RAAF12
Golden Member
Deze koffiemachine was in de aanbieding vorige week voor nog geen €30 en heeft geen sluipverbruik, dit in tegenstelling tot een Senseo apparaat. De schroefjes zijn verwijderd maar krijg het apparaat niet geopend. Drie schroefjes onder en een aan de achterkant. Ik ben nieuwsgierig naar het binnenwerk; weet iemand how to open it?
Zet ik het op YT 
Snap / klik verbindingen rondom misschien?
Met een dun sterk plastic spatel rondom proberen los te "klikken".
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik probeer in zulke gevallen altijd eerst uit te vinden welk deel de buitenste laag is, en welk het binnenste.
(dan weet je in welke richting je kracht moet zetten)
Meestal werkt erop drukken, of voorzichtig iets heel duns (denk: japans plamuurmes of voegspatel) ertussen.
(en kijken wat er beweegt)
![]()
Vaak is geen sluipverbruik erg simpel:
DeLonghi had dat ook: gewoon een druktoets die overgenomen wordt door een relaiscontact.
Kan ook zijn dat het verbruik gewoon te laag is om te zien op de meter. (moderne micro doet 't al op < 1uA)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Blindvermogen, ja. Maal COS(Phi)
Hooguit 1 of 1,5 Watt echt vermogen.
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (16%)]
Arco
Special Member
RAAF12
Golden Member
Inmiddels is het apparaat open, allemaal klemstukjes binnenin. Ben heel blij dat er niets kapot is gegaan!!
Hohuy? Te nieuw want Google kan niets vinden
....even later....
Dat is hele warme, zwarte doos 
In retraite, en morgen verder om de doos open te maken.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Linksonderin, op die thermische foto, zit de boiler en dan is minder dan 28 °C nou niet echt heet te noemen!
Beste kans dat het net als een senseo een seriecondensator voeding is.
En dan zegt stroom inderdaad (helemaal) niets over het werkelijke vermogen.
Ook dat type watt-meter heb je eigenlijk niets aan voor dat doel, onder de 10-25W slaan de meetwaarden op pindakaas.
-edit-
Ik heb mijn senseo even gemeten met een watt-meter met op het 300V 30mA bereik.
233V 17,2mA 0,25W
Amper iets om je zorgen over te maken dus.
RAAF12
Golden Member
Het is ook voornamelijk bezigheidstherapie en heeft geen financieël oogmerk. "ieder zijn meug, zei de boer en hij at paardenkeutels".
Maar ik ben wel benieuwd of er ook een serieweerstand en zener inzit die het spul van prik voorziet. Krijgen we ook Nespresso syndroom condensator.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het is ook voornamelijk bezigheidstherapie en heeft geen financieël oogmerk.
Je moet een hobby hebben. Reken jezelf alleen niet rijk (of arm) met onbetrouwbare meetwaarden.
Als je op zoek bent naar (sluip)vermogens die op minder dan 0,01% van het kunnen van je instrument liggen dan hoef je daar niets van te verwachten. Dat is letterlijk ruis op dat bereik.