Goede avond,
Mijn buurman heeft een opel corsa, centraal vergrendeling werkt goed behalf kofferbak, slot plus schakelaar zijn allebei vervangen met anderen, deze zijn allebei getest, ze werken goed, ook geen draad breuk, zekering is nagekeken, deze is ook prima, waar kan de oorzaak liggen? Alvast bedankt voor de tips.
Opel corsa
Hand geschakeld, 4 deurs, 1.2 motor, bouwjaar 2007.

Dan is er een grote kans op een draadbreuk bij een van de scharnierpunten van de klep aan het dak.
Vaak zitten de kabels daar in een soort afschermslang waar ze afbreken

Is die draadbreuk van de slot, schakelaar of van beide ?

Ik denk dat - heel verrassend - die draadbreuk... in een draad zit.
En als je er eentje oplapt, doe dan de rest ook maar. Die komt er doorgaans korte tijd later achteraan.

Op dinsdag 3 maart 2026 06:15:06 schreef juf:
Is die draadbreuk van de slot, schakelaar of van beide ?

Meestal in het deel waar de "slang" met de draadjes het dak in gaat naast de scharnier.
Vaak kan je ze er zo uit trekken.
Solderen en krimpkous er om doen.
Zoals EricP ook al aangeeft, alles doen waar je aan twijfelt.

Enne... meten is weten.
Daar begin ik altijd mee voor ik onderdelen zoals een slot ga vervangen.

En als je het repareert zorg dan dat de verbindingen buiten de tule zitten anders dan heb je zo weer dat het kapot is of sluiting.

Had laatst een BMW waar de klant zelf was bezig geweest daar was de bedrading weggesmolten en achterklep zwart en de inteligente zekeringkast stond in safe modus.

Was Inderdaad draadbreuk,niet door open/dicht van de kofferbak, maar door vocht in de connector terecht gekomen waarschijnlijk door lekkage, de draad(paars) die naar de schakelaar gaat, was helemaal verrot en los gekomen, ik heb ‘m tijdelijk direct door verbonden, de kofferbak gaat nou wel open, mijn buurman is heel blij dankzij jullie tips, namens hem wil ik iedereen bedanken.

Hier volgt een foto van die connector

Altijd goed om te horen dat (en hoe) het verholpen is!

Dat moest het ook wel zijn.
Die draad en eventuele andere draden : krimpkous er op schuiven, aan elkaar solderen en krimpkous krimpen, klaar.

Op dinsdag 3 maart 2026 20:46:23 schreef daandc:
En als je het repareert zorg dan dat de verbindingen buiten de tule zitten anders dan heb je zo weer dat het kapot is of sluiting.

Had laatst een BMW waar de klant zelf was bezig geweest daar was de bedrading weggesmolten en achterklep zwart en de inteligente zekeringkast stond in safe modus.

Ach ja heb ik ook eens gehad een kapotte draad bij het scharnier van een BMW E36 323i en een nieuw stuk kabel ertussen gezet. Welk type was dat?

Juf

ook geen draad breuk

waarom een slot vervangen? Dat is makkelijk te testen of die werkt met een draad op de +12V van de accu.

Mijn buurman heeft zelf slot vervangen daarna heeft hij mij gevraagd om te helpen.

Mooi dat het gelukt is en :) voor de feedback.