor
M6 is the circulation pump (power wash)
M8 is the drain pump
M9-8/9 are twindos peristaltic pumps 1/2
H3-6 is the drum led light
Als je de zwarte flexibels volgt die van de Twindos komen dan weet je waar je moet zijn : vooraan naast de plaats waar het verwarminselement zit .
Als het lek idd van de Twindos komt dan zou ik denken dat het vrij lang duurt eer je melding "waterproof" krijgt omdat de zeep toch vrij dik is .
Wat je best kan doen is alles goed uitkuisen en achterpaneel eraf laten om dan te inspecteren waar juist het terug nat wordt . Je hoeft niet te wachten tot de melding Waterproof terug komt .
Eens je weet waar het ergens lekt kan je verder .
Jan
Ik heb nog geen extra panelen verwijderd.
Omdat ik de machine er tussen uit en van een verhoging af moet tillen is dat iets lastiger.
Kan het achterpaneel er (makkelijk) vanaf?
Service handleidingen van Miele zijn (voor mij in ieder geval) erg lastig te vinden.
Dat verwijderen van de achterplaat is al sinds 2014, dus al 12 jaar.. Maar IDD ik houd het ook op slangen werk, dus start machine en kijk waar lekkage vandaan komt.
Als ik het zo kan zien is de achterplaat ook onderdeel van de constructie van de machine. Zal 'm dit weekend er eens tussen weg halen en kijken of ik binnenin iets kan zien aan de twindos unit/pompen.
Mocht iemand weten waar ik een service manual kan vinden dan hoor ik dat graag.
Inmiddels het hele TwinDos systeem uit elkaar gehaald.
De pomp is aan de afgaande kan afgebroken, bij pompen werd wasmiddel dus voor het grootste deel in de onderzijde van de machine gepompt.
Nu schoonmaken en op zoek naar een nieuwe pomp.
EDIT:
Pomp is vogels Miele zelf een 'Important' Spare part, blijkbaar dus een probleem wat vaker voorkomt.
Onderdeel 100 in deze tekening.
Originele onderdeelnummer was: 9186051 maar is inmiddels 52/53 9186054 geworden. https://www.miele.nl/product/9186054/-doseerpomp-31630009-230v-55ml
https://www.onderdelenexpert.nl/miele-doseerpomp-zeep-voor-vaatwasser-…
Dit zou de juiste vervanger moeten zijn.
De slangtules aan de huidige pomp verkruimelen als je ze vastpakt met een tang, blijkbaar helemaal aangetast door het wasmiddel. En dan is hier enkel Miele middel ingegaan en nooit iets anders.
De pomp is redelijk prijzig, ik zou zelf 2 nieuwe pijpjes aan de pomp maken. Pomp is van Elbi, niet van Miele..
Een originele pomp bij onderdelenexpert komt op net iets meer dan €100,- inclusief verzenden. Bij Miele €158,- en een 'alternatief' (volgens afbeelding ook een Elbi) bij Fixpart €73,- echter 2a3 weken levertijd.
Enig idee waar ik passende vervangende pijpjes zou kunnen vinden? Er zit een tweede pomp in die waarschijnlijk na verloop van tijd hetzelfde euvel zou kunnen hebben.
Het is wat bij jou de haast is. Mijn advies is alles goed te reinigen! Zeepmiddelen vreten de hele bodem op. Ik deed wel eens plastic leiding voor.
De bodem van de machine hebben we inmiddels helemaal schoongemaakt en nagespoeld met schoon water om alle zeepresten eruit te krijgen. En inderdaad heeft dat helaas al wel wat schade aan de onderzijde veroorzaakt.
De haast zit 'm vooral in het feit dat het onze enige wasmachine is 
Ik heb dit afgebroken onderdeeltje wel liggen .
Stuur u Email door met adres ik ik stuur het op ( kostenloos) .
Jan
Zeker een mooi gebaar, had de mail gehad maar de nieuwe pomp was nog sneller binnen.
Deze is ingebouwd en inmiddels draait de derde of vierde was alweer.
Hopelijk is dit voorlopig het laatste euvel met deze machine en kunnen we nu weer heel wat jaren zonder problemen wassen.
Allen bedankt!
Bewaar de oude pomp voor spares... Of slangetje of andere doorvoer . PS welke is het geworden? De originele en wat is daaraan veranderd?
[Bericht gewijzigd door smd op (33%)]
De oude pomp gaat zeker niet weg.
Het is de pomp van onderdelenexpert geworden, wordt verkocht als originele Miele.
En als ik de stickers op de pomp zie klopt dat ook met de Miele nummers. Ook het artikel komt uiterlijk overeen met het nieuwe model Elbi pomp wat Miele nu zelf ook levert.
Verschil zit 'm voornamelijk in het toegepaste kunststof.