nonius
set SCE to AUX.
In oktober 1973 kosste de Amroh Mucore 402 spoel bij Kontakt 6,95 in guldens. dat was veel geld
Fl. 6.95 in 1973 zou nu 15.04 euro zijn, volgens de CBS inflatiecalculator. 15 euro klinkt me nu als 'nog acceptabel' in de oren, maar als ik bedenk dat ik begin jaren '80 begon met 75 cent zakgeld per week (werd al vrij snel een hele gulden!) en dat een 402-spoel in 1982 waarschijnlijk al een gulden of 13 zal hebben gekost (volgens dezelfde inflatiecalculator, van 1973 naar 1982 omgerekend), dan was dat toch 13 weken zakgeld sparen. Ruim 3 maanden lang NIETS kopen, zelfs geen ijsje....
Je moest wel erg gemotiveerd zijn als beginnend hobby-electronicus 
Nou is het ook gelijk duidelijk waarom afgedankte radio's en TV's kleine goudmijntjes waren....
Want je had ook nog een 'mutector' nodig (da's Muiderkring-taal voor een Germanium detectiediode... OA80/81, in mijn geval). En een afstemcondensator. En aansluitdraadjes. En soldeertin. En....
Zonder sloopradio's en TV's had ik niet veel kunnen electronicussen....
Die spoel was toen al niet meer gangbaar, want de plaatselijke elektronicawinkels verkochten die allang niet meer. Ik kende de spoel uiteraard wel uit de Dr Blan-boekjes en natuurlijk uit het Jongens Transistorboek.
Dat was juist mijn probleem. In dezelfde periode ('81-'83) haalde ik mijn kennis uit bibliotheekboeken van de dorpsbibliotheek. Boeken die met gemakt al 10-15 jaar oud waren, of meer. Dus ik begon al met verouderde info....
Ik ben in het bezit van een PP11 spoel 
Ooit van ofwel Frithjof, ofwel FET gekregen. Jarenlang heeft die spoel in een zelfbouw eenkringer met ECL86 uitstekende diensten bewezen. De prestaties, mits zéér nauwkeurig afgestemd, deden in een storingsrijke omgeving op een langdraadantenne niet onder voor een een eenvoudige superhet omroepontvanger. Maar daar kwam wel veel afstemvaardigheid bij kijken.
Ik had dat ding opgebouwd met erg mooie afstemcondensatoren dus ik kom 'm zodanig nauwkeurig afstemmen dat ik 'm kon laten genereren maar precies 'in de pas' van het signaal, voor zomaar 10 minuten achter elkaar. Dat ging de vervorming tegen die inherent is aan roosterdetectie bij sterk gemoduleerde (moderne) zenders. Door een eigen beetje extra draaggolf te genereren, wordt het aandeel van de modulatie kleiner, en daardoor specifiek bij anode en roosterdetectors de vervorming dus ook.
Was er fading, dan ging de gelijkloop wel vaak plotseling verloren, 'schoot ie los' en begon de Mexicaanse hond. En als de maximale selectiviteit nodig was, dan was het ook wel echt nodig om hem vóór het genereerpunt af te stemmen. Dat kon zo nauwkeurig dat het geluid hol begon te klinken, alsof je door een stuk afvoerbuis luisterde.
Die ontvanger heb ik uiteindelijk omgebouwd naar versterker, en nog wat later ging de ecl86 ter ziele (roosterlek, onbetrouwbare rotbuis. Leuk als ze werken, maar dus vaak kapot) en nu doet alleen de kast daarvan nog dienst als opbergplaats voor een zeldzame luidspreker.
Het zijn ontegenzeggelijk goede spoelen, maar als hobbyist kom je ook gewoon echt wel een heel eind met een stukje elektrabuis en een klos wikkeldraad.
Ik vraag me af hoeveel projecten destijds er zijn gestrand omdat die Amroh-specifieke spoelen best duur waren.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (23%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die PP11 kwam niet van mij, dus waarschijnlijk van Frithjof.
In mijn zakgeld-jaren had ik één echte 402-spoel (de ronde 'nieuwe'). Die had inderdaad een veel hogere Q dan mijn zelfgewikkelde spoelen, maar ook daarop kwam Veronica er evengoed wel uit, en Nordsee nog harder.
Het binnenwerk van de 402 heb ik eens per ongeluk laten smelten door hem per abuis op de plus aan te sluiten. Hij werd heet, en toen ik hem openmaakte bleek het plastic in elkaar gezakt. Maar de spoel deed het evengoed nog prima. 
Hallo allemaal ( FET
)
Nogmaals niets tegen de amroh 402 spoel:
https://www.google.com/search?sca_esv=a8c2cf8f9af28510&rlz=1C1GCEA…
En ook niets tegen MiddenGolf!
MAAR laten we het dan ookwel over de KorteGolf hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=u1vK3QcyBBw&t=1616s
Gewoon ook om de ( ALS ZE ER NOG ZIJN!!! ) jongere lezers iets te geven waar HOPELIJK nog wat meer avontuur in zit?
.
ik draai nog vaak over MG maar is er erg stil hoor lieven mensen, en echt NIETS tegen MG hoor!
.
VrGr Rob
De 402 spoel heb ik gebruikt in de"Hollands glorie"ontvanger. De spoel was omschakelbaar zodat je de middengolf en de visserijband kon ontvangen.
Nostalgische plaatjes,eigenlijk was ik opzoek naar een artikel uit de QRP-Nieuwsbrief over het maken van een 402 spoel op een ferrietstaaf.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (73%)]
Prijzen tot €100 voor een nostalgische, originele 402 spoel https://www.pi4raz.nl/2008/12/05/amroh-supercoil-402/ Kanniewaarzijn.
c/p Dit verklaart misschien waarom momenteel prijzen tot 100 euro (!) worden geboden op originele 402 spoelen. Kijk nog eens in uw junkbox, wie weet ?…