Hallo mensen, ik heb een Bosch vaatwasser en deze heeft vanmiddag water lekkage melding gegeven en na alles droog gemaakt te hebben geeft hij nu deze melding zo gauw ik hem aanzet dus opstart druk: E6101: Fout afvoerpomp. Het gaat om de. E-nummer, SPS4EMW61E/39

Nu heb ik hier nog garantie op, maar ik vroeg mij alleen af hoe kan dit? Dat de afvoerpomp nu kapot is?

Waarschijnlijk niet kapot maar geblokkeerd door vuil. Check dat eerst, daar zit geen garantie op

Hoi smd. Alles nog nagekeken de pompschoep kun je gewoon draaien met de hand en sinds gisteravond doet hij het weer gewoon, net alsof er water in de elektronica van de pomp gelopen is lijkt wel., Want toen dat net gebeurd was met die lekkage, deed de pomp ook heel raar

Ik heb iets gelijkaardig voor gehad met een Bosch vaatwasser .
De pomp was ok maar de flexibel achter de pomp ( in eerste bocht na de pomp zat vol vuil).
Uitgekuisd en OK .(machine was maar 3 jaar oud )

Jan

Ik heb vroeger een Siemens vaatwasser gehad en deze begon ook te lekken opeens de aardlek vloog eruit. Na een paar weken begon hij weer te lekken en toen hebben ze de pomp weer vervangen, en toen begon hij een derde keer te lekken en toen hebben ze de pomp en de hoofdprint vervangen, en na een vierde keer was ik het beu toen kwam er een andere machine deze Bosch de eerste keer kwam er een monteur van Bosch zelf en die andere keren een monteur van iemand anders schijnbaar was de fabrikant te duur

Op vrijdag 6 maart 2026 21:48:06 schreef Tomasj87:
Ik heb vroeger een Siemens vaatwasser gehad en deze begon ook te lekken opeens de aardlek vloog eruit. Na een paar weken begon hij weer te lekken en toen hebben ze de pomp weer vervangen, en toen begon hij een derde keer te lekken en toen hebben ze de pomp en de hoofdprint vervangen, en na een vierde keer was ik het beu toen kwam er een andere machine deze Bosch de eerste keer kwam er een monteur van Bosch zelf en die andere keren een monteur van iemand anders schijnbaar was de fabrikant te duur

Dan is het wel leuk om te weten dat Siemens en Bosch van dezelfde band rollen.
Even als tegengeluid: Ik heb 25 jaar lang een Bosch vaatwasser gehad (en gebruikt ;)) die nog nooit een reparateur gezien heeft.

Siemens. Bosch, Neff, Gaggenau etc komt allemaal uit de BSH stal . En ja, ik ben wel gewend dat meestal een Bosch vaatwasser lang meegaat, behalve de Zeolith shit.